Voor rijstrookwissel heb je niet meer druk nodig.
Ik had hier in het begin ook last mee. Mijn analyse van wat hier speelt: De nag treedt alleen op als hij 15 seconden aaneengesloten niks detecteert. Als je je hand heel licht aan het stuur hebt hangen, zo net rondom de detectiedrempel, voelt hij je hand wel/niet/wel/niet/wel/niet. Zolang hij maar ergens in die 15 seconden heel eventjes je hand heeft gedetecteerd, is dat genoeg om de nag weg te houden.
De detectie bij rijstrookwissel echter is instantaan: dan moet hij precies op dát moment je hand voelen, zoniet, dan gaat hij mekkeren. Dus als je hand dan op dat moment net onder de detectiedrempel zit, pech: dan krijg je nag.
Ook hier weer een stupide regel die verzonnen is door een theoreticus die zelf nooit met dit soort systemen heeft gereden. De regel zou bijv. moeten zijn dat de rijstrookwissel niet geïnitieerd mag worden als de nag indicator actief is: oftewel als je hand aan het stuur in de afgelopen 15 seconden niet is gedetecteerd. Dat is de grens voor normaal rijden op AP, dus waarom niet dezelfde regel voor het wisselen van rijstrook? Dat hebben ze zo verschrikkelijk met regeltjes ommuurd dat je er bijna niet fatsoenlijk gebruik van kunt maken en er vaak ook gevaarlijke situaties door ontstaan.