Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 10

This site may earn commission on affiliate links.
Nog even een nabrander: het lijkt erop dat de laatste versie een drive van 32Gb niet herkend, ook niet als je die in 2 volumes opsplitst. Voorheen werkte het prima als 1 gehele schijf. Heb nu een kleinere ingeplugd en nu komt de USB icoon wel in beeld.
Iemand suggestie?

wat mij opviel is dat na afsluiten er stroom op de USB poort blijft staan (de led in de stick bleef branden). Ik weet niet hoelang, het was nat, koud en winderig in Frl.

De andere USB poort proberen en de drive zou weer herkend moeten worden. Dit was in ieder geval bij mij de oplossing.
 
Probleem bij mij was dat hij ook de lijntjes herkende maar helaas de verkeerde.
Die groef in het wegdek hadden ze dichtgemaakt en glansde meer dan het wegdek.
Met die laagstaande zon was die groef vermoedelijk beter zichtbaar dan de gewone wegmarkeringen en nam deze als de lijn van een rijstrook.
Dit lijkt me niet zo'n groot probleem, de auto zou ook goed van de achterwaarts gerichte spatbordcamera's gebruik moeten kunnen maken om goed binnen de lijnen te blijven, omdat op die beelden geen reflectie op de reparatiegroef is. Ik denk AP dat nu nog niet doet, maar Tesla zou het mogelijk in de toekomst kunnen toevoegen om het gedrag robuuster te maken.

Dat harde optrekken en weer bruusk remmen in de file herken ik wel. Waarschijnlijk een aanpassing in de software n.a.v. de opmerkingen dat de Tesla zo lang wachtte met wegrijden achter de eerste auto. Het is steeds weer aanpassen en uitproberen.

Wat mij helpt om wat minder abrupt op te trekken en te remmen is file rijden in de chillmode. Werkt prima.
Chill mode heb ik ook een tijdje geprobeerd, maar daar kon ik vwb handmatig rijden niet aan wennen. En om de chill mode steeds aan- en uit te gaan zetten.... Je zou het apart moeten kunnen instellen voor AP en manueel. Misschien even een change requestje tweeten aan de baas.
Het volgen van een groef op aparte lijn in het wegdek is iets wat je eigenlijk Tesla niet moet verwijten maar de wegbeheerders. Die rotzooien soms ook maar iets aan met lijnen, weginrichtingen, noodvullingen met slecht asfalt, etc.
Wat moeten de wegbeheerders dan doen? Scheuren laten zitten en vorstschade riskeren? Steeds volledig opnieuw asfalteren? Ik vind soms dat ze dat nu al te vaak doen. Denk ik: "Is dat de beste besteding van mijn belastinggeld, om een prima snelweg nog maar weer eens te voorzien van een fonkelnieuwe laag asfalt?" Nog steeds heeft Nederland een van de best onderhouden wegennetten ter wereld, dus dat van dat aanklooien herken ik niet zo. Tesla zal zich moeten aanpassen aan de dagelijkse praktijk, niet omgekeerd.
 
Rare verklaring, want in de 360 view ziet de auto toch dat het niet in de naastgelegen rijstrook is, maar dat er nog een lege rijstrook tussen zit. Dan zou hij het dus gewoon moeten negeren.

360 view geeft aan dat alle camera's aan object detectie doen waar voorheen enkel één van de front facing camera's werd gebruikt.

Zoals je zelf ook wel weet is de rijstrook detectie niet erg bijzonder te noemen. Je ziet een vrachtwagen praktisch altijd een rijbaan verschuiven.

Och, je mag het een rare verklaring vinden maar het zijn feiten :)
 
In een paar US Youtube filmpjes is te zien dat de summon instellingen aangepast kunnen worden zodat summon bij parkeren met een dubbele druk op Park geactiveerd kan worden. Ik heb dit geprobeerd met mijn S100D HW2.5 maar deze summon opties heb ik niet. Ik vermoed een US only feature.

Zijn er HW3 mensen die kunnen controleren of het wellicht HW3 of US only is?
 
In een paar US Youtube filmpjes is te zien dat de summon instellingen aangepast kunnen worden zodat summon bij parkeren met een dubbele druk op Park geactiveerd kan worden. Ik heb dit geprobeerd met mijn S100D HW2.5 maar deze summon opties heb ik niet. Ik vermoed een US only feature.

Zijn er HW3 mensen die kunnen controleren of het wellicht HW3 of US only is?

Ik zou het graag controleren met HW3, maar de nieuwe update heb ik helaas nog niet ontvangen. Geen idee waarom ik de update nog niet heb en geen idee of ik hem überhaupt ga krijgen.
 
In een paar US Youtube filmpjes is te zien dat de summon instellingen aangepast kunnen worden zodat summon bij parkeren met een dubbele druk op Park geactiveerd kan worden. Ik heb dit geprobeerd met mijn S100D HW2.5 maar deze summon opties heb ik niet. Ik vermoed een US only feature.

Zijn er HW3 mensen die kunnen controleren of het wellicht HW3 of US only is?
Voor zover ik het kan zien is summon in Europa eigenlijk verboden en heeft de RDW het uit een soort coulance en in zeer beperkte (lees: volkomen onbruikbare) vorm toegelaten. De huidige beperkingen van summon lijken veel op het voorstel voor 'RCM' (remote control manoeuvring). Daarin wordt duidelijk het volgende gestipuleerd:

"5.7.1.2. A continuous actuation of a dedicated button/switch on the remote control device by the driver is required during the manoeuvre. "

Dus waarschijnlijk blijft het bij ons bij het oude.

Overigens is smart summon net iets anders dan RCM. Want bij RCM regelt de bestuurder zelf snelheid en richting, terwijl bij smart summon de auto zelf zijn koers bepaalt. Voor smart summon heb ik nog geen initiatief tot regelgeving gezien.
 
Voor zover ik het kan zien is summon in Europa eigenlijk verboden en heeft de RDW het uit een soort coulance en in zeer beperkte (lees: volkomen onbruikbare) vorm toegelaten. De huidige beperkingen van summon lijken veel op het voorstel voor 'RCM' (remote control manoeuvring). Daarin wordt duidelijk het volgende gestipuleerd:

"5.7.1.2. A continuous actuation of a dedicated button/switch on the remote control device by the driver is required during the manoeuvre. "

Dus waarschijnlijk blijft het bij ons bij het oude.

Overigens is smart summon net iets anders dan RCM. Want bij RCM regelt de bestuurder zelf snelheid en richting, terwijl bij smart summon de auto zelf zijn koers bepaalt. Voor smart summon heb ik nog geen initiatief tot regelgeving gezien.

Ik heb het over Summon, niet Smart Summon. Dit vooruit/achteruit max 6 meter.
 
Not nice, zie de posts uit het VS draadje.. update downloaden zal hier ook verplicht gaan worden. Bye bye handig mcu scherm, goed werkende AP1. Bah.

Great. Just great. Got this new notification this morning. Tesla mothership trying to force me to software update. I’ve been denying updates since before batterygate and chargegate so my high usage pack doesn’t get nerfed. 203,986 miles with about 120k of that supercharged. This is their way of forcing that update all the software is going to stop working.

View attachment 510137
 
Na 6 weken eindelijk een update - en de spraakherkenning werkt nog steeds op geen enkele manier voor navigatie (de paar dagen dat ik hem had voor de kerst-update werkte het perfect). Soms pakt hij de gesproken tekst helemaal niet op (tekstbox blijft leeg, ook al geeft hij wel aan dat hij iets hoort), en als hij het al wel oppakt, dan toont hij de juiste tekst (bv "Navigeer naar straatnaam 12, stadsnaam"), maar toont dan "Command not understood". De release notes zeggen dat "Open dashboardkastje" zou moeten werken, maar als ik dat zeg, dan toont hij eerst "Open dashboardkastje", wijzigt dit vervolgens naar "Open dashboard", en toont dan "Command not available yet".

De mogelijkheid om achteraf via updates functionaliteit te verbeteren of toe te voegen klinkt leuk, maar als ze daarmee prima werkende en (voor de veiligheid niet onbelangrijke) functionaliteit als spraakbesturing volledig onderuit halen en vervolgens na 6 weken en een paar patches nog steeds niet gefixt hebben, dan geeft dat niet veel vertrouwen.
 
Vanochtend. In een bocht naar links op een verbindingsweg haalde ik een vrachtwagen in. De chauffeur zat kennelijk een sjekkie te draaien of met z'n liefje te appen, want opletten deed hij niet. Hij kwam helemaal door de binnenbocht zeilen, mijn baan in. Ik trek de auto uit AP om te maken dat ik wegkom, maar daar is redelijk wat kracht voor nodig en je schiet dan altijd wat door. Daarbij kwam ik over de doorgetrokken streep aan de linkerkant en vervolgens pleurt ELDA me weer terug naar waar ik niet wil zijn en was er een tweede stuurcorrectie nodig om niet onder de wielen van een 40-tonner vermorzeld te worden. Het ging allemaal net goed, maar het leek er waarachtig op dat die automatische system tegen mij aan samenspannen waren.