Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2020.48.xx

This site may earn commission on affiliate links.
Inderdaad, mijn gevoel ook. Mijn motorfiets heeft cruise control, en ik vind het super irritant om zelf mijn snelheid te moeten regelen en aandachtig te zijn voor iets banaals als "volg je voorligger en hou je aan de snelheidslimiet".

Het model voor 2021 komt met adaptieve cruise control op de motorfiets. Het is er de tijd niet voor, maar wil het ding wel eens testrijden. De kans is evenwel groot dat ik ook na de testrit gewoon met mijn Tesla ga blijven rijden; de extra reistijd door file weegt niet op tegen het comfort van zo een Tesla vs op een motorfiets zitten, en dan vond ik motorrijden nog leuk.
 
de basis welke je zou verwachten werkt gewoon nog niet goed (TACC)
Helemaal mee eens. Ik vind die experimentele dingen zelf wel leuk, heb ook FSD, maar voor iemand die gewoon van A naar B wil zoals mijn partner, is het gedrag van de auto onvoorspelbaar (zelfs met alle fancy features uit). Geen prettige eigenschap voor iets wat over de openbare weg beweegt.
Ik heb het apparaat nu een maand of 15 en zie in die basis geen grote verbetering. Ben wat pessimistisch over de termijn waarop Tesla dit op orde gaat krijgen.
 
  • Like
Reactions: TheoSchijf
Zijn er mensen die ervaren dat de verwarming op de stand automatisch, het sinds deze versie (2020.48.12.1) slechter doet?
Mijn ramen beslaan met deze versie continu en de verwarmingsbronnen (voet, gezicht en ramen) veranderen ook steeds en staan dan weer uit en dan weer aan. Erg storend.....

Inderdaad ook gemerkt, maar is al tijdje dat de airco niet aanslaat in auto. Net als soms niet in auto stand of recirculatie interieur die aan staat na half uur nog steeds.. Was jaar geleden stuk beter..
 
  • Like
Reactions: TheoSchijf
Ligt het aan mij of is de stoplichtdetectie echt helemaal ruk sinds 48.26? Hij geeft bijna geen enkel licht meer goed aan, en het accepteren van groen licht moet nu dus ook meerdere keren omdat hij steeds rood of niks ziet. Heel bijzonder weer.

klopt .. zie bijgevoegde foto .. ging met de vorige versie beter.

** edit : ik zie geen foto. Mijn excuus. Vast mijn gebrek aan skills. Maar neem maar van mij aan dat de stoplichten vaak niet goed getoond worden op het scherm. Bijna altijd grijs.
 
Last edited:
Alle commentaar over FSD in deze versie is eigenlijk redundant, want Elon heeft al aangegeven dat de productie-versie niet de rewrite is waar we op wachten en de FSD beta testers al mee rijden.

Nog even geduld.

Zo redenerend is commentaar op Tesla altijd achterhaald want Musk belooft continu van alles de toekomst in. Ik geef graag commentaar op wat ik nu zie en ervaar. Dat we nu al drie maanden een sterk verslechterde AP hebben (oa vanwege foute snelheidsbord herkenning) is ter zake en actueel.
 
Zo redenerend is commentaar op Tesla altijd achterhaald want Musk belooft continu van alles de toekomst in. Ik geef graag commentaar op wat ik nu zie en ervaar. Dat we nu al drie maanden een sterk verslechterde AP hebben (oa vanwege foute snelheidsbord herkenning) is ter zake en actueel.
Ja, maar commentaar geven dat de .30 versie geen verschil geeft in autopilot tegenover de .25 versie is achterhaald, want Musk gaf zelf al aan dat de FSD rewrite nog niet uitgerold is.
 
Beste wensen allemaal! Dat we dit jaar nog met de handjes los mogen rijden! :) Of op z'n minst TACC'en zonder disco-stress en rem-anticipaties.


Als ik de opmerkingen en wensen van de afgelopen tijd zo samen mag vatten:
  • De basiszaken eens goed afmaken, zoals TACC. Daarna pas opbouwen.
  • Concentreren op vandaag
  • Niet steeds halfafgemaakte nieuwigheden introduceren die het rijgedrag beïnvloeden
  • Prioriteiten goed op orde krijgen. Spelletjes zijn geen prioriteit

Volledig zo?
 
Als ik de opmerkingen en wensen van de afgelopen tijd zo samen mag vatten:
  • De basiszaken eens goed afmaken, zoals TACC. Daarna pas opbouwen.
  • Concentreren op vandaag
  • Niet steeds halfafgemaakte nieuwigheden introduceren die het rijgedrag beïnvloeden
  • Prioriteiten goed op orde krijgen. Spelletjes zijn geen prioriteit
En zo kom je in een waterval-release die heel traag gaat.

Kijk, het is net zoals met kinderen. We kunnen allemaal hopen dat ze op hun 18e genoeg informatie hebben opgelopen om zelfstandig te kunnen zijn, maar dat gaat niet zonder 18 jaren zelf verantwoordelijkheden krijgen en soms eens een fout maken. We hebben honderd jaar lang gewacht op een elektrisch, zelfrijdende auto, en we zijn op die honderd jaar door trage releases per model niet verder geraakt dan een comfortabele koets op wielen, die wel zelf voortgedreven kan worden maar nog altijd beheerd moet worden door een bestuurder.

Maar goed, ik ben dan ook iemand die vroeg en regelmatig updates doet, niet alleen op mijn auto maar op alle andere toestellen. En al bij al zijn die incrementele updates vaak een minder groot probleem dan de kostelijke migratie-trajecten die bedrijven moeten ondernemen omdat ze liever trage, grote projecten deden die een grote lijst van wensen moest voldoen.
 
Gisteren 50 km gereden op NoA met .26, het ging de hele rit geweldig, tot de laatste afrit....

Hij botste bijna tegen een auto op de linker rijbaan, terwijl ik er rechts uit moest. Maar wel piepgeluid vanwege botsingsgevaar, terwijl de auto er zelf heen reed en het botsgevaar creëerde.

Ik heb de stuur gelijk een ruk naar rechts gegeven. Maar extreem gevaarlijk dit, ik schrok niet heel erg omdat ik continu attent was. Maar voor de passagiers was het best schrikken.

Het mooie was dat ze continu dachten dat ik aan het rijden was en niet door hadden dat AP(NOA) de hele rit aan stond, dus dat is wel een verbetering in mijn ogen.
 
Hoevaak komt het bij jullie voor dat 1 van de camera bij de deurstijl geen zicht heeft? Ik krijg de laatste tijd hierover regelmatig een melding van. Is het normaal tijdens de koude periodes?

Ik rijd de laatste tijd niet enorm vaak maar inderdaad ook gehad niet lang geleden. Maar was volgens me gewoon een paar druppels want na wat km was het weer goed.

Ik ben nog even wijzen kijken of ik nieuwe dingen zag in de niuwe versie,maar niet eens een release note? En hier nog wat ik toch een rare visualisatie waar ik aan moet wennen... Toen ik de lock boven mijn auto, eventjes dacht ik "kan ik mijn dakraam openen? :D". Haha. Ook de P/R/N/D links boven moet ik nog aan wennen. Aangezien het gestuurd wordt het de rechter handel. En tijdens het rijden is D blauw, net boven de lichten pictogrammen en ik heb een paar keer gedacht met een schuine oog dat ik mijn grootlicht aan had daardoor.

Verder vaag ik me af wat ze allemaal gaan doen met al dat negatief space om de auto heen als het geparkeerd is, tijdens het rijden snap ik de update maar hier niet...
20210101_135756.jpg
 
En zo kom je in een waterval-release die heel traag gaat.

Kijk, het is net zoals met kinderen. We kunnen allemaal hopen dat ze op hun 18e genoeg informatie hebben opgelopen om zelfstandig te kunnen zijn, maar dat gaat niet zonder 18 jaren zelf verantwoordelijkheden krijgen en soms eens een fout maken. We hebben honderd jaar lang gewacht op een elektrisch, zelfrijdende auto, en we zijn op die honderd jaar door trage releases per model niet verder geraakt dan een comfortabele koets op wielen, die wel zelf voortgedreven kan worden maar nog altijd beheerd moet worden door een bestuurder.

Maar goed, ik ben dan ook iemand die vroeg en regelmatig updates doet, niet alleen op mijn auto maar op alle andere toestellen. En al bij al zijn die incrementele updates vaak een minder groot probleem dan de kostelijke migratie-trajecten die bedrijven moeten ondernemen omdat ze liever trage, grote projecten deden die een grote lijst van wensen moest voldoen.

De waterval willen we niet terug natuurlijk. Misschien gewoon iets meer aandacht voor Europa? Er wordt nu duidelijk niet gekeken naar onze ingrepen, al vele maanden niet. Jouw Elon (sorry, je lijkt hem nogal te willen verdedigen af en toe) heeft recent (een maand geleden) nog verklaard ... dat het spookremmen opgelost was. Hij bedoelde waarschijnlijk alleen op de rechte weg tussen zijn huis en de Tesla fabriek. Elon Musk heeft in principe gelijk als hij denkt en dus ook zegt dat FSD oplosbaar is. Echter in praktijk is de (verscheidenheid in de ) wereld veel te groot voor zijn ontwikkelteam en voor de capaciteit van HW 3 AI en misschien zelfs voor zijn Dojo. Voor Europa aan de beurt is, is allang HW 4 of 5 nodig. Op dit moment lijkt er (volgens de software) al sprake te zijn van HW 3.2.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Hoevaak komt het bij jullie voor dat 1 van de camera bij de deurstijl geen zicht heeft? Ik krijg de laatste tijd hierover regelmatig een melding van. Is het normaal tijdens de koude periodes?

Heb ik persoonlijk ontzettend vaak last van, bij regen, lage zon, niet zo lage zon, als de sterren niet goed staan, eigenlijk gewoon vrij willekeurig dus. Het service center heeft er ook al naar gekeken maar kunnen niks bijzonders vinden. Ben benieuwd of meer mensen dit dan hebben!
 
Heb ik persoonlijk ontzettend vaak last van, bij regen, lage zon, niet zo lage zon, als de sterren niet goed staan, eigenlijk gewoon vrij willekeurig dus. Het service center heeft er ook al naar gekeken maar kunnen niks bijzonders vinden. Ben benieuwd of meer mensen dit dan hebben!
Yes nu ik dit lees merk ik dit ook wat vaker. Eigenlijk wel vooral als ik ook de auto even niet gewassen heb.
 
  • Like
Reactions: TheoSchijf
En zo kom je in een waterval-release die heel traag gaat.

Er is een groot verschil tussen een visie (lange termijnplanning) en projectprioriteiten. De discussie over lean vs waterval is niet van toepassing, want beide kan gewoon nog.

Ze maken de bekende "features over quality" fout - dat overkomt de beste. :) Als ze nou zeiden "we willen de beste TACC van de wereld" en alle resources daar op zetten dan was het een jaar geleden al af.
 
... maar om de beste TACC ter wereld te maken, moet je de omgeving herkennen. En als je dat dan toch bezig bent, kan je voorbij TACC mikken.

De beste TACC die jij kent, is eentje die de meeste objecten negeert, en enkel rekening houdt met een duidelijk radar-signaal dat eveneens beweegt. Alle stilstaande objecten die de radar herkent, worden in klassieke TACC's genegeerd.