Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Snelle remactie moeilijk met een MS?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben niet ontevreden over de remmen... maar ik moet ook eerlijk bekennen dat ik niet op de hoogte was van deze prestaties... hij remt dus eigenlijk gewoon heel goed. Ik heb hem laatst uit nieuwsgierigheid vanuit 160 naar 0 km/u geremd om te ervaren hoe zijn remmen waren, mijn intuïtie zei mij toen dat hij moeite had met het gewicht en dat de remweg zeer acceptabel maar niet uitzonderlijk was. Dat had ik dus blijkbaar verkeerd ingeschat :biggrin: Die gekke Tesla ook, hij isoleert je zo goed van de buitenwereld dat hij je wel eens vaker dingen anders laat inschatten (je snelheid bijvoorbeeld) dan ze werkelijk zijn.

Ik herinner mij nog op een slipcursus van een niet nader genoemd Duits merk met ster... dat je bij een noodstop gewoon als een idioot het rempedaal keihard mag, neen moet, instampen... Zelfs al maak je op dit moment een uitwijkmaneouver. Als je ooit met een wagen zonder ABS gereden hebt is dat echt tegen de intuitie om in een bocht vol op de rem te gaan.

Aangezien de Model S een aantal componenten deelt met de heren uit Stuttgart zou het me niet verbazen dat het remsysteem ook gelijkaardig is.
 
Ik herinner mij nog op een slipcursus van een niet nader genoemd Duits merk met ster... dat je bij een noodstop gewoon als een idioot het rempedaal keihard mag, neen moet, instampen... Zelfs al maak je op dit moment een uitwijkmaneouver. Als je ooit met een wagen zonder ABS gereden hebt is dat echt tegen de intuitie om in een bocht vol op de rem te gaan.

Aangezien de Model S een aantal componenten deelt met de heren uit Stuttgart zou het me niet verbazen dat het remsysteem ook gelijkaardig is.

Ja logisch, je moet (mits ABS) gewoon altijd vol je rem intrappen voor het beste resultaat, dat had ik ook gedaan :wink: Ik weet eigenlijk niet van wie de remmen afkomstig zijn? Mercedes zou geen onlogische keuze zijn, maar het kan ook gewoon zoals zo vaak in de autowereld 1 van de gerenommeerde remfabrikanten zijn.
 
Dank voor je bericht. Ik hoop niet dat m'n rembekrachtiger kapot is, die is volgens Tesla natuurlijk ook al uit de garantie...:mad:

Voor de rembekrachtiger heb je onderdruk nodig. Die wordt bij een EV opgewekt met een elektrische vacuümpomp. Zo'n pomp kost 300-400 euro.
Iedere keer als je remt raak je onderdruk kwijt en zal de vacuümpomp weer even draaien. Mogelijk hoor je dat geluid.

Als de vacuümpomp of de rembekrachtiger kapot is moet je met heel veel pedaalkracht een auto van meer dan 2 ton zien af te remmen.
Vergeet het maar, ik heb het geprobeerd (op de RDW baan, dus het was veilig) . Het is niet te doen.

- - - Updated - - -

Ja logisch, je moet (mits ABS) gewoon altijd vol je rem intrappen voor het beste resultaat, dat had ik ook gedaan :wink: Ik weet eigenlijk niet van wie de remmen afkomstig zijn? Mercedes zou geen onlogische keuze zijn, maar het kan ook gewoon zoals zo vaak in de autowereld 1 van de gerenommeerde remfabrikanten zijn.

OP iedere anti-slip cursus zal je leren dat je op nat wegdek met vol je rem intrappen + ABS die ingrijpt een langere remweg hebt dan wanneer je zonder ABS goed gedoseerd tegen de limiet aan remt.
Dat laatste moet je dan natuurlijk wel kunnen aanvoelen.
 
OP iedere anti-slip cursus zal je leren dat je op nat wegdek met vol je rem intrappen + ABS die ingrijpt een langere remweg hebt dan wanneer je zonder ABS goed gedoseerd tegen de limiet aan remt.
Dat laatste moet je dan natuurlijk wel kunnen aanvoelen.

Wel... dat dacht ik dus ook. Rechtuit kan je vol in de remmen en op het moment dat je uitwijkt/stuurt doseer je de remkracht.
't Is al een aantal jaar geleden. Niet meer dan een vage herinnering. Terzijde, het was in Nederland :wink:
Enfin, voer voor discussie op de 1st Tuesdays BBQ deze avond! :biggrin:
 
OP iedere anti-slip cursus zal je leren dat je op nat wegdek met vol je rem intrappen + ABS die ingrijpt een langere remweg hebt dan wanneer je zonder ABS goed gedoseerd tegen de limiet aan remt.
Dat laatste moet je dan natuurlijk wel kunnen aanvoelen.

En dan moet je ook nog in een split second dit besluit nemen om de ABS uit te zetten (als dat überhaupt mogelijk is)... Maar we gaan een beetje offtopic nu ;)
 
Is het voor een noodstop niet aangewezen om hem in PARK te drukken, ik meende dat zo begrepen te hebben in de how to drive video van Tesla zelf.
Wellicht een ongewone reflex, de rem toestampen lijkt logischer voor ons.... .

Dat is de procedure in geval dat de normale remmen zouden weigeren. Een soort back-up dus. Zul je waarschijnlijk nooit hoeven gebruiken.
 
Is het niet zo dat de PARK boven een bepaalde snelheid niet te bedienen is en dus wordt geblokkeerd?

ABS en voluit remmen is zoals het gezegd/aangeleerd word inderdaad. Toch heb ik met meerdere auto's op glad ijs de ervaring dat een pedaaldruk net tegen de ABS ingreep aan voor een grotere vertraging zorgt, maar dat terzijde.

Heeft de MS geen BAS (brake assist)?
 
ABS en voluit remmen is zoals het gezegd/aangeleerd word inderdaad. Toch heb ik met meerdere auto's op glad ijs de ervaring dat een pedaaldruk net tegen de ABS ingreep aan voor een grotere vertraging zorgt, maar dat terzijde.

Heeft de MS geen BAS (brake assist)?

Owow, de assumptie ging over een droge of natte weg. Op sneeuw/ijs zou ik niet voluit in de remmen gaan. Gezien het gebrek aan grip loop je zo tegen het ABS systeem aan. En de remweg met tussenkomst van ABS zal denk ik langer zijn dan de remweg met optimale remdruk. Maar goed, de ABS remweg zal dan weer korter zijn dan de remweg met 4 geblokkeerde wielen... En dat brengt ons bij het punt waarvoor ABS bedoeld is.

Voor zover ik weet heeft de MS geen brake assist.
 
Owow, de assumptie ging over een droge of natte weg. Op sneeuw/ijs zou ik niet voluit in de remmen gaan. Gezien het gebrek aan grip loop je zo tegen het ABS systeem aan. En de remweg met tussenkomst van ABS zal denk ik langer zijn dan de remweg met optimale remdruk. Maar goed, de ABS remweg zal dan weer korter zijn dan de remweg met 4 geblokkeerde wielen... En dat brengt ons bij het punt waarvoor ABS bedoeld is.

Voor zover ik weet heeft de MS geen brake assist.
Wat vergeten wordt te vermelden is dat je met ABS 4 rempedalen onder je voet hebt, en dus elk wiel apart gedoseerd wordt. Met "tegen ABS aan remmen" maak je daar geen gebruik van en rem je in feite zo hard als dat het wiel met de minste grip kan verwerken.
Verder is het doel van ABS/ESP om de auto bestuurbaar te houden tijdens een noodstop (omdat je bij een noodstop meestal te laat bent en dus veilig moet kunnen ontwijken), die prioriteit merk je bij ABS op sneeuw of ijs, dan blijft met ABS de auto bestuurbaar met langere remweg, terwijl bij blokkeren je wel sneller stilstaat op sneeuw/ijs, maar je dan niet kunt sturen (je glijdt rechtdoor).
 
Ik heb wel eens een keer gemerkt dat de auto niet goed remde of niet direct reageerde op het rempedaal. Ik heb er toen geen aandacht aan besteed omdat het zeker niet in een gevaarlijke situatie was. Ik dacht dat het was na een hele tijd gereden te hebben op een nat wegdek en heel weinig tot niet de rem gebruikt te hebben. Het kan ook zijn dat ik het pedaal gewoon te licht indrukte :)

Wat ik wel al een paar keer heb meegemaakt is het remmen te onderschatten als ik van de autostrade af kom en vergeten ben de regen terug op normal te plaatsen, zodat je duidelijk harder het rempedaal moet indrukken. Voor het vlot rijden op de (manuele) CC zet ik altijd de regen op low, zodat je heel vlot met het stikje van de CC kan versnellen of vertragen of de CC kan afzetten zonder agressief te remmen. Meestal zet ik vlak voor de afrit de regen terug op normal
 
Ik ben er in mijn geval uit.
Ondanks dat ik echt veel kms rijd, en ook meermalen per dag even de rem gebruik om extra af te remmen, wordt er eigenlijk nooit krachtig geremd.
En dat leidt tot schijven die mooi blank zijn, maar die niet voldoende 'grip' tonen aan de remblokken om goed af te remmen.
Oftewel: ik heb nu een paar maal achtereen krachtig afgeremd van 120 km/u naar ca. 80 km/u, en nu remt de auto veel sterker af als ik het rempedaal licht intrap...
 
Ok dan ga ik dat ook regelmatig doen!

Had afgelopen weekend even een onoplettend moment en moest daarna flink in de ankers.
Ging maar net goed en trapte de rem echt compleet in.
het remvermogen was idd te weinig



Ik ben er in mijn geval uit.
Ondanks dat ik echt veel kms rijd, en ook meermalen per dag even de rem gebruik om extra af te remmen, wordt er eigenlijk nooit krachtig geremd.
En dat leidt tot schijven die mooi blank zijn, maar die niet voldoende 'grip' tonen aan de remblokken om goed af te remmen.
Oftewel: ik heb nu een paar maal achtereen krachtig afgeremd van 120 km/u naar ca. 80 km/u, en nu remt de auto veel sterker af als ik het rempedaal licht intrap...