Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

SoC (State of Charge) neemt toe, zonder aan de lader te zijn

This site may earn commission on affiliate links.

Maurice1

Active Member
Oct 22, 2018
3,397
2,442
Nijmegen
Al een paar maanden maak ik mee dat de SoC stijgt, terwijl de auto niet aan de lader hangt (Meestal i.c.m. een snellaad actie). Hierover heb ik contact gehad met Tesla en hun adviseerde de accu een paar keer op te laden naar 100%. Dit heb ik gedaan en toen maakte ik het een paar weken niet meer mee. Nu Was de SoC gister 48% en vanochtend 51%.

Kijk ik met TeslaMate, dan zie je ook die stijging: 2% binnen 3 uur. en zo'n 5 uur later nog eens 1% erbij. De auto zit niet aan de lader.

Heeft iemand hiervoor een plausibele verklaring? Moet ik me zorgen maken?
 
Mijn vriendin zal het geval niet zijn (Al jaren getrouwd... hopelijk komt mijn vrouw er niet achter ;)) . Het tweede zeker ook niet. Zojuist ook weer met Tesla gebeld. Ze gaan het onderzoeken en nemen hopelijk vandaag contact.
Komen ze er niet achter dan moet ik een service inroosteren.
 
@TM3LR
2 jaar geleden stond mijn S in het weekend bij SeC A'dam. Ik was met een van hen geleende S in de Ardennen.
Op mijn app zag ik toevallig dat de SoC van mijn S op 100 stond.
Dat vond ik niet fijn, maar het SeC was dicht.... Dus heb ik via de app de verwarming op max gezet voor een tijdje en daarna de airco om het interieur weer af te koelen.
Binnen een mum van tijd was de SoC gedaald naar 80 !
 
Last edited:
@TM3LR
2 jaar geleden stond mijn S in het weekend bij SeC A'dam. Ik was met een van hen geleende S in de Ardennen.
Op mijn app zag ik toevallig dat de SoC van mijn S op 100 stond.
Dat vond ik niet fijn, maar het SeC was dicht.... Dus heb ik via de app de verwarming op max gezet voor een tijdje en daarna de airco om het interieur weer af te koelen.
Binnen een mum van tijd was de SoC gedaald naar 80 !
Nog gevraagd aan de SeC waarom ze tot 100% laden? Kan zijn dat ze de batterij aan het balanceren zijn. Maar een heel weekend op 100 is niet goed. Dat doe je dan circa 3 a 4 uur.
 
@Maurice1 ... tot 100% ...
De wagen bracht ik voor o.a. koplampwissel en controle van de degradatie van de batterij.
Ik had echter vrijdagmiddag al mijn zakelijke telefoon uitgezet, omdat we een weekendje weg gingen.
Dus heb ik het afhaal smsje van Tesla gemist ..
 
@TM3LR
2 jaar geleden stond mijn S in het weekend bij SeC A'dam. Ik was met een van hen geleende S in de Ardennen.
Op mijn app zag ik toevallig dat de SoC van mijn S op 100 stond.
Dat vond ik niet fijn, maar het SeC was dicht.... Dus heb ik via de app de verwarming op max gezet voor een tijdje en daarna de airco om het interieur weer af te koelen.
Binnen een mum van tijd was de SoC gedaald naar 80 !
Dat is ook mijn oplossing :)