Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2020.44.xx

This site may earn commission on affiliate links.
Gisteren lange rit gemaakt met 2020.44.25. Amsterdam-Utrecht-Dordrecht-Leiden-Amsterdam. Laatste keer was enkele weken geleden, dus kan zijn dat bepaalde dingen al eerder in 2020.44 waren aangepast.

- geen knipperlichtendisco. Was heel fijn, want geeft toch stress als ie in wil voegen zonder dat het nodig is
- zwaarste spookremactie van het jaar!! Gewoon onder een verkeersbord op de snelweg. Na 19 uur, dus reed 130 en het was donker. Kon niet achterhalen waarom.
- wou soms te hard de bocht door bij het verlaten van de snelweg. Daarna uiteraard piepen en moest het manueel overnemen.
- 19:00 wordt nu eindelijk begrepen voor 130 km/u
- we mogen nog steeds 80 bij Vandervalk van Breukelen
- snelheidsborden worden willekeurig wel of niet gelezen
- nieuwe wegen staan nog niet op de kaart met alle gevolgen van dien - ik mocht ineens 50 op de snelweg bijvoorbeeld.


Voor de rest best stabiel
Vwb de kaart/update:
Geen idee hoe dat werkt met een kaart update maar als ik kijk op Google Maps (niet in de auto maar via een browser) dan zijn bepaalde 'nieuwe' wegen (bv A6 verbreding bij oprit en toerit A27/A6 en verbreding A27 Maarsen-Hilversum) daar ook niet verwerkt. Navigatie werkt dan niet fijn en wil je steeds rijstroken laten opschuiven om naar de 'oude' weg te gaan.
 
OSM is vaak het snelst met doorvoeren van wijzigingen. Of liever gezegd: de kadastrale kaarten zijn het snelst. :) En dan hebben we in NL een volledig digitaal te raadplegen kadastrale kaarten. Bijvoorbeeld Introductie - PDOK

Het eerste probleem is dat veel data een momentopname is, terwijl er vaak wel info over planningen zijn. Hierdoor is de verbouwing (met aangepaste route en snelheidslimieten) en de opening van een weg wel aangekondigd, maar wordt het voor het gemak maar even bij de oude situatie gehouden. Kaart-data kan prima voor-tijdens-na data bevatten met indicaties wanneer wat zal gebeuren.

Het tweede probleem is een gebrek aan standaardisatie. Internationale projecten en advies van het Kadaster - Kadaster.nl
Zie ook de discussie over realtime stoplichten met NL standaard en EU standaard.

Het derde probleem is dat Tesla zowel alles zelf wil doen en de VS als focus heeft. Gooi daar ook nog een zooi besparingen bij en je krijgt een kaart die in Europa op z'n minst vreemd is. Rij je naar Belarus, dan heb je niet eens een kaart.

Het vierde probleem is de wijsheid "als je in de echte wereld iets niet kan vinden wat op de kaart er wel zou zijn, is niet de werkelijkheid verkeerd, maar de kaart". Tesla is vast bezig met een dynamischer systeem dat bij een rij fietspaaltjes op een tussendoorweggetje conclusies gaat trekken, maar daar merken we nog weinig van.
 
OSM is vaak het snelst met doorvoeren van wijzigingen. Of liever gezegd: de kadastrale kaarten zijn het snelst. :) En dan hebben we in NL een volledig digitaal te raadplegen kadastrale kaarten. Bijvoorbeeld Introductie - PDOK

Het eerste probleem is dat veel data een momentopname is, terwijl er vaak wel info over planningen zijn. Hierdoor is de verbouwing (met aangepaste route en snelheidslimieten) en de opening van een weg wel aangekondigd, maar wordt het voor het gemak maar even bij de oude situatie gehouden. Kaart-data kan prima voor-tijdens-na data bevatten met indicaties wanneer wat zal gebeuren.

Het tweede probleem is een gebrek aan standaardisatie. Internationale projecten en advies van het Kadaster - Kadaster.nl
Zie ook de discussie over realtime stoplichten met NL standaard en EU standaard.

Het derde probleem is dat Tesla zowel alles zelf wil doen en de VS als focus heeft. Gooi daar ook nog een zooi besparingen bij en je krijgt een kaart die in Europa op z'n minst vreemd is. Rij je naar Belarus, dan heb je niet eens een kaart.

Het vierde probleem is de wijsheid "als je in de echte wereld iets niet kan vinden wat op de kaart er wel zou zijn, is niet de werkelijkheid verkeerd, maar de kaart". Tesla is vast bezig met een dynamischer systeem dat bij een rij fietspaaltjes op een tussendoorweggetje conclusies gaat trekken, maar daar merken we nog weinig van.

Ik dacht dat bij premium connectivity het (satelliet) kaartmateriaal van Google Maps kwam, is nl exact dezelfde weergave als die je in Google Maps bv in een webbrowser of op je mobieltje ziet. Helaas zie ik daar op de stukken waar mijn model 3 navigatie problemen heeft (onnodige rijstrook wissel voorstellen, NoA issues etc) dezelfde 'oude' situaties. Ging er daarom ook al vanuit dat om die reden de snelheid aanduidingen ook niet up-to-date zijn. Wel een issue als je op FSD/NoA wilt vertrouwen en niet tegen bekeuringen aan wilt lopen.
 
Ik dacht dat bij premium connectivity het (satelliet) kaartmateriaal van Google Maps kwam, is nl exact dezelfde weergave als die je in Google Maps bv in een webbrowser of op je mobieltje ziet. Helaas zie ik daar op de stukken waar mijn model 3 navigatie problemen heeft (onnodige rijstrook wissel voorstellen, NoA issues etc) dezelfde 'oude' situaties. Ging er daarom ook al vanuit dat om die reden de snelheid aanduidingen ook niet up-to-date zijn. Wel een issue als je op FSD/NoA wilt vertrouwen en niet tegen bekeuringen aan wilt lopen.

Ze mixen data van OSM, G.maps en TomTom. Of geen van allen, want soms is een update wel in alle drie mogelijke bronnen, maar niet in Tesla. Tesla is updating its maps and navigation with open source mapping platforms - Electrek

Over het vierde punt, zie Tesla will build its own maps using driving data from the fleet, confirms Elon Musk
 
Ik dacht dat bij premium connectivity het (satelliet) kaartmateriaal van Google Maps kwam, is nl exact dezelfde weergave als die je in Google Maps bv in een webbrowser of op je mobieltje ziet
De "tiles" van de map en de "vectordata" van de wegen hebben geen enkele relatie. Dus dat je de tiles van Google ziet met dezelfde luchtfoto's betekent niet dat de wegen van Google worden gebruikt. Al die data is WGS84 mapped en dus over elkaar te plaatsen.
 
  • Informative
Reactions: Woek
Vanochtend even een stuk op 44.25 gereden. Het enige wat mij opviel is dat AP/TACC een hele tijd weigerde te werken vanwege de laag staande zon.
Ik had dit eerder nog niet meegemaakt. Wel eens een melding gehad dat de camera verblind is, maar niet dat TACC ermee ophield vanwege de zon.
 
Retourtje Amsterdam-Utrecht vandaag. Op de heenweg was het met de laaghangende zon totaal niet de doen. Ook werden wegreparaties herkend als lijnen, en vloog ineens de auto de baan uit(!!). Heb daarna de hoop totaal opgegeven en manueel gereden. **** die "camera's zijn meer dan voldoende" en laat dat Californische team eens een ritje naar het noorden (Canada) maken. Totaal niet ontspannen gereden. Op de terugweg twee(!) spookremacties gehad (zon was niet laaghangend), en op den duur ook manueel gereden.

En dan een bug ontdekt. Het koeienbellenliedje kreeg ik alleen uit met een reset, als je de regenboog aanzet (4x rechts naar beneden). Nadat de regenboog alweer uit was gezet door FSD even uit te zetten, en voor de vierde keer het koeienbelliedje begon, heb ik maar een reset gedaan. Werd gewoon gek - gillende kinderen achterin dat de regenboog weg, geen controle over het volume en dus geen manier om het liedje uit te zetten. Ik twijfel nu heel erg of ze bij Tesla wel volledig testen.

Dus ben hoopvol over de 4D versie qua FSD, maar niet over waar we nu mee rijden. Vooral over de softwarekwaliteit ben ik *niet* te spreken.
 
Vanaf welke versie werkt de verkeersbordherkenning?
Ik activeerde vandaag de ACCn, en de wagen begon direct flink te vertragen. Aangegeven max toegelaten snelheid was 10 km/h, volgens mij omdat de wagen net een verkeersbord met de gewichtsbeperking van "10t" was gepasseerd .
Was me nog niet eerder opgevallen, is dat een gevolg van v44 ?
Snelheidsaanduidingen zijn eigenlijk zeer vaak foutief. Maar zo erg had ik het nog niet meegemaakt.
 
Vanaf welke versie werkt de verkeersbordherkenning?
Ik activeerde vandaag de ACCn, en de wagen begon direct flink te vertragen. Aangegeven max toegelaten snelheid was 10 km/h, volgens mij omdat de wagen net een verkeersbord met de gewichtsbeperking van "10t" was gepasseerd .
Was me nog niet eerder opgevallen, is dat een gevolg van v44 ?
Snelheidsaanduidingen zijn eigenlijk zeer vaak foutief. Maar zo erg had ik het nog niet meegemaakt.
10t, 3,5t, een zone 30 of 50 in een zijstraat waarvan de camera net het bord kan zien, ... het komt allemaal voor :)
 
Afgelopen week 44.25 gekregen en vanuit NL zuid-west naa noord-oost vv gereden voornamelijk NoA op de snelweg met Vmax op 105 km/u..
Ergerlijk waren de vele onnodige rijstrookwissel voorstellen. Op de A6 bv op een lege snelweg van Lelystad tot Lelystad Noord en maar eens gekeken of deze voorstellen zouden verdwijnen- was dus pas na ong 5 km! Ook wordt veelvuldig een rijstrookwissel naar de oprit vanaf een tankstation voorgesteld - als dat een voorbode voor self driving is dan is dit een update die we maar snel moeten vergeten.
Een keer een phantom break gehad, bovenop viaduct Meerkerk -A27 links totaal geen reden maar dus wel verkeer achter me.
Tweemaal een Vmax aanpassing naar 90/80 gehad (A27 rechts afrit Lexmond, A27 links Hilversum). Totaal onduidelijk waarom bv bij Lexmond is er nooit een 90 km gebied geweest!
Had ook het idee dat NoA meer kritisch was op de camera beschikbaarheid en bij maar een lichte motregen kreeg ik al de melding “slecht weer gedetecteerd” met beperkingen voor FSD rijstrook wissel.
Invoegend vanaf de A27 op de A15 ri Nijmegen om volstrekt onduidelijke reden op de paralel baan ruim voor invoegen op de hoofdbaan gaat de richting aanwijzer uit naar links (er was daar nog een linker rijstrook op de paralelbaan terwijl ik zelf dus rechts reed)

Helaas niet echt een vertrouwenwekkende update richting self driving!
 
  • Informative
Reactions: OttoR and ramonneke
Helaas niet echt een vertrouwenwekkende update richting self driving!

Klopt en denk dat vele van ons maar zeker ik spijt heb van het kopen van FSD in Nederland. Het voegt echt niks toe in Nederland en vergelijking met de standaard AP.

Door de vele loze beloftes zal mijn volgende auto geen Tesla meer zijn.

En tot zo ver mijn frustratie en gezeik zoals sommige dat zien :)
 
  • Disagree
Reactions: Watts_Up
Klopt en denk dat vele van ons maar zeker ik spijt heb van het kopen van FSD in Nederland. Het voegt echt niks toe in Nederland en vergelijking met de standaard AP.

Door de vele loze beloftes zal mijn volgende auto geen Tesla meer zijn.

En tot zo ver mijn frustratie en gezeik zoals sommige dat zien :)
Helaas ook een beetje de schuld van Europa. Als hij straks de nieuwe FSD vrijgeeft hoop ik toch dat we deze ook ontvangen op Europese bodem! De Europese beperkingen gaan nog aanwezig zijn, maar hopelijk volgen er in 2021 wat versoepelingen.
 
  • Like
Reactions: Woek
Klopt en denk dat vele van ons maar zeker ik spijt heb van het kopen van FSD in Nederland. Het voegt echt niks toe in Nederland en vergelijking met de standaard AP.

Door de vele loze beloftes zal mijn volgende auto geen Tesla meer zijn.

En tot zo ver mijn frustratie en gezeik zoals sommige dat zien :)

Ondanks die 'onhebbelijkheden' is het rijden op FSD wel ontspannend zeker voor de lange afstand. Het is echter volledig afhankelijk van verkeersintensiteit hoe bruikbaar het is.
Ik zelf heb niet de behoefte om rechts te blijven 'hangen' dus bij beperkte beschikbaarheid (lane change etc) is het gebruiksgemak niet bevorderend voor je merkentrouw :).
Hoop dat we wel snel verbeteringen gaan zien want die rare rijstrookwissel voorstellen zijn mi echt geen fenomeen die door EU beperkingen of regels veroorzaakt worden. Als de auto autonoom zou wisselen dat reed ik steeds onnodig op de linkerbaan (leuk voor het CJIB maar zeker niet voor mij) daarbij worden snellere linksrijders nog agressiever tov van het merk als we ze continue gaan 'ophouden'
 
Helaas niet echt een vertrouwenwekkende update richting self driving!
Ik denk dat, met de FSD beta in de VS in het achterhoofd, verdere updates in het 'oude' softwareplatform beperkt gaan blijven tot wat bugfixes. De gedragingen die je auto dus nu doen zijn helemaal geen voorbode van wat FSD gaat geven, want de FSD beta werkt via een ander principe.
Klopt en denk dat vele van ons maar zeker ik spijt heb van het kopen van FSD in Nederland. Het voegt echt niks toe in Nederland en vergelijking met de standaard AP.
Ik vind het toch heel wat toevoegen. Het is zeker niet perfect (maar dat is TACC bij de concurrentie ook niet) maar neemt me toch heel wat actief babysitten van mijn auto uit handen op de snelweg.
Door de vele loze beloftes zal mijn volgende auto geen Tesla meer zijn.
Ik vind zo een stelling altijd wel stoere praat waar je vooral jezelf mee tekort. Ondanks loze beloftes krijg ik wel gemiddeld elke 19 dagen een software update, met bugfixen en regelmatig een nieuwe feature. De concurrentie doet zo een beloftes niet, omdat je bij levering een auto krijgt en je het daarmee moet doen tot je 'm inruilt.

Als je stelt dat je volgende auto geen Tesla meer is omdat jouw Tesla de hele tijd kapot op een takelwagen of bij het service center staat, kan ik zo een opinie begrijpen. Als je stelt dat je volgende auto geen Tesla meer is omdat je huidige Tesla nog niet zelf kan rijden, moet je je verwachtingen toch even bijstellen.
 
  • Like
Reactions: Danny1410 and Woek
Helaas ook een beetje de schuld van Europa.

Serieus, dit hoor ik zo vaak! Mensen gebruiken dit argument enkel omdat Elon dit tweet. Doe dit nou gewoon niet.

Het is maar deels waar. De autonome beslissingen mogen (nog) niet maar FSD kan zeer veel zaken correct afhandelen binnen de kaders van de wet.

- Rijbaanverplaatsingen kunnen perfect door te bevestigen met het AP pookje (S/X) of de gear selector (3/Y) en Autopilot volledig zelf bepaald wanneer deze aan de verplaatsing begint
- Matrixborden + borden correct toepassen in combinatie met de verkeersregels voor binnen/buiten de bebouwde kom
- Scherpe en blinde bochten door de snelheid voortijdig te reduceren
- Correcte correlatie van rijstrook aan verkeerslichten
- Afremmen voor drempels
- NOA uitschakelen bij matig slecht weer
- NOA uitschakelen bij een laagstaande zon (hardware issue)
- AP/TACC uitschakelen als er een klein beetje sneeuw voor de radar zit


Moet je voorstellen hoe je rijervaring is als bovenstaande correct zou werken. Regelgeving is niet de boosdoener.
 
Serieus, dit hoor ik zo vaak! Mensen gebruiken dit argument enkel omdat Elon dit tweet. Doe dit nou gewoon niet.

Het is maar deels waar. De autonome beslissingen mogen (nog) niet maar FSD kan zeer veel zaken correct afhandelen binnen de kaders van de wet.

- Rijbaanverplaatsingen kunnen perfect door te bevestigen met het AP pookje (S/X) of de gear selector (3/Y) en Autopilot volledig zelf bepaald wanneer deze aan de verplaatsing begint
- Matrixborden + borden correct toepassen in combinatie met de verkeersregels voor binnen/buiten de bebouwde kom
- Scherpe en blinde bochten door de snelheid voortijdig te reduceren
- Correcte correlatie van rijstrook aan verkeerslichten
- Afremmen voor drempels
- NOA uitschakelen bij matig slecht weer
- NOA uitschakelen bij een laagstaande zon (hardware issue)
- AP/TACC uitschakelen als er een klein beetje sneeuw voor de radar zit


Moet je voorstellen hoe je rijervaring is als bovenstaande correct zou werken. Regelgeving is niet de boosdoener.

Op mijn opsomming was ik nog een belangrijke constatering vergeten te vermelden; op de A27 (Houten- Vianen) bij rood afgekruisde derde baan ri Breda kreeg ik daadwerkelijk een voorstel voor rijbaan wissel naar die afgekruisde baan. Dit sluit dus aan op jouw opmerking
Matrixborden + borden correct toepassen in combinatie met de verkeersregels voor binnen/buiten de bebouwde kom
Als NoA/FSD automatisch deze wisseling zou uitvoeren heb je dus weer een redelijk dure bekeuring aan je broek en het CJIB gespekt.
 
Het probleem met matrixborden is dat de Nederlandse matrixborden ook weer typisch Nederlands zijn. In Noord-Amerika kennen ze zo een dingen niet, en dat betekent dus dat dat een lagere prioriteit heeft, maar ook dat het aantal incidenten dat AP zou rapporteren in totale cijfers klein zal zijn.

Het zal er wel ooit van komen dat matrixborden herkend zullen worden, en dat de computer ook een verschil zal herkennen tussen een rood kruis en een rood licht, maar zover zijn we nog niet.
 
Het probleem met matrixborden is dat de Nederlandse matrixborden ook weer typisch Nederlands zijn. In Noord-Amerika kennen ze zo een dingen niet, en dat betekent dus dat dat een lagere prioriteit heeft, maar ook dat het aantal incidenten dat AP zou rapporteren in totale cijfers klein zal zijn.

Het zal er wel ooit van komen dat matrixborden herkend zullen worden, en dat de computer ook een verschil zal herkennen tussen een rood kruis en een rood licht, maar zover zijn we nog niet.
Allemaal begrijpelijk en ik ben en blijf ook zelf nog steeds verantwoordelijk als berijder. FSD was niet goedkoop en in dit geval (de rijstrook wisselingen) geeft het nu nog een aanzet tot strafbaar gedrag (onnodig links rijden/ rood kruis negeren) dat heb ik nog met geen andere auto gehad.
Indien dit met de "nieuwe" FSD ook zo zou zijn omdat onze markt te klein is dan verliest het merk snel zijn draagkracht/USP maar goed dit gaat meer richting het topic FSD kopen.

Ik wilde alleen aangeven dat 44.25 nog steeds een aantal issues heeft.
 
Momenteel is nergens in Nederland zo dat je auto je gaat dwingen om strafbaar gedrag te doen. Je auto gaat met FSD misschien een paar dingen voorstellen die niet compatibel zijn met wat de matrixborden ofzo weergeven, maar je auto weet niet wat er op die matrixborden staat en vraagt enkel jouw bevestiging. Als je die bevestiging niet geeft, gebeurt er niks.

FSD is inderdaad niet goedkoop, maar vergelijkbare functies bij de concurrentie zijn ook niet goedkoop, en kennen ook geen verbeteringen over verloop van tijd. Als mijn Model X enkel kon doen wat ie kon doen op de proefrit begin 2017, reden we nu nog allen maximum 50 op niet-snelwegen en moesten we nog altijd zelf van rijstrook wisselen, en zelf remmen voor het rode licht.

44.25 zal zeker nog issues hebben. 48 ook, en volgend jaar zullen er ook nog dingen zijn die niet prettig lopen. Maar als je meet over meerdere jaren, hebben we wel al mooie sprongen gemaakt. Dat is niet altijd verlopen volgens het tijdschema dat Tesla hoopte/beloofde, maar we komen wel dichterbij, en al 3,5 jaar ben ik een erg tevreden gebruiker van autopilot, ondanks de missers. Want vroeger was een misser een plotse stuurbeweging als je over de top van een helling reed, nu is een misser dat ie denkt dat je naar een ander rijvak moet.
 
Momenteel is nergens in Nederland zo dat je auto je gaat dwingen om strafbaar gedrag te doen. Je auto gaat met FSD misschien een paar dingen voorstellen die niet compatibel zijn met wat de matrixborden ofzo weergeven, maar je auto weet niet wat er op die matrixborden staat en vraagt enkel jouw bevestiging. Als je die bevestiging niet geeft, gebeurt er niks.
Ik schreef om die reden ook: Allemaal begrijpelijk en ik ben en blijf ook zelf nog steeds verantwoordelijk als berijder.

S
trafbaar gedrag is iets wat ik echter niet verwacht dat de software gaat voorstellen ook al blijf ik zelf degene die het voorstel accepteert of niet. Dit is mi een serieus issue en valt niet onder de noemer 'bug'

Ik ben zelf een redelijk tevreden Tesla rider. De auto heeft geen issues gehad bij aflevering of gebruik. Ben ook blij met de regelmatige updates die ik ook nog eens vroeg krijg en probeer daar zaken over te posten die mi relevant zijn voor gebruik in onze regio.