Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2021.24.xx

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb sinds 2021.24.4 ineens een stuk meer last van nagging, terwijl ik het stuur vasthoud zoals ik het altijd doe. Als ik dan het stuur heen en weer beweeg gaat de nag ook niet in een keer weg. Ik moet het echt langdurig heen en weer bewegen voordat het weer verdwijnt. Iemand anders daar ook last van?
Hier ook de zelfde ervaring maar daarnaast mss ook mede daardoor ook meer afgebroken terug/invoeg acties met FSD. Met uitvoegen geen problemen mee gehad maar het lijkt alsof het bedachtzamer gaat, langzamer, en er moet meer ruimte zijn. Verkeer was wel drukker en heb met deze versie nog maar 300 km gereden.
 
Ik heb al meerder keren gehad dat een baanwissel spontaan wordt afgebroken als de auto al bijna een meter over de streep is. Zonder (zichtbare) reden keert de auto dan met een snelle beweging terug naar de baan waar die vandaan kwam. Heel vervelend niet alleen voor de medepassagiers, want die schrikken zich rot, maar de slingerbeweging is ook niet prettig voor het verkeer achter je. Zijn er meer die hier last van hebben?
 
Bij de 2021.24.4 zat ik tijdens downloaden voor het eerst* in de auto -> bij 50% ging download snelheid naar "0" en bleef daar "hangen"
Na ca. 2 minuten ben ik uit de auto gestapt en ben ik weg gelopen. Na een paar minuten via app bericht dat downloaden voltooid was.

Bij de 2021.24.5 idem -> exact bij 50% ging download snelheid naar "0".

Uit nieuwsgierigheid -> stopt downloaden altijd bij 50%? / is daar een ICT reden voor?


* / edit -> niet echt voor het eerst maar voor het eerst tijdens downloaden ;)
 
Ik heb al meerder keren gehad dat een baanwissel spontaan wordt afgebroken als de auto al bijna een meter over de streep is. Zonder (zichtbare) reden keert de auto dan met een snelle beweging terug naar de baan waar die vandaan kwam. Heel vervelend niet alleen voor de medepassagiers, want die schrikken zich rot, maar de slingerbeweging is ook niet prettig voor het verkeer achter je. Zijn er meer die hier last van hebben?

Zo vaak!

Situatie waar het ALITJD raak is:

3 baans snelweg, vrachtwagens op baan 3 (rechts), jij rijd op baan 1 (links) en wil ter hoogte van de vrachtwagens of net daarna naar de middelste rijbaan verplaatsen en er geen auto's aanwezig zijn op de middelste rijbaan.

100% dat dit een abort is.
 
  • Like
Reactions: Camelroel and OttoR
Zo vaak!

Situatie waar het ALITJD raak is:

3 baans snelweg, vrachtwagens op baan 3 (rechts), jij rijd op baan 1 (links) en wil ter hoogte van de vrachtwagens of net daarna naar de middelste rijbaan verplaatsen en er geen auto's aanwezig zijn op de middelste rijbaan.

100% dat dit een abort is.
Ik heb pas sinds augustus enhanced autopilot, maar het “onnodig” afbreken van de baanwissel terwijl je al voor een deel op de andere baan is denk ik wel de meest vervelende eigenschap. Er zijn wel meer dingen die nog niet goed werken, maar die leiden niet zo snel tot een gevaarlijke situatie.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Ik heb pas sinds augustus enhanced autopilot, maar het “onnodig” afbreken van de baanwissel terwijl je al voor een deel op de andere baan is denk ik wel de meest vervelende eigenschap. Er zijn wel meer dingen die nog niet goed werken, maar die leiden niet zo snel tot een gevaarlijke situatie.

Mee eens, door dit soort stomme dingen is het niet gek dat "lane change without confirmation" met FSD nog niet is toegestaan in Europa.

Als ik deze situatie herken en er zit een auto achter me dan stop ik AP en doe zelf de verplaatsing en anders wacht ik tot ik ruim de trucks voorbij ben.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Mee eens, door dit soort stomme dingen is het niet gek dat "lane change without confirmation" met FSD nog niet is toegestaan in Europa.

Als ik deze situatie herken en er zit een auto achter me dan stop ik AP en doe zelf de verplaatsing en anders wacht ik tot ik ruim de trucks voorbij ben.
Het ironische is dat de gevaarlijke situaties zich juist voordoen door de EU limieten.
Baanwissel moet binnen 6s afgerond zijn, andere wordt het afgebroken en slingert de auto weer terug. Dat is in elk geval bij mij in >90% de reden van afgebroken baanwissels.
 
  • Like
Reactions: Bas. and OttoR
Het ironische is dat de gevaarlijke situaties zich juist voordoen door de EU limieten.

Uiteraard is dat de reden niet. De reden is dat AP denkt dat de vrachtwagen op de middelste baan zit en daardoor terug gaat. Daarom slingers de auto terug en dat heeft niets met de "EU limieten" te maken.

Dat komt (denk ik) omdat het neural net voor highway driving nog niet nog de 360 vectorspace gebruikt zoals al wel door FSD beta voor city driving. Tesla gaf namelijk tijdens AI day aan dat deze helaas verschillend zijn.

Het gaat natuurlijk om het feit dat de auto terug slingert niet over de 6 seconden time-out. Dat daarna de rijbaanverplaatsing boven de 6 seconden komt ja dat is soort van irritant.

Trouwens, UNECE zegt trouwens dat zodra de VERPLAATSING is geinitieerd ( het knipperlicht is geactiveerd) binnen een bepaalde tijd de auto naar de naastgelegen rijstrook moet zijn verplaatst. Je mag namelijk niet een verplaatsing dwingen door je knipperlicht aan te zetten en daardoor ander verkeer tot remmen manen.

Het zegt absoluut NIKS dat je niet lange change kunt activeren en Autopilot desnoods 15 minuten wacht tot het een gat vind en daarna de rijbaanverplaatsing start.

Ik ben dus sterk voor de UNECE regel maar Tesla is gewoon te lui om de rijbaanverplaasting te verbeteren om in Europa een UNECE compatibel lane change te implementeren. De EU heeft gewoon totaal geen focus zoals óók tijdens AI day is aangegeven.

Dit komt trouwens door ook weer een regel. Je knipperlicht stalk doet het ALTIJD ook als je MCU of AP hardware niet werkt. Je pinker zit dus electrisch gezien parallel aan AP hardware. Beide kunnen los van elkaar het knipperlicht activeren.

Om dit te kunnen doen zonder dat de pinker gaat knipperen moet je een rijbaanverplaatsing op een alternatieve wijze "starten" zodat de AP hardware dus wel desnoods minuten kan wachten met een melding als "waiting for gap to initiate lane change". Helaas kan dat dus niet via de pinker want dan gaat meteen je knipperlicht blinken.

Tesla zou een Navigate On Autopilot (NOA) lane change suggestie eenvoudig kunnen bevestigen via de autopilot of gear pookjes of desnoods via de knopjes op het stuur.
 
  • Informative
Reactions: Mars2020
.24.5 heeft de rare uitlijning nog niet gefixed.
20210827_133806.jpg
 
Merk net een AP verschil. Bij wegversmalling met afzetting zoals deze:

1630669298299.png



Voorheen ging de auto gewoon rechtdoor zonder alarm. Nu bij een aantal gaat de forward collection warning af. Lijkt er dus op dat het vision object neural net wellicht its slimmer is gemaakt m.b.t. detecteren of de weg vrij is.


Nog een verschil net na het update naar .5, de temperatuur van het pack is niet voldoende. Dat heb ik lange tijd niet gezien. Vlug ScanMyTesla opgestart en kennelijk vind het BMS dat 17.9 te koud is :). Wellicht is de deze curve bijgewerkt. Meer mensen die dit zien? Zo uit m'n hoofd was voorheen 15 graden zo'n beetje de grens. Buiten temperatuur is 32 graden omdat de auto stil staat in de zon.


1630669395108.png
1630669469915.png


Maar weer even een mooie bevesting dat ondanks dat het buiten prachtig weer is het pack gewoon koud is en bijna 15 graden warmer moet zijn om optimaal te kunnen snelladen. Ik merkte trouwens tijdens de vakantie naar Zuid-Frankrijk dat na de eerste stint de temperatuur rond de 35 graden was. Pas bij de 2e stint was de temperatuur bij aankomst van de 2e SuC stop net 40.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Trouwens, UNECE zegt trouwens dat zodra de VERPLAATSING is geinitieerd ( het knipperlicht is geactiveerd) binnen een bepaalde tijd de auto naar de naastgelegen rijstrook moet zijn verplaatst. Je mag namelijk niet een verplaatsing dwingen door je knipperlicht aan te zetten en daardoor ander verkeer tot remmen manen.

Het zegt absoluut NIKS dat je niet lange change kunt activeren en Autopilot desnoods 15 minuten wacht tot het een gat vind en daarna de rijbaanverplaatsing start.

Ik ben dus sterk voor de UNECE regel maar Tesla is gewoon te lui om de rijbaanverplaasting te verbeteren om in Europa een UNECE compatibel lane change te implementeren. De EU heeft gewoon totaal geen focus zoals óók tijdens AI day is aangegeven.

Dit komt trouwens door ook weer een regel. Je knipperlicht stalk doet het ALTIJD ook als je MCU of AP hardware niet werkt. Je pinker zit dus electrisch gezien parallel aan AP hardware. Beide kunnen los van elkaar het knipperlicht activeren.

Om dit te kunnen doen zonder dat de pinker gaat knipperen moet je een rijbaanverplaatsing op een alternatieve wijze "starten" zodat de AP hardware dus wel desnoods minuten kan wachten met een melding als "waiting for gap to initiate lane change". Helaas kan dat dus niet via de pinker want dan gaat meteen je knipperlicht blinken.

Tesla zou een Navigate On Autopilot (NOA) lane change suggestie eenvoudig kunnen bevestigen via de autopilot of gear pookjes of desnoods via de knopjes op het stuur.
En zo is het. Als Tesla het UNECE initieren van de verplaatsing los zou koppelen van het knipperen van de richtingaanwijzer, zou dat een enorme verbetering zijn. Dan kun je het zoeken naar een gaatje aan AP overlaten. Dus richtingaanwijzer half is “ja ik wil gaan inhalen” En als AP een gaatje vindt mag die de knipperlichten aanzetten.
 
Dus richtingaanwijzer half is “ja ik wil gaan inhalen” En als AP een gaatje vindt mag die de knipperlichten aanzetten.

Dat gaat dus niet want dan gaan de knipperlichten al aan omdat deze een circuit parallel aan de autopilot computer maakt maar als je inderdaad op een andere manier kunt aangeven dat de auto van rijbaan moet verplaatsen is dat goed.

In de FSD beta moet men zeer vaak acties bevestigen. Rijbaanverplaatsingen kunnen op exact dezelfde manier.