Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2020.40.x

This site may earn commission on affiliate links.
Hoe staat FCW ingesteld ?

Forward collision warning staat op 'vroeg'.

Wat wel nog kan verbeteren in mijn auto is het terug gaan van de linkerbaan naar de middenbaan als er rechts een vragenwagen rijdt. Nu stuurt de auto nog wel eens terug naar links omdat de hardware en software de vrachtwagen richting de middenbaan ziet 'stuiteren'. Ik had verwacht met nieuwe hardware en software dat de waarneming van vrachtwagens nauwkeuriger zou zijn. Het speelt vooral met regen en lage zon, lijkt het.
 
Stationsgebied Utrecht is 30 maar echt niemand rijdt daar 30. Best lastig als je auto dan zo netjes wil zijn. Ik sta op 35 maar haal hem dan toch van de automaat.
Ik heb gemerkt als je netjes de snelheidslimiet rijdt, dat na een tijd je ziet dat de rest dat ook begint te doen.

Tegelijk, als er meerdere de snelheidslimiet negeren, zie je de rest ook versnellen.

In Brussel is men de laatste jaren sterk op 30 aan het inzetten, en sinds corona zijn er een hoop fietspaden bijgekomen en rijstroken verdwenen, en de snelheid is er toch wel sterk uit. Hier en daar een malloot die met stevige acceleratie nog door de straten scheurt, maar het is al stevig minder.
 
Nu ruim 500 km gereden op 20.3 voornamelijk NoA.
Verkeersbord herkenning werkt alleen voor borden zonder onderbord ( bv zonder de 6-19h of de aanduiding van lagere snelheid bij nat wegdek). Wel slecht is dat de auto een aantal malen een andere Vmax oppakte dan de snelheidsaanduiding rechtsboven in het scherm. Gevaarlijk is dan dat de auto ook daadwerkelijk gaat remmen, had het bij een snelheid van 100km/uur naar 60 en ook naar 80. Gelukkig reed er niemand achter me maar je zult maar vertragen van 130 km/uur naar 60 km/uur. Waar die lagere snelheid vandaan kwam is me volledig onduidelijk geen zijwegen oid.
Voor de rest redelijke rustig. Hoop wel dat we snel nieuw kaart materiaal krijgen, op de A6 zie je nog steeds de nieuwe rijbanen in aanleg en volgens mij zijn die toch al wat langer in gebruik!
 
Wat uitgebreid getest met 40.3:


Autopark:

Misschien heb ik het mis maar ik heb het gevoel dat AutoPark in 40.3 net een tikkeltje sneller is *en* kleinere vakken selecteerd. Parkeert verder nog steeds een meter van de stoep en ontbreekt de logica om ook weer uit een parkeervak te rijden. Het wordt een tijd dat Autopark eens de cameras gaat gebruiken

Verkeersborden:

Verder begin ik me echt mateloos te irriteren dat AP nu praktisch op alle B wegen 50 selecteerd. Steeds telkens nu handmatig 80 selecteren ben ik wel aardig klaar mee. Ik verkies er nu dus meestal voor om zelf maar te rijden met het gaspedaal.

Lane change assist:

LCA nog steeds belabbert.

Stoplichten:

Tijdelijke stoplichten herkent AP veel en veel te laat en maakt dan een semi noodstop.

Laagstaande zon:

Autowipers:

Autowipers werken gewoon nagenoeg niet met fijne spray. Te weinig om de ruitenwissers te laten werken maar je ruit voor viezer en viezer en de autowiper functie heeft dat niet door. Ik vraag me ook af of AP de wiper fluid kan bedienen. Bij een redelijke regenbui gaan de autowipers naar standje maximaal terwijl dit echt niet noodzakelijk is.

Cameras:

Vooral nu dat de zon weer lager gaat staan continu meldingen dat "NOA" niet beschikbaar is omdat b.v. de B-stijl verblind wordt door de zon.

Ook met natte wegen super duidelijk dat die achterste camera gewoon kansloos is. Binnen no-time vies door de spray.

AP / Lane keeping:

Nog steeds niet anticiperend op blinde bochten. Aanvangsnelheids te hoog, positionering naar de buitenbocht. Zelfs bij 'blinde' bochten door een heuvel.

Fleetspeed:

Ook zo'n feature die gewoon niks toevoegd. Kunstmatig de snelheid op bepaalde stukken reduceren omdat AP niet op de komende bochten kan anticiperen.
 
Verder begin ik me echt mateloos te irriteren dat AP nu praktisch op alle B wegen 50 selecteerd. Steeds telkens nu handmatig 80 selecteren ben ik wel aardig klaar mee. Ik verkies er nu dus meestal voor om zelf maar te rijden met het gaspedaal.
Je kan natuurlijk ook dat vinkje bij Verkeerslicht- en stopbordherkenning (beta) uitzetten, zit in je instellingen op het tabje "Autopilot", ongeveer halverwege.
 
Ik heb nu voor het eerst gemerkt dat AP plassen ontwijkt. Er lagen diepe plassen rechts op de weg (enkele baan met stoeprand aan beide zijden), en AP ging duidelijk flink naar links en ging daardoor minder door diep water. Nog steeds met voldoende afstand van de rand gelukkig.
Is dat nieuw in deze versie?
 
  • Like
Reactions: dutchchili