Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2021.12.xx

This site may earn commission on affiliate links.
2021.12.25.6 Official Tesla Release Notes - Tesla Software Updates spreekt over een nieuw spelletje, geen verwijderde Netflix oid. De typische extra reset zal het dus moeten fixen of er is iets mis.
Ik had het ook op mijn S weet niet precies wanneer het gebeurd is maar waarschijnlijk met een update. Hij moest voor een beurt naar het SeC en daar hebben ze factory reset en een push voor een update gedaan en toen werkte alles weer.
Waarschijnlijk een keer een bug met een update.
 
Ik heb 2021.12.56.6. net gedownload en geinstalleerd. Heb er nog niet mee gereden. Auto is een Model 3 SR+ zonder FSD.

Wat me laatst opviel bij het superchargen is dat ineens Netflix is verdwenen... Alleen nog maar die stomme spelletjes om te doen tijdens het laden, echt jammer. Voor de rest heb ik nog wel Google Satellite kaarten, dus ik weet niet wat er gebeurd is. Hebben meer mensen dit ervaren? Verder is mijn range enorm gedaald, nu in de zomer heb ik met een 80% lading (standaardinstelling) nog maar 305 km range. Dat was bijna twee jaar geleden toen ik de auto ophaalde nog 345 km en vóór de laatste update was het nog 320 km. Erg irritant en het geeft te denken hoe dat komende winter zal zijn...
Standaard instelling is 90% en geen 80% dus wellicht zit daar je probleem.
 
Standaard instelling is 90% en geen 80% dus wellicht zit daar je probleem.
Dan heb ik het verkeerd opgeschreven; bij de Model 3 zit er een standaard in voor opladen (standaardritten) en daar staat hij meestal op. Lijkt 80% op het plaatje van de accu (ik heb altijd het aantal km bereik ingesteld staan en niet het accupercentage). Maar goed, dan kan ik dus met 90% acculading 305 km rijden in plaats van de 345 km die ik bijna twee jaar geleden kon rijden.
 
Ik had vanmiddag weer een harde phantom brake actie op de A4 richting Amsterdam, geen vrachtwagens,brug of wat voor oorzaak dan ook te ontdekken. Versie 2021.12.25.6

Baart me wel enige zorgen dat de meeste 'YouTubers' tevreden zijn over de NOA op de snelweg, behalve de onverwachte rem acties zijn ook 80% van de baanwissel voorstellen onjuist of onnodig. Of dit komt door onjuiste kaart data of wat dan ook kan ik niet beoordelen.

Hoop dus echt van harte dat tijdens de merge met de FSD street versie dit ook verbeterd wordt, ik zou nu als wij in de EU de optie hadden gehad om de lane change automatisch te laten verlopen deze uitschakelen.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: OttoR and Hbrink
Baart me wel enige zorgen dat de meeste 'YouTubers' tevreden zijn over de NOA op de snelweg,

Welke Youtubers zijn dat dan?

Ik ken niet echt Europese YouTubers die inhoudelijk op AP ingaan op Steven na en die vind ik nou niet echt heel positief :)
ik zou nu als wij in de EU de optie hadden gehad om de lane change automatisch te laten verlopen deze uitschakelen.

Daar hoef je je nog geen zorgen om te maken want dat mag toch niet van UN/ECE :)
 
  • Like
Reactions: OttoR
Hier vandaag ook 2021.12.25.7 gereden, en niks op aan te merken.

Ook dat nieuwe spel gespeeld, Sky Force. Nogal verslavend :). En iedereen die denkt dat Elon kostbare tijd van Tesla wegneemt om domme spelletjes te programmeren: dat is gewoon aangekocht en zeer vermoedelijk geport door de originele ontwikkelaar.

 
Welke Youtubers zijn dat dan?

Ik ken niet echt Europese YouTubers die inhoudelijk op AP ingaan op Steven na en die vind ik nou niet echt heel positief :)


Daar hoef je je nog geen zorgen om te maken want dat mag toch niet van UN/ECE :)
Dat zijn idd mensen in de VS, wij hebben dan wel meer restricties mbt NOA in Europa maar dingen zoals van baan wisselen inhalen en weer terug naar rechts zal toch hetzelfde zijn mits op identieke software versie? (behalve dat wij nog toestemming moeten geven)
 
Dat zijn idd mensen in de VS, wij hebben dan wel meer restricties mbt NOA in Europa maar dingen zoals van baan wisselen inhalen en weer terug naar rechts zal toch hetzelfde zijn mits op identieke software versie? (behalve dat wij nog toestemming moeten geven)
Nee, dat is helaas niet hetzelfde omdat de rijbaanverplaatsing in de meeste EU landen volgens de UNECE/R79 regels moet verlopen. Daarom zijn rijbaanverplaatsingen met AP in de US zo ontzettend smooth t.o.v. hier.
 
Gisteren 2021.12.25.7 gekregen. Helaas nog steeds op 2 jaar oude kaarten. Geen verdere verslechteringen geconstateerd. Ja, zo kijk ik naar updates tegenwoordig. Gelukkig is het gras tussen bijweg en hoofdweg bij Mijdrecht op de N201 nu zo hoog gegroeid dat mijn Tesla niet langer het 60 bord van de bijweg ziet. Enorme verbetering, ik mag dus 80 blijven rijden, dankjewel natuur, gemeente, niet maaien aub.
Inmiddels ook verhalen gelezen over 2021.24 … maar dat lijken alleen verhalen te zijn, niemand lijkt hem echt te hebben.
 
  • Funny
Reactions: Koifim
Gisteren 2021.12.25.7 gekregen. Helaas nog steeds op 2 jaar oude kaarten. Geen verdere verslechteringen geconstateerd. Ja, zo kijk ik naar updates tegenwoordig. Gelukkig is het gras tussen bijweg en hoofdweg bij Mijdrecht op de N201 nu zo hoog gegroeid dat mijn Tesla niet langer het 60 bord van de bijweg ziet. Enorme verbetering, ik mag dus 80 blijven rijden, dankjewel natuur, gemeente, niet maaien aub.
Inmiddels ook verhalen gelezen over 2021.24 … maar dat lijken alleen verhalen te zijn, niemand lijkt hem echt te hebben.
Apart, ik heb inmiddels wel een kaartupdate naar 2021 gekregen, weet niet precies wanneer dat is gebeurd..
 
Ligt het aan aan mij of schakelt AP zich met 2021.12.* sneller uit of is de nag detectie weer scherper geworden? Hier abort AP weer zo vaak.

Waarschijnlijk omdat de "stuurweerstand" variabelen weer eens zijn aangepast. Het is gewoon irritant dat als je gewoon voor je uit kijkt je elke 10 seconden naar je dash moet kijken om te zien of er een AP nag is omdat AP niet detecteerd dat je gewoon rechtuit gaat en er daardoor amper kracht op het stuur wordt uitgeoefend.

Ik merk dat ik langzaam aan echt meer aan AP irriteer.

- AP nags
- Limieten niet goed
- Op rotendes vaak de melding "corrective steering" met een hoop gepiep terwijl er niks gebeurd
- Lane change assist veel te lang wacht met verplaatsen
- Lane change assist vaak gewoon niet wil omdat deze vind dat het niet kan
- AP/TACC remt voor VR21 + J32 + OB401


1628235233225.png



In al die gevallen zorgt het ervoor dat je moet corrigeren door te accelereren of te sturen. Bij de laatste schakelt AP zich uit en mag je AP daarna weer meteen inschakelen. Elke keer gepaard met de nu toch wel irritant wordende AP dingeltjes.

Leuk dat Tesla voor DAS kiest dat je het expliciet aan zet maar geef mij maar liever het gedrag van de concurrentie dat lane assist automatisch inschakeld als je een paar seconden binnen de lijnen rijd en dat zonder al die bombarie.
 
Ik heb met .12 al 3 keren gehad op 2 dagen dat AP vond dat ik niet voldoende oplette en zich uitschakelde. Dat valt wel te verhelpen door even te parkeren, maar is wel irritant.

Ik heb van iemand ook horen waaien dat ook vorige versies begonnen te detecteren of je met zo een gewichtje aan je stuur zat te rijden, en na een 10 minuten AP begon uit te schakelen.

Het lijkt me er dus op als je zoals mij passief je hand aan het stuur houdt om voldoende tegendruk te geven, dat dat door de auto kan geïnterpreteerd worden als een dood gewicht en onoplettende bestuurder.

- AP/TACC remt voor VR21 + J32 + OB401


1628235233225.png
AP HW3.0 ziet een verkeerslicht dat op oranje gaat, dus logisch dat ie afremt ;)
 
Ik heb met .12 al 3 keren gehad op 2 dagen dat AP vond dat ik niet voldoende oplette en zich uitschakelde. Dat valt wel te verhelpen door even te parkeren, maar is wel irritant.
Nou vooral als het op de snelweg gebeurd waar dit juist het probleem is (lange rechte stukken op vlak asfalt). Daarnaast boeit het niet want bij het volgende stoplicht schakel ik wel naar P en weer naar D.

Het lijkt me er dus op als je zoals mij passief je hand aan het stuur houdt om voldoende tegendruk te geven, dat dat door de auto kan geïnterpreteerd worden als een dood gewicht en onoplettende bestuurder.

Tsja, passief vind ik het niet maar als de auto zelf recht spoort dan is er ook weinig tegendruk te geven. Slaat nergens op om natuurlijk binnen je vak express naar links/rechts naar de belijnen te sturen om te laten merken dat je je handen op het stuur hebt.

Komende week vakantierit. Ik denk dat ik m'n GoPro maar eens ga plaatsen om dat soort irritaties te filmen.
 
  • Like
Reactions: JelleK and OttoR
Her verschil is dat je een mens het beste kan accepteren zoals ie is, om samen een ontwikkeling door te maken, en dat een auto een ding is dat wel degelijk verbeterpunten kan hebben.

Niet handig om deze twee om te wisselen