Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2020.36.x

This site may earn commission on affiliate links.
Dat is natuurlijk nu net wel een van die dingen die "self driving" karakteriseert ;)

Dit vind ik nu inderdaad wel een issue. Het gaat er niet over dat de automatische lane change onderdeel is van FSD, dat is logisch. Maar autopilot zou automatisch terug moeten inschakelen na een handmatige rijstrookwissel, zoals TACC en lane assist van alle andere merken.
 
  • Love
  • Like
Reactions: Furb and phrank
Vorige week mijn MS opgehaald en de dag daarna 2020.36.3.1 ontvangen. Vandaag op de A4 op AP voor het eerst mogen ervaren dat de auto onverwachts op de rem ging vlak voor een viaduct. Er reed niemand vlak achter mij (wat op zich al een wonder is op de A4 in spitstijd) dus geen probleem.

Dit is wel even wennen, komend van vele jaren BMW 5 serie rijden waarbij dit nog nooit is voorgekomen. Ik ga AP alleen maar gebruiken als het rustig is op de weg om problemen te voorkomen....
Het verschil is dat die BMW’s alleen recht vooruit keken met een afstandsradar. Een Tesla krijgt veel meer info binnen om te anticiperen op omringend verkeer en maakt wel eens een interpretatiefout.
 
  • Helpful
  • Funny
Reactions: Mini_Me and Jobbeke
Dit vind ik nu inderdaad wel een issue. Het gaat er niet over dat de automatische lane change onderdeel is van FSD, dat is logisch. Maar autopilot zou automatisch terug moeten inschakelen na een handmatige rijstrookwissel, zoals TACC en lane assist van alle andere merken.
Helemaal mee eens en triviaal om te implementeren lijkt me. Maar dan zou ik zelf FSD niet meer hebben gekocht denk ik. Die aan/uit/aan ergernis was mijn voornaamste drijfveer.
 
Niet alleen vooruit. Om van rijbaan te wisselen word er wel degelijk rondom gekeken zelfs in “die BMW’s”
Ik ben niet op de hoogte van cameratechniek die BMW inzet bij het gebruik van ACC. Traditioneel werd daarbij alleen gebruikgemaakt van censoren voor de dodehoekdetectie. Een huidige BMW zou mogelijk een auto op een naastgelegen baan die richting aangeeft kunnen detecteren. Maar dat was niet voorbehouden aan eerdere modellen. Een Tesla ziet al enkele jaren richtingaanwijzers van medeweggebruikers en anticipeert daarop. Helaas kun je dit ook gebruiken om Tesla’s te “pesten”.
 
Helemaal mee eens en triviaal om te implementeren lijkt me. Maar dan zou ik zelf FSD niet meer hebben gekocht denk ik. Die aan/uit/aan ergernis was mijn voornaamste drijfveer.
Het verschil met andere merken is dat die automatisch “helpen” binnen de lijntjes te blijven totdat ze er simpelweg en onaangekondigd de brui aan geven. Tesla neemt de besturing totaal over totdat met alle toeters en bellen het systeem het stuur weer overgeeft aan de bestuurder.
 
Is het niet wetgeving dat borden snelheid bij snelwegen beide kant van de weg moeten staan? Dan ook makkelijker voor de auto?

Op de snelweg wel ja. Echter, vaak zie ik zelfs niet eens niet beide borden maar voor AP zal zeker de betrouwbaarheid toenemen.

Echter, de feature werkt ook buiten de snelweg en overruled nu GPS data met foutief geïnterpreteerde borden.
 
  • Helpful
Reactions: M3rik
Bon, net update gedaan en heb HW3 (full self drive computer) maar zie niets van snelheidsborden ook niet na reboot. Ik vind in de release notes ook niets dat dit enkel voor fsd alleen zou zijn. Zou wel sneu zijn aangezien het bij andere een optie van enkele 100den euro is. Ook zou dit de snelheid die nu (veelal) foutief wordt vermeld, verbeteren....ik zat lekker op de ring van brussel 120 te karren maar herinnerde mij dat de snelheid naar 100 was gebracht.....bleef wel lekker 120 aangeven....

Misschien beter in het draadje "janken over te kortkomingen" :D
 
Bon, net update gedaan en heb HW3 (full self drive computer) maar zie niets van snelheidsborden ook niet na reboot. Ik vind in de release notes ook niets dat dit enkel voor fsd alleen zou zijn. Zou wel sneu zijn aangezien het bij andere een optie van enkele 100den euro is. Ook zou dit de snelheid die nu (veelal) foutief wordt vermeld, verbeteren....ik zat lekker op de ring van brussel 120 te karren maar herinnerde mij dat de snelheid naar 100 was gebracht.....bleef wel lekker 120 aangeven....

Misschien beter in het draadje "janken over te kortkomingen" :D
Ik zie ze ook geen (geen gaf). Op lokale wegen zou het volgens de release notes moeten werken. Hij lijkt het wel te doen maar niet te tonen.
 
Ik zag onmiddellijk verkeersborden (M3 HW3). Hier wel een serieuze teleurstelling dat het tikken op de snelheid om autopilot op die snelheid te laten rijden enkel lijkt te werken op snelheden lager dan de gedetecteerde (gps of verkeersbord) snelheid. Ik keek hier net naar uit om foute (te lage) snelheden te overrulen.
 
Dit heb ik dus ook. Ook na een reset worden er geen borden getoond in de weergave. Heb overigens wel het idee dat hij de borden ziet en de juiste snelheid overneemt.

Eerst was alles normaal, wel stoplichten borden enz. Gisteren ineens geen borden, ook geen wegbelijning in beeld. Toch leek alles te werken. Ik heb gereset EN even de auto verlaten. Minuutje. Daarna weer ingestapt. Alles was weer normaal. Wel eerst gemarkeerd in het logboek door even het autootje ingedrukt te houden. Tesla service vraagt daarnaar als ik dit straks aanmeld als het vaker mis blijft gaan.
 
  • Helpful
Reactions: flash3d