Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 10

This site may earn commission on affiliate links.
Er waren al 2019.32 releases zonder nieuwe dingen, en toen ineens 2019.32.10.x met v10 (public v10). Ik ben het niet eens met jullie logica, Tesla doet soms erg vreemde dingen en het is al vaker voor gekomen dat er nieuwe features in een point-release zaten. Neem 2017.50.3 met ineens de automatische ruitenwissers, als ik het goed herinner.
 
Volgens mij geven de eerste twee cijfers gewoon het jaar en de week aan waarin die build is gemaakt. Men zal vaak meerdere branches tegelijkertijd in ontwikkeling (en in de auto's) hebben. Dat vang je niet lekker in een versie-schema met alleen nummers. Daarom zie je tegenwoordig ook in software-land versioning schema's met daarin de branch-naam verwerkt. Dat maakt het al veel duidelijker.
 
2019.32.2 x was V9 en 2019.32.10.x is V10. Weeknummer is gelijk gebleven. Het kan een uitzondering zijn, maar het is dus niet altijd zo.
Als software engineer is het allemaal niet zo onlogisch. Ze hebben overduidelijk 4-weekse Agile sprints, vandaar dat in beginsel alleen veelvouden van 4 in de weeknummers verschijnen. Dat diskwalificeert echter niet dat ze:
- In de tussentijd een keer een branch trekken voor een speciaal geval. Dan krijg je bijv. 2019.15.x ineens ertussendoor
- Dat ze binnen een sprint features gaan mergen. Dan gaat groep 1 aan de gang met 2019.32.1 bugs fixen uit 2019.32, welke uit 2019.28 is ontstaan, en groep 2 gaat features uit 'master' of experimentele branches terugmergen in 2019.32.2. Je kan dan zelfs krijgen dat er een aparte bugfix branch 2019.32.3 sequentieel wordt getrokken die dus featurewise dan achterloopt op 2019.32.2 maar gewoon later is gesplitst

Vanuit Tesla's cases met dat ze diverse softwarevarianten tegelijk moeten onderhouden (pre-alpha, alpha, beta, limited EAP, wide EAP, advanced general public, standard general public) is het allemaal niet zo verbazend. Gewoon niet ervan uit gaan dat er tijdens 1 sprint meerdere features releases komen (dat is zelfmoord) en voor de rest geen sequentiele betekenis leggen op de branches.

Dus long story short: Tesla's version strategy is <year>.<week of branching>.<branch number>.<patch level within branch>. En voor buitenstaanders is branch number het minstzeggende getalletje daarin.
 
Als software engineer is het allemaal niet zo onlogisch. Ze hebben overduidelijk 4-weekse Agile sprints, vandaar dat in beginsel alleen veelvouden van 4 in de weeknummers verschijnen. Dat diskwalificeert echter niet dat ze:
- In de tussentijd een keer een branch trekken voor een speciaal geval. Dan krijg je bijv. 2019.15.x ineens ertussendoor
- Dat ze binnen een sprint features gaan mergen. Dan gaat groep 1 aan de gang met 2019.32.1 bugs fixen uit 2019.32, welke uit 2019.28 is ontstaan, en groep 2 gaat features uit 'master' of experimentele branches terugmergen in 2019.32.2. Je kan dan zelfs krijgen dat er een aparte bugfix branch 2019.32.3 sequentieel wordt getrokken die dus featurewise dan achterloopt op 2019.32.2 maar gewoon later is gesplitst

Vanuit Tesla's cases met dat ze diverse softwarevarianten tegelijk moeten onderhouden (pre-alpha, alpha, beta, limited EAP, wide EAP, advanced general public, standard general public) is het allemaal niet zo verbazend. Gewoon niet ervan uit gaan dat er tijdens 1 sprint meerdere features releases komen (dat is zelfmoord) en voor de rest geen sequentiele betekenis leggen op de branches.

Dus long story short: Tesla's version strategy is <year>.<week of branching>.<branch number>.<patch level within branch>. En voor buitenstaanders is branch number het minstzeggende getalletje daarin.

In de aanname dat Tesla in een agile manier werkt. Ik heb ook ervaring met traditionele ontwikkelmodellen die eenzelfde release 'kadans' of ritme hadden. Maar verder mooi verwoord!
 
Vandaag met 32.12.1 zoveel mogelijk op AP en Noa gereden. Reageren op ander verkeer gaat met veel meer souplesse en lane changes bij kleinere ruimte goed gedaan. Met elleboog op de deur en duimpje rustend op het stuur ook geen vraag handen aan het stuur gehad. Jammer dat de browser niet meer op het halve scherm werkt. Daar gebruikte ik Teslawaze nogal eens op maar is nu geen optie meer.
 
  • Informative
Reactions: Hbrink