Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 10

This site may earn commission on affiliate links.
Als je rustig achter een vrachtauto meesukkelt is het goed te doen maar ga vooral niet te actief rijden :)

Het ligt iets genuanceerder. Wat wij inmiddels in Europa en zeker in NL normaal rijgedrag vinden is als je dit langs de meetlat van een CBR rijexamen legt asociaal rijgedrag. Afstand houden maar ook alleen invoegen als andere niet hoeven af te remmen voor jou zou eigenlijk de standaard moeten zijn. Je kunt niet verwachten dat ze asociaal rijgedrag in een AP gaan programmeren en dan ook nog toestemming krijgen om het op de weg te gebruiken.

We hebben ons echter in de loop der tijd aangeleerd om bijv. een auto ertussen te schuiven als er een gat is van slechts 10m.
Wij denken dan prima 2,5m voor en 2,5m achter, mis is mis dus oke.

De AP is al zo zelfingenomen dat hij de 1s extra reactietijd voor mensen vergeet en dan alleen nog 1s reactietijd aanhoudt.
Om in te voegen heb je bij 100km/u dan dus een gat nodig van minimaal 50m om hem er tussen te zetten.

Ook moet bijv. de baan echt vrij zijn. Iemand die bijv. van de middenbaan naar rechts gaat moet van de middenbaan af zijn voordat jij erop kunt.
 
Het ligt iets genuanceerder. Wat wij inmiddels in Europa en zeker in NL normaal rijgedrag vinden is als je dit langs de meetlat van een CBR rijexamen legt asociaal rijgedrag. Afstand houden maar ook alleen invoegen als andere niet hoeven af te remmen voor jou zou eigenlijk de standaard moeten zijn. Je kunt niet verwachten dat ze asociaal rijgedrag in een AP gaan programmeren en dan ook nog toestemming krijgen om het op de weg te gebruiken.

We hebben ons echter in de loop der tijd aangeleerd om bijv. een auto ertussen te schuiven als er een gat is van slechts 10m.
Wij denken dan prima 2,5m voor en 2,5m achter, mis is mis dus oke.

De AP is al zo zelfingenomen dat hij de 1s extra reactietijd voor mensen vergeet en dan alleen nog 1s reactietijd aanhoudt.
Om in te voegen heb je bij 100km/u dan dus een gat nodig van minimaal 50m om hem er tussen te zetten.

Ook moet bijv. de baan echt vrij zijn. Iemand die bijv. van de middenbaan naar rechts gaat moet van de middenbaan af zijn voordat jij erop kunt.
Bovenstaande is absoluut waar. Rij 127 km/u op het linkervak en als je niet vlak voor de auto wil invoegen die je net hebt ingehaald wordt je bij tijden links over de berm voorbij gestoken.

Tesla houdt bij tussenafstand standje 2 amper 1 seconde aan (elke rijinstructeur adviseert 2 seconden tussenafstand!) en zelfs daar schuiven nog regelmatig mensen tussen. Als je op het linkervak rijdt aan 120 km/u en rechts rijden vrachtwagens met 150 meter tussenafstand, dan wordt je al gedwongen door je achterliggers om daar tussen in te voegen, terwijl je nooit veilig ruimte kan laten voor de vrachtwagen achter je, terwijl je nog genoeg tussenafstand hebt voor de vrachtwagen voor je. Ja da's zonde voor die 150 meter lege snelweg maar qua verkeersveiligheid past daar enkel een andere vracht wagen tussen die ook 80 rijdt, niet een auto die 120 rijdt.

Het is pas sinds ik met zo een Tesla rij, dat ik echt wel zie hoe de meest normale mensen als malloten rijden en er echt geen idee van hebben wat voor risico's ze nemen, of wat voor privileges ze denken te hebben tegenover mensen die wel netjes 120 rijden, of zelfs 120 + marge.

En pas op, ik was vroeger ook zo. Ik ging ook bumperkleven om een voorligger in een gat te dwingen, waarna ie moest remmen om niet op een vrachtwagen te klappen. Kon ik weer lekker door stuiven.
 
Ben ik dan de enige waarbij mijn auto WEL rechts inhaalt? Ik kan er wel een paar filmpjes over plaatsen, ik verbaas me er elke keer over dat hij rechts inhaalt. Ik rijd op 32.12.2

Hij haalt bij mij meestal wel rechts in als ik op een uitvoegstrook of splitsing zit.
Ook als er een lege baan tussen zit haalt hij rechts in.

Wanneer de linkerbaan in de ankers gaan dan haalt hij ook rechts in of als het verschil in snelheid groot is links rijden ze bijv. 80 en op de rechterbaan 100.

In alle normale gevallen haalt hij niet rechts in.
 
  • Like
Reactions: TheoSchijf
Het is pas sinds ik met zo een Tesla rij, dat ik echt wel zie hoe de meest normale mensen als malloten rijden en er echt geen idee van hebben wat voor risico's ze nemen, of wat voor privileges ze denken te hebben tegenover mensen die wel netjes 120 rijden, of zelfs 120 + marge.

En pas op, ik was vroeger ook zo. Ik ging ook bumperkleven om een voorligger in een gat te dwingen, waarna ie moest remmen om niet op een vrachtwagen te klappen. Kon ik weer lekker door stuiven.

Gelukkig heeft niet iedereen een Tesla nodig zeg om zich gewoon normaal te gedragen in het verkeer.
Met dit soort wangedrag is misschien de trein of de bus ook wel beter dan een full-performance Tesla..
 
Zou me niet verbazen als ie dat morgen wel had trouwens, samen met verkeerslichten. Ze hebben beloofd dat er nog een hoop zou komen dit jaar, Elon zegt al weken dat op 1 november de prijs van FSD omhoog gaat en ze dat alleen doen als FSD weer meerwaarde heeft gekregen, en we hebben al zowat 3 weken geen update meer gehad. Ik denk stilte voor een klapper die die 1000 dollar erbij rechtvaardigt.
 
  • Funny
Reactions: Superendo