Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2020.48.xx

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb sinds update 2020.48.26 bijna 1000 km gereden kriskras door Nederland, met storm Bella en een mix van hoofdwegen en zeer lokale wegen. Flawless. Geen enkele phantom break, stoplichten herkenning perfect. Eén keer aarzeling bij uitbundig verlichte vrachtwagen in de regen die even werd gezien als rijdend stoplicht.

Wel aantal keer last van verblinde camera in B-pillar door laagstaande zon waardoor tijdelijk geen automatic lane change mogelijk was.

Vind weergave van instructies op linkerdeel scherm bij andere weergave dan kaartweergave (camera, web, muziek e.d.) heel prettig.

Spotify zonder issues.
 
  • Like
Reactions: Niek
Ik heb sinds update 2020.48.26 bijna 1000 km gereden kriskras door Nederland, met storm Bella en een mix van hoofdwegen en zeer lokale wegen. Flawless. Geen enkele phantom break, stoplichten herkenning perfect. Eén keer aarzeling bij uitbundig verlichte vrachtwagen in de regen die even werd gezien als rijdend stoplicht.

Wel aantal keer last van verblinde camera in B-pillar door laagstaande zon waardoor tijdelijk geen automatic lane change mogelijk was.

Vind weergave van instructies op linkerdeel scherm bij andere weergave dan kaartweergave (camera, web, muziek e.d.) heel prettig.

Spotify zonder issues.

Idem hier. Van Utrecht naar Zeeuw-Vlaanderen zonder enkel probleem. Alleen EAP in Westerscheldetunnel is mega slecht. Snelheid wisselt continu van 100 naar 90 en weer terug naar 100 en dan weer naar 90. Maar verder geen problemen, stoplichtherkenning prima, baanwissels vlot en zonder aarzelen, geen spookremmen, alles werkt naar behoren. Ik vind alleen het grote witte vlak op de middenconsole links zeer storend en erg jammer dat de kaart weergave een stuk kleiner is. Die gebruikte ik juist om de omgeving te bekijken tijdens het rijden.
 
Ik vind alleen het grote witte vlak op de middenconsole links zeer storend en erg jammer dat de kaart weergave een stuk kleiner is. Die gebruikte ik juist om de omgeving te bekijken tijdens het rijden.
Grappig, ik gebruik daar dat grote doorzichtige scherm voor, dat Tesla heeft gemonteerd om de wind tegen te houden. Werkt super!
 
Idem hier. Van Utrecht naar Zeeuw-Vlaanderen zonder enkel probleem. Alleen EAP in Westerscheldetunnel is mega slecht. Snelheid wisselt continu van 100 naar 90 en weer terug naar 100 en dan weer naar 90. Maar verder geen problemen, stoplichtherkenning prima, baanwissels vlot en zonder aarzelen, geen spookremmen, alles werkt naar behoren. Ik vind alleen het grote witte vlak op de middenconsole links zeer storend en erg jammer dat de kaart weergave een stuk kleiner is. Die gebruikte ik juist om de omgeving te bekijken tijdens het rijden.

geen spookremmen in de Westerschelde tunnel? Dat is goed nieuws, daar komt het heel vaak voor.
 
Zijn er mensen die ervaren dat de verwarming op de stand automatisch, het sinds deze versie (2020.48.12.1) slechter doet?
Mijn ramen beslaan met deze versie continu en de verwarmingsbronnen (voet, gezicht en ramen) veranderen ook steeds en staan dan weer uit en dan weer aan. Erg storend.....
 
Last edited:
Gereden met 48.26 in MS. Alle problemen bestaan nog steeds. Er wordt duidelijk niet gewerkt aan ‘Europa’. Hopelijk later.
Nieuw wel:
Kleinere iconen. Iconen verplaatst. Er wordt ruimte gemaakt voor nieuwe navigatie die er nog niet is. Kleiner maar chiquer.
Stoplichten groter en scherper in beeld.
Stoplichten die niet voor jouw route zijn blijven nu grijs in beeld. Geeft iets meer rust in beeld. Laat ook zien dat er nog niet altijd naar de juiste lichten wordt gekeken.


Eens, model S 2017 met EAP hier. Autopilot werkt (nog steeds) niet zo goed als op de oude model S en toen ik hem kocht was FSD binnenkort beschikbaar. Heb ook een beetje het idee dat alle efforts gaan naar model 3 nu, jammer voor de “founders” die mede model 3 mogelijk hebben gemaakt en bizar dat ze niet over alle modellen heen kunnen ontwikkelen. Ach, nog ongeveer een jaartje voordat ik een andere neem, en de Q5 is ook best een mooie auto....
 
Nou heb van de week 500km gereden op de 2020.48.26 en ik denk dat ik toch meer tevreden ben dan wat ik lees hier van de meeste. Het ging best soepel en ik kan de changes waarderen. (wel moet ik nog de spelletjes uitproberen :p)

Ik moet zeggen, dat de kaart kleiner is moest ik echt even wennen, maar het went. Ik zie nog hier en daar wat verbetering mogelijk in hoe de ruimte wordt gebruikt maar als UX-designer weet ik hoe moeilijk het is om UI verbetering gepushed te krijgen en in snap in zoverre wel de keuzes.... als FSD dergelijk komt!

Want dat is nu wat me wel stoort, ik snap de keus naar deze nieuwe interface met meer nadruk op de visualisatie van de auto (die trouwens ook stukken mooier zijn geworden, de auto voelt veel meer in de visualisatie ofzo), maar voor mijn gevoel zijn we er qua FSD er nog lang niet, en zelfs als het in Amerika misschien binnenkort veel meer kan, in Europa duurt het nog eeuwigheid en dan hebben we dus niet de meest passend UI voor ons.

Ach, ik vind het wel erg interessant om vanuit een gebruikersperspectief naar deze veranderingen te kijken, als UX professional streef ik ook naar stapgewijs verbeteringen te brengen in een bestaande interface ipv big bang, zoals Tesla nu bezig is, met de visie op FSD, maar ik merk dat als gebruiker toch niet zo snel aanpas of toch net meer moeite dan ik zou willen hebben heb met de kleine veranderingen af en toe, zeker in een omgeving wat vraag om precies te weten waar allee knoppen zijn. En toch blijft het net logisch genoeg om sneller weer aan te wennen. Gave uitdaging om de juiste tempo en balans te vinden daar voor de UX-teams daar, ik geniet en leer mee :p.

Wat betref rijgedrag, veel minder spookrem acties op de terugweg ervaren dan op de heenweg met de vorige versie, maar misschien is dat aan het weer te danken? Ik heb het idee dat de waarschuwing geluiden als je je bijv de stuur niet vaak genoeg heb laten bewegen minder storend zijn geworden, normaal gesproken schik ik altijd best hard van ook al zie ik aankomen (bijvoorbeeld in een krappe straat als een auto tegenkomt en mijn auto denkt dat we gaan crashen). Nu viel het erg mee, zo erg dat ik een beetje te laat door had dat de auto vond dat ik niet genoeg mijn stuur bewoog/vast had en eventje zonder AP heb moeten rijden (meh).

Ook een kleine verandering aan de state-loop van de stoelverwarming merkte ik, nu gaat het van uit-1-2-3-2-1-uit ipv uit-1-2-3-uit, wat ik een aangename verbetering vind :p. Oh en de nieuwe status icon voor de SuC vind ik ook erg fijn, zo moest ik in Kortrijk laden ipv Lille maar het was ten minste duidelijk waarom, of was het al zo in de vorige versie?
 
Alle commentaar over FSD in deze versie is eigenlijk redundant, want Elon heeft al aangegeven dat de productie-versie niet de rewrite is waar we op wachten en de FSD beta testers al mee rijden.

Nog even geduld.
Ja, nog een halve eeuw waarschijnlijk......automatische ruitenwisser functie heeft al ruim een jaar geduurd...
 
hoi daniel,

Q5 is een hele mooie auto! fiat 500e is ook een mooie auto en een bmw x7 is ook best gaaf en dan een leuke bentley. het mooie van deze auto's is dat je weet wat je koopt en dat dit de komende tijd dat je het rijd niet veranderd word! geen updates of niks. ik zie de updates dus meer als bonus op een leuke auto.

fsd is een mooi sprookje zoals sprookjes bedoeld zijn. met de huidige hardware (en dan praat ik over een model x van 1 jaar oud en een model 3 van 2 weken oud) kun je het gewoon vergeten. maar ook daarin geloofde ik al niet toen ik het kocht!

wat betreft mijn vorige model x (uit 2017) die stond er nog verder vanaf als wat ik nu heb.

en mijn eerste model s uit 2013 die had in zekere zin autopilot toen ik hem met 130 zachtjes tegen een vangrail aan zette toen ik zelf in slaap viel. maar ik had nog wel mijn handen aan het stuur. (maar wat mis ik die brute performance op de achterwielen en 12.000 km met een setje banden)

ik snap je opmerkingen en deel ze in zekere zin echter zijn de updates die je krijgt altijd al meer dan wat je krijgt bij de andere "auto" bouwers

ik heb ondertussen geleerd de meeste dingen die elon en tesla zeggen met een kilo zout te nemen want een korreltje is niet genoeg!
echter koop ik nog steeds een nieuwe tesla omdat ik de rest kwa rijden,comfort,snelheid en vooral prijs per km gewoon niet in de buurt vind komen en ja ik koop er gewoon fsd op omdat ik het kan betalen en best leuk vind om de auto met mijn telefoon te kunnen laten rijden om mensen te laten schrikken en mijn zoon van 7 achter het stuur te zetten bij de mc drive en dan gewoon rijden met summon :)
 
hoi daniel,

Q5 is een hele mooie auto! fiat 500e is ook een mooie auto en een bmw x7 is ook best gaaf en dan een leuke bentley. het mooie van deze auto's is dat je weet wat je koopt en dat dit de komende tijd dat je het rijd niet veranderd word! geen updates of niks. ik zie de updates dus meer als bonus op een leuke auto.

begrijp mij niet verkeerd, ik vind de model s nog steeds een prachtige auto, maar de basis welke je zou verwachten werkt gewoon nog niet goed (TACC) en dat is wel echt heel erg slecht voor een auto van ruim 80k, daar zou je toch wel meer van mogen verwachten. Een Q5 (e-tron uiteraard, we moeten wel de transitie maken van fossiel af) I’d prijstechnisch ook goed te doen in vergelijking tot een model s. Dan weet je in ieder geval wat je wel en niet hebt (en niet gaat krijgen), maar dan betaal je niet voor iets dat nooit gaat werken. Ik ben iig blij dat ik destijds alleen EAP heb genomen en niet nog eens 6500 heb betaald voor iets war pas redelijk werkt op het moment dat ie van de hand gaat. Wellicht verschilt het ook per auto, maar die abrupte remacties, continu inhouden voor een auto die gewoon netjes op een rijbaan rechts rijdt, en bij veel regen geen AP (dus geen CC), vind ik wel echt heeeel erg jammer.
 
maar de basis welke je zou verwachten werkt gewoon nog niet goed (TACC)
Ik heb er niet te klagen van. Doet wat het moet doen.

Maar ik heb al sinds het begin FSD en vind het een knap systeem. De occasionele onnodige vertraging omdat het ding spoken ziet, kan de pret voor mij niet vergallen. 99% van de tijd doet het ding wat het moet doen, is het vrij voorspelbaar voor die 1% wanneer het niet doet wat het moet doen en scheelt het wel tegenover zelf moeten rijden.
 
  • Like
Reactions: Tuhhje and Niek
Ik heb er niet te klagen van. Doet wat het moet doen.

Maar ik heb al sinds het begin FSD en vind het een knap systeem. De occasionele onnodige vertraging omdat het ding spoken ziet, kan de pret voor mij niet vergallen. 99% van de tijd doet het ding wat het moet doen, is het vrij voorspelbaar voor die 1% wanneer het niet doet wat het moet doen en scheelt het wel tegenover zelf moeten rijden.

Ik heb de laatste week een dag of 3 noodgedwongen met een bezineauto moeten rijden met alleen een domme CC er in. Ik vond het waardeloos. In het Nederlandse verkeer is een standaard CC zo ongeveer nutteloos en het voortdurend moeten corrigeren op de snelweg om tussen de lijnen te rijden is waardeloos en eigenlijk domweg gevaarlijk. Zeker als je een keer iets simpel wilt doen als even iets aanpassen op de radio of een pepermuntje pakken uit een rolletje. Dat is voor mij bijna niet te doen zonder EAP. Ik zou persoonlijk nooit meer een auto willen die niet tenminste standaard tussen lijnen kan rijden en die alleen maar een domme CC heeft. Maar goed, ik rij ook veel en dan wil je het allemaal zo simpel en aangenaam mogelijk houden zonder hard te hoeven werken in het bedienen en besturen van een auto.