Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 10

This site may earn commission on affiliate links.
Vanmiddag Utrecht Barendrecht gedaan. Heel veel op NoA kunnen doen. Ik begin te wennen aan het ietwat bewegen binnen de lijnen. Is niet gewoon bouncen, is meer een soort menselijk gedrag. Het leukste is als hij zelf de afslag naar een andere snelweg neemt. Ik zie uit naar de automatische baanwisselingen (misschien op 5 dec? ☺️)
De momenten dat hij wil wisselen bevallen me steeds beter. Meeste overnames hadden met te trage bochten en achterliggers te maken, die wilde ik niet laten wachten.
Op b-wegen durfde ik de AP niet op vluchtheuvels af te laten stormen. Ik ben namelijk bang dat dat mijn velgen gaat kosten.
 
Last edited:
Ik denk dat ze heel FSD al een jaar hebben draaien in de auto's van Musk en enkele tientallen andere auto's, maar met een foutmarge die nog te hoog is om te mogen/willen releasen. En ze dat systeem puur nog aan het verbeteren en finetunen zijn op edge cases. Vermoedelijk hebben ze tig test suites op de losse features, en finetunen ze die omstebeurt tot de hele suite er foutloos doorheen komt voor de feature in wider beta gaat.

Vergeet niet dat ontwikkelaars graag werken op en testen met de nieuwste spullen. Dat zie ik dagelijks. Het kost veel dwang en discipline om ook te blijven testen op eerdere hardware. Musk rijdt allang in een Raven met FSD computer, die kijkt niet achterom maar vooruit.
 
Als ik zo het systeen analyseer is dat het vele doelgerichte sub-systemen zijn die net te vaak in conflict zijn. Veel voorkomend: invoegen vs max snelheid. Waar ik als menselijke chauffeur veel nadruk leg op hoofddoelen en anticiperen, heeft FSD dat minder sterk ingebouwd.
 
Ik had van de week op de A27 met filerijden in eens en voor het eerst een soort van omgekeerde phantom break. Ik reed rustig op de rechterbaan in de file achter een busje, afstand in TACC op 4. Op een gegeven ogenblik stonden we weer stil, zo gaat dat met files, toen ineens mijn Tesla naar voren schoot (flinke acceleratie) richting het busje. Ik kon gelukkig in een reflex remmen en kon voorkomen dat ik tegen het busje knalde. Ik keek ook gelijk op het display in mijn auto en zag dat het busje niet meer werd gevisualiseerd. Na het remmen kwam het beeld van het busje gelijk weer terug. Was al met al best even schrikken en dan duurt het toch wel even voordat het vertrouwen weer terug is.

Dit vooral melden bij Tesla met zo mogelijk het tijdstip waarop het gebeurde.
Ik ken iemand die een aantal jaren geleden hetzelfde had, maar niet tijdig zoals jij op de rem trapte.
Ongeluk als gevolg. Het m.i. van groot belang dat Tesla dit onder controle krijgt!
 
Dit vooral melden bij Tesla met zo mogelijk het tijdstip waarop het gebeurde.
Ik ken iemand die een aantal jaren geleden hetzelfde had, maar niet tijdig zoals jij op de rem trapte.
Ongeluk als gevolg. Het m.i. van groot belang dat Tesla dit onder controle krijgt!
Zeker melden inderdaad. Dit zou ook een performance issue kunnen zijn. De AI performance is echt maar eindig. Het bepalen of een grens bereikt is, is in veel gevallen helemaal niet eenvoudig.
Vooral omdat iedere situatie maar heel even voorkomt en geen enkel productiesysteem (software) teveel kracht wil/kan besteden aan continue grensbewaking. Jouw specifieke situatie hebben de testjongens nog nooit meegemaakt.
 
Wil FSD toegevoegde waarde hebben dan is vertrouwen in het systeem essentieel. Nu kost rijden op FSD meer energie dan zelf rijden omdat de auto op totaal onverwachte moment gevaarlijke capriolen uithaalt. V10 is wel stapje in goede richting maar vind het jammer dat phantom breaking en met name afbreken van lane change naar rechts (die is potentieel echt gevaarlijk) niet gewoon opgelost zijn.
 
Wil FSD toegevoegde waarde hebben dan is vertrouwen in het systeem essentieel. Nu kost rijden op FSD meer energie dan zelf rijden omdat de auto op totaal onverwachte moment gevaarlijke capriolen uithaalt. V10 is wel stapje in goede richting maar vind het jammer dat phantom breaking en met name afbreken van lane change naar rechts (die is potentieel echt gevaarlijk) niet gewoon opgelost zijn.

Het afbreken van de lane change naar rechts kent een aantal oorzaken.
1. Er is te weinig ruimte voor de lane change uitgaande van minimaal 1-2 sec afstand.
2. Er komt iemand alsnog die baan in waardoor het bovenstaande ineens weer geldt.
3. Je gaat van de linkerbaan naar de middenbaan en op de rechterbaan kruipt er één naar de middenbaan toe.
4. Iemand achter jou komt ook de baan in en geeft gelijk wat gas bij waardoor het gat achter je kleiner wordt. Hij kijkt ook naar de relatieve afstand.

De meeste mensen verwachten dat nog steeds dat de AP rijdt als een mens die maling heeft aan alles wat over het algemeen veilig beschouwd wordt. Je ziet dat mensen die een jaar rijden met de AP hier veel minder last van lijken te hebben omdat die op voorhand weten wat er wel en niet gaat lukken en hierdoor nauwelijks problemen ervaren of in bepaalde gevallen de bij een lane change hem er gelijk handmatig door drukken omdat ze weten dat de AP dat niet gaat doen.

Veel hiervan is het gevolg van het feit dat bumperkleven, geen ruimte geven en hem er toch maar tussen gooien de standaard is geworden op de weg met als gevolg dat we dagelijks met zijn alle in de file staan door de ongevallen die hiervan het gevolg zijn.
Na ruim een jaar Tesla rijden is mijn rijgedrag wat dat aangaat enorm verbeterd en lukt het nu zelfs in de file in 99% van de gevallen om het op de AP te doen.

Phantom breaking is iets dat komt en gaat met de updates. Er zijn versies waar er bijna geen waren en dan ineens waren ze er weer.
Ze zijn wel al veel minder extreem geworden maar het lijkt erop dat als ze één ding oplossen dat er weer wat anders terugkomt.
 
De meeste mensen verwachten dat nog steeds dat de AP rijdt als een mens die maling heeft aan alles wat over het algemeen veilig beschouwd wordt. Je ziet dat mensen die een jaar rijden met de AP hier veel minder last van lijken te hebben omdat die op voorhand weten wat er wel en niet gaat lukken en hierdoor nauwelijks problemen ervaren of in bepaalde gevallen de bij een lane change hem er gelijk handmatig door drukken omdat ze weten dat de AP dat niet gaat doen.
Zo, en daarom werkt NoA wél bij mij en bij anderen niet.

Vrijdagavond naar Amsterdam gereden, en de handmatige lane changes kan ik op 1 hand tellen. A2, A10, ging allemaal heel goed. Moet je natuurlijk wel wat geduld voor hebben en niet de nood voelen om 'm er overal pardoes tussen te pitsen.
 
  • Like
Reactions: Hbrink and RobsEV
Zo, en daarom werkt NoA wél bij mij en bij anderen niet.

Vrijdagavond naar Amsterdam gereden, en de handmatige lane changes kan ik op 1 hand tellen. A2, A10, ging allemaal heel goed. Moet je natuurlijk wel wat geduld voor hebben en niet de nood voelen om 'm er overal pardoes tussen te pitsen.

Idd een MS van 5 meter past gemakkelijk in een gat van 10 meter ook bij 100km/u de vraag is alleen of het heel verstandig is om te doen.
De AP is ingeprogrammeerd om geen onverstandige dingen te doen.
Soms ben je hierdoor 1 minuut later op je bestemming. Echter wel op een veilige manier...
 
  • Like
Reactions: Rdam5314
Zo, en daarom werkt NoA wél bij mij en bij anderen niet.

Vrijdagavond naar Amsterdam gereden, en de handmatige lane changes kan ik op 1 hand tellen. A2, A10, ging allemaal heel goed. Moet je natuurlijk wel wat geduld voor hebben en niet de nood voelen om 'm er overal pardoes tussen te pitsen.

Mooi dat je tevreden bent.
Er gaat steeds meer goed inderdaad en niemand doet op de publieke weg Tesla na op dit moment.
 
Idd een MS van 5 meter past gemakkelijk in een gat van 10 meter ook bij 100km/u de vraag is alleen of het heel verstandig is om te doen.
De AP is ingeprogrammeerd om geen onverstandige dingen te doen.
Soms ben je hierdoor 1 minuut later op je bestemming. Echter wel op een veilige manier...

De AP is geprogrammeerd door mensen en zal dus af en toe grove fouten maken. Altijd oppassen. Verder is de AP afhankelijk van een getraind neuraal netwerk en dat is als een getraind paard, dat zal af en toe schrikken. Ook oppassen dus.
Verder is het genieten van zowel AP als NoA. Bijzonder knap wat Tesla heeft gepresteerd.
 
Wil FSD toegevoegde waarde hebben dan is vertrouwen in het systeem essentieel. Nu kost rijden op FSD meer energie dan zelf rijden omdat de auto op totaal onverwachte moment gevaarlijke capriolen uithaalt. V10 is wel stapje in goede richting maar vind het jammer dat phantom breaking en met name afbreken van lane change naar rechts (die is potentieel echt gevaarlijk) niet gewoon opgelost zijn.
Dat is grappig.... Bij mij zijn de lane changes naar links juist de problematische.

Lane changes zijn mij al honderduizenden keren prima gelukt, zonder hulp! ;)
hondderdduizenden keren? Dan moet jij wel een hele erge baanfladderaar zijn. :)