Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2021.32.xx

This site may earn commission on affiliate links.
Tja, op de snelweg/autoweg zijn we er nog niet, helaas:

32.10
- snelweg: er wordt nog steeds te veel geremd als er een auto op de invoegstrook rijdt, zelfs als er een baan tussen zit;
- autoweg: gisteren flink stuk autoweg (80km weg) gereden. Geen onverdeeld genoegen daar eerst de snelheid naar de 60 klapte en je dat niet kan verhogen! Na een paar km opeens naar de 100, dat was ook niet de bedoeling. En weer een paar km verder weer naar de 70...

32.20.1
- snelweg: zonder reden van 100 terug naar 80 en bochten veel te hard genomen (waarschuwing 70, auto wil 100)
- snelweg invoegstrook: auto stottert een beetje qua snelheid. Was na middernacht dus weinig verkeer, geen reden kunnen bedenken

Ik vind de aankondiging van de beta spannend en leuk, maar mijn gebruik zal met name op de snelweg zijn gericht. Dat het wisselen van rijstrook/ inhalen ed niet echt goed gaat, oke, maar betere snelheidsdatabase en herkennen van borden (snelheid) zou ik wel prettig vinden. Het idee van fleet speed ben ik niet enthousiast over.
 
Er is een verschil tussen drukken voor 3 keer te knipperen en drukken om permanent te knipperen. Bij permanent knipperen werkt alles naar behoren.
Ik heb het ook: veel weerstand bij baanwissel (AP, geen FSD hier). Of het bij permanen knipperen bij mij ook weerstand geeft moet ik nog proberen. Maar punt is dat dat 3x knipperen juist bedoeld is voor baanwisselingen. Daar wil je juist het goede gedrag hebben.
 
Heb 32.20.1 nu ook, is dit de versie waar alles op vision is gebaseerd? Ik dacht dat Green uitgevonden had dat de radar als backup werd gebruikt? Zou al die aarzelingen kunnen verklaren.
Die aarzelingen ed zitten er al sinds mensen (auto) heugenis in ;)

Maar zoals mevrouw Kroonenberg ooit schreef: alles went, behalve een vent :)
 
Er is een verschil tussen drukken voor 3 keer te knipperen en drukken om permanent te knipperen. Bij permanent knipperen werkt alles naar behoren.
Bij mij niet dus. Ook bij permanent knipperen blijft de weerstand op het stuur staan als je van baan wilt wisselen. Ik zal hem nogmaals een reboot geven, aangezien er wisselende ervaringen zijn. Eens kijken of dit wat doet.
 
Ik heb het ook: veel weerstand bij baanwissel (AP, geen FSD hier). Of het bij permanen knipperen bij mij ook weerstand geeft moet ik nog proberen. Maar punt is dat dat 3x knipperen juist bedoeld is voor baanwisselingen. Daar wil je juist het goede gedrag hebben.
Grappig, bij 3x knipperen had ik altijd al weerstand, had mezelf juist aangeleerd om permanent te knipperen bij baanwissel om de weerstand te voorkomen. Dus dat was blijkbaar ook al niet normaal? Bijzonder al deze verschillen.

Voor de volledigheid, ik heb dus standaard autopilot, HW3, 2019 model. Wellicht zit in één van deze specs het verschil in gedrag?
 
Bij mij niet dus. Ook bij permanent knipperen blijft de weerstand op het stuur staan als je van baan wilt wisselen. Ik zal hem nogmaals een reboot geven, aangezien er wisselende ervaringen zijn. Eens kijken of dit wat doet.
Bij de Model 3 moet je altijd je stuur uit de weerstand duwen/trekken als je van baan wisselt met ingeschakelde Auto Pilot. Het maakt niet of en hoe je je richtingaanwijzer beroert. Alleen als je FSD hebt, dan wisselt de auto zelf van baan (op de snelweg) en heb je dus geen gedoe met doorduwen.

Voor mij is het onbegrijpelijk waarom Tesla dit doet. Als je je richtingaanwijzer aan zet, dan is het de bedoeling dat je van baan wisselt. De lane-keeping functie zou dan juist (aan de kant waar je richtingaanwijzer aan is) moeten uitgaan. Zodat je vloeiend en zonder duw- en trekwerk van baan kunt wisselen. Dit werkte bij mijn vorige auto's ook zo.

Gelukkig heb ik FSD en doet dit probleem bij mij zich alleen voor op normale tweebaanswegen.
 
Bij de Model 3 moet je altijd je stuur uit de weerstand duwen/trekken als je van baan wisselt met ingeschakelde Auto Pilot. Het maakt niet of en hoe je je richtingaanwijzer beroert. Alleen als je FSD hebt, dan wisselt de auto zelf van baan (op de snelweg) en heb je dus geen gedoe met doorduwen.

Voor mij is het onbegrijpelijk waarom Tesla dit doet. Als je je richtingaanwijzer aan zet, dan is het de bedoeling dat je van baan wisselt. De lane-keeping functie zou dan juist (aan de kant waar je richtingaanwijzer aan is) moeten uitgaan. Zodat je vloeiend en zonder duw- en trekwerk van baan kunt wisselen. Dit werkte bij mijn vorige auto's ook zo.

Gelukkig heb ik FSD en doet dit probleem bij mij zich alleen voor op normale tweebaanswegen.
Je aanname is helaas niet correct. Tot de vorige software versie kon ik hem "rustig" uit de autosteer duwen, als ik mijn knipperlicht volledig doorduwde. Ja er was wel een weerstand, maar minimaal. Met de nieuwe versie moet ik of eerst autopilot uitzetten (wat ook gelijk je snelheid verlaagt als je niet meteen je voet op de "acceleratie" pedaal legt) of er hard doorheen duwen. Dat laatste heeft als gevolg dat je hem er zo hard doorheen moet duwen, dat je de auto teveel stuurt en dan weer moet compenseren met terugsturen. Ik denk dat menig weggebruiker denkt dat ik nu op mijn telefoon aan het kijken ben tijdens rijden of wellicht dronken ben... :eek:
 
Je aanname is helaas niet correct. Tot de vorige software versie kon ik hem "rustig" uit de autosteer duwen, als ik mijn knipperlicht volledig doorduwde. Ja er was wel een weerstand, maar minimaal. Met de nieuwe versie moet ik of eerst autopilot uitzetten (wat ook gelijk je snelheid verlaagt als je niet meteen je voet op de "acceleratie" pedaal legt) of er hard doorheen duwen. Dat laatste heeft als gevolg dat je hem er zo hard doorheen moet duwen, dat je de auto teveel stuurt en dan weer moet compenseren met terugsturen. Ik denk dat menig weggebruiker denkt dat ik nu op mijn telefoon aan het kijken ben tijdens rijden of wellicht dronken ben... :eek:
Het is geen aanname, maar mijn eigen praktijkervaring. Ik heb nooit verschil gemerkt tussen "hard er doorheen duwen" of "rustig duwen". Maar misschien heb ik daarin niet goed opgelet. Hoe dan ook, of je nu zacht of hard moet duwen... ik vind het allebei niet goed. En snap ook niet waarom dit zo is.
 
Grappig, bij 3x knipperen had ik altijd al weerstand, had mezelf juist aangeleerd om permanent te knipperen bij baanwissel om de weerstand te voorkomen. Dus dat was blijkbaar ook al niet normaal? Bijzonder al deze verschillen.

Voor de volledigheid, ik heb dus standaard autopilot, HW3, 2019 model. Wellicht zit in één van deze specs het verschil in gedrag?
Nope, same here.
 
Het is geen aanname, maar mijn eigen praktijkervaring. Ik heb nooit verschil gemerkt tussen "hard er doorheen duwen" of "rustig duwen". Maar misschien heb ik daarin niet goed opgelet. Hoe dan ook, of je nu zacht of hard moet duwen... ik vind het allebei niet goed. En snap ook niet waarom dit zo is.
Net als Julius was mijn ervaring ook anders: met richting was voorheen weerstand echt veel lager (tegen het nauwelijks aanwezig zijn aan). Het heeft mij eigenlijk opnieuw geleerd netjes richting aan te geven bij rijstrookwisselen (want eerlijk gezegd was ik daar wat lui in geworden).
 
Bij de Model 3 moet je altijd je stuur uit de weerstand duwen/trekken als je van baan wisselt met ingeschakelde Auto Pilot. Het maakt niet of en hoe je je richtingaanwijzer beroert. Alleen als je FSD hebt, dan wisselt de auto zelf van baan (op de snelweg) en heb je dus geen gedoe met doorduwen.

Voor mij is het onbegrijpelijk waarom Tesla dit doet. Als je je richtingaanwijzer aan zet, dan is het de bedoeling dat je van baan wisselt. De lane-keeping functie zou dan juist (aan de kant waar je richtingaanwijzer aan is) moeten uitgaan. Zodat je vloeiend en zonder duw- en trekwerk van baan kunt wisselen. Dit werkte bij mijn vorige auto's ook zo.

Gelukkig heb ik FSD en doet dit probleem bij mij zich alleen voor op normale tweebaanswegen.

Er is idd altijd wel een weerstand maar die weerstand is bij mij met 3x knipperen of knipperen aanzetten toch zo klein dat ik dat met 1 vinger zou kunnen doen. Ik heb hier dus toch echt een andere ervaring mee.

Ik heb een Model 3 SR+ van juni 2019 met HW2.5.
 
Ik heb net nog eens de test gedaan op de snelweg.
3 x pinken of doorpinken maakt geen verschil. Wat wel een verschil maakt is of je al dan niet druk uitoefent op het stuur.
- Als ik geen druk uitoefen en pink, gaat AP uit en kan ik invoegen zonder bruuske beweging.
- Als ik al een lichte druk uitoefen op het stuur gaat de AP er niet af en forceer ik dus het invoegen met de gekende beweging.

Bovenstaande heb ik vandaag meerdere keren kunnen testen met steeds hetzelfde resultaat.
 
Jammer van toch wel enkele nieuwe problemen geïntroduceerd met versie 2021.32.10 => Model 3 LR - NO FSD
- USB stick wordt ineens niet meer herkend, filesystem niet gevonden ( button reset + brake helpt )
- Bij laden aan de supercharger zag je voorheen een aanduiding hoeveel minuten je nog moest laden om de bestemming te bereiken (als je een route in de routeplanner hebt staan), dit is nu niet zo en hij blijft de maximale tijd aangeven voor de laadrange die je hebt ingesteld.
- Bij het veranderen van baan bij gebruik van Autopilot hoort hij bij het aanzetten van de richtingaanwijzer de autopilot te releases en dat doet hij niet meer, zeer iriterend
 
Ik heb net nog eens de test gedaan op de snelweg.
3 x pinken of doorpinken maakt geen verschil. Wat wel een verschil maakt is of je al dan niet druk uitoefent op het stuur.
- Als ik geen druk uitoefen en pink, gaat AP uit en kan ik invoegen zonder bruuske beweging.
- Als ik al een lichte druk uitoefen op het stuur gaat de AP er niet af en forceer ik dus het invoegen met de gekende beweging.

Bovenstaande heb ik vandaag meerdere keren kunnen testen met steeds hetzelfde resultaat.
Gisteren welke het anders bij mij. Ook zonder druk op het stuur tijdens het knipperen moet ik doorheen de weerstand duwen. Heel wat steviger dan vroeger. Vroeger was het wel wat onvoorspelbaar of je weerstand zou ervaren of niet. Ook met knipperen aan ging de lane assist niet altijd 'los'.