Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2021.32.xx

wooter

Nou ik heb niet te klagen over Tesla support
May 3, 2017
7,100
5,691
Belgium
Waar ik benieuwd naar ben is of FSD een stap voor of achteruit maakt :cool:
Ik ga het hier ook maar even herhalen: FSD Beta is een rewrite van de FSD code. Er wordt niet meer ontwikkeld op de FSD stack die wij hebben in Europa, dus grote verschillen mag je je niet meer aan verwachten.

• Like
Reactions: Woek and Niek

Hbrink

Lazy, but dangerous when active :)
Supporting Member
Nov 8, 2017
2,033
1,074
Naarden, NL
Ik ga het hier ook maar even herhalen: FSD Beta is een rewrite van de FSD code. Er wordt niet meer ontwikkeld op de FSD stack die wij hebben in Europa, dus grote verschillen mag je je niet meer aan verwachten.
Weet ik. Maar ook kleine stapjes vooruit zijn welkom. Echte jumps verwacht ik idd niet meer.

Wout_

Member
Aug 12, 2019
49
48
Belgium
Ik denk dat een uiteenzetting van VAT systeem in de US eerder in een ander draadje thuishoort :D

Hier op beide wagens (met max 5 minuten verschil) deze update binnengekregen (gisteren), wat ik toch ook wel uitzonderlijk vond. Lijkt dus echt wel een hard push.

GPMX

Member
Sep 26, 2018
184
187
Muiderberg
Over die gewichtjes. Ik heb sinds een tijdje op diverse lange ritten een rood stuurtje gehad (eergisteren weer). En dat kwam omdat... 🥁... ik op de weg zat te letten en niet steeds op mijn scherm tuurde! Gezien je sinds een tijdje veel harder moet duwen bij een stuurzeur, heb ik vooral op rechte stukken (want in bochten stuur ik mee) moeite de auto te laten weten dat met beide handen aan het stuur zit.

Dus als dit zo door gaat, dan ben ik niet tegen gewichtjes. Het systeem om te detecteren of ik mijn stuur vast heb en wel oplet, werkt gewoon niet voor mij. Dat er een paar domme lui zijn die binair denken in vertrouwen en functionaliteit (aan of uit, niet gradueel), moet het voor mij niet moeilijker maken.

Zijn er al mensen die de boordcamera-update al hebben gehad en merken dat de stuurzeur een stuk minder is? Of wordt het dan juist nog erger?
Als je één hand links of rechts op het stuur legt geeft het gewicht van je hand al voldoende druk. De andere bijvoorbeeld onderaan zonder druk, dan heb je nooit nags.

• Like
Reactions: TheoSchijf

Stream

Vincent
Sep 6, 2019
728
540
Amsterdam
Als je één hand links of rechts op het stuur legt geeft het gewicht van je hand al voldoende druk. De andere bijvoorbeeld onderaan zonder druk, dan heb je nooit nags.
Dat wijzigt per versie. Dus ik drukte eerder net voldoende, en nu net te weinig - voor degene die gewend zijn geraakt aan niet ietsje meer, die merken geen verschil.

arri

Member
Aug 15, 2017
311
411
Friesland
Dat wijzigt per versie. Dus ik drukte eerder net voldoende, en nu net te weinig - voor degene die gewend zijn geraakt aan niet ietsje meer, die merken geen verschil.
Ook per auto. Model X heeft een zware nag nodig, model 3 was het gewicht van mijn hand voldoende.

Stijntje

Member
Jan 27, 2020
423
348
Vlaams-Brabant (BE)
Hier ook 32.10 gekregen. Op verwarring te vermijden, geen cabin camera (BE). Ik vermoed dat in Europa de camera nergens gebruikt wordt, dus niet voor monitoring van aandacht van de chauffeur en niet voor analyse van ongevallen.

Het is hier al vaak gepasseerd, maar dit lijkt de meest aangename houding bij autopilot voor velen. Gewoon je hand onderaan laten rusten/hangen. Ik krijg hier geen nags mee, moet niet actief bewegen/knijpen en kan toch onmiddellijk ingrijpen.
IMG_20210917_074709.jpg

• Like
Reactions: Jvalent

Stream

Vincent
Sep 6, 2019
728
540
Amsterdam
Gisteren 3 uur in de auto en geëxperimenteerd met anti-nag. Vooral de lange stukken is een probleem.
  • Het stuur strak vasthouden. Door de kleine bijsturingen, tikt ie m automatisch aan
  • Elke 10 seconden aanduwen
Beide vind ik niet bepaald ideaal.

Maar als ik Stijntje's hand zo zie, denk ik gewoon verkeerd. Er is bij mij erin geramd dat ik 2 handen aan het stuur moet houden, maar dan wordt het dus niet gedetecteerd. Gewoon 1 hand gebruiken als gewichtje.

Even wat gezocht en nagedacht. Alle situaties waar je echt twee handen aan het stuur wil, zijn tijdens stuurzeur-tijden niet van toepassing. Ik ga de komende tijd hiermee experimenteren, en vooral kijken hoe snel ik paraat kan zijn t.o.v. sturen met 2 handen.

wooter

May 3, 2017
7,100
5,691
Belgium
Ik heb ook mn rechterhand aan het stuur hangen, maar buitenom. Dan ben ik nog altijd snel genoeg om in te grijpen.

Waar écht gestuurd moet worden (binnen bebouwde kom, bochten, rotondes, kruispunten) heb ik natuurlijk 2 handen aan het stuur.

Je moet ook bewust zijn dat de sensor niet detecteert of er 2 handen aan het stuur zijn, maar of er weerstand is bij het draaien, veroorzaakt door een hand of twee handen op het stuur. Door continu een hand te laten hangen veroorzaak je die weerstand, maar ook daar moet je opletten om regelmatig die weerstand op te heffen en tegen te sturen, omdat ik heb gehoord dat Tesla nu ook detecteert wanneer er constant dezelfde weerstand wordt opgewekt, zoals bijvoorbeeld bij een gewicht dat aan het stuur hangt.

TheoSchijf

Member
May 19, 2018
485
481
Utrecht, The Netherlands
Gisteren 3 uur in de auto en geëxperimenteerd met anti-nag. Vooral de lange stukken is een probleem.
  • Het stuur strak vasthouden. Door de kleine bijsturingen, tikt ie m automatisch aan
  • Elke 10 seconden aanduwen
Beide vind ik niet bepaald ideaal.

Maar als ik Stijntje's hand zo zie, denk ik gewoon verkeerd. Er is bij mij erin geramd dat ik 2 handen aan het stuur moet houden, maar dan wordt het dus niet gedetecteerd. Gewoon 1 hand gebruiken als gewichtje.

Even wat gezocht en nagedacht. Alle situaties waar je echt twee handen aan het stuur wil, zijn tijdens stuurzeur-tijden niet van toepassing. Ik ga de komende tijd hiermee experimenteren, en vooral kijken hoe snel ik paraat kan zijn t.o.v. sturen met 2 handen.
Inderdaad. Twee handen werkt niet. Daarom altijd één hand.

Sregor

Member
May 3, 2019
218
142
Netherlands
Hier ook 32.10 gekregen. Op verwarring te vermijden, geen cabin camera (BE). Ik vermoed dat in Europa de camera nergens gebruikt wordt, dus niet voor monitoring van aandacht van de chauffeur en niet voor analyse van ongevallen.

Het is hier al vaak gepasseerd, maar dit lijkt de meest aangename houding bij autopilot voor velen. Gewoon je hand onderaan laten rusten/hangen. Ik krijg hier geen nags mee, moet niet actief bewegen/knijpen en kan toch onmiddellijk ingrijpen.
View attachment 710405
Yep zo doe ik het ook...

pvkeep

Paul van Keep
Nov 11, 2015
3,136
4,369
Niet meer tegenover de koning

View attachment 710405
Van mijn rijleraar mocht dit absoluut niet. Ook geen duim aan de binnenkant van het stuur. Bij een aanrijding waar het stuur een flinke draai maakt breek je echt wel wat vingers.

Ger356

Member
Feb 15, 2018
743
495
Haarlem, The Netherlands
Van mijn rijleraar mocht dit absoluut niet. Ook geen duim aan de binnenkant van het stuur. Bij een aanrijding waar het stuur een flinke draai maakt breek je echt wel wat vingers.
Is er dan nog een mechanische verbinding tussen wielen en stuur? Ik dacht dat het steer by wire was en dat een klap op de wielen dus geen klap op het stuur tot gevolg heeft. Of heb ik het mis, maar hoe werkt de koppeling dan?

wooter

May 3, 2017
7,100
5,691
Belgium
Er is altijd een mechanische verbinding tussen wielen en stuur, ook bij auto's met variabele stuuruitslag.

Tesla heeft zover ik weet geen variabele stuuruitslag, maar is 1 op 1. Autosteer werkt ook enkel op de stuuruitslag, en het stuur draait dus mee met autosteer, maar kan dus ook draaien als de wielen door een kracht buiten het voertuig worden gedraaid, zoals bij een ongeval of schuin over een drempel rijden.

Stream

Vincent
Sep 6, 2019
728
540
Amsterdam
Is er dan nog een mechanische verbinding tussen wielen en stuur? Ik dacht dat het steer by wire was en dat een klap op de wielen dus geen klap op het stuur tot gevolg heeft. Of heb ik het mis, maar hoe werkt de koppeling dan?
Ik hoop het, want anders kun je niet veilig rijden met FSD. :/

Products we're discussing on TMC...

About Us

Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.

Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.

SUPPORT TMC