Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 10

This site may earn commission on affiliate links.
Maar ook de reactiesnelheid van de TACC zelf heeft nu al te leiden onder vertraging zo lijkt het.

Gisteren op rechte weg binnen bebouwde kom. TACC op 50.
In de verte wil een busje de weg oversteken. Vervolgens...

Ik zie het busje oversteken.
Als het busje goed en wel de weg over is, remt de Tesla (veel) te laat af. Irritatie bij achterliggers.
Tenslotte zie op het kleine scherm het busje oversteken.

Ik ben erg benieuwd in hoeverre HW3.0 dit alles wel kan bijbenen straks.

En ik ben van mening dat als de visualisatie dusdanig te traag blijft de meerwaarde in bv bovengenoemde situatie te beperkt is voor de bestuurder. Maar ik zie natuurlijk ook prima wat er voor me op de weg gebeurd.

Nu is visualisatie vooral bruikbaar voor ‘meerijdend en opkomend verkeer’ waarbij snelheidsverschil minimaal is.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: Eriksc and Hbrink
Ik denk dat de grotere rekenkracht zorgt voor stabieler rijden. Betere visualisaties maken dat de bestuurder beter/sneller kan ingrijpen bij problemen.

Naar mijn mening (en niets meer dan dat) is NoA nu onbruikbaar in NL, met of zonder bevestiging.

Die visualisaties interesseren me helemaal niets. Leuk, maar niet boeiend.

Ja, NOA wel bruikbaar maar teveel issues. Voornamelijk omdat AP niet met borden, spitsstroken, matrixborden en verschillende banen op de snelweg, baan afsluitingen, etc. om kan gaan. Naar mijn mening moet dit *allemaal* eerst goed werken voor NOA without confirmation hier toegestaan mag worden.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Maar ook de reactiesnelheid van de TACC zelf heeft nu al te leiden onder vertraging zo lijkt het.
En ik ben van mening dat als de visualisatie dusdanig te traag blijft de meerwaarde in bv bovengenoemde situatie te beperkt is voor de bestuurder.

Latency van AP is niet dezelfde latency als in de UI. De latency in de User Interface is denk ik 1.5 seconden. Dat komt voor namelijk omdat in de UI alles 'mooi' opgemaakt worden en omdat de 360 view data eerst van de AP computer naar de MCU verzonden moeten worden en de MCU deze vervolgens dus visualiseert. Dit zorgt voor allemaal extra latency maar dat is niet dezelfde latency als in de AP computer zelf.

Wel is aangetoond dat AP HW3 minder latency heeft dan HW2.X en HW1 dus ja, iets strakkere bochten met HW3.
 
2020.8 komt er aan, met als belangrijke punten:

Shows 3rd party chargers in Europe & Bay Area US. Bluetooth improvements, track mode improvements, driving visualizations in Europe. Voice commands fixed too!​

Bron: Tesla Owners Online on Twitter

Die 3rd party chargers zijn nu toch al toegevoegd? Sinds kort zijn die zonder dat een softwareupdate nodig was toegevoegd net als dat de spraakbediening sinds een weekje ofzo (eindelijk) weer normaal lijkt te werken. Volgens mij zijn dit puur "serverside" changes en staan ze los van een nieuwe versie van de software van de auto zelf.
 
Die 3rd party chargers zijn nu toch al toegevoegd? Sinds kort zijn die zonder dat een softwareupdate nodig was toegevoegd net als dat de spraakbediening sinds een weekje ofzo (eindelijk) weer normaal lijkt te werken. Volgens mij zijn dit puur "serverside" changes en staan ze los van een nieuwe versie van de software van de auto zelf.
Er zitten een aantal 3rd party chargers in de map maar ze zijn niet echt makkelijk te vinden (supercharger icon drukken, dan helemaal naar beneden scrollen). Wellicht dat ze met de update een eigen icon krijgen of in elk geval beter vindbaar? Nog een andere bron:

2020.8: in addition to fsd viz on hw3 mcu2/m3 cars in EU/Ca/MX, 3rd party charging, s/x improved regen, track mode and bt improvements we also get: exfat support, new manual page on alerts, yet another chargeport, update to steering rack firmware. some more stuff I need to explor
Bron: green on Twitter

Exfat support is ook erg welkom voor beter opslaan van dashcam beelden.
 
  • Informative
Reactions: SpeedyEddy
Exfat support is ook erg welkom voor beter opslaan van dashcam beelden.
Volgens mij is het enige voordeel dat je geen last hebt van de partitiegrootte limiet die Microsoft kunstmatig oplegt bij gebruik van de Windows utils voor het maken van een FAT32 Partitie. Makkelijk omheen te werken met een Mac of andere software voor Windows.

Het is verder voor deze toepassing niet robuuster of sneller of zo, daarvoor moet je echt naar EXT4. Sterker nog, doordat EXFAT slechts één FAT gebruikt is de kans groter dan bij FAT32 dat je schijf onleesbaar wordt bij een onverwachte power down.
 
  • Informative
Reactions: SpeedyEddy
Ik weet niet of dit nou door HW2.5 komt (ziet die bv minder aan de zijkant dan HW3?), of dat de huidige FW niet goed genoeg is, maar ik hkad gisteren en vandaag 2 situaties die ik toch graag bij Tesla wil gaan melden. Waar zou ik dat het beste kunnen doen?

Situatie 1: Ik rijd van de snelweg af en sluit aan in een rij auto's. We staan stil en ik kijk wat op m'n telefoon. (dom dom, ik weet het). Ik hoor ineens een tik en kijk verschrikt op. Het blijkt dat de auto voor me van rijstrook was veranderd, maar net niet voldoende ruimte had om de strook helemaal vrij te maken. De kont stond nog op de streep. Mijn auto vond kennelijk dat er voldoende ruimte was en was heel langzaam naar voren gegleden, wat ik niet echt had gemerkt met m'n concentratie op m'n telefoon. De tik was dat de rechter buitenspiegel de kont van de andere auto raakte en daarmee inklapte. De vrouw van de bewuste auto keek me boos aan.

Situatie 2: toevallig genoeg bijna dezelfde plek, vandaag. Ik rijd op de linkerbaan van de twee uitvoegstroken. Rechts voor me rijdt een andere auto die zich stoort aan zijn langzame voorligger. Hij wil naar links en gooit in een ruk z'n stuur om. Ik ben alert en trap direct op de rem. De auto blijft stil en piept totaal niet. Ik verbaas me daarover, want ik heb heel vaak dat alle alarmen afgaan als de auto vindt dat ik te dicht bij een andere auto kom (bv doordat ik optrek terwijl een andere auto de baan verlaat. Omdat hij nog niet 100% uit het vak verdwenen is gaan alle bellen af). De logica in de "beschermende hulpsystemen" ontgaat me dus volledig
 
Volgens mij is het enige voordeel dat je geen last hebt van de partitiegrootte limiet die Microsoft kunstmatig oplegt bij gebruik van de Windows utils voor het maken van een FAT32 Partitie. Makkelijk omheen te werken met een Mac of andere software voor Windows.

Het is verder voor deze toepassing niet robuuster of sneller of zo, daarvoor moet je echt naar EXT4. Sterker nog, doordat EXFAT slechts één FAT gebruikt is de kans groter dan bij FAT32 dat je schijf onleesbaar wordt bij een onverwachte power down.
Behalve de 4GB-limiet van FAT32 is exFAT veel sneller met zowel lezen als schrijven (bron). EXT4 is inderdaad nog beter maar niet iedereen kan dat makkelijk inlezen op zijn Mac/Windows machine.
 
  • Informative
Reactions: SpeedyEddy
Behalve de 4GB-limiet van FAT32 is exFAT veel sneller met zowel lezen als schrijven (bron).
Zoals ik al zei: voor déze toepassing.
4GiB filesize limiet is irrelevant, en voor de snelheid moet je bij jouw link kijken naar de resultaten van T3, T4, T5, T6 (TeslaCam beelden zijn ongeveer 40 MiB per file) waar géén duidelijk performance-voordeel bestaat voor EXFAT. Naar mijn mening is het verhoogde risico op corruptie met EXFAT en onverwachte shutdowns belangrijker.
 
Situatie 2: toevallig genoeg bijna dezelfde plek, vandaag. Ik rijd op de linkerbaan van de twee uitvoegstroken. Rechts voor me rijdt een andere auto die zich stoort aan zijn langzame voorligger. Hij wil naar links en gooit in een ruk z'n stuur om. Ik ben alert en trap direct op de rem. De auto blijft stil en piept totaal niet. Ik verbaas me daarover, want ik heb heel vaak dat alle alarmen afgaan als de auto vindt dat ik te dicht bij een andere auto kom (bv doordat ik optrek terwijl een andere auto de baan verlaat. Omdat hij nog niet 100% uit het vak verdwenen is gaan alle bellen af). De logica in de "beschermende hulpsystemen" ontgaat me dus volledig
Ik denk dat de auto gewoon wat laat reageert omdat de analyse van de camerabeelden enigszins vertraagd doorkomt. Dat zorgt voor piepen voor een auto die jouw rijstrook al verlaten heeft en een te late reactie als hij jouw rijstrook inkomt.

Daarnaast kan het zijn dat, toen de bruusk van rijstrook wisselende auto gedetecteerd werd, jij al vol op de rem stampte en dat daaruit de conclusie getrokken werd dat het gevaar al jouw volle aandacht had en een verdere waarschuwing zinloos zou zijn. Ik heb zelf al meermalen gemerkt dat de auto bij het waarschuwen niet alleen rekening houdt met de afstand en het snelheidsverschil, maar ook de acceleratie/deceleratie. Dus als jij hard genoeg remt, kan hij berekenen dat je op tijd stil zult staan en is een waarschuwing niet nodig.
 
  • Like
Reactions: XanderB
2020.8 release notes:

Driving Visualization Improvements
This has been added for more regions, previously just the US.

The driving visualization can now display additional objects which include stop lights, stop signs and select road markings. The stop sign and stop light visualizations are not a substitute for an attentive driver and will not stop the car. To see these additional objects in your driving visualization, tap Controls > Autopilot > Self Driving Visualization Preview.

Track Mode Improvements
Only Model 3 (Peformance)

Track Mode has been improved to make it easier to monitor the status of your car, create custom track mode settings profiles and record your track day data.

Monitor the status of your car motors, battery, brakes and tires, allowing you to adjust your driving in real time. G-meter, a real-time accelerometer, can now be viewed in the Cards area of the touchscreen. The map now displays a Lap Timer. Follow the onscreen instructions to place a start/finish pin on the map. At the completion of each lap, the Lap Timer displays the duration of the lap. It also displays the times associated with the previous and best laps in the driving session.

Track Mode allows you to save up to 20 Track Mode profiles to suit your preferences or driving scenario, or customize for a specific track. A new settings profile can be created by tapping Track Mode Settings > Add New Settings, entering a name for the settings profile, then adjusting settings including Handling Balance, Stability Assist, Regenerative Braking, Post-Drive Cooling and Compressor Overclock. Refer to the Owner’s Manual for more information regarding each setting.

You can now save a video and data of the Track Mode driving session to a plugged in USB flash drive which must contain a folder named "TeslaTrackMode" (without the quotation marks). When "Save Dashcam for Laps" is enabled, Track Mode stores a video of each lap in a driving session when using the Lap Timer. Track Mode also stores the car status and telemetry data including details about the vehicle's position, speed, acceleration, and use of accelerator which is stored as a .CSV file on the USB flash drive.

Third-Party Charging Stations
Now you can find third-party charging options with your in-car navigation – select sites are available now in Belgium, Netherlands, Germany, Switzerland and Austria with additional locations across Europe coming soon. To access, press the lightning bolt icon on the bottom of your touchscreen, scroll down and select a Supercharger, Destination Charging or third-party charging location to navigate to.

Bluetooth Improvement
To improve the audio transition from phone-to-car when entering your vehicle, Bluetooth now connects to your paired phone only after you are sitting in the driver’s seat and all doors are closed. As a reminder, you can pair your phone to Bluetooth by touching the Bluetooth icon on the top of your touchscreen and then "Add New Device".

Improved Voice Command Reliability
We have improved voice command reliability, including in areas with poor connectivity. Note: to use voice commands, simply tap the right steering wheel button and speak your command after the beep – there is no need to press and hold the button.

Additional Language Support
Your touchscreen is now available in additional languages. To change the language, simply go to Controls > Display > Language. Please note that your vehicle must be in PARK to enable this selection.

Additional Owner’s Manual Languages
The Owner's Manual on your touchscreen is now available in Romanian, Hungarian, Slovenian, and Hebrew. As a reminder, you can change the language of the Owner's Manual by tapping Controls > Service> Owner's Manual and select your preferred language from the dropdown menu.

This release contains minor improvements and bug fixes.
 
"Driving Visualization Improvements
This has been added for more regions, previously just the US."

Zal wel weer alleen voor HW3.0 autos zijn. Degene die vroeg erbij waren en 6400 euro hebben betaald voor FSD en 'hw3.0 upgrade" staan weer in de kou.

En nu ze weer hardware 2.5 inbouwen vanwege een tekort aan 3.0 computers denk ik niet dat we onze upgrades snel kunnen verwachten...

Als de nieuwe software komt die voor de rekenkracht van de nieuwe hardware is geoptimaliseerd dan zal AP wel een flinke stap maken.
 
Ik weet niet of dit nou door HW2.5 komt (ziet die bv minder aan de zijkant dan HW3?), of dat de huidige FW niet goed genoeg is, maar ik hkad gisteren en vandaag 2 situaties die ik toch graag bij Tesla wil gaan melden. Waar zou ik dat het beste kunnen doen?

Situatie 1: Ik rijd van de snelweg af en sluit aan in een rij auto's. We staan stil en ik kijk wat op m'n telefoon. (dom dom, ik weet het). Ik hoor ineens een tik en kijk verschrikt op. Het blijkt dat de auto voor me van rijstrook was veranderd, maar net niet voldoende ruimte had om de strook helemaal vrij te maken. De kont stond nog op de streep. Mijn auto vond kennelijk dat er voldoende ruimte was en was heel langzaam naar voren gegleden, wat ik niet echt had gemerkt met m'n concentratie op m'n telefoon. De tik was dat de rechter buitenspiegel de kont van de andere auto raakte en daarmee inklapte. De vrouw van de bewuste auto keek me boos aan.

Situatie 2: toevallig genoeg bijna dezelfde plek, vandaag. Ik rijd op de linkerbaan van de twee uitvoegstroken. Rechts voor me rijdt een andere auto die zich stoort aan zijn langzame voorligger. Hij wil naar links en gooit in een ruk z'n stuur om. Ik ben alert en trap direct op de rem. De auto blijft stil en piept totaal niet. Ik verbaas me daarover, want ik heb heel vaak dat alle alarmen afgaan als de auto vindt dat ik te dicht bij een andere auto kom (bv doordat ik optrek terwijl een andere auto de baan verlaat. Omdat hij nog niet 100% uit het vak verdwenen is gaan alle bellen af). De logica in de "beschermende hulpsystemen" ontgaat me dus volledig
Dit is heel herkenbaar. Ik heb het ook vaak dat ik op de linkerbaan met 130 rijdt en een auto op de rechterbaan net voor mijn neus gaat inhalen. Als ik zelf niet ingegrepen had zou de AP waarschijnlijk op het laatste moment vol in de remmen gaan. Of niet. Ik heb het niet zover laten komen. Wel een paar keer de grens opgezocht.
Voelt niet echt veilig.
 
Last edited:
Ik denk dat de auto gewoon wat laat reageert omdat de analyse van de camerabeelden enigszins vertraagd doorkomt. Dat zorgt voor piepen voor een auto die jouw rijstrook al verlaten heeft en een te late reactie als hij jouw rijstrook inkomt.

Daarnaast kan het zijn dat, toen de bruusk van rijstrook wisselende auto gedetecteerd werd, jij al vol op de rem stampte en dat daaruit de conclusie getrokken werd dat het gevaar al jouw volle aandacht had en een verdere waarschuwing zinloos zou zijn. Ik heb zelf al meermalen gemerkt dat de auto bij het waarschuwen niet alleen rekening houdt met de afstand en het snelheidsverschil, maar ook de acceleratie/deceleratie. Dus als jij hard genoeg remt, kan hij berekenen dat je op tijd stil zult staan en is een waarschuwing niet nodig.
Als je een auto aantikt als hij stapvoets rijdt heeft het mi niks te maken met de rekenkracht. Die proximity sensors werken blijkbaar niet optimaal in de file of worden niet gebruikt om uit te wijken als je aan het file rijden bent.