Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2021.12.xx

This site may earn commission on affiliate links.
Vanochtend in Parijs wilde NOA een afslag nemen die met pionnen was afgezet. Ik had niet door dat NOA dit van plan was. NOA wisselde van rijbaan zo richting een grote pion. Ik kon nog net op tijd reageren maar dit gebeurde met 120. Het was even spannend en de medepassagiers waren meteen wakker!

Daarna moest ik dus een andere route volgen maar NOA koos weer voor een afgesloten stuk perefirique of hoe je het ook schrijft :). Ten eerste, jammer dat de navigatie deze informatie kennelijk niet heeft. A better route planner had hetzelfde issue. Gelukkig kon Waze ons wel naar de SuC derigeren.Noodzakelijk, want ik had enkele procenten en kon niet tegen de klok ik terug rijden. Daarnaast, de Tesla nav snapte er niks van. Continu route aanpassen.

Waze gaf ook nog eens aan dat de SuC in een gebied ligt waar je een vignet nodig hebt. Die had ik dus niet... Geen idee hoe ze dit controleren maar ik moest wel echt door Parijs om bij de SuC te komen.

Anyway, hier dus de reden om

A. Alternatieve routes te hebben. Want wie wil er überhaupt door Parijs.

B. Multipoint navigatie om je route vooraf te kunnen plannen of om tijdens de route een tussen stop toe te voegen.

C. Android auto ondersteuning te hebben want Waze is king!

Dit hele geintje heeft ons meer dan een uur extra gekost.



Dan de snelheidslimieten. Ik dacht dat we in Nederland veel fouten hadden maar in België en vooral Frankrijk stikt het van de fouten! Je kunt hierdoor niet eenvoudig de limiet overnemen maar moet je steeds handmatig aanpassen.


Ook heel veel dynamische snelheidslimieten. Het zou zo fijn zijn als AP matrixborden en reguliere borden op de s snelweg zou detecteren. Dan heb ik het niet eens over het toepassen.. detectie zou voor nu voldoende zijn


Dan nog een software issue. AP denkt dat het regent terwijl de zon schijnt. Heel de rit in Frankrijk selecteert AP de verkeerde limiet. Combineer dit met de vele kaart fouten en heel de rit is continu de snelheid aanpassen op de software die dit zou moeten doen. MCU reset werkt niet en ruitenwisser schakelen tussen OFF en AUTO heeft ook geen effect.

A better route planner is ook z'n waarde aan het verliezen. Super traag op m'n MCU2. Eigenlijk enkel bruikbaar met op m'n mobiel maar ook die stikt van die issues. Dat was echt met de vorige UI veel stabieler. Ook omdat er een modus was zonder navigatie kaart.

Verder is de Tesla geschatte aankomst SoC ook spot on als je op de v max rijd. Hier had voorheen ABRP een voordeel maar wijk je af van de vmax dan is de inschatting van ABRP wel handig.....

M'n vooraf bepaalde route met *maar* 3 laadstops werd niet door m'n medepassagiers gewaardeerd. Het zijn er uiteindelijk 5 geworden. Hiermee kon ik eigenlijk net o goed niet met 100% van huis vertrekken en gewoon de Tesla nav volgen.

Ook puntje van kritiek is dat de SuC info niet de openingstijden weergeeft van b.v. toilet. Voor mij als man niet echt een probleem maar de passagiers zijn van het andere geslacht. Ook een rating door Tesla owners of zelfs reviews zouden handig zijn. Ja, ik weet dat hier een app voor is maar het hoort onderdeel te zijn van de navigatie.

Verder wederom de bevestiging van de nutteloosheid van lane change assist. In het donker verhinderd de verlichting van auto's ver achter je een rijbaan verplaatsing uit te voeren.

Ook het dansende vrachtwagen probleem blokkeerd en annuleert nog steeds rijbaan verplaatsingen.

Liever zou ik een "domme" rijbaan verplaatsing willen hebben zoals die van AP1 of de concurrentie.


Dan als laatste de uitschakeling van AP. Mijn auto spoort perfect rechtdoor. Aantal keer dus volgens AP niet het stuur beet gehad en
2x boven de 150 gekomen waardoor AP uitschakelt en dit OOK mee telt en dan kan je AP niet meer inschakelen voor de rest van de stint....


Een aardige rit vol Tesla software irritaties...... Dit zijn Niet eens alle irritaties.. vele momenten gehad in deze rit van zeg maar 1000km dat AP spontaan inhoud. Juiste baan, geen auto's, geen borden maar AP die besluit rustig af te zakken naar 80 waar je gewoon 130 mag. Geen Phantom Brake.. meer een soort coating om vervolgens weer naar de v max te gaan.

:-(
 
Ik heb gewoon een Brodit houder naast het grote scherm gemonteerd waar m'n iPhone met ABRP of Waze in zit. Waze is onvoldoende want Waze weet niks van laadstops af, en ABPR is onvoldoende omdat ie niet altijd mee is met afgesloten wegen. Tesla navi is hit and miss daarin, maar daar heb ik ook al situaties gehad waar Waze me gewoon naar een afgesloten snelweg had gestuurd en de Tesla navi me een omleiding gaf.
 
Misschien wel, maar als ze hun kaartdata aankopen andere van externe partijen, is er misschien de moeilijkheid dat deze informatie niet eenvoudig kan samengevoegd worden.

Ik bedoel maar: jij hebt toch ook toegang tot die gegevens? Waarom heb je je Tesla zelf nog niet aangepast? Ah, omdat je dat niet kan? etc etc etc... Het is niet omdat het nog niet bestaat, dat er onwil mee gemoeid is.

Waze, Google Maps, OSM e.a. werken ook niet 100% met deze rijksgegevens overigens.
 
Vanochtend van 2021.4.21.3 naar 2021.12.25.7 gegaan. Ik moet gelukkig niet naar Parijs, maar heb wel wat lokale tripjes om mee te testen.
Kleine stukjes gedaan in Amsterdam e.o. Kan nu al vertellen dat er tot nu toe niks merkbaar aan FSD, bordherkenning e.d. is veranderd - gewoon hetzelfde als 2021.4 met dus dezelfde bugs. Morgen retourtje Noordoostpolder met snelwegen.
 
Dit gaat bij mij steeds vaker(!) mis. Het aantal vakken bij een stoplicht komt totaal niet overeen met de werkelijkheid. Hier 6 banen en alleen 4 ervan worden getoond.

20210816_094203.jpg


Er zijn 2 banen vanaf de snelweg. Omdat ik anticipeer op de info, nam ik de vorige keer de rechterbaan en moest corrigeren.

Mijn grootste vraag is: waarom? Want het werkte in mijn herinnering eerst wel.
 
Rit naar NOP en terug werd een ritje van meer dan 260km ivm afgeloten A6. Het vervelende was dat ik weer een rood stuurtje had, terwijl ik juist erg op de weg aan het opletten was (relatief veel Audi-jagers). Omdat mijn normale stuur-tikjes niet meer worden geregistreerd, is dat erg lastig.

FSD ging best goed (tot het rode stuurtje dan), maar absoluut niet beter dan een vorige versie. Dus echt 0,0 veranderd in FSD. Meeste bugs zitten toch wel buiten de snelweg.
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Net vanochtend de 2021.24.3 erop gezet en het viel mij op dat het ongeveer 90 duurde. Verder krijg ik nadat ik de bewakingsmodus aangezet heb via de app. na ongeveer 20 minuten de mededeling :"Bewakingsmodus uitgeschakeld vanwege systeemfout". Ik heb er nog niet mee gereden.
Komt iemand dit bekend voor en wat zou hier een oplossing kunnen zijn? Harde reboot al gedaan.
 
Net vanochtend de 2021.24.3 erop gezet en het viel mij op dat het ongeveer 90 duurde. Verder krijg ik nadat ik de bewakingsmodus aangezet heb via de app. na ongeveer 20 minuten de mededeling :"Bewakingsmodus uitgeschakeld vanwege systeemfout". Ik heb er nog niet mee gereden.
Komt iemand dit bekend voor en wat zou hier een oplossing kunnen zijn? Harde reboot al gedaan.
Update : Service center heeft software update opnieuw gepushed en zal opnieuw proberen te installeren
 
Er is zeker een kleine verbetering bijgekomen, het switchen van een Tunein station naar een andere duurt nu minder dan een seconde.🤗 Voorheen was dat tot 5 seconden.
Vind ik ook uiteindelijk top. Wat een opluchting... heeft alleen 6 jaren geduurd (in mijn geval) om op te lossen.
Nu de Next/Previous oplossen: vroeger een korte click was genoeg. Sinds enkele jaren, is het een lange click geworden... hopelijk lossen ze dit ook op binnenkort.
 
Veel snelweg gereden de afgelopen dagen (weekendje Enkhuizen), en dat ging meestal wel prima. Grootste problemen op de 80+ wegen:
  • Een 50-bordje op de N505 Enkhuizen naar Hoorn, die stoplicht na stoplicht, actief bleef. Je zou maar in Enkhuizen wonen en in Hoorn werken.
  • Afrit die snel breder werd. FSD vind binnen de lijnen belangrijker dan de snelheid van sturen - echt supereng om zo op de vangrail te worden afgeschoten.
Beide problemen zijn al minimaal een jaar oud, dus niks nieuws. Voor de rest waren het kleine dingen, waar geen van de inzittenden erg van schrok of makkelijk was op te vangen - zodra de ergste bugs weg zijn, ga ik daar wel weer eens op letten. Ik heb 0x een knipperlichtendisco gehad en 0x een rem-spook.

Binnen de bebouwde kom heb ik nauwelijks FSD gebruikt. Ik was met de familie en de smalle kronkelweggetjes zagen er ook niet helemaal uitnodigend uit om te experimenteren, gezien de limieten die in Amsterdam al naar boven komen.

En voor de aso-snelheidsduivels statistieken deze paar dagen: Audi op 1, VW golfjes op 2, busjes op 3. Ook niks gewijzigd dus. In het onderklassement wel, want Mercedes is in opmars maar ook Tesla.
 
weekendje Enkhuizen
Offtopic: Enkhuizen is zeer aan te raden. Zuiderzee museum kost een hele dag, en is voor elke leeftijd erg leuk. Blotevoetenpad een halve dag, en vooral leuk met kinderen van minimaal 5. Sprookjeswonderland nog niet geweest, maar dat is een kleine Efteling zonder wachtrijen. Het stadje is pittoresk en makkelijk parkeren (blauwe zones van 3 uur binnen de muren, parkeergarages buiten de muren). Veel mogelijkheden om boten te huren. Wij gaan zeker nog een keer. Visit Enkhuizen

Tesla SuC zit in Hoorn. Laden niet gedaan, maar was anders niet zo makkelijk geweest
 
  • Like
Reactions: OttoR