Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 10

This site may earn commission on affiliate links.
Ik merk het beste succes als ik gewoon elke 15 seconden even aan de middenspaak onderaan duw. Als je die druk gewoon bent, dan weet je ook perfect hoeveel druk je moet zetten om bij een lane change na het activeren van de richtingsaanwijzer even aan het stuur te hangen/duwen.
 
Het heeft inderdaad even geduurd, maar na een tijdje had ik wel door hoe ik de nag weg kon houden: rechterelleboog op de middenconsole en stuur tussen duim en wijsvinger geklemd op vier uur en wat hangen aan het stuur, zodat er constant druk rechtsom is. Dat bevredigt het mechanisme en houdt de nag weg. Maar dat is niet voldoende voor die check bij een auto lane wisseling. Dan moest ik echt even bewegen. Zou het kunnen dat hij druk wil hebben in de richting van de lane change? Dat zou verklaren waarom ik bij de wisseling naar rechts geen melding kreeg en bij de wisseling naar links wel (ik gaf immers constant druk rechtsom).
Dat deed ik ook, maar ik heb sinds kort ontdekt dat het voor mij nog ontspannener is om je rechterhand bijna op 6 uur op de onderkant van het stuurwiel te houden net rechts van de middenspaak. Je hoeft hem er dan eigenlijk alleen maar losjes op te leggen, het stuur lichtjes vast te houden en geen druk uit te oefenen. Doordat autopilot zowel bij links als bij rechts bewegen weerstand detecteert, wordt je hand steeds opgemerkt. Ik krijg vrijwel nooit een nag, ook niet bij lane change. Voor de meest relaxte houding heb ik het stuur iets anders ingesteld dan ik misschien normaal zou doen..
 
Last edited:
Dat deed ik ook, maar ik heb sinds kort ontdekt dat het voor mij nog ontspannener is om je rechterhand bijna op 6 uur te houden net rechts van de middenspaak van het stuurwiel. Je hoeft hem er dan eigenlijk alleen maar losjes op te leggen, het stuur lichtjes vast te houden en geen druk uit te oefenen. Doordat autopilot zowel bij links als bij rechts bewegen weerstand detecteert, wordt je hand steeds opgemerkt. Ik krijg vrijwel nooit een nag, ook niet bij lane change. Voor de meest relaxte houding heb ik het stuur iets anders ingesteld dan ik misschien normaal zou doen..
Precies zo doe ik het ook, maar dan met links en de elleboog op de armleuning in de deur. Ik ervaar op die manier de nags niet als vervelend (want ik krijg ze ook nauwelijks).

Persoonlijk vind ik het overigens best begrijpelijk dat met de huidige stand van zaken m.b.t. EAP/FSD de wagen checkt of je je hand nog aan het stuur hebt als je een lane change initieert. Safety first. Ik denk met de huidige anti-Tesla sfeer in de pers we beter voorzichtig kunnen zijn. Als het een keertje mis gaat en de oorzaak ligt bij EAP/FSD dan zijn de rapen gaar en zullen de politici wellicht nog strengere regels invoeren...
 
Voor rijstrookwissel heb je niet meer druk nodig.

Ik had hier in het begin ook last mee. Mijn analyse van wat hier speelt: De nag treedt alleen op als hij 15 seconden aaneengesloten niks detecteert. Als je je hand heel licht aan het stuur hebt hangen, zo net rondom de detectiedrempel, voelt hij je hand wel/niet/wel/niet/wel/niet. Zolang hij maar ergens in die 15 seconden heel eventjes je hand heeft gedetecteerd, is dat genoeg om de nag weg te houden.

De detectie bij rijstrookwissel echter is instantaan: dan moet hij precies op dát moment je hand voelen, zoniet, dan gaat hij mekkeren. Dus als je hand dan op dat moment net onder de detectiedrempel zit, pech: dan krijg je nag.

Ook hier weer een stupide regel die verzonnen is door een theoreticus die zelf nooit met dit soort systemen heeft gereden. De regel zou bijv. moeten zijn dat de rijstrookwissel niet geïnitieerd mag worden als de nag indicator actief is: oftewel als je hand aan het stuur in de afgelopen 15 seconden niet is gedetecteerd. Dat is de grens voor normaal rijden op AP, dus waarom niet dezelfde regel voor het wisselen van rijstrook? Dat hebben ze zo verschrikkelijk met regeltjes ommuurd dat je er bijna niet fatsoenlijk gebruik van kunt maken en er vaak ook gevaarlijke situaties door ontstaan.
Ik ben het helemaal eens met je analyse. We gaan het rijden met autosteer verder verfijnen :)
Omdat ik tientallen jaren geleden ooit werkzaam ben geweest in het zogenaamde DRIVE programma van de Europese Unie, weet ik uit ervaring hoe de besluitvorming in dit soort organisaties plaatsvindt. Iedereen zit op eigen titel en eigen kosten in dit soort werkgroepen en als je er voldoende tijd in stopt kun je de regeltjes bepalen of tegenhouden. Werkgroepen die elkaar eenmaal per kwartaal of zo spreken, maar waarbinnen allerlei groepjes van gelijkgestemden bestaan die de boel voorkoken.
Iets dergelijks zal ook in de laatste vergadering van de werkgroep (GRVA) wel gespeeld hebben. Er lagen redelijke wijzigingsvoorstellen vanuit Europa, maar die hebben het blijkbaar niet gered.
De ellende is dat ik geen openbare verslagen heb kunnen vinden van die vergaderingen, dus je weet niet wie de boel tegengehouden hebben.
Ik heb wat zitten spitten in de documenten en heb wel wat Nederlandse namen gevonden, maar dat volg ik wel op in het daarvoor bestemde draadje.
NB. Die vergaderingen zijn openbaar, misschien volgende keer een dagje Geneve plus een beetje skien ?
 
Dat deed ik ook, maar ik heb sinds kort ontdekt dat het voor mij nog ontspannener is om je rechterhand bijna op 6 uur op de onderkant van het stuurwiel te houden net rechts van de middenspaak. Je hoeft hem er dan eigenlijk alleen maar losjes op te leggen, het stuur lichtjes vast te houden en geen druk uit te oefenen. Doordat autopilot zowel bij links als bij rechts bewegen weerstand detecteert, wordt je hand steeds opgemerkt. Ik krijg vrijwel nooit een nag, ook niet bij lane change. Voor de meest relaxte houding heb ik het stuur iets anders ingesteld dan ik misschien normaal zou doen..

Helemaal mee eens. Zo doe ik het ook. Een paar vingers net rechts van de middenspaak, tegen de spaak aan. Werkt prima.
 
Hoe dat zo?
Tesla werkt met versienummers gebaseerd op jaartal en weeknummers. 2019.32.x is een versie van week 32 van dit jaar. De .12.1 slaat op bugfixes.

Als je kijkt naar het stramien van tevoren verschenen versies, merk je dat Tesla ongeveer om de 4 weken een nieuwe weekversie klaarstomen.

2019.32.x is overduidelijk de marketing versie V10. De .12.1 is een bugfix release.

Er is overigens geen reden om te geloven dat 2019.36 nieuwe functies zal hebben. Dit kan perfect een nieuwe build zijn met extra bugfixes. Na .36 kan je je verwachten op .42, en dat is volgende week. Maar zoals je ook ziet, zit er tussen de weeknummer van de build ook nog eens makkelijk een maand aan testen vooraf; week 32 was de 2e week van augustus.
 
  • Informative
Reactions: Wouter_E