Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2021.4.xx

This site may earn commission on affiliate links.
Ruitenwissers ;)
Klopt, die zeker! Ik had het over het bepalen van de juiste snelheid en over FSD. Hoe ik een rotonde benader is sinds 2020.48 niet verbeterd.

Musk heeft eind vorig jaar gezegd dat beta 10 of 11 geschikt is voor een bredere uitrol. We zitten nu pas tegen 9.0 aan. Het kan zijn dat 9.0 al goed genoeg is, en het kan zijn dat we naar 10 of 11 toe moeten. Indien wij 9 krijgen, kan dit deze zomer misschien al. Indien 10 of 11, dan wordt het begin 2022 of later. Wat belangrijk hier is, is wat er tot die tijd gaat gebeuren. Ik schat de kans dat Tesla's software-team de huidige versie van FSD niet gaat bijwerken, zolang Musk hoopvol blijft dat FSD beta er nu-echt-bijna is.

Er zijn een paar scenario's waar ik rekening mee hou:
  • FSD beta wordt binnen een paar maand beschikbaar gemaakt en RDW laat het snel toe. Het joepie-scenario.
  • Zelfde, maar het komt niet snel door de testen van de EU heen. We blijven op 2021.4 hangen tot die tijd.
  • De VS krijgt eerst de brede uitrol en pas bij heel veel testen, ook de EU. Ik vermoed dat RDW dan wel sneller zal gaan met Amerikane als de proefkonijnen, mits er 0 dodelijke ongelukken zijn. Tot die tijd 2021.4.
  • FSD heeft nog meer vertraging en we blijven op 2021.4 tot FSD beta 10 of 11 klaar is.
  • Idem, maar de huidige FSD wordt weer actief onderhouden. Nadruk op toeters en bellen, zoals videobellen en wat games voor de zomervakantie.
  • FSD beta wordt uiteindelijk gefaseerd geïntroduceerd. We krijgen maandelijks verbeteringen voor dingen als bord-herkenning. De nieuwe FSD kan waarschijnlijk niet in fasen uitgerold worden, dus voor rijden blijven we nog op 2021.4 hangen.
Ik schat de kans op het eerste acht ik erg klein, en de kans op nog een lange tijd op weinig verbeteringen aan FSD erg hoog. Dus ik geniet dan maar van de regen

Voor wie optimistischer nieuws wil lezen, kan of het twitter-account van Musk lezen of dit artikel lezen: Elon Musk updates Tesla Full Self-Driving Beta v9 timeline and FSD Subscription once again - Electrek
This should now put Tesla’s FSD v9 software update in mid-June.
 
Last edited:
Klopt, die zeker! Ik had het over het bepalen van de juiste snelheid en over FSD. Hoe ik een rotonde benader is sinds 2020.48 niet verbeterd.

Musk heeft eind vorig jaar gezegd dat beta 10 of 11 geschikt is voor een bredere uitrol. We zitten nu pas tegen 9.0 aan. Het kan zijn dat 9.0 al goed genoeg is, en het kan zijn dat we naar 10 of 11 toe moeten. Indien wij 9 krijgen, kan dit deze zomer misschien al. Indien 10 of 11, dan wordt het begin 2022 of later. Wat belangrijk hier is, is wat er tot die tijd gaat gebeuren. Ik schat de kans dat Tesla's software-team de huidige versie van FSD niet gaat bijwerken, zolang Musk hoopvol blijft dat FSD beta er nu-echt-bijna is.

Er zijn een paar scenario's waar ik rekening mee hou:
  • FSD beta wordt binnen een paar maand beschikbaar gemaakt en RDW laat het snel toe. Het joepie-scenario.
  • Zelfde, maar het komt niet snel door de testen van de EU heen. We blijven op 2021.4 hangen tot die tijd.
  • De VS krijgt eerst de brede uitrol en pas bij heel veel testen, ook de EU. Ik vermoed dat RDW dan wel sneller zal gaan met Amerikane als de proefkonijnen, mits er 0 dodelijke ongelukken zijn. Tot die tijd 2021.4.
  • FSD heeft nog meer vertraging en we blijven op 2021.4 tot FSD beta 10 of 11 klaar is.
  • Idem, maar de huidige FSD wordt weer actief onderhouden. Nadruk op toeters en bellen, zoals videobellen en wat games voor de zomervakantie.
  • FSD beta wordt uiteindelijk gefaseerd geïntroduceerd. We krijgen maandelijks verbeteringen voor dingen als bord-herkenning. De nieuwe FSD kan waarschijnlijk niet in fasen uitgerold worden, dus voor rijden blijven we nog op 2021.4 hangen.
Ik schat de kans op het eerste acht ik erg klein, en de kans op nog een lange tijd op weinig verbeteringen aan FSD erg hoog. Dus ik geniet dan maar van de regen

Op FSD door de stad heen rijden zal idd wel wat goedkeuring van RDW/EU/etc. nodig hebben.

Maar er kunnen op dit moment ook al stappen gemaakt worden binnen de huidige functies. Begrijp me niet verkeerd -> ik ben heel blij met huidige FSD en maak er echt veel gebruik van. Maar het is toch wel zaak om je voet in de buurt van het stroompedaal te houden. En op de rechterstrook bij een invoegstrook extra alert te zijn. En een uitvoegstrook neem ik ook maar zelf als er geen voorligger is omdat de auto anders verre van vloeiend naar rechts schiet (ging een jaar geleden een stuk beter...) En zo kan ik de lijst echt nog wel een stuk langer maken. Allemaal zaken die opgepakt kunnen worden zonder goedkeur van derden -> het zijn verbeteringen van de huidige functies......

Als ik duidelijke stappen voorwaarts zie met voorgaande voorbeelden dan ben ik ook een stuk geduldiger met alle USA voorbeelden van in de stad ;)

Maar op dit moment blijft het erg rustig met (FSD-)verbeteringen en ben ik erg benieuwd (wellicht zelfs wat ongerust) over wat gaat komen. De concurrentie kan op dit moment voor veel minder geld bijna even veel soms zelfs nog wat beter. Voor de geloofwaardigheid is het goed dat de belofte van een paar jaar geleden in kleine (of grotere stapjes) waar gemaakt worden.
 
Op FSD door de stad heen rijden zal idd wel wat goedkeuring van RDW/EU/etc. nodig hebben.
Goed punt! Ik had niet gedacht aan die splitsing bij de gefaseerde introductie. Dat maakt dat scenario een stuk interessanter!

Maar op dit moment blijft het erg rustig met (FSD-)verbeteringen en ben ik erg benieuwd (wellicht zelfs wat ongerust) over wat gaat komen. De concurrentie kan op dit moment voor veel minder geld bijna even veel soms zelfs nog wat beter.
Ik las dat op 10 juni de MS Plaid wordt geïntroduceerd en die schijnt nieuwe software te hebben. Dus dan zijn ze weer een stuk bij.

Voor de geloofwaardigheid is het goed dat de belofte van een paar jaar geleden in kleine (of grotere stapjes) waar gemaakt worden.
Exact dit.
 
  • Like
Reactions: SparkyM3LR4WD
Waar in die release notes staat de mogelijkheid om te kiezen of je akkoord gaat of niet?
De laatste zin.

Ik kan de data sharing uitzetten maar dan nog blijft de camera actief.
Jah, als driver monitoring. CV maakt dan uit of je aan het opletten bent of vanop de achterbank probeert autopilot te activeren.
De reden van deze camera werd bij aankoop om een heel andere reden voorgesteld, om de passagiers te observeren wanneer we onze auto zouden inzetten als taxi met FSD functie :rolleyes:.
Tesla heeft toen helemaal niks gezegd over die camera, behalve dat ie toen nog niet gebruikt werd.
Ik ga hier weinig woorden aan vuil maken, de camera blijft afgedekt.
1622615306032.png
 
De laatste zin.


Jah, als driver monitoring. CV maakt dan uit of je aan het opletten bent of vanop de achterbank probeert autopilot te activeren.

Tesla heeft toen helemaal niks gezegd over die camera, behalve dat ie toen nog niet gebruikt werd.
Gaan we de boel terug wat ophitsen, zijn we stilaan wel gewoon van u. Klein beetje fatsoen zou u niet misstaan.
 
Gaan we de boel terug wat ophitsen, zijn we stilaan wel gewoon van u. Klein beetje fatsoen zou u niet misstaan.
Ik hits niets op. Ik geef je enkel de informatie. En ja, je bezorgdheid omtrent de camera in je Tesla staat in scherp contrast met je vertrouwen in camera's op je andere toestellen.
 
Ik heb ook zo'n schuifje geplaatst om de camera af te dekken. De vergelijking met camera's van smartphone, laptop edm gaat niet op want die camera's schakel je zelf in. Er kan uiteraard misbruik van gemaakt worden, daar ben ik niet blind voor. Maar Tesla gebruikt die camera enkel en alleen om mij te monitoren! Toch iets anders dan iemand die mijn camera hackt om mij te bespioneren. Ik zal eerst duidelijk op papier moeten hebben waar ze de beelden voor gebruiken en waar die worden bewaard. Voor mijn part schakelen ze die AP dan maar uit.

mee eens. Ik zou zelf ook niet zo snel een laptop kopen die mij filmt of ik wel met de juiste houding typ.
 
  • Funny
Reactions: Hayden
Iedereen staat het vrij om zo paranoide te zijn als hij/zij wil, al dan niet gebaseerd op misvattingen en scheve analogieen. Ik verwacht echter dat uitbreiding van de FSD functionaliteit in Europa de interne camera zal vereisen vanwege regelgeving. Het wordt dan camera toestaan of elke 15 seconden aan het stuur trekken en elke baanwisseling blijven bevestigen. Lang leve keuzevrijheid.
Overigens nog geen idee hoe dat met de huidige S/X populatie goed gaat komen... Misschien toch een retrofit?
 
Last edited:
Iedereen staat het vrij om zo paranoide te zijn als hij/zij wil, al dan niet gebaseerd op misvattingen en scheve analogieen. Ik verwacht echter dat uitbreiding van de FSD functionaliteit in Europa de interne camera zal vereisen vanwege regelgeving. Het wordt dan camera toestaan of elke 15 seconden aan het stuur trekken en elke baanwisseling blijven bevestigen. Lang leve keuzevrijheid.
Overigens nog geen idee hoe dat met de huidige S/X populatie goed gaat komen... Misschien toch een retrofit?
Huidige geleverde auto's vallen niet onder een nieuwe mogelijke regelgeving. Maar de kans is groot dat nieuwe auto's met dergelijke functionaliteit verplicht zullen uitgerust worden met een vorm van camerabewaking. Ik zie in dat zicht ook de levensduur van om de 15s aan het stuur hangen als iets dat zal komen te vervallen (want makkelijk voor de gek te houden).

Ik denk dus dat je in de toekomst in nieuwe auto's enkel zal kunnen kiezen tussen rijden, of de camera afplakken waarna de auto niet meer wil rijden want de bestuurder kan niet gemonitord worden. Ook zonder autopilot kan je nl. in slaap vallen en wil men in de EU dat verhelpen door een slimme camera.

Het feit dat je de camera van je auto afplakt, maar die van je smartphone en laptop niet, vind ik dan een selectieve vorm van paranoïde en daarom belachelijk om je er zo over op te winden. Ook zit je bij Tesla aan het foute adres als je daarvan wakker ligt: dat ding heeft een continue VPN verbinding met Tesla en registreert elke functie die je gebruikt, en elke meter die je rijdt. En niet alleen Tesla: ook Google zal owv het gebruik als navigatie in een Tesla perfect weten waar je uithangt, maar dat is niet nodig want als je met een Android in je broek zit, weet Google al perfect waar je uithangt.

Voor de paranoïde onder ons moet je dit artikel eens lezen: Opinion | Twelve Million Phones, One Dataset, Zero Privacy

Waarom schrik dat Tesla je zou tracken? De informatie uit je smartphone is véél nuttiger.
 
Wat mij betreft is de camera in de auto hetzelfde als een camera op een telefoon of laptop. Als je het niet vertrouwd moet je de camera gewoon afdekken, maar je weet dat je op dat moment functionaliteit kunt missen en dat moet je dus accepteren. De kans dat er op je laptop of telefoon misbruik wordt gemaakt is naar mijn idee vele malen groter dan in de auto. Voor je telefoon en laptop zijn veel omstandigheden waar je beperkt grip op hebt (software derden, websites, malware etc). In de auto heb je alleen te maken met Tesla. De vraag of je Tesla vertrouwd is aan de berijder, maar je weet ook dat als je de camera afplakt, dat je functies kunt missen.

Wat natuurlijk wel interessant is om te weten is hoe Tesla hiermee omgaat. Wordt het verplicht de camera te gebruiken om volledige FSD/AP functionaliteit te krijgen, of heb je de mogelijkheid om de camera uit te schakelen, met als gevolg dat je constant op een andere manier moet bevestigen dat je er nog bent. De komende software releases zullen hier meer duidelijkheid over geven…..
Tijd voor een nieuwe release.
 
Lijkt mij niet passen bij het concept robotaxi die zeer binnenkort beschikbaar komt of gaat de "klant" op de bestuurdersstoel zitten?
De interieur-camera als controle van de bestuurder is niet een idee van Tesla, maar een functie die opgedrongen wordt door wijzigingen in wetgeving en allerlei stunts van tiktok-idioten.

In den beginne had je helemaal geen nags, tot iemand op een Nederlandse snelweg het een goed idee vond om een filmpje te maken van hoe ie op de achterbank zat met zijn Model S met AP1 actief.
 
  • Like
Reactions: Woek
Lijkt mij niet passen bij het concept robotaxi die zeer binnenkort beschikbaar komt of gaat de "klant" op de bestuurdersstoel zitten?
Ha, grappig, robotaxi van Tesla zal er nog vele jaren niet komen. Dat is slechts een BHAG (Big Hairy Audacious Goal) voor Musk. Een oneindig hoog doel dat nooit bereikt wordt maar wel alle neuzen in de goede richting zet. Musk vergeet dat soms en roept een echte datum. Twee smaken tegenwoordig: in two weeks of end of year. Datums roepen zou hem verboden moeten worden.