Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2020.28.x

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zag vandaag met 2020.28.6 voor het eerst op het linker gedeelte van het scherm (M3-AWD) de status van het verbruik sinds xx uur, sinds mijn laatste rit en sinds de laatste keer laden. Aardig, niet eerder gezien (wil niet zeggen dat het er in een voorgaande versie al niet was ;-) )
Dat was er al toen ik in maart 2019 mijn M3 kreeg iig ;)

Je kunt onderaan de linkerkant heen en weer swipen tussen 3 cards: de default quicklinks naar camera e.d., de "rittentellers" die je nu benoemt, en de TPMS-status (bandenspanning per wiel).
 
  • Like
Reactions: DTTS
Ik rij nu twee weken 2020.28.6 en er vallen me twee grote verbeteringen op:
  • Verkeerslicht herkenning werkt nu veel beter. In de eerdere versies las hij niet goed het stoplicht uit als je vlakbij stond (bij de stopstreep), nu wel
  • Autopilot werkt beter in regen. Gisteren een flinke stortbui en de auto wist verbazingwekkend goed de lijnen te volgen.
 
Sinds 2020.28.x (misschien al eerder) kloppen bij ons de maximum snelheden vaak niet, erg vervelend dat TACC/AP constant naar de verkeerde (te hoge) snelheid accelereert.
Overdag in NL zie ik snelheden als 120km/h en 130km/h op het scherm verschijnen terwijl 100km/h toch echt de max is dat zou niet zo erg zijn als de auto (M3) maar niet versnelde naar die foute maximum snelheid.
Kan ik dit automatisch versnellen uitzetten tijdens het gebruik van TACC en AP?

NB. zowel bij het aanzetten van TACC/AP neemt de auto vaak de verkeerde maximum snelheid aan (deze draai ik dan terug naar de geldende maximum snelheid) als ook onder het rijden op TACC?AP versneld hij ongewenst naar een snelheid boven de wettelijk toegestane snelheid.
 
Sinds 2020.28.x (misschien al eerder) kloppen bij ons de maximum snelheden vaak niet, erg vervelend dat TACC/AP constant naar de verkeerde (te hoge) snelheid accelereert.
Overdag in NL zie ik snelheden als 120km/h en 130km/h op het scherm verschijnen terwijl 100km/h toch echt de max is dat zou niet zo erg zijn als de auto (M3) maar niet versnelde naar die foute maximum snelheid.
Kan ik dit automatisch versnellen uitzetten tijdens het gebruik van TACC en AP?

NB. zowel bij het aanzetten van TACC/AP neemt de auto vaak de verkeerde maximum snelheid aan (deze draai ik dan terug naar de geldende maximum snelheid) als ook onder het rijden op TACC?AP versneld hij ongewenst naar een snelheid boven de wettelijk toegestane snelheid.
Waarschijnlijk zijn je kaarten verouderd. De info over maximum snelheid zit niet in de besturingssoftware van de auto.
 
Het zou aan de kaarten kunnen liggen maar eerder was de maximum snelheid veel beter. (overdag 100km/h en 's nacht 120 of 130)
Maar dat de snelheid niet correct wordt weergegeven vind ik niet zo erg, wel dat TACC en AP de (foute en te hoge) maximum snelheid aanhouden en constant bijstellen tijdens het rijden.
Ik zou graag zelf bepalen op welke snelheid TACC/AP wordt ingesteld als er dan onderweg een andere maximum snelheid geld stel ik deze zelf wel bij, dat zou toch een vrij eenvoudige software optie moeten zijn.

Met veiligheid kan het niet te maken hebben want de Tesla wil bijna altijd harder rijden dan toegestaan, het komt maar zelden voor dat de TACC/AP langzamer wil rijden dan toegestaan.
 
Mij valt ook op dat snelheidsweergaven veel minder kloppen dan ‘tijdje’ geleden. Dit op mijn standaard routes.
Weet niet precies of dit aan navi of software versie ligt.
In ieder geval was het ooit beter. Ook al na de 100km/130km aanpassingen in NL.

Na invoegen/wisselen snelweg knalt ie vaak even kort van 100 naar 120, om na 100m te besluiten toch maar weer 100 te gaan rijden. Volgens mij was dit eerder beter.

Helaas haal ik AP nu veel vaker er maar af. Of stel snelheid handmatig bij.
Lijkt allemaal niet veel beter te worden, eerder slechter.

Gelukkig kunnen we ons voorlopig weer vastklampen aan de Elon tweet.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: To3ornotto3?
Onlang 2020.28.6 gepushed gekregen (toen de auto een CCS upgrade kreeg) en ik herken inderdaad de wat de posts hierboven beschrijven mbt dat de ingestelde snelheid van de tacc zich vaak niet automatisch aanpast bij een verandering van de max. snelheid. Af en toe wacht ik opzettelijk met het handmatig aanpassen en dan valt mij op dat pas na een paar honderd meter de tacc de nieuwe snelheid doorkrijgt terwijl het icoon van de max snelheid vrijwel gelijk loopt met wat de borden zeggen. Als het dan ook nog eens om een snelheidsverlaging gaat dan laat de model s vrolijk het 'gas' los om volledig op de regenerative braking af te remmen naar de nieuwe snelheid, iets wat vervolgens weer voor boze medeweggebruikers zorgt.
 
Is er enige beweging om de EU-regelgeving te wijzigen om minder restrictief te zijn op de automatische piloot? Wat ik tot nu toe heb gezien, is dat we volgens de wet nog steeds niet eens de volledige "verbeterde automatische piloot" kunnen hebben zoals ze in de VS hebben. Bijvoorbeeld automatische rijstrookwisseling, oproep via keyfob ... Misschien hoeven we nooit door de straten van de stad te navigeren met de wet die de beweging van het stuur beperkt.