Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2020.48.xx

This site may earn commission on affiliate links.
Kolere die laatste versie is wel SUPER goed zeg.

Ben echt heel erg nieuwsgierig in hoeverre dit al in EU zou werken. Heel veel situaties zoals smalle wegen, kleine rotondes, fietsers, voetgangers, kruispunten naar links met meerdere rijbanen dat lijkt momenteel gewoon echt heel erg goed te werken.

Ook leuk in de visualisaties nu is dat bij een groot kruispunt de FSD naar een soort van semi birdseye view gaat zodat je ziet wat FSD ziet over het hele kruispunt.

Forum software haalt helaas info van de Youtub link af maar het gaat ga naar 7:40 in de volgende video:


FSD komt op een NL 60km weg...

Wel heel mooi dat dit nu al kan!
 
Krijg is hier nou AWD les van een mede 4x4 Land Rover rijder (de oranje 90” in je profielfoto) :). Hier een Series 3 88” in de schuur.

Dat klopt en mede door de Corona nog steeds mijn dagelijkse auto.

Tesla maakt gebruik van Brake Torque Vectoring en dat is, in combinatie met een extreem snel reagerende electrische AWD aandrijving heel effectief voor behoud van grip en het onder controle houden van laterale krachten.
Dat het nog beter kan, met 4 motoren aan boord, ben ik met je eens.

De stelling dat AWD alleen geschikt is om uit stilstand een gladde helling op te rijden doet dit systeem echt te kort.

Ik vind het abs systeem gebruiken om tractie te krijgen niet het beste systeem. Mijn Laro heeft difflock's in de assen en er gaat dus geen energie verloren door het remsysteem dat een vrij wiel afremt.
In het filmpje van mij hieronder kun je goed zien hoe het werkt maar ook dat je het momentum verliest en dud stil komt te staan. Ik wou deze huurbak rustig omhoog laten rijden. Mijn Laro doet stationair veel meer.

 
Dat klopt en mede door de Corona nog steeds mijn dagelijkse auto.



Ik vind het abs systeem gebruiken om tractie te krijgen niet het beste systeem. Mijn Laro heeft difflock's in de assen en er gaat dus geen energie verloren door het remsysteem dat een vrij wiel afremt.
In het filmpje van mij hieronder kun je goed zien hoe het werkt maar ook dat je het momentum verliest en dud stil komt te staan. Ik wou deze huurbak rustig omhoog laten rijden. Mijn Laro doet stationair veel meer.

Dit terrein moet je met een Tesla sowieso vermijden ;-)
 
FSD beta 10 is uit met versienummer 2020.48.35.1. Goed nieuws voor S/X owners: de speedometer is weer groot formaat:
Er88oYEUcAI8g03

Ik zag idd ook 1 stuks 2020.48.35.1 in Teslafi staan maar deze is nu geheel verdwenen. Hoe kan dat?
  • Heeft de gebruiker het Teslafi account verwijderd?
  • Versie terug getrokken? (weer terug naar vorige versie)
  • Andere reden?
 
Ik zag idd ook 1 stuks 2020.48.35.1 in Teslafi staan maar deze is nu geheel verdwenen. Hoe kan dat?
  • Heeft de gebruiker het Teslafi account verwijderd?
  • Versie terug getrokken? (weer terug naar vorige versie)
  • Andere reden?
EAP users mogen geen (publieke) data logger draaien, dat staat in de overeenkomst met Tesla. Vandaar dat je de beta builds nooit in de lijsten ziet. Dit was blijkbaar een nieuwe user die dat even over het hoofd had gezien.
 
  • Like
Reactions: SparkyM3LR4WD
Even zoekfunctie gebruiken op forum en voila: https://twitter.com/elonmusk/status/1323359592722669573?s=21 :rolleyes:

Elon Musk / 2 nov. 2020: "As soon as we get country approval. This is required for each country individually, as no EU-wide approval system exists. Probably start receiving final (there are many steps) approvals around Feb/March."

EDIT: Zoals @fauquemont aan geeft heeft deze tweet niets met FSD maar met Starlink te maken.

Wat info:


Het RDW (Nederland dus) doet de acceptatie voor de EU landen die conformeren aan UNECE r79.

Landen kunnen afwijken maar zo ver ik weet zijner enkel afwijkingen voor bedrijven die bv in Nederland mogen testen. Voor de consument zijn die afwijkingen er niet behalve dat onofficieel ergens de voorstellen (rijden zonder nags tot 60km/u verder alles hetzelfde) aangedragen voor UNECE r79 door dat comité nog niet zijn goedgekeurd maar kennelijk wel straks in NL actief worden. Echter, ik heb hier op geen enkele overheidswebsite bevestiging van gevonden.
 
Last edited:
Dit zegt dus niks. Daarnaast klopt het niet. Het RDW doet de acceptatie voor de EU landen die conformeren aan UNECE r79.

Landen kunnen afwijken maar zo ver ik weet zijner enkel afwijkingen voor bedrijven die bv in Nederland mogen testen. Voor de consument zijn die afwijkingen er niet behalve dat onofficieel ergens de voorstellen aangedragen voor UNECE r79 door dat comité nog niet zijn goedgekeurd maar kennelijk wel straks in NL actief worden. Echter, ik heb hier op geen enkele overheidswebsite bevestiging van gevonden.
Elon gaf dit antwoord op de vraag wanneer Starlink in Europa beschikbaar is. Heeft niks met FSD te maken.
 
Grootlcht ging bij mij op de raarste plekken aan gisteravond. Deze instelling was me echter nog niet eerder opgevallen. Hoe lang zit die "A" er al? En sinds wanneer is het experimenteel?

View attachment 629187

In februari 2019 (auto opgehaald in Tilburg) was deze optie er nog niet maar een paar maanden later wel via een software update.
Ik verwacht vanaf mei/juni/juli 2019 ergens :rolleyes:

Als je deze optie aan zet komt er een letter "A" in het symbooltje van groot licht op je hoofdscherm.
Je zet groot licht aan door linkerhendel naast stuur naar achteren te duwen
 
Grootlcht ging bij mij op de raarste plekken aan gisteravond. Deze instelling was me echter nog niet eerder opgevallen. Hoe lang zit die "A" er al? En sinds wanneer is het experimenteel?

View attachment 629187

Optie bestaat al heel lang hoor. En veel in Tesla is jaaaaaren experimenteel. Je zegt het verkeerd overigens: op veel plekken ging je groot licht automatisch UIT. Jij had het per abuis namelijk AAN gezet (door richtingaanwijzer naar achteren te duwen, zonder erg, ook diverse maken gehad). Als de camera verlichting van andere auto’s herkent dan wordt je groot licht tijdelijk onderdrukt.
 
Optie bestaat al heel lang hoor. En veel in Tesla is jaaaaaren experimenteel. Je zegt het verkeerd overigens: op veel plekken ging je groot licht automatisch UIT. Jij had het per abuis namelijk AAN gezet (door richtingaanwijzer naar achteren te duwen, zonder erg, ook diverse maken gehad). Als de camera verlichting van andere auto’s herkent dan wordt je groot licht tijdelijk onderdrukt.

Voor de Model S en X geldt dat inderdaad zo. Ik weet niet of de stalk in de Model 3 ook met het grootlicht anders werkt? Misschien kan je die stalk niet "vast"zetten naar achteren zoals dat bij de Model S en X (met de Mercedes stuurkolomschakelaars) wel kan?
 
Voor de Model S en X geldt dat inderdaad zo. Ik weet niet of de stalk in de Model 3 ook met het grootlicht anders werkt? Misschien kan je die stalk niet "vast"zetten naar achteren zoals dat bij de Model S en X (met de Mercedes stuurkolomschakelaars) wel kan?

Bij M3 kun je de "stalk" ook naar achteren duwen (vastzetten)
Ik wel de indruk dat bij de 3 de optie voor automatisch groot licht later is geïntroduceerd dan bij S/X.
Vrijwel zeker dat dit er 02/2019 nog niet op zat -> de nieuwe optie was 1 van mijn 1e ervaringen van een grote software update :)