Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 10

This site may earn commission on affiliate links.
Wat bij mijn Model 3 sinds eind 2019 niet goed meer gaat is het op de snelweg teruggaan naar een rijbaan naast een vrachtwagen.
Dit merk ik vooral op snelwegen met meer dan 2 rijbanen. Stel ik rij in de linkerbaan op de EAP en wil terug naar de middenbaan terwijl er helemaal rechts een vrachtwagen rijdt. Als ik dan richting aangeef naar rechts dan gaat de auto keurig naar rechts totdat hij plots de vrachtwagen in de meest rechtse rijbaan waarneemt. De auto interpreteert dan dat de vrachtauto te dicht bij komt met als gevolg een afgebroken rijbaan wissel en het automatisch terugsturen naar de meest linkerrijbaan. Je ziet dan ook op het display dat de vrachtwagen 'danst' in de verkeerde rijbaan.

Dit maakt EAP op veel snelwegen met vrachtwagens zo goed als onbruikbaar.

Herkenbaar voor anderen? Ik rij met hardware 2.5.
Zeker herkenbaar op hardware 2.5. Je leert er rekening mee te houden en pas na de vrachtwagen terug te gaan.
 
Zeker herkenbaar op hardware 2.5. Je leert er rekening mee te houden en pas na de vrachtwagen terug te gaan.

Inderdaad. Wel lastig als er een onafgebroken rij met vrachtwagens. Ik ben wel blij dat het probleem niet specifiek in mijn auto zit. In de VS lees ik dat hw 2.5 inmiddels regelmatig wordt geupdate naar 3.0. Ik ben benieuwd of dat hier ook een beetje vlot van de grond komt.
 
Stel ik rij in de linkerbaan op de EAP en wil terug naar de middenbaan terwijl er helemaal rechts een vrachtwagen rijdt. Als ik dan richting aangeef naar rechts dan gaat de auto keurig naar rechts totdat hij plots de vrachtwagen in de meest rechtse rijbaan waarneemt. De auto interpreteert dan dat de vrachtauto te dicht bij komt met als gevolg een afgebroken rijbaan wissel en het automatisch terugsturen naar de meest linkerrijbaan. Je ziet dan ook op het display dat de vrachtwagen 'danst' in de verkeerde rijbaan.

Dat is bij mij altijd al zo sinds er 360 view is toegevoegd aan AP.

Zoals door Elon bij de laatste aandeelhouders update is aangegeven zijn ze net klaar om via het NN de cameras daarwerkelijk te linken waar het voorheen allemaal afzonderlijk. Oftewel, in de huidige versie ziet b.v. eerst de front facing camera de vrachtwaggel, dan de B-stijl en dan het knipperlicht en dan de achteruit camera. Op dit moment denkt elke camera "Hey, een nieuw voertuig" waar in het nieuwe NN ze allen samen werken. Dus dat het NN weet dat een vrachtwaggel net buiten het bereik van de camera ligt. Dit zouden we straks moeten zien door dat object identifiers identiek blijven. Dat zal er ook voor zorgen dat de cameras onderling op elkaar gecalibreerd worden en dan zal dit 'dansen' hopelijk verdwijnen.
 
  • Informative
Reactions: Hbrink and Dim70
Aanvulling:

(7) Ik was blij weer eens release notes te zien. Raar is dat ik iets in de handleiding wilde opzoeken en dat dat niet lukte. Wel de inhoudsopgave, niet de tekst. Heb, getimed, ruim twee minuten aan wifi gewacht.
 
Zeker herkenbaar op hardware 2.5. Je leert er rekening mee te houden en pas na de vrachtwagen terug te gaan.
Inderdaad. Wat mij sinds versie 2020.4 opvalt is dat de auto minder goed in zn baan lijkt te blijven. Op een lokale weg met wat asverschuivingen bleef de auto nooit volledig binnen de lijntjes, maar hij pakt nu nog een stuk nadrukkelijker de buitenbocht lijkt het. Zelfs bij de flauwere bochtjes is hij duidelijk minder koersvast. Hij komt nu ruim met de spiegels over de lijn in de meeste gevallen, meer mensen die dat herkennen?
 
Inderdaad. Wat mij sinds versie 2020.4 opvalt is dat de auto minder goed in zn baan lijkt te blijven. Op een lokale weg met wat asverschuivingen bleef de auto nooit volledig binnen de lijntjes, maar hij pakt nu nog een stuk nadrukkelijker de buitenbocht lijkt het. Zelfs bij de flauwere bochtjes is hij duidelijk minder koersvast. Hij komt nu ruim met de spiegels over de lijn in de meeste gevallen, meer mensen die dat herkennen?

Bij mij deed hij dat ook al bij eerdere software versies, lijkt bij mij in deze versie niet beter of slechter geworden.

Waar ik vooral blij mee ben is dat Spotify eindelijk weer zonder puntjes is..
 
  • Like
  • Funny
Reactions: Cely and PaulusdB
Wat bij mijn Model 3 sinds eind 2019 niet goed meer gaat is het op de snelweg teruggaan naar een rijbaan naast een vrachtwagen.
Dit merk ik vooral op snelwegen met meer dan 2 rijbanen. Stel ik rij in de linkerbaan op de EAP en wil terug naar de middenbaan terwijl er helemaal rechts een vrachtwagen rijdt. Als ik dan richting aangeef naar rechts dan gaat de auto keurig naar rechts totdat hij plots de vrachtwagen in de meest rechtse rijbaan waarneemt. De auto interpreteert dan dat de vrachtauto te dicht bij komt met als gevolg een afgebroken rijbaan wissel en het automatisch terugsturen naar de meest linkerrijbaan. Je ziet dan ook op het display dat de vrachtwagen 'danst' in de verkeerde rijbaan.

Dit maakt EAP op veel snelwegen met vrachtwagens zo goed als onbruikbaar.

Herkenbaar voor anderen? Ik rij met hardware 2.5.

Ja, heel herkenbaar. Ik heb ook hw 2.5.
Afgelopen week gebeurde er iets soortgelijks, maar dan niet met een busje maar een auto die op de vluchtstrook stil stond. Ik had net ingehaald en wilde terug naar de rechterbaan. Het was een tweebaansweg en de rechterbaan was helemaal vrij. De auto zag de stilstaande auto op de vluchtstrook, brak de manoeuvre om naar rechts te gaan af en ging vol in de ankers.

Wat me vanmorgen trouwens stoorde was dat in de regen (het miezerde niet meer, maar regende gewoon) de ruitenwissers op interval bleven gaan, terwijl ik ze doorlopend had willen hebben.
 
Dat is bij mij altijd al zo sinds er 360 view is toegevoegd aan AP.

Zoals door Elon bij de laatste aandeelhouders update is aangegeven zijn ze net klaar om via het NN de cameras daarwerkelijk te linken waar het voorheen allemaal afzonderlijk. Oftewel, in de huidige versie ziet b.v. eerst de front facing camera de vrachtwaggel, dan de B-stijl en dan het knipperlicht en dan de achteruit camera. Op dit moment denkt elke camera "Hey, een nieuw voertuig" waar in het nieuwe NN ze allen samen werken. Dus dat het NN weet dat een vrachtwaggel net buiten het bereik van de camera ligt. Dit zouden we straks moeten zien door dat object identifiers identiek blijven. Dat zal er ook voor zorgen dat de cameras onderling op elkaar gecalibreerd worden en dan zal dit 'dansen' hopelijk verdwijnen.

Rare verklaring, want in de 360 view ziet de auto toch dat het niet in de naastgelegen rijstrook is, maar dat er nog een lege rijstrook tussen zit. Dan zou hij het dus gewoon moeten negeren.