Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2020.36.x

This site may earn commission on affiliate links.
Vorige week mijn MS opgehaald en de dag daarna 2020.36.3.1 ontvangen. Vandaag op de A4 op AP voor het eerst mogen ervaren dat de auto onverwachts op de rem ging vlak voor een viaduct. Er reed niemand vlak achter mij (wat op zich al een wonder is op de A4 in spitstijd) dus geen probleem.

Dit is wel even wennen, komend van vele jaren BMW 5 serie rijden waarbij dit nog nooit is voorgekomen. Ik ga AP alleen maar gebruiken als het rustig is op de weg om problemen te voorkomen....
 
Vorige week mijn MS opgehaald en de dag daarna 2020.36.3.1 ontvangen. Vandaag op de A4 op AP voor het eerst mogen ervaren dat de auto onverwachts op de rem ging vlak voor een viaduct. Er reed niemand vlak achter mij (wat op zich al een wonder is op de A4 in spitstijd) dus geen probleem.

Dit is wel even wennen, komend van vele jaren BMW 5 serie rijden waarbij dit nog nooit is voorgekomen. Ik ga AP alleen maar gebruiken als het rustig is op de weg om problemen te voorkomen....
Komend van vele jaren BMW 5 serie rijden doe je jezelf zeker te kort als je niet wat langer van autopilot probeert te genieten op de linkerbaan met de snelheid (iets) boven de lokale snelheidslimiet.
Het vraagt wat gewenning en de software heeft af en toe het geruststellende gewicht van een rechtervoet nodig.
Laat je niet te snel afschrikken, eenmaal er aan gewend rijd je niet meer zonder.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Vorige week mijn MS opgehaald en de dag daarna 2020.36.3.1 ontvangen. Vandaag op de A4 op AP voor het eerst mogen ervaren dat de auto onverwachts op de rem ging vlak voor een viaduct. Er reed niemand vlak achter mij (wat op zich al een wonder is op de A4 in spitstijd) dus geen probleem.

Dit is wel even wennen, komend van vele jaren BMW 5 serie rijden waarbij dit nog nooit is voorgekomen. Ik ga AP alleen maar gebruiken als het rustig is op de weg om problemen te voorkomen....
FCW op laat zetten helpt volgens mij
 
Release notes for non-FSD, als iemand dat nog interessant vond. Helaas geen geluidssignaal bij groen voor ons.
 

Attachments

  • IMG_20200916_121115.jpg
    IMG_20200916_121115.jpg
    1.2 MB · Views: 75
verkeersregels zijn per land zeer goed beschreven
Regelgeving is ten principale bedoelt om conflicten tussen personen op te lossen of te voorkomen.
Zolang bepaalt menselijk gedrag geen conflict oproept zullen er geen regels zijn. Zo is er geen verplichting tot ademhalen bij het nemen van een afslag of het verplicht elke 10 seconde in de spiegel kijken als je op een snelweg rijdt.
Als er regels zijn zullen die doorgaans slechts gericht zijn op het niet aantasten van andermans redelijk gedrag. Deze regels zijn niet sluitend. Dit zie ook in het vangnet artikel 5. WVW.

Met de komst van autonome voertuigen is een heel nieuw regelgevend gebied bij gekomen. Enkele nieuwe regels waar we allemaal mee geconfronteerd zijn; binnen 5(?) seconden inzetten van de baanwissel, snelheidsbeperking in bochten, iedere tien seconden torc op stuur geven etc.
Dit zijn nieuwe regels die moeten passen binnen de raamwerken van verkeersregels maar zijn geen verkeersregels.

Met regels kunnen je nooit alle situaties beschrijven.(voor de diepere achtergronden zie ook de onvolledigheidsstellingen van Gödel) Binnen de regels zijn er allerlei vangnet artikelen en termen, redelijkheid en billijkheid, goed huisvader etc. Het creëren van een autonoom voertuig lijkt mij vrij ingewikkeld dat niet met een hulpmiddel is op te lossen. Verkeer is een bron van conflicten waar nu een nieuwe entiteit is bij gekomen.

Het heeft weinig zin om te klagen over de AP, er zijn geen eenvoudige oplossingen. Het besef dat het uitermate complex is bespaart mij een hoop teleurstellingen.
 
36.10 ervaring
N201 van Mijdrecht naar A2.
Direct na Meesters ziet mijn auto niet op mijn weg maar links ernaast op de ventweg een bord met 60 km. Die neemt hij over en daar wil hij niet meer vanaf tot de A2. Zelfs je auto parkeren en helemaal uit zetten helpt niet, het blijft 60. Terwijl je 80 mag en moet.

Oplossing ... even bij Vinkeveen de afrit (direct naar 80 al op de afrit). Oversteken en gelijk meer de oprit. Nu gewoon door met 80. Blijft verder goed.
 
  • Informative
Reactions: Hbrink
Automatisch remmen en serieus waarschuwen voor stoplichten en T-splitsingen lijkt dus een FSD-only feature te zijn? Hebben we al mensen met EAP (S/X) die dit getest hebben?

Was ook al mijn conclusie (M3 LR, HW3, geen FSD) helaas. Balen :(. Ik zag overigens ook nog geen verkeersborden; straks eens proberen of de eerder gegeven tips om de switches eens een paar keer om te zetten en de auto te rebooten een verschil gaat maken.
 
Was ook al mijn conclusie (M3 LR, HW3, geen FSD) helaas. Balen :(. Ik zag overigens ook nog geen verkeersborden; straks eens proberen of de eerder gegeven tips om de switches eens een paar keer om te zetten en de auto te rebooten een verschil gaat maken.

Lijkt me nu niet zo verbazingwekkend dat automatisch stoppen voor kruispunten en verkeerslichten deel uitmaakt van FSD :rolleyes:
Er moet toch iets van verschil zijn om die duizenden euro's te verantwoorden.
 
Lijkt me nu niet zo verbazingwekkend dat automatisch stoppen voor kruispunten en verkeerslichten deel uitmaakt van FSD :rolleyes:
Er moet toch iets van verschil zijn om die duizenden euro's te verantwoorden.
Ik snap dat we al die leuke nieuwe features niet krijgen, alleen zou ik wel wensen dat er iets komt dat je op de snelweg makkelijk van rijbaan kan wisselen zonder dat iedere keer autopilot opnieuw ingeschakeld moet worden