Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 10

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zie het positief en denk dat @KL0809 e.e.a. ironisch bedoelt. :) Geeft trouwens een hoop zooi zo'n kruimelend croissantje :eek:

Jij snapt het. En thanks

Het was een poging om een scène te zetten over hoe relaxed zo een Tesla rijdt.

Hoe dan ook, ik heb smakelijk kunnen lachen om de volstrekt over-the-top reacties.

Maar die 2020.8.1 is inderdaad wel stukken stabieler. Kudos to Tesla.

PS Ik lees net dat ik hierdoor zelfs door iemand “op de ignoreerlijst gezet ben”. Das echt te veel eer.
 
Vandaag erop gezet 2020.8.1 (M3P), visualisaties uitgezet (voegt niks toe), verder alleen stukje binnendoor gereden, dus kan er nog weinig over zeggen.

Laden bij derden.... filter op (bv. KW en CCS) zou het bruikbaarder maken en dan ook accu voorverwamen als het een snellader is.
 
Enige tijd geleden was er zo'n gejubel dat je met V10 zelf controle had over het ophalen van nieuwe firmware, door op het "advanced" knopje te drukken en dat ingedrukt te houden of 5x snel te drukken. Ik heb HW2.5 met FSD en hoe vaak ik ook druk, ik krijg 2020.8 niet binnen....
Dat "trucje" forceert alleen een check of de nieuwe FW al beschikbaar is voor jouw VIN, wat ie normaal alleen periodiek in deep sleep doet. Als je VIN nog niet vrijgegeven is kun je niets forceren natuurlijk.

Aan Teslafi te zien gaat 2020.8.1 buiten de VS alleen naar S, X en M3P. Ik zit met de LR AWD ook nog op 4.1, gewoon geduld hebben tot Tesla weer een batch selecteert voor verdere uitrol, performance krijgt deze keer toevallig voorrang wegens de nieuwe track mode.
 
  • Informative
Reactions: JanG007
Enige tijd geleden was er zo'n gejubel dat je met V10 zelf controle had over het ophalen van nieuwe firmware, door op het "advanced" knopje te drukken en dat ingedrukt te houden of 5x snel te drukken. Ik heb HW2.5 met FSD en hoe vaak ik ook druk, ik krijg 2020.8 niet binnen....
Ik ook niet, maar als je dan op Teslafi kijkt, zie je dat de SR+'en slechts heel mondjesmaat 2020.8.1 hebben gekregen. Die is in eerste instantie naar de LR gegaan. Nog effe geduld....
 
Iemand stats van teslafi over hoeveel M3 in Europa 2020.4 binnen hebben? Ik wil best geduld hebben maar krijg steeds meer het idee dat ik in de uitzonderingen zit (heb namelijk nog 2019.40 op).

Edit: ha! Ik had kennelijk mijn mobiele App niet up to date. Zodra dit weer goed was is 2020.8.1 beschikbaar gekomen. Yey. Dus dat niet vergeten je mobiele App ook up to date te houden... :rolleyes:
 
Last edited:
Echter: nog steeds veel te traag door de bocht.
Dat is UNECE, niet Tesla, die bepaalt dat je bochtjes moet nemen alsof je een oma bent in een Daihatsjoe Cuore ipv een 2 ton wegend monster met laag zwaartepunt en enorme wielbasis die het 2 keer zo snel kan. Befehl ist befehl en das befehl zegt alleen iets over laterale versnelling, dus afgestemd op omabakjes die de elandproef falen.
 
En toch vind mijn man de auto de bochten soms te snel nemen... (of ja, hij is bang dat ik aan het rijden ben en roep bij voorbaat "rustig!" als we een bocht nemen). Niks tegen de Daihastu Cuore zeggen joh, was mijn eerste auto :p.

2020.8.1 binnen (installatie duurde wel ruime een uur, misschien omdat hij stiekem twee patches moet doen? Of werkt het niet zo?...), morgen maar even uitproberen!
 
En toch vind mijn man de auto de bochten soms te snel nemen... (of ja, hij is bang dat ik aan het rijden ben en roep bij voorbaat "rustig!" als we een bocht nemen
Dat is ook logisch. Mensen die een Tesla, BMW of Audi rijden nemen bochten snel omdat het KAN. Je hebt de wielbasis, je hebt de brede goede banden, je hebt het gewicht in een optimale 50/50 verdeling, en vaak ook nog RWD of zelfs AWD. Zaken die opgeteld er zorg voor dragen dat je moeiteloos een bocht neemt met 2 keer de adviessnelheid. Dat de auto het kan doet weinig af aan dat je dan wel laterale krachten krijgt waar lendesteunen en kuipstoeltjes bij van pas komen om niet tegen de deur te komen. Voor de bestuurder maakt dat weinig uit, die weet precies wat ie doet en zet zich op de goede momenten klem tussen stuur, stoelen en pedalen. Bijrijder en achterin vinden het een stuk minder prettig.

Dat is ook wat ik bedoelde: de regels zijn gebaseerd op wat je oma overleeft zonder hartaanval omdat die, al dan niet achter het stuur, ook wel eens in een Tesla met Autopilot zit.

Ik vind het ook stervenstraag en zou het graag kunnen configureren, desnoods op basis van seat sensors of ik er alleen in zit, maar ik snap wel waar de regels vandaan komen.
 
Als je wakker bent /oplet zijn de optische en geluidssignalen
2x geluidssignaal en AP schakelt uit, optische is de witte balk en deze valt - bij mij - weg achter het stuur en zie je amper.

Vandaar dat ik zeg dat ik neurotische contra zit te sturen. Super onnatuurlijk natuurlijk. Uiteindelijk vergeet je dat ook even en dan ga je gewoon rechtuit sturen en dan is het weer raak. Op hele rechte snelwegen gegarandeerd binnen een uur AP uit. Niet gek, want dan heb ik ruim 150 waarschuwingen gehad en 2x missen is niet vreemd.

Ik vind het echt absurd dat AP dan de rest van de rit niet beschikbaar is want het contra sturen is stupide.

Ik zou liever op de s/x zien dat je aan een wieltje kunt rollen. Dan rol ik wel elke 5 seconden 1 tikje.......
 
Dat is ook wat ik bedoelde: de regels zijn gebaseerd op wat je oma overleeft zonder hartaanval omdat die, al dan niet achter het stuur, ook wel eens in een Tesla met Autopilot zit.

Ik vind het ook stervenstraag en zou het graag kunnen configureren, desnoods op basis van seat sensors of ik er alleen in zit, maar ik snap wel waar de regels vandaan komen.

Toch klopt dit verhaal niet helemaal. Voor wat betreft de tijdslimieten bij het wisselen van baan wel, die komen inderdaad rechtstreeks uit de regelgeving. Voor het langzaam nemen van bochten geldt dat in veel mindere mate. Iemand hier heeft het wel eens doorgerekend (kan het nu zo snel even niet terugvinden) en met de huidige software blijft Tesla echt (veel te) ruim binnen de grenzen. Met hogere snelheden zou Tesla nog altijd makkelijk binnen de maximale g-kracht die toegestaan is vallen.

Ah mn bron weer gevonden
Software versie 9.0

"Dit is niet de Europese wet. Die schrijft een maximale zijdelingse versnelling van 3 m/s² voor. Ik heb het zowel gemeten als uitgerekend, en Tesla beperkt zich tot 2,2 m/s², waarmee je de meeste automobilisten inhaalt. "
 
Dat is UNECE, niet Tesla, die bepaalt dat je bochtjes moet nemen alsof je een oma bent in een Daihatsjoe Cuore ipv een 2 ton wegend monster met laag zwaartepunt en enorme wielbasis die het 2 keer zo snel kan. Befehl ist befehl en das befehl zegt alleen iets over laterale versnelling, dus afgestemd op omabakjes die de elandproef falen.

I know, maar ik heb mijn auto niet bij UNECE gekocht. Musk zegt desgevraagd steeds weer opnieuw hoe geweldig de progress is in de afspraken met Europa. Daarom hoop ik bij iedere release op beterschap.
 
Toch klopt dit verhaal niet helemaal. Voor wat betreft de tijdslimieten bij het wisselen van baan wel, die komen inderdaad rechtstreeks uit de regelgeving. Voor het langzaam nemen van bochten geldt dat in veel mindere mate. Iemand hier heeft het wel eens doorgerekend (kan het nu zo snel even niet terugvinden) en met de huidige software blijft Tesla echt (veel te) ruim binnen de grenzen. Met hogere snelheden zou Tesla nog altijd makkelijk binnen de maximale g-kracht die toegestaan is vallen.

Ah mn bron weer gevonden
Software versie 9.0

"Dit is niet de Europese wet. Die schrijft een maximale zijdelingse versnelling van 3 m/s² voor. Ik heb het zowel gemeten als uitgerekend, en Tesla beperkt zich tot 2,2 m/s², waarmee je de meeste automobilisten inhaalt. "
Heeft het dan misschien te maken met de field of view van de radar module? In scherpe bochten zie je verkeer dan misschien te laat.