Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2020.36.x

This site may earn commission on affiliate links.
Gisteren in het donker gereden en dat worden echt heel veel snelheidsborden niet gezien. Ook gisteren in de spits baan afsluiting op een parallelbaan op de A4 bij de Beneluxtunnel daar flipte AP behoorlijk. Veel phantom brakes, gepiep, stoplichten en allemaal niet van toepassing op mijn rijbaan.

Nu ook al een paar keer gehad dat ik op een baan voor rechtdoor stond en AP *ding* liet horen maar het het stoplicht voor rechtsaf wat op groen sprong correleerde aan mijn rijbaan voor rechtdoor welke nog op rood stond. Dat terwijl het stoplicht toch echt super duidelijk is. Echter, het verkeerslicht boven mijn rijbaan werd aangeduid als voor linksaf terwijl er helemaal geen pijltje in het lampje staat. Bijzonder, want het licht dat op groen ging voor rechtsaf heeft juist hele duidelijke pijltjes.

Google Maps

upload_2020-9-15_7-46-0.png




Of deze situatie:


Google Maps

upload_2020-9-15_7-51-26.png





Snelheidsbord op de afrit dat incorrect werd gebruikt.

Google Maps

upload_2020-9-15_7-53-43.png




Bord voor 50 werd niet gedetecteerd:

Google Maps


upload_2020-9-15_7-56-53.png
 
Het kan zijn dat ik het verkeerd begrijp maar voor zover ik weet werkt het AP-systeem in twee stappen.
1. Herkennen
2. Reageren

De herkennen is op basis van deep learning. Dit gaat met het verzamelen en annoteren van beelden. Niet duizenden of tienduizenden maar honderden miljoenen. Dit is een doorlopend proces. Voor de annotatie worden we allemaal ingezet. Van alle beelden die verzameld worden, zeg ongeveer 200 per auto per seconden heeft maar een klein deel aandacht nodig. Dat een beeld aandacht nodig heeft wordt vermoedelijk ondermeer door ons zelf aangegeven door een ingreep.
Dus als Ramonneke moppert zal hij ook ingegrepen hebben. Daar profiteren we allemaal van.

De reactie wordt bepaald door Europese regelgeving. Dit is geen deep learning maar zijn regels. Daar hebben we aan te danken dat we langzaam door een bocht gaan of de halve stad door moeten rijden op 30km per uur omdat de aannemer na de weg werkzaamheden geen einde snelheid beperking heeft aangegeven. Mocht dit anders moeten dan lijkt mij de RDW de aangewezen organisatie om te klagen.
 
  • Like
Reactions: Eriksc
Het kan zijn dat ik het verkeerd begrijp maar voor zover ik weet werkt het AP-systeem in twee stappen.
1. Herkennen
2. Reageren

De herkennen is op basis van deep learning. Dit gaat met het verzamelen en annoteren van beelden. Niet duizenden of tienduizenden maar honderden miljoenen. Dit is een doorlopend proces. Voor de annotatie worden we allemaal ingezet. Van alle beelden die verzameld worden, zeg ongeveer 200 per auto per seconden heeft maar een klein deel aandacht nodig. Dat een beeld aandacht nodig heeft wordt vermoedelijk ondermeer door ons zelf aangegeven door een ingreep.
Dus als Ramonneke moppert zal hij ook ingegrepen hebben. Daar profiteren we allemaal van.

De reactie wordt bepaald door Europese regelgeving. Dit is geen deep learning maar zijn regels. Daar hebben we aan te danken dat we langzaam door een bocht gaan of de halve stad door moeten rijden op 30km per uur omdat de aannemer na de weg werkzaamheden geen einde snelheid beperking heeft aangegeven. Mocht dit anders moeten dan lijkt mij de RDW de aangewezen organisatie om te klagen.
Als ik de toelichting lees op jouw begrip van AP dan beschrijf jij 3 stappen:
1. Herkennen (verzamelen van beelden)
2. Reageren (dat Ramonneke ingrijpt)
3. Regels (voorgeschreven EU regels)
 
Als ik de toelichting lees op jouw begrip van AP dan beschrijf jij 3 stappen:
1. Herkennen (verzamelen van beelden)
2. Reageren (dat Ramonneke ingrijpt)
3. Regels (voorgeschreven EU regels)
De ingreep lijkt mij een correctie op de AP, naar het inzicht van de chauffeur, die verantwoordelijk is.
Dit betekend dat er:
- Of iets is fout gegaan in de herkenning, bord niet gezien, lijn kwijt, etc.
- Of iets is fout gegaan in de toepassing van de regels conform EU-richtlijen op de herkende situatie. Dit laatste speelt ook indien de buiten wereld zich niet houdt aan de regels zoals geen melding einde-snelheidbeperking. Op termijn wordt het vermoedelijk onhoudbaar om proberen regels toepassen. Het aantal uitzonderingen is oneindig.
 
Terug las mijn auto ergens blijkbaar 60 km per uur en liet die tot Vinkeveen en de A2 niet meer los. De hele weg is eigenlijk 80. De enige manier om dan 80 te kunnen rijden is AP uit te schakelen. Zodra je AP activeert dan gaat hij terug naar 60. Snelheid verhogen is niet toegestaan. Vreemd hoor, dan maar geen AP.
Herken ik, zelfde weg denk ik gisteren maar dan komend uit de richting A2, naar Schiphol toe - ineens 60 (ik had 'm ook niet gezien). Ik was er wel snel weer vanaf, mocht weer 80.
 
De reactie wordt bepaald door Europese regelgeving. Dit is geen deep learning maar zijn regels. Daar hebben we aan te danken dat we langzaam door een bocht gaan of de halve stad door moeten rijden op 30km per uur omdat de aannemer na de weg werkzaamheden geen einde snelheid beperking heeft aangegeven. Mocht dit anders moeten dan lijkt mij de RDW de aangewezen organisatie om te klagen.

Dat is juist het punt, AP herkent momenteel enkel snelheidsborden. Gisteren ook trouwens het ophef bord dat niet herkent wordt door AP.

Het is dus echt wel noodzaak dat AP de regels ingevoerd krijgt als ook andere verkeersborden herkent om dus de snelheid te bepalen. Zeker nu ze feitelijk AP/TACC stimuleren te gebruiken i.v.m. de verkeerslichtfunctie is dat toch wel aardig noodzakelijk.

Tesla stuurt enkel data terug naar HQ die aan hele specifieke zaken voldoen. Het feit dat ik rem of de TACC snelheid aanpas is waarschijnlijk geen ingreep. Mensen denken altijd dat mega veel data terug wordt gestuurd maar dat is niet zo. Wel kan het zijn dat Tesla deze voertuig specifiek regelt.. TheGreen op twitter heeft veel tweets die dit uitleggen.
 
de regels
Vermoedelijk zijn er nog helmaal niet zoveel Europese regels. Alles is nieuw en vanuit een deel van de landen-vertegenwoordigers, onwenselijk. De regelgeving is onvolledig en zal altijd onvolledig blijven.

stuurt enkel data terug naar HQ die aan hele specifieke zaken voldoen
Data opsturen naar HQ is wat anders dan ingrepen registreren.
Het zou mij verbazen als niet een deel van de schifting op de lokale computer gebeurd op basis van centraal bepaalde en online te bepalen voorwaarden. Daarnaast kunnen ze de geheugen buffers op de auto's vol houden en data ophalen als ze die voor een specifieke training nodig hebben.
Iedere Tesla is een rekencentrum op zich. Indien Tesla deze inzet als gedistribueerde processing capaciteit heb je vermoedelijk één van de grootste computers ter wereld.
Remmen en snelheid aanpassen zijn ingrepen. Of die data opleveren die nodig is hangt af van de te trainen situaties.
 
Vermoedelijk zijn er nog helmaal niet zoveel Europese regels. Alles is nieuw en vanuit een deel van de landen-vertegenwoordigers, onwenselijk. De regelgeving is onvolledig en zal altijd onvolledig blijven

verkeersregels zijn per land zeer goed beschreven en kunt je heel eenvoudig geo-coden.

Jij doelt op regelgeving t.o.v. assist features. Dat staat volledig los van detectie van borden en het correct toepassen van verkeersregels.
 
Herken ik, zelfde weg denk ik gisteren maar dan komend uit de richting A2, naar Schiphol toe - ineens 60 (ik had 'm ook niet gezien). Ik was er wel snel weer vanaf, mocht weer 80.
Toch nog maar wat ervaringen:
N201 A2 naar Uithoorn bij brug bij gemaal staan lichten die uit staan. Vreemd gedrag: even remmen dan groene streep, dan ineens toch rode streep en remmen. Stalk om weer door te gaan.
Op de terugweg bij stoplicht Mijdrecht netjes aangekondigd rode streep, stalk, groen en door. Echter, wel ging de Max snelheid terug naar 60. Geen bord gezien. Die 60 kreeg ik niet meer weg (het hoort gewoon 80 te zijn). Ik heb zelfs even geparkeerd en mijn auto echt uit gezet. Weer aan .... nog steeds 60.
Bij het gemaal met de uitgeschakelde lichten weer een enorme ingreep. Pas daarna weer 80.

Leuk spelen weer, maar gegeven de status quo zal er toch snel ook een vergeet-het-laatste-bord knop moeten komen.
 
  • Informative
Reactions: Hbrink