Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2021.36.xx

This site may earn commission on affiliate links.
Azijn was in de uitverkoop?

Ik durf te stellen dat UX bij Tesla toch echt wel voorop loopt in vergelijk met andere merken.

Is het 100%? Nee, uiteraard niet, ook hier zijn altijd nog verbeteringen te maken. Maar om zo stellig te zijn dat de UX zo slecht is, dan zou ik wel eens een voorbeeld willen zien die kop en schouders boven Tesla uitsteekt. En nee, ik ben zeker geen Tesla adept, voor mij kan een volgende auto zomaar een ander merk zijn als die een, voor mij, beter passende auto heeft.
Nou.. @MaSansky heeft wel een terecht punt, alhoewel ik er een iets andere maar ook allerslechtste gebruikerservaring mee heb gehad. Het overschakelen van gepland vertrek naar "gewoon nu beginnen met laden" of naar "uitgestelde start laden" was buitengewoon slecht geprogrammeerd. Hoe het nu is weet ik niet, want ik gebruik dat alleen nog bij vakanties als ik met 100% wil vertrekken, verder laad ik direct bij aankomst, aangezien je dan geen energie verspilt met het opwarmen van de batterij.
 
Er zit sowieso een zomertijd-wintertijd fout in (hebben ze in de USA ook hoor, dus dat is gewoon pure stupiditeit),
Het hele systeem van tijdzones, zomer- en wintertijd op computers (en smartphones, tablets, ... alles wat electronica bevat en moet weten in welke tijdzone het zit) valt en staat met 1 persoon: Paul Eggert.



Ik herinner me ergens een programmaatje, een Python scriptje dat ik ergens heb draaien dat ook plots zich verslikte omdat de timezone-library een fout maakte.

dependency.png
 
Overigens gebruik ik gepland vertrek of gepland opladen niet, omdat de auto nooit 100% zeker weet hoeveel energie ie gaat krijgen, en hoe snel ie kan laden die laatste 10% als je tot 100% wil laden.

Als ik tot 100% wil laden, dan zet ik via Apple Shortcuts een automation dat ie bv om 4 uur 's ochtends tot 100 mag laden, en dan heeft ie pakweg 2 uren om die laatste 10% te laden. En dat loopt wel goed.
 
  • Like
Reactions: KL0809
Ik gebruik die specifieke functie niet en het zal ongetwijfeld niet lekker lopen. Maar om de gehele UX als bagger te bestempelen is echt zwaar overtrokken. De UX van tesla is grotendeels meer dan prima op orde. Vrijwel alle functies zijn binnen een paar klikken te bereiken.

Zoals eerder gezegd, 100% is het zeker niet, maar het scherm is voor vrijwel alle andere automerken een voorbeeld in gebruiksgemak. Probeer eens een tijdje met een VW scherm te werken, of die van Ford.

Nou.. @MaSansky heeft wel een terecht punt, alhoewel ik er een iets andere maar ook allerslechtste gebruikerservaring mee heb gehad. Het overschakelen van gepland vertrek naar "gewoon nu beginnen met laden" of naar "uitgestelde start laden" was buitengewoon slecht geprogrammeerd. Hoe het nu is weet ik niet, want ik gebruik dat alleen nog bij vakanties als ik met 100% wil vertrekken, verder laad ik direct bij aankomst, aangezien je dan geen energie verspilt met het opwarmen van de batterij.
 
Mee eens dat de Tesla interface grotendeels wel heel goed is. Maar ik ben het ook eens dat die functie gepland vertrek erg knullig is. Het is bijv. niet duidelijk of daarmee ook het laden wordt uitgesteld (blijkt van niet, terwijl velen met mij dat wel veronderstelden). Om later te laden moet je naar die uitgesteld laden functie en dan dus zelf inschatten hoe lang de auto nodig heeft. En daarmee is het wel weer heel vreemd dat de knoppen voor peak hour in het gepland vertrek zitten, wat dat stukje weer wel ineens een laadimpact geeft. Verder leek het in de auto gebruiksinterface alsof je tussen beiden functies moet kiezen. Maar nu in de phone app lijkt het naast elkaar afzonderlijk te werken. Allemaal erg niet-intuïtief. En lastt but not least: je kunt hel alleen maar continu aanzetten (iedere dag of weekdag) terwijl velen het alleen zullen gebruiken (zoals ik) om de auto die paar keer per jaar in de ochtend op 100% te hebben. Vergeet je hem dan uit te zetten, dan heb je later mogelijk problemen. Enfin, daar zitten best wel veel verbetermogelijkheden in, in die mate dat ik inderdaad ook wel eens afvraag of er iemand een keer goed over heeft nagedacht vanuit gebruikersperspectief.
 
Ik gebruik die specifieke functie niet en het zal ongetwijfeld niet lekker lopen. Maar om de gehele UX als bagger te bestempelen is echt zwaar overtrokken. De UX van tesla is grotendeels meer dan prima op orde. Vrijwel alle functies zijn binnen een paar klikken te bereiken.

Zoals eerder gezegd, 100% is het zeker niet, maar het scherm is voor vrijwel alle andere automerken een voorbeeld in gebruiksgemak. Probeer eens een tijdje met een VW scherm te werken, of die van Ford.
Als je die functie nooit gebruikt is het logisch dat je ervaring overwegend positief is, want dat is die van mij ook absoluut, daarom is het ook zo gek dat het juist op dat ene kleine onderdeeltje de bediening zo slecht is. Volgens mij heeft @MaSansky het in concreto ook alleen daarover, al ademt zijn post wellicht iets meer frustratie.
 
  • Like
Reactions: OttoR and Kiprich
Hmmm, ik had om het eens te testen het laden in de app op 15A gezet ipv 16A. Daarna onmiddellijk terug op 16A, maar dagen later staat het altijd opnieuw op 15A. Elke keer zet ik het op 16A, maar het lijkt nu default 15A te zijn geworden? Geen idee of het enkel de waarde in de app is of hij in de auto ook daadwerkelijk op 15A laadt.
 
Het hele systeem van tijdzones, zomer- en wintertijd op computers (en smartphones, tablets, ... alles wat electronica bevat en moet weten in welke tijdzone het zit) valt en staat met 1 persoon: Paul Eggert.



Ik herinner me ergens een programmaatje, een Python scriptje dat ik ergens heb draaien dat ook plots zich verslikte omdat de timezone-library een fout maakte.

dependency.png
Hilarisch!
 
in de auto op die betreffende locatie even weer op 16 zetten dan staat hij daar weer standaard op.
Hmmm, ik had om het eens te testen het laden in de app op 15A gezet ipv 16A. Daarna onmiddellijk terug op 16A, maar dagen later staat het altijd opnieuw op 15A. Elke keer zet ik het op 16A, maar het lijkt nu default 15A te zijn geworden? Geen idee of het enkel de waarde in de app is of hij in de auto ook daadwerkelijk op 15A laadt.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Azijn was in de uitverkoop?

Ik durf te stellen dat UX bij Tesla toch echt wel voorop loopt in vergelijk met andere merken.

Is het 100%? Nee, uiteraard niet, ook hier zijn altijd nog verbeteringen te maken. Maar om zo stellig te zijn dat de UX zo slecht is, dan zou ik wel eens een voorbeeld willen zien die kop en schouders boven Tesla uitsteekt. En nee, ik ben zeker geen Tesla adept, voor mij kan een volgende auto zomaar een ander merk zijn als die een, voor mij, beter passende auto heeft.
Ik geef MaSansky gelijk vwb het instellen van de geplande vertrektijd, ik heb met veel moeite alleen maar een tijd kunnen instellen voor de tab ‘laad op‘ voor vanmorgen maar ws door die zomertijd ’bug’ ging mijn 3 dus niet laden op de ingestelde tijd. Hoop dat ze gauw een app update voor versie 4.2.2 sturen met beter werkbare instel mogelijkheden.. 36.5.5 versie was best OK, zelfs in een stortregen waarbij het leek alsof ik met de 3 aan het varen was bleef NoA actief en was het ondanks super slechte omstandigheden redelijk ontspannen rijden.
 
Last edited:
Ja, dat is het! Je moet het wel in de auto doen natuurlijk. Hetzelfde geldt voor Sentry mode, instelling in de auto gaat voor. In de App kun je het alleen tijdelijk aan-/uitzetten.
Ik wordt niet goed begrepen vrees ik. Mijn punt is net dat het in de app geen tijdelijke instelling is :cool:
Meer zelfs, nadat ik het in de app twee seconden op een lagere waarde zette en erna terug naar het maximum, blijft hij elke keer weer op de lagere waarde starten. Je zou verwachten dat iets wat je in de app instelt ook daar terug aangepast kan worden.
 
Dat begrijp ik niet. Mijn MS 100D doet dat al jaren. Langs en dwars parkeren.

"Doet dat al jaren".... yeah right...

Fileparkeren doet de auto (in ieder geval mijn Model S) op veel te veel afstand van de stoep waardoor je auto meestal gewoon op een fietsersstrook staat.

Haaks parkeren is helemaal drama. Dat werkt vaker niet dan wel en als je het dan gebruikt staat je auto scheef in het vak omdat Autopark geen idee heeft waar het vak is.


Dus ja, er zit een totaal onzinnige autopark al jaren op maar die heeft naar mijn mening geen toegevoegde waarde.

De nieuwe versie gebruikt de cameras en ik hoop dat deze veel beter kan haaks- en fileparkeren omdat via vision hopelijk de stoeprand en de belijning gebruikt kan worden
 
  • Like
Reactions: Eriksc