Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

SoC (State of Charge) neemt toe, zonder aan de lader te zijn

Maurice1

Active Member
Oct 22, 2018
1,942
954
Nijmegen
Al een paar maanden maak ik mee dat de SoC stijgt, terwijl de auto niet aan de lader hangt (Meestal i.c.m. een snellaad actie). Hierover heb ik contact gehad met Tesla en hun adviseerde de accu een paar keer op te laden naar 100%. Dit heb ik gedaan en toen maakte ik het een paar weken niet meer mee. Nu Was de SoC gister 48% en vanochtend 51%.

Kijk ik met TeslaMate, dan zie je ook die stijging: 2% binnen 3 uur. en zo'n 5 uur later nog eens 1% erbij. De auto zit niet aan de lader.

Heeft iemand hiervoor een plausibele verklaring? Moet ik me zorgen maken?

Maurice1

Active Member
Oct 22, 2018
1,942
954
Nijmegen
Mijn vriendin zal het geval niet zijn (Al jaren getrouwd... hopelijk komt mijn vrouw er niet achter ;)) . Het tweede zeker ook niet. Zojuist ook weer met Tesla gebeld. Ze gaan het onderzoeken en nemen hopelijk vandaag contact.
Komen ze er niet achter dan moet ik een service inroosteren.

Maurice1

Active Member
Oct 22, 2018
1,942
954
Nijmegen
Tesla laat weten dat het zeker mogelijk is met correctie tot maximaal 5%. Nog nooit eerder mee gemaakt en vroeger was het altijd minder i.p.v. meer. Maar fijn dat het geen probleem is.

TM3LR

Active Member
Apr 11, 2019
1,011
569
Walcheren
Ik heb dit vaak de volgende dag nadat ik de auto heb opgeladen tot bv 90%. De SoC kan dan opeens op 92% staan. Vervelend, want ik rij niet dagelijks.

• Helpful
Reactions: Maurice1

ramonneke

Active Member
Apr 26, 2018
3,814
2,333
Rotterdam
Regelmatig meegemaakt en ik denk nog veel vaker dan ik zelf heb opgemerkt. Ik laad meestal tot 70%, volgende ochtend staat de SoC opeens op 72 of 73%.

• Helpful

wooter

Nou ik heb niet te klagen over Tesla support
May 3, 2017
6,726
5,209
Belgium
Ik zie het ook al een jaar. Zou ermee te maken hebben dat het BMS van je auto 's nachts een nieuwe ijking doet en dus erop uit komt dat je batterij niet 90% maar 92% geladen is.

• Informative

Sumon

Member
May 21, 2016
147
103
Amsterdam
@TM3LR
2 jaar geleden stond mijn S in het weekend bij SeC A'dam. Ik was met een van hen geleende S in de Ardennen.
Op mijn app zag ik toevallig dat de SoC van mijn S op 100 stond.
Dat vond ik niet fijn, maar het SeC was dicht.... Dus heb ik via de app de verwarming op max gezet voor een tijdje en daarna de airco om het interieur weer af te koelen.
Binnen een mum van tijd was de SoC gedaald naar 80 !

Last edited:

Maurice1

Active Member
Oct 22, 2018
1,942
954
Nijmegen
@TM3LR
2 jaar geleden stond mijn S in het weekend bij SeC A'dam. Ik was met een van hen geleende S in de Ardennen.
Dat vond ik niet fijn, maar het SeC was dicht.... Dus heb ik via de app de verwarming op max gezet voor een tijdje en daarna de airco om het interieur weer af te koelen.
Nog gevraagd aan de SeC waarom ze tot 100% laden? Kan zijn dat ze de batterij aan het balanceren zijn. Maar een heel weekend op 100 is niet goed. Dat doe je dan circa 3 a 4 uur.

Sumon

Member
May 21, 2016
147
103
Amsterdam
@Maurice1 ... tot 100% ...
De wagen bracht ik voor o.a. koplampwissel en controle van de degradatie van de batterij.
Ik had echter vrijdagmiddag al mijn zakelijke telefoon uitgezet, omdat we een weekendje weg gingen.
Dus heb ik het afhaal smsje van Tesla gemist ..

TM3LR

Active Member
Apr 11, 2019
1,011
569
Walcheren
@TM3LR
Dat is ook mijn oplossing :)

Products we're discussing on TMC...

About Us

Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.

Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.

SUPPORT TMC