Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2020.48.xx

This site may earn commission on affiliate links.
Welke tweet dan?
Het is mij niet bekend dat Tesla specifiek voor Nederland iets zou targeten in een release of uberhaupt voor Europa.

Even zoekfunctie gebruiken op forum en voila: https://twitter.com/elonmusk/status/1323359592722669573?s=21 :rolleyes:

Elon Musk / 2 nov. 2020: "As soon as we get country approval. This is required for each country individually, as no EU-wide approval system exists. Probably start receiving final (there are many steps) approvals around Feb/March."
 
  • Informative
Reactions: pati07
Zo te zien specifieke update voor MS/MX.

En dan nog specifieker voor AP2 en hoger:

upload_2021-1-15_14-4-40.png
 
  • Like
Reactions: OttoR
  • Funny
Reactions: Tezlaowner and Woek
Vandaag in de sneeuw gereden. Autopilot gaf er op de snelweg al snel de brui aan met als melding dat de radar geen goed zicht meer had. Er zat maar een kleine sneeuwlaag op. Een 'rader-wisser' zou welkom zijn om een volgend model.
Daarvoor was ik wel onder de indruk van het vermogen om lijnen te herkennen in de sneeuw troep. Ik voelde wel dat hij wat aan het slingeren was als gevolg hiervan.
Geen issues met de ruitenwissers gehad trouwens. Netjes op tijd aan en op de juiste snelheid.

En de grip met AWD....op een P-plaats even goed gas gegeven. Groooot verschil met achterwielaandrijving. Hij had voelbaar goed grip en bleef aardig goed in het spoor.

De pre-heating was ook weer een feestje. Leuk om in te stappen in een ontdooide auto naast al die anderen die druk aan het sneeuwruimen waren :)
 
Ik verblijf ongeveer 3mnd in het jaar (waaronder nu, midden in een winter vol sneeuw) in Stockholm en ook meer Noordelijk. Daar ben ik met mijn Model 3 AWD.

De AWD is zelfs met de gladde wegen hier (wordt niet gestrooid) absoluut onnodig - goede winterbanden is key (die helpen je ook bij het stoppen in tegenstelling tot AWD, die niet aan het stoppen bijdraagt). Vandaar dat de meeste Zweden met spikes (studs) rijden. AWD is alleen nodig om op een gladde helling te kunnen vertrekken vanuit stilstand.

Wat betreft de ‘radar wisser’: die zit in je voorbumper net boven je kentekenplaat. Ben benieuwd hoe je voorstelt dat te wissen :). Hij stopt hier al met werken na 5-10 min rijden in de sneeuw. Ik heb een flesje de-icer spray die ik er bij het superchargen even opspuit. Omdat er geen warme radiateur achter zit, smelt de ijsklomp er ook niet vanaf na het rijden en wordt steeds groter.

Vandaag in de sneeuw gereden. Autopilot gaf er op de snelweg al snel de brui aan met als melding dat de radar geen goed zicht meer had. Er zat maar een kleine sneeuwlaag op. Een 'rader-wisser' zou welkom zijn om een volgend model.
Daarvoor was ik wel onder de indruk van het vermogen om lijnen te herkennen in de sneeuw troep. Ik voelde wel dat hij wat aan het slingeren was als gevolg hiervan.
Geen issues met de ruitenwissers gehad trouwens. Netjes op tijd aan en op de juiste snelheid.

En de grip met AWD....op een P-plaats even goed gas gegeven. Groooot verschil met achterwielaandrijving. Hij had voelbaar goed grip en bleef aardig goed in het spoor.

De pre-heating was ook weer een feestje. Leuk om in te stappen in een ontdooide auto naast al die anderen die druk aan het sneeuwruimen waren :)
 

Attachments

  • 89F721BE-F46D-43EA-BB11-2FBC6D6D8CE5.jpeg
    89F721BE-F46D-43EA-BB11-2FBC6D6D8CE5.jpeg
    537.7 KB · Views: 39
Wat betreft de ‘radar wisser’: die zit in je voorbumper net boven je kentekenplaat. Ben benieuwd hoe je voorstelt dat te wissen :). Hij stopt hier al met werken na 5-10 min rijden in de sneeuw. Ik heb een flesje de-icer spray die ik er bij het superchargen even opspuit. Omdat er geen warme radiateur achter zit, smelt de ijsklomp er ook niet vanaf na het rijden en wordt steeds groter.

ik stopte gisteren onderweg even om de 2 (parkeer?)sensoren vooraan op de voorbumper sneeuwvrij te maken, en hierdoor kreeg ik autopilot terug aan de praat. Was uiteraard weer gedaan zodra er terug sneeuw op hing...
 
De AWD is zelfs met de gladde wegen hier (wordt niet gestrooid) absoluut onnodig - goede winterbanden is key (die helpen je ook bij het stoppen in tegenstelling tot AWD, die niet aan het stoppen bijdraagt). Vandaar dat de meeste Zweden met spikes (studs) rijden. AWD is alleen nodig om op een gladde helling te kunnen vertrekken vanuit stilstand.

Op gladde wegen met aan gereden sneeuw heb je gelijk, maar in losse sneeuw en modder geven niet aangedreven wielen extra weerstand dus daar werkt AWD dubbel. Minder weerstand en extra aandrijving.
 
  • Like
Reactions: Bas.
Tip: Zoek eens op Google naar Torque Vectoring en ontdek hoe goed dit werkt op AWD's en al helemaal op AWD's met electrische aandrijving.

Dat werkt het mooist als alle wielen een eigen aandrijving hebben. Dat is bij een Tesla ook niet zo want daar zit een gewoon differentieel in de voor en achter as. Dus de beide voorwielen krijgen dezelfde draaimoment aan geleverd en ook de achterwielen.
 
Dat werkt het mooist als alle wielen een eigen aandrijving hebben. Dat is bij een Tesla ook niet zo want daar zit een gewoon differentieel in de voor en achter as. Dus de beide voorwielen krijgen dezelfde draaimoment aan geleverd en ook de achterwielen.

Krijg is hier nou AWD les van een mede 4x4 Land Rover rijder (de oranje 90” in je profielfoto) :). Hier een Series 3 88” in de schuur.
 
Dat werkt het mooist als alle wielen een eigen aandrijving hebben. Dat is bij een Tesla ook niet zo want daar zit een gewoon differentieel in de voor en achter as. Dus de beide voorwielen krijgen dezelfde draaimoment aan geleverd en ook de achterwielen.
Tesla maakt gebruik van Brake Torque Vectoring en dat is, in combinatie met een extreem snel reagerende electrische AWD aandrijving heel effectief voor behoud van grip en het onder controle houden van laterale krachten.
Dat het nog beter kan, met 4 motoren aan boord, ben ik met je eens.

De stelling dat AWD alleen geschikt is om uit stilstand een gladde helling op te rijden doet dit systeem echt te kort.
 
Ik heb niet gezegd dat het alleen geschikt is voor een gladde helling vanuit stilstand. Dat is waar het in de praktijk de meeste waarde toevoegt. De praktijk leert mij (en dat ben dus alleen ik) dat banden key zijn. Ofwel, je kunt met 2wd en goede winterbanden uitstekend uit de voeten, eigenlijk overal op publieke wegen. AWD lijkt mensen soms ook een vals gevoel van veiligheid te geven - vooral de met de portemonnee denkende Medelander; “Ik heb AWD dus geen winterbanden nodig” of “ik kan extra hard doorrijden in de gladheid”. Ja leuk om in de winter van 0-100 te gaan <5s maar AWD helpt je niet met stoppen. Je ziet ze ook ieder jaar weer op de besneeuwde autobahn - terug van een weekje half pension Oostenrijk - hard rijden in de X5, ML en Cayenne. Of tegenwoordig de X3, GLC of Macan (downsizing he...)
 
Kolere die laatste versie is wel SUPER goed zeg.

Ben echt heel erg nieuwsgierig in hoeverre dit al in EU zou werken. Heel veel situaties zoals smalle wegen, kleine rotondes, fietsers, voetgangers, kruispunten naar links met meerdere rijbanen dat lijkt momenteel gewoon echt heel erg goed te werken.

Ook leuk in de visualisaties nu is dat bij een groot kruispunt de FSD naar een soort van semi birdseye view gaat zodat je ziet wat FSD ziet over het hele kruispunt.

Forum software haalt helaas info van de Youtub link af maar het gaat ga naar 7:40 in de volgende video:

 
  • Like
Reactions: dannyij and Niek