Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 10

This site may earn commission on affiliate links.
Vanmorgen even een groot deel op AP gereden. Ik ben positief verrast. Geen phantom brakes gehad op de plekken waar die met V9 vol in de ankers ging.
Bij het passeren van vrachtwagens gaat de auto een paar cm naar links (ook hier niet meer vol in de ankers).
Zal het binnenkort gaan testen met mijn teerbeminde erbij. Als we de rit vloekvrij doorkomen, dan kunnen we spreken van een geslaagde update ;)
 
Mijn ervaring met EAP zijn redelijke positief met 32.11.1.
Rondje Hilversum A1 -> Amsterdam A10 -> Den Haag A4 -> Utrecht A12 -> Hilversum A27

Reageert nu veel minder bruusk op invoegend verkeer. "Traffic aware" is weer een stukje verbeterd.
Minder "phantom brakes".
Automatische ruitenwisser werkt beter (is zeker nog niet perfect).
Bij het passeren van vrachtwagens schuift de auto iets naar links op. Vind ik wel fijn.

Wat ik minder vind is het slingeren tussen de lijnen. Dat lijkt niet te verminderen na ca 200 km gereden te hebben.
Sommige stukken snelweg gaan goed en dan begint het slingeren weer.
Best wel een dingetje zodra het wegdek glad is. Je zou in een slip kunnen komen.
 
Vandaag ook V10 binnengehengeld en gelijk geïnstalleerd. Vanavond de spits een stuk snelweg gereden op de (basic) AP.
Ervaring tot nu toe nog niet zo goed geweest als vandaag. Bochten op de snelweg werden keurig genomen en de wagen bleef stabiel in de rijstrook. De TACC doet het voor mij beter dan ooit te voren. Snelheidsverschillen worden zeer soepel verwerkt en bij een serieuze rem-actie van iemand voor me (nee geen phantom brake van een Tesla ;)) pakte TACC keurig de stevige remactie mee met steeds een goede afstand tot mijn voorligger.

Twee maanden geleden met 2019.20.4.2 had ik nooit gedacht dat ik TACC of AP ooit zou gaan gebruiken, maar als de performance zo blijft zoals vandaag dan word ik er weer helemaal blij van.

Wat ik heel vreemd vind is dat ik in dit topic ook ervaringen van anderen lees die een achteruitgang in de AP performance bemerken terwijl ik en anderen het een verbetering vinden. Hoe het kan dat dezelfde software zulk verschillend gedrag vertoont is mij een raadsel


Kan dit verschil in ervaringen te maken hebben met de versie van AP? Misschien dat V10 al gebruik maakt van AP3 waardoor gebruikers met oudere versies een achteruitgang ervaren.
 
Mijn ervaring met EAP zijn redelijke positief met 32.11.1.
Rondje Hilversum A1 -> Amsterdam A10 -> Den Haag A4 -> Utrecht A12 -> Hilversum A27

Reageert nu veel minder bruusk op invoegend verkeer. "Traffic aware" is weer een stukje verbeterd.
Minder "phantom brakes".
Automatische ruitenwisser werkt beter (is zeker nog niet perfect).
Bij het passeren van vrachtwagens schuift de auto iets naar links op. Vind ik wel fijn.

Wat ik minder vind is het slingeren tussen de lijnen. Dat lijkt niet te verminderen na ca 200 km gereden te hebben.
Sommige stukken snelweg gaan goed en dan begint het slingeren weer.
Best wel een dingetje zodra het wegdek glad is. Je zou in een slip kunnen komen.

Dat slingeren is inderdaad opvallend.

Gistermiddag op A12 richting Utrecht was het op sommige stukken echt niet normaal meer.
Ging als een Snollebolleke over de weg.
Leek wel of m'n S een paar slokken teveel op had.

Ook vreemd vond ik dat zonder reden de auto (reed op een middenstrook) soms naar links uitweek, terwijl er bv juist een behoorlijke BMW X5 mij links inhaalde. Rechts van mij reed een veel kleiner model autootje.
Dat bruuske uitwijken komt dan best wel intimiderend over op andere weggebruikers lijkt me.

Ik heb ook gemerkt dat de auto ook niet altijd naar links gaat bij inhalen van vrachtauto's. Lijkt toch stukje anticiperen in te zitten.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: arne-nl and Eriksc
Wat ik minder vind is het slingeren tussen de lijnen. Dat lijkt niet te verminderen na ca 200 km gereden te hebben.
Sommige stukken snelweg gaan goed en dan begint het slingeren weer.
Best wel een dingetje zodra het wegdek glad is. Je zou in een slip kunnen komen.
Net ook nog een nieuwe poging gewaagd; A1 A'foort-A'dam tot afrit A6 linkerbaan ging kwartier prima zonder slingeren (ononderbroken lijn en vangrail/beton links, onderbroken lijn en rijstrook rechts).

Echter zodra ik de A6 ri Almere opdraaide en naar de tweede baan van rechts bewoog, begon die bij opnieuw inschakelen AP direct hevig te slingeren (onderbroken lijn en rijbaan zowel links als rechts).

Lijkt mij dus toch reactie op camera input qua lijnen, al dan niet in combi met overig verkeer/gps... En dan met name op de middenstroken op meerbaans snelwegen.
 
Inmiddels 350 km gereden met V10, grotendeels met EAP. Ik had geen bijzondere verwachtingen bij de update maar ben eigenlijk heel erg tevreden. EAP veel stabieler, minder rare remacties. Zeker ook met regen vind ik het allemaal veel smoother werken.

Verdere aanvullingen (entertainment enzo) interesseren mij niet zoveel.

Wat blijft is dat bijvoorbeeld op de A6 richting Lelystad ter hoogte van het 'vroege vogelbos' de snelheid plotseling naar 90 gaat, terwijl de Tesla navi als maximum snelheid 120 aangeeft. Zou fijn zijn als dat soot fouten is worden opgelost, zit denk ik in de kaarten.
 
  • Like
Reactions: J-Peters
Fijn zo'n opmerking. Ik deel mijn ervaringen, rij 35k kilometer per jaar voornamelijk op EAP en NoA en dan krijg je dit terug. Beetje vieze smaak in mijn mond.
Mijn intentie is niet om iemand op de tenen te trappen. Maar wél om onderscheid te maken tussen persoonlijke indrukken en feiten.
Ik rij altijd op EAP en/of NOA, dat is dus bekend. Maar als er een melding in cockpit komt, neem ik zeker voor onzeker. En ik wil niet als ik op EAP rij dat Tesla opeens denkt dat het een fijn plan is om opeens weer terug naar NoA te gaan.
Het is een feit dat Tesla niet 'opeens' besluit om van EAP naar NoA te gaan. Dat is gewoon een instelling zoals jij nu ook weet.

Uit jouw post zou iemand kunnen denken dat NoA zomaar inschakelt, terwijl dat niet zo is.
 
De ervaringen zijn aardig verschillend met V10. Oorzaken zouden kunnen zijn:
- de verschillen tussen de modellen en versie van de hardware
- verschillen in de kaartversies
- verschillen in de afstelling van je gps (als je gps er een paar meter naast zit, dan raken AP en NoA flink ontregeld
Daaraan toevoegend ook op welke afstand je EAP ingesteld hebt. Ik had deze in het begin altijd op 1. Nadat iemand de tip gaf deze op 3 of 4 te zetten vind ik EAP veel rustiger met afremmen e.d. Enige probleem is dat er vaker mensen in het gat voor je kruipen, maar dat neem ik voor lief.

Voor mij is instelling 1 i.i.g. veel te onrustig.
 
Mijn intentie is niet om iemand op de tenen te trappen. Maar wél om onderscheid te maken tussen persoonlijke indrukken en feiten.

Het is een feit dat Tesla niet 'opeens' besluit om van EAP naar NoA te gaan. Dat is gewoon een instelling zoals jij nu ook weet.

Uit jouw post zou iemand kunnen denken dat NoA zomaar inschakelt, terwijl dat niet zo is.

Tesla NoA besluit zonder mijn ingrijpen om over te schakelen naar EAP (wegens slecht weer). Ik neem aan (niet zelf getest) dat als het weer bijtrekt EAP weer omgezet wordt naar NoA. En dat vind ik vervelend.

En 'zoals jij nu ook weet' is wederom een herhaling van iets wat je in de eerste zin stelde niet te bedoelen.

Ik reageer niet meer op jou, jij aub niet op mij.
 
Ik wilde proberen of video's via de browser nu afgespeeld kunnen worden. Via npostart.nl heb ik een willekeurige uitzending gekozen. De video wordt afgespeeld, echter het geluid van de radio bleef actief... Heeft iemand de oplossing hiervoor?
 
Heb jij helemaal geen last van slingeren tussen de lijnen met de model 3?

Ik zou het niet echt slingeren noemen. Het lijkt erop dat iets meer afstand wordt genomen van auto's op de rijbaan naast je, als die vrij dicht op de baan zitten waarop je zelf rijdt. Eigenlijk wat ik zelf ook zou doen. Valt inderdaad wel op dat de auto iets minder in een vast spoor rijdt als vroeger maar vind ik zeker niet hinderlijk en allemaal vrij subtiel.
 
  • Informative
Reactions: Eriksc
Tesla NoA besluit zonder mijn ingrijpen om over te schakelen naar EAP (wegens slecht weer). Ik neem aan (niet zelf getest) dat als het weer bijtrekt EAP weer omgezet wordt naar NoA. En dat vind ik vervelend.

Dt gebeurt ook met een Model 3.
Bij slecht weer schakel NoA terug naar AP (Basic niet Enhanced in mijn geval) en, als de weerscondities weer verbeteren, schakelt de Model 3 automatisch weer terug van AP naar NoA (met bijbehorende chime).

Dit alles automatisch, zonder enige interventie.
Moet zeggen dat het automatisme me niet stoort, zeker zolang je rijstrook wissels toch moet bevestigen.

Het wegvallen van NoA bij rmatige regen is minder natuurlijk