Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2021.32.xx

This site may earn commission on affiliate links.
Ik denk dat een uiteenzetting van VAT systeem in de US eerder in een ander draadje thuishoort :D

Hier op beide wagens (met max 5 minuten verschil) deze update binnengekregen (gisteren), wat ik toch ook wel uitzonderlijk vond. Lijkt dus echt wel een hard push.
 
Over die gewichtjes. Ik heb sinds een tijdje op diverse lange ritten een rood stuurtje gehad (eergisteren weer). En dat kwam omdat... 🥁... ik op de weg zat te letten en niet steeds op mijn scherm tuurde! Gezien je sinds een tijdje veel harder moet duwen bij een stuurzeur, heb ik vooral op rechte stukken (want in bochten stuur ik mee) moeite de auto te laten weten dat met beide handen aan het stuur zit.

Dus als dit zo door gaat, dan ben ik niet tegen gewichtjes. Het systeem om te detecteren of ik mijn stuur vast heb en wel oplet, werkt gewoon niet voor mij. Dat er een paar domme lui zijn die binair denken in vertrouwen en functionaliteit (aan of uit, niet gradueel), moet het voor mij niet moeilijker maken.

Zijn er al mensen die de boordcamera-update al hebben gehad en merken dat de stuurzeur een stuk minder is? Of wordt het dan juist nog erger?
Als je één hand links of rechts op het stuur legt geeft het gewicht van je hand al voldoende druk. De andere bijvoorbeeld onderaan zonder druk, dan heb je nooit nags.
 
  • Like
Reactions: TheoSchijf
Hier ook 32.10 gekregen. Op verwarring te vermijden, geen cabin camera (BE). Ik vermoed dat in Europa de camera nergens gebruikt wordt, dus niet voor monitoring van aandacht van de chauffeur en niet voor analyse van ongevallen.

Het is hier al vaak gepasseerd, maar dit lijkt de meest aangename houding bij autopilot voor velen. Gewoon je hand onderaan laten rusten/hangen. Ik krijg hier geen nags mee, moet niet actief bewegen/knijpen en kan toch onmiddellijk ingrijpen.
IMG_20210917_074709.jpg
 
  • Like
Reactions: Jvalent
Gisteren 3 uur in de auto en geëxperimenteerd met anti-nag. Vooral de lange stukken is een probleem.
  • Het stuur strak vasthouden. Door de kleine bijsturingen, tikt ie m automatisch aan
  • Elke 10 seconden aanduwen
Beide vind ik niet bepaald ideaal.

Maar als ik Stijntje's hand zo zie, denk ik gewoon verkeerd. Er is bij mij erin geramd dat ik 2 handen aan het stuur moet houden, maar dan wordt het dus niet gedetecteerd. Gewoon 1 hand gebruiken als gewichtje.

Even wat gezocht en nagedacht. Alle situaties waar je echt twee handen aan het stuur wil, zijn tijdens stuurzeur-tijden niet van toepassing. Ik ga de komende tijd hiermee experimenteren, en vooral kijken hoe snel ik paraat kan zijn t.o.v. sturen met 2 handen.
 
Ik heb ook mn rechterhand aan het stuur hangen, maar buitenom. Dan ben ik nog altijd snel genoeg om in te grijpen.

Waar écht gestuurd moet worden (binnen bebouwde kom, bochten, rotondes, kruispunten) heb ik natuurlijk 2 handen aan het stuur.

Je moet ook bewust zijn dat de sensor niet detecteert of er 2 handen aan het stuur zijn, maar of er weerstand is bij het draaien, veroorzaakt door een hand of twee handen op het stuur. Door continu een hand te laten hangen veroorzaak je die weerstand, maar ook daar moet je opletten om regelmatig die weerstand op te heffen en tegen te sturen, omdat ik heb gehoord dat Tesla nu ook detecteert wanneer er constant dezelfde weerstand wordt opgewekt, zoals bijvoorbeeld bij een gewicht dat aan het stuur hangt.
 
Gisteren 3 uur in de auto en geëxperimenteerd met anti-nag. Vooral de lange stukken is een probleem.
  • Het stuur strak vasthouden. Door de kleine bijsturingen, tikt ie m automatisch aan
  • Elke 10 seconden aanduwen
Beide vind ik niet bepaald ideaal.

Maar als ik Stijntje's hand zo zie, denk ik gewoon verkeerd. Er is bij mij erin geramd dat ik 2 handen aan het stuur moet houden, maar dan wordt het dus niet gedetecteerd. Gewoon 1 hand gebruiken als gewichtje.

Even wat gezocht en nagedacht. Alle situaties waar je echt twee handen aan het stuur wil, zijn tijdens stuurzeur-tijden niet van toepassing. Ik ga de komende tijd hiermee experimenteren, en vooral kijken hoe snel ik paraat kan zijn t.o.v. sturen met 2 handen.
Inderdaad. Twee handen werkt niet. Daarom altijd één hand.
 
Hier ook 32.10 gekregen. Op verwarring te vermijden, geen cabin camera (BE). Ik vermoed dat in Europa de camera nergens gebruikt wordt, dus niet voor monitoring van aandacht van de chauffeur en niet voor analyse van ongevallen.

Het is hier al vaak gepasseerd, maar dit lijkt de meest aangename houding bij autopilot voor velen. Gewoon je hand onderaan laten rusten/hangen. Ik krijg hier geen nags mee, moet niet actief bewegen/knijpen en kan toch onmiddellijk ingrijpen.
View attachment 710405
Yep zo doe ik het ook...
 
Hier ook 32.10 gekregen. Op verwarring te vermijden, geen cabin camera (BE). Ik vermoed dat in Europa de camera nergens gebruikt wordt, dus niet voor monitoring van aandacht van de chauffeur en niet voor analyse van ongevallen.

Het is hier al vaak gepasseerd, maar dit lijkt de meest aangename houding bij autopilot voor velen. Gewoon je hand onderaan laten rusten/hangen. Ik krijg hier geen nags mee, moet niet actief bewegen/knijpen en kan toch onmiddellijk ingrijpen.
View attachment 710405
Van mijn rijleraar mocht dit absoluut niet. Ook geen duim aan de binnenkant van het stuur. Bij een aanrijding waar het stuur een flinke draai maakt breek je echt wel wat vingers.
 
Van mijn rijleraar mocht dit absoluut niet. Ook geen duim aan de binnenkant van het stuur. Bij een aanrijding waar het stuur een flinke draai maakt breek je echt wel wat vingers.
Is er dan nog een mechanische verbinding tussen wielen en stuur? Ik dacht dat het steer by wire was en dat een klap op de wielen dus geen klap op het stuur tot gevolg heeft. Of heb ik het mis, maar hoe werkt de koppeling dan?
 
Er is altijd een mechanische verbinding tussen wielen en stuur, ook bij auto's met variabele stuuruitslag.


Tesla heeft zover ik weet geen variabele stuuruitslag, maar is 1 op 1. Autosteer werkt ook enkel op de stuuruitslag, en het stuur draait dus mee met autosteer, maar kan dus ook draaien als de wielen door een kracht buiten het voertuig worden gedraaid, zoals bij een ongeval of schuin over een drempel rijden.