Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2021.24.xx

This site may earn commission on affiliate links.
Uiteraard is dat de reden niet. De reden is dat AP denkt dat de vrachtwagen op de middelste baan zit en daardoor terug gaat. Daarom slingers de auto terug en dat heeft niets met de "EU limieten" te maken.

Dat komt (denk ik) omdat het neural net voor highway driving nog niet nog de 360 vectorspace gebruikt zoals al wel door FSD beta voor city driving. Tesla gaf namelijk tijdens AI day aan dat deze helaas verschillend zijn.

Het gaat natuurlijk om het feit dat de auto terug slingert niet over de 6 seconden time-out. Dat daarna de rijbaanverplaatsing boven de 6 seconden komt ja dat is soort van irritant.

Trouwens, UNECE zegt trouwens dat zodra de VERPLAATSING is geinitieerd ( het knipperlicht is geactiveerd) binnen een bepaalde tijd de auto naar de naastgelegen rijstrook moet zijn verplaatst. Je mag namelijk niet een verplaatsing dwingen door je knipperlicht aan te zetten en daardoor ander verkeer tot remmen manen.

Het zegt absoluut NIKS dat je niet lange change kunt activeren en Autopilot desnoods 15 minuten wacht tot het een gat vind en daarna de rijbaanverplaatsing start.

Ik ben dus sterk voor de UNECE regel maar Tesla is gewoon te lui om de rijbaanverplaasting te verbeteren om in Europa een UNECE compatibel lane change te implementeren. De EU heeft gewoon totaal geen focus zoals óók tijdens AI day is aangegeven.

Dit komt trouwens door ook weer een regel. Je knipperlicht stalk doet het ALTIJD ook als je MCU of AP hardware niet werkt. Je pinker zit dus electrisch gezien parallel aan AP hardware. Beide kunnen los van elkaar het knipperlicht activeren.

Om dit te kunnen doen zonder dat de pinker gaat knipperen moet je een rijbaanverplaatsing op een alternatieve wijze "starten" zodat de AP hardware dus wel desnoods minuten kan wachten met een melding als "waiting for gap to initiate lane change". Helaas kan dat dus niet via de pinker want dan gaat meteen je knipperlicht blinken.

Tesla zou een Navigate On Autopilot (NOA) lane change suggestie eenvoudig kunnen bevestigen via de autopilot of gear pookjes of desnoods via de knopjes op het stuur.
Er is nog hoop, dat gaat dan wel nog heel lang duren voor ons in de EU maar er komt one build voor snelweg&stad.
Screenshot 2021-09-04 at 09.16.33.png
 
Sinds versie 24 een 6 maanden oude storing weer terug. Vier dagen achtereen. Ineens valt de hele FSD computer uit. Lijkt zelfs locatie afhankelijk. Linker scherm laat geen lijnen en geen andere auto’s en geen stoplichten of max snelheid meer zien. Alleen huidige snelheid is over. Reset helpt niet. Meestal is het opgelost na een nacht slapen, niet eerder. Vreemd genoeg gebeurt het meestal achter de jaarbeurs van Utrecht of in de tunnel van de A2 naast Utrecht. De vorige keer is uiteindelijk mijn FSD computer vervangen. Herkenbaar voor iemand?
 
Sinds versie 24 een 6 maanden oude storing weer terug. Vier dagen achtereen. Ineens valt de hele FSD computer uit. Lijkt zelfs locatie afhankelijk. Linker scherm laat geen lijnen en geen andere auto’s en geen stoplichten of max snelheid meer zien. Alleen huidige snelheid is over. Reset helpt niet. Meestal is het opgelost na een nacht slapen, niet eerder. Vreemd genoeg gebeurt het meestal achter de jaarbeurs van Utrecht of in de tunnel van de A2 naast Utrecht. De vorige keer is uiteindelijk mijn FSD computer vervangen. Herkenbaar voor iemand?
Zo ziet dat eruit. Reset helpt niet. Geen lijnen. Niets meer.
 

Attachments

  • 91BA461F-B8D8-4EB0-A538-35B9E3072573.jpeg
    91BA461F-B8D8-4EB0-A538-35B9E3072573.jpeg
    285.5 KB · Views: 33
Sinds versie 24 een 6 maanden oude storing weer terug. Vier dagen achtereen. Ineens valt de hele FSD computer uit. Lijkt zelfs locatie afhankelijk. Linker scherm laat geen lijnen en geen andere auto’s en geen stoplichten of max snelheid meer zien. Alleen huidige snelheid is over. Reset helpt niet. Meestal is het opgelost na een nacht slapen, niet eerder. Vreemd genoeg gebeurt het meestal achter de jaarbeurs van Utrecht of in de tunnel van de A2 naast Utrecht. De vorige keer is uiteindelijk mijn FSD computer vervangen. Herkenbaar voor iemand?
Lijkt het niet op het probleem dat ik had? . Zie mijn post #26 en #14 in het draadje: Geen auto pilot, cruise control of visualisation meer losse kabels?
 
Last edited:
  • Helpful
Reactions: nico180
Tweede ervaring met versie 24.4 (topic titel .24 grin)

Van het weekend met Naarden - Hengelo vv (A1) op NoA gereden, van invoegstrook snelweg tot en met uitvoegstrook. 1 disengagement!

Enige wat ik 'handmatig' heb gedaan is baan verwisselen initiëren/bevestigen en snelheid aanpassen.

Wat waren de bijzondere zaken:
- 1 disengagement: ik wilde terug naar rechts, auto brak af, ik weer signaleren naar rechts en trok waarschijnlijk zelf iets te hard aan het stuur;
- NoA die wil dat ik van baan ga verwisselen, terwijl dat niet klopt;
- eenmaal op heen weg en eenmaal op terug weg (wel andere locatie) ging de auto met in gestelde snelheid van 105 en indicator van max 100 plotseling remmen. Geen phantom brake, maar wilde naar denk ik terug naar iets van 80. Ik kon dat niet uitproberen en moest toch wel een tijdje stroom bijgeven. Elke keer dat ik losliet zakte de auto weer weg. Kreeg dan ook de melding dat omdat ik stroom bijgaf de auto niet automatisch zou remmen. Ik zou dit kunnen begrijpen als er een andere snelheidsindicatie zou zijn geweest (hetzij bij de ingestelde snelheid, hetzij met de maximum snelheid) maar dat was niet het geval;
- Net na Deventer driebaansweg. Ik rij op de middelste baan met 105 om vrachtwagens in te halen. Auto remt terwijl er niets links of voor mij rijdt en de vrachtwagen netjes in zijn baan is. Paar maal gehad. Ik ben wel achter de oorzaak gekomen! Auto reageert op de oprit! Heel raar, want in de middelste baan met een vrachtwagen rechts zou dat niet moeten! In de rechterbaan eigenlijk ook niet, maar daar weet ik dat de auto terugvalt om auto's te laten invoegen.
- bij een scherpe bocht met adviessnelheid 50 moet je handmatig snelheid aanpassen naar beneden en en na de bocht gaat hij vrij traag weer optrekken;
- heel vervelend: op de terugweg gisteren dacht de auto tweemaal dat een glimmende strook asfalt een lijn was en ging bijna uit de baan. Dat ik snelheid moet aanpassen ben ik wel gewend, maar dit was de eerste keer in 80K kilometer dat op een snelweg met duidelijke belijning de auto daar een fout maakte, en dat tweemaal. Waarschijnlijk door zonlicht...
- uitvoegstrook bij afslag 7 (Naarden) werkt niet met NoA. Is ook erg lastig met spitsstrook;

Ook de A1 naar het oosten is een relatief simpele snelweg. Slecht ging het zeker niet, maar toch: met het niet de baan volgen en het af en toe plotseling van snelheid veranderen maakt dat de WAF nog steeds negatief is....

Ben benieuwd naar andere ervaringen op de snelweg met .24.x
 
Last edited:
Kreeg dan ook de melding dat omdat ik stroom bijgaf de auto niet automatisch zou remmen. Ik zou dit kunnen begrijpen als er een andere snelheidsindicatie zou zijn geweest (hetzij bij de ingestelde snelheid, hetzij met de maximum snelheid) maar dat was niet het geval;

Dat is juist het gewenste gedrag. Het Wattpedaal overrides het automatisch remmen; ongeacht de geldende limiet.

Stel dat jij een ongeluk wil vermijden door net even die extra dot stroom te geven en de auto in de ankers gaat om zich aan de snelheid te houden. Dat wil je ook niet.

Overigens wordt je daar wel voor gestraft met een Autopilot penalty 😬
 
Dat is juist het gewenste gedrag. Het Wattpedaal overrides het automatisch remmen; ongeacht de geldende limiet.

Stel dat jij een ongeluk wil vermijden door net even die extra dot stroom te geven en de auto in de ankers gaat om zich aan de snelheid te houden. Dat wil je ook niet.

Overigens wordt je daar wel voor gestraft met een Autopilot penalty 😬
Klopt, dat weet ik. Maar het gaat om de combi van een ingestelde snelheid van de FSD op 105, een max snelheid van 100 en als ik dan stroom bijgeef om op 90-95 te blijven verbaast mij dat wel... Has het in de post misschien anders moeten verwoorden ;)
 
  • Like
Reactions: OttoR
Sinds versie 24 een 6 maanden oude storing weer terug. Vier dagen achtereen. Ineens valt de hele FSD computer uit. Lijkt zelfs locatie afhankelijk. Linker scherm laat geen lijnen en geen andere auto’s en geen stoplichten of max snelheid meer zien. Alleen huidige snelheid is over. Reset helpt niet. Meestal is het opgelost na een nacht slapen, niet eerder. Vreemd genoeg gebeurt het meestal achter de jaarbeurs van Utrecht of in de tunnel van de A2 naast Utrecht. De vorige keer is uiteindelijk mijn FSD computer vervangen. Herkenbaar voor iemand?

Jep. Als je Sentry mode uit laat (usb/sdd/whatever eruit) blijft het WEL werken en heb je dit probleem niet.
Over algemeen even paar uur slapen fixt het probleem.
Is al hele oude bug. Ik had het met 2.5HW ook al, met 3.0 nog steeds. FSD en main-computer allebei ook al eens vervangen. Het is iets softwarematigs.

GPS blijft ook op vastloop-plaats staan, autopilot doet het niet etc, cameras doen het gewoon ook niet.
Tijdens een rit van > 25 min reset meestal tijdens het rijden de boel ineens spontaan en is alles gefixt tot de volgende vastloper
 
Jep. Als je Sentry mode uit laat (usb/sdd/whatever eruit) blijft het WEL werken en heb je dit probleem niet.

In het verleden met meerdere releases gehad dat de AP computer crashed. Soms pas na 20-30 minuten rijden en soms door iets onbekends. Bijna altijd verholpen met de volgende release die werd uitgerold. Overhitting, software fout, geen idee... maar wel irritant als het gebeurd en een restart bij een crash van de AP computer duurt altijd wel een tijdje. MCU2 reboot gaat in ieder geval stukken sneller.


Laatste keer dat het is gebeurd is gelukkig wel even terug. Ik denk zelfs dat het sinds de HW3 upgrade niet meer is gebeurd bij mij.
 
Donderdag retourtje Amsterdam-Eindhoven met 24.5. Ik wou maximaal FSD uitproberen, inclusief binnen de bebouwde kom in Enschede.
Screenshot_20210907-213024_Maps.jpg

Iemand nog tips waar ik erg op zou moet letten waar het juist erg goed of onverwachts slecht gaat? Vrijdag verslag.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Met NOA aan, richting Eindhoven wil mijn M3 altijd op de middelste baan rijden vanaf het tankstation na Boxtel. Continu mekkeren om naar die middelste baan te gaan.

Vanaf de A2 ga ik altijd de N2 op richting Eindhoven Airport. Was altijd zo’n drama met verkeerde baan wissels (rechtdoor de A2 op), afgebroken baan wissels op het laatste moment. Iedere keer leek ik wel op een leswagen voor de eerste keer op de snelweg.

Daarna voegt de A50 vanuit Veghel in….vol remmen voor invoegende auto’s.
Ik doe dat stuk altijd maar zelf.

Terug zit ik op de N2, en waar die 2 banen samenkomen met 2 banen vanuit Tilburg (A58) en dat 3 banen wordt, wil hij altijd naar de middelste baan ook al is de meest rechtse baan volledig vrij.

En het viaduct na Esso Liempde op de A2 richting Den Bosch was altijd een plek om soms wel en soms niet te remmen.

Maar heb er al weer een tijdje niet gereden, dus ben benieuwd met de laatste 24.5 versie.
 
  • Informative
Reactions: Stream
Was vanochtend in de wasstraat en heb 2 uur de binnenkant schoongemaakt ivm een appelsapfeestje van mijn kids. Het lukte me eerst niet om 'm in de N te zetten. Een reset hielp.

Echter was na die 2 uur ineens de batterij bijna op en kon de SuC niet meer bereiken. Ik schat 5% ontlading per uur.
20210908_110001.jpg
Als ik het nog schoner wou krijgen, was het 0%. Dus schrok me dood! Ik zit op 24.5