Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2021.4.xx

This site may earn commission on affiliate links.
Ik vind het wel bijzonder rustig qua grote features de laatste tijd of ligt het aan me? Ik rijd ook amper dus wat dat betreft wel in lijn met mijn rijgedrag, of misschien daardoor iets groots gemist? (en bij de laatste tijd bedoel ik sinds een maand of 6 ongeveer).
Hier precies hetzelfde. Weinig rijden, maar er is ook weinig nieuws. Zelfs een nieuwe kaart (huidige is van 2019) kan er niet af. Wachten tot FSD update komt denk ik maar... En dan nog afwachten of er iets voor EU in zit... Filmpjes op YT over de beta zijn wel leuk :)
 
  • Like
Reactions: Cely and watt
Vanavond een totale crash gehad, inclusief de HW3 computer tijdens het rijden bij het gebruik van de browser. Nog nooit meegemaakt. Haperende muziek, dashboard scherm uit en uiteindelijk alles uit. Ook deze melding nog niet eerder zo pontificaal op het middenscherm gehad. Versie 2021.4.13 Model X
 

Attachments

  • 58636995-E647-44A1-A407-A30E6231D052.jpeg
    58636995-E647-44A1-A407-A30E6231D052.jpeg
    455.3 KB · Views: 57
Vanavond een totale crash gehad, inclusief de HW3 computer tijdens het rijden bij het gebruik van de browser. Nog nooit meegemaakt. Haperende muziek, dashboard scherm uit en uiteindelijk alles uit. Ook deze melding nog niet eerder zo pontificaal op het middenscherm gehad. Versie 2021.4.13 Model X
AIDA, RADAMES & AMNERIS Oh,oh,oh,oh Oh,oh,oh,oh Oh,oh,oh,oh Oh,oh,oh,oh Oh,oh,oh,oh
 
De knipperlichtendisco gaat bij de afslagen van o.a. de A10 nog steeds op volle toeren. Ik zal en moet op de twee rechterbanen staan als ik naar links wil. Als ik die knipperacties en aanwijzingen niet corrigeer en negeer, sta ik volledig verkeerd.View attachment 649388
Dat ie stug blijft knipperen is wel de grootste irritatie - achter me moeten ze wel denken... Het is gewoon niet uit te zetten.
Het komt steeds vaker voor dat ie wil dat ik aan de verkeerde kant voorsorteer. Dit is niet een probleem van de AI, maar gewoon de data verkeerd interpreteren. Ook geen info over afgesloten wegen (publieke data!) en steeds vaker de verkeerde snelheid.

Het begint voor mij onbruikbaar te worden. Dus neig nu ook mijn mobiel te gaan gebruiken ipv dat grote scherm. Of misschien een oude tablet ervoor hangen - alles beter dan vertrouwen op Tesla map-data en navigatie. Als ze mij nou keuze gaven ipv een voor mij niet werkende oplossing en totaal zwijgen over hoe het opgelost gaat worden! Ik vind dit heel erg en wordt er best verdrietig van
 
Niet mee eens @wooter Ik ben 100% een fanboy <grin> maar zover ik het nu zie zijn veel problemen met NoA te wijten aan niet bijgewerkte maps. En dat zou toch simpel op te lossen zijn, zelfs zonder kostbare (ontwikkel) resources te hoeven inzetten ... Dat er verder nog fouten in de software zitten, dan zal de eerste 10 jaar nog wel blijven... Heb ik geen moeite mee. Maar laten we niet iedereen wegjagen naar de concurrent ;)
 
  • Like
Reactions: dutchchili
Niet mee eens @wooter Ik ben 100% een fanboy <grin> maar zover ik het nu zie zijn veel problemen met NoA te wijten aan niet bijgewerkte maps. En dat zou toch simpel op te lossen zijn, zelfs zonder kostbare (ontwikkel) resources te hoeven inzetten ... Dat er verder nog fouten in de software zitten, dan zal de eerste 10 jaar nog wel blijven... Heb ik geen moeite mee. Maar laten we niet iedereen wegjagen naar de concurrent ;)
Zie je in het gedrag van de auto met niet bijgewerkte maps een scenario dat niet valt onder de waarschuwingen van de handleiding?

Ja, leuk als Tesla nieuwe offline maps zou leveren, maar die zijn er dus nog niet. Dus ga je nog even verder zelf moeten sturen op bepaalde plekken. Het went wel, dat zelf sturen. En ja, als de kaartdata niet vernieuwd wordt, en je gaat van 2021.4.11 naar 2021.4.12 hoeft het niet te verbazen dat de auto nog altijd identiek reageert.

Elke pagina en elk topic jammeren over niet bijgewerkte maps is gewoon vervelend. Het gejammer over oude kaarten kan hier verder gaan: Versie Navigatiedata
 
Mijn opmerkingen gaan allemaal over standaard functies in Waze en Google maps, niet NoA of FSD en niet verouderde kaartdata. Dit zijn dingen die met live data werken. Die afgezette rotonde was bij Tesla 1 week geleden nog wel bekend, want werd keurig omgeleid - zelfde data en dus een teruggekeerde bug. De juiste snelheid buiten de SuC van Amsterdam deed het vorige week nog en deze week rij ik weer 70km/u "te hard" - ook dezelfde data en dus ook een teruggekeerde bug. Het heeft dus alleen met de basisfuncties van de software te maken, en dat bespreken we hier in dit draadje.

Dus ik blijf gezellig janken. 😭
 
Wegenwerken en veranderde layout wordt in Waze ingevoerd door gebruikers. Daar komt geen live data aan te pas. Idem met Google maps, dat ook werkt met meldingen van Waze.

Wat direct al de handicap met Tesla weergeeft: zij hebben niet een legertje nerds die elke losse tegel in een app melden. Bij Tesla moet die informatie van 3e partijen komen, en dat komt met een vertraging.

Zelf heb ik bij wegenwerken al gemerkt dat als ik een weg als afgesloten aangeef in Waze, de Tesla navigatie enkele dagen later hiervan lijkt te weten en een andere route berekent. Maar bijvoorbeeld nu zijn deze wegenwerken verdwenen uit Waze, en mijn Tesla navi berekent nog altijd een route om de oude werfzone te vermijden.

Geen idee waar de snelheid vandaan komt, maar Tesla gebruikte vroeger ook kaarten van HERE, en natuurlijk is er ook nog Openstreetmap waar Tesla via Mapbox gebruik van ging maken volgens nieuwsberichten in 2018.
 
Handleiding, pagina 121 en volgenden.

View attachment 653467

View attachment 653466
View attachment 653468
View attachment 653469
View attachment 653470

Het is een rijassistent. Geen zelfrijdende auto. Soms ga je op een bepaald knooppunt inderdaad eens terug die handen aan het stuur moeten houden, en zelf iets beslissen. Als je dat niks lijkt, staat het je natuurlijk vrij om bij de concurrentie een alternatief te kopen.
Tesla is grotendeels in beta. Zelfs de regensensor is al 4 jaar beta. Niet over klagen dus. Tesla zal altijd zo blijven omdat ze veel liever vernieuwen dan afronden. Wil je een functioneel stabiele auto koop dan geen Tesla. Gelukkig zijn er inmiddels heel veel alternatieven.
 
Ik ben al vaak eigenwijs geweest tav de route en die genegeerd, om achteraf te moeten toegeven dat die van de navigatie beter was omdat ik in wegenwerken terecht kwam. Die ‘live’ info is aangekocht en niet van Tesla.
Bij andere merken wordt dat doorgerekend. Bij ons niet. We hebben dus geen grond om te klagen.
Alles wordt tegenwoordig bèta verkocht dat is net de aanpak waar de klassieke merken (te) lang mee gewacht hebben en hun business zagen kelderen.
Ik herinner mij dat in de vorige eeuw, toen iemand een nieuwe wagen had, dat de nieuwe snufjes verkend werden en aan iedereen geshowd werden. De laatste tijd werd er hoogstens nog eens ‘uit beleefdheid’ naar een nieuwe wagen van een kennis gekeken. De belevenis was weg. Tesla heeft daar weer verandering in gebracht. Zij het in bèta.
 
Ik ben al vaak eigenwijs geweest tav de route en die genegeerd, om achteraf te moeten toegeven dat die van de navigatie beter was omdat ik in wegenwerken terecht kwam. Die ‘live’ info is aangekocht en niet van Tesla.
Het is ondoorzichtig, maar het is er wel. Langdurige wegenwerken met een geblokkeerde straat is soms hit and miss, maar ik herinner me een ongeval in Duitsland op de A3 ten zuiden van Würzburg, waarbij Waze zei dat ik probleemloos de A3 kon volgen en de navigatie in mijn Tesla zei dat ik best een ommetje noordelijker maakte via de A7 en dan de B19, en lang verhaal kort: ik heb overal vlot verkeer gehad.

Bij andere merken wordt dat doorgerekend. Bij ons niet. We hebben dus geen grond om te klagen.
Zit dat momenteel niet in Premium Connectivity? 😬
 
Tesla is grotendeels in beta. Zelfs de regensensor is al 4 jaar beta. Niet over klagen dus. Tesla zal altijd zo blijven omdat ze veel liever vernieuwen dan afronden. Wil je een functioneel stabiele auto koop dan geen Tesla. Gelukkig zijn er inmiddels heel veel alternatieven.
Beetje duf janken, en aangezien je hier met je Tesla nog altijd op dit forum zit, valt het precies wel mee. Maar inderdaad, als de regensensor je zo stoort dat je hierover blijft janken, ajb koop dan iets anders dan een Tesla.

Overigens ben ik al lang meer tevreden met de regensensor van m'n Tesla's dan die ik in mijn BMW's had.

Maar wat heeft dit te maken met 2021.4.x?

Ik zit momenteel met mijn Model X aan 2021.4.13.
 
Zit dat momenteel niet in Premium Connectivity? 😬

Ik heb na de gratis proefperiode 2 maanden zonder Premium Connectivity gereden. De files werden niet op het scherm weergegeven maar er werd wel rekening mee gehouden. Als er op m'n vaste route vertraging was gaf de instructie van de navigatie een andere route (en aankomsttijd) aan. Samenvattend -> zelfde NAVIGATIE/TRAFFIC-functies maar minder visualisatie zonder Premium Connectivity.
 
Het is niet normaal dat alles beta is. Dat heet slordig programmeren en geen prioriteiten kunnen stellen. Er zijn veel bedrijven die dat doen en Tesla dus blijkbaar ook. En dat mag ik best aan de kaak stellen.

Vergelijking. Ik heb een slim slot op mijn voordeur. Superhandig. Ik heb zeer uitgebreid onderzoek gedaan, net zoals met de aankoop van de Tesla. Er is o.a. beloofd dat de deur automatisch open gaat als ik er voor sta, batterijen 12+ maand mee doen, eenvoudig in een smart home geïntegreerd kan worden en het erg stil zou werken. De realiteit is anders. Het slot gaat niet automatisch meer open sinds twee maand, in de app geeft het 84% lading aan na een maand gebruik, maar het slot knippert rood voor 'kritisch laag' en stopt gewoon met werken, de verbinding met smart home verbreekt regelmatig en het is alsof een mes wordt geslepen als dat ding open gaat. Maar nu het mooie: ze zijn overal mee bezig en doen erg hun best en ook nog 1000x excuses. Moet ik dat dan accepteren dat nu ook de app afgelopen week 2 keer is gecrasht, waar dat de vorige maanden niet deed? Of mag ik dat ding vergelijken met een Nuki en er een behoorlijk probleem van maken?
 
  • Like
Reactions: Tezlaowner
Tesla is grotendeels in beta. Zelfs de regensensor is al 4 jaar beta. Niet over klagen dus. Tesla zal altijd zo blijven omdat ze veel liever vernieuwen dan afronden. Wil je een functioneel stabiele auto koop dan geen Tesla. Gelukkig zijn er inmiddels heel veel alternatieven.
Het feit dat ik in een auto van bijna 8 jaar oud een upgrade va de MCU kan kopen waardoor hij weer zo goed als nieuw is weerspreekt hetgeen je schrijft. Natuurlijk is een auto nooit zonder problemen (is denk ik een onmogelijke opgave), maar vrijwel altijd is alles netjes opgelost bij mij.
Mijn auto is functioneel bijzonder stabiel; nog nooit zo'n degelijke (en fijn rijdende) auto gehad.
 
Het is niet normaal dat alles beta is. Dat heet slordig programmeren en geen prioriteiten kunnen stellen. Er zijn veel bedrijven die dat doen en Tesla dus blijkbaar ook. En dat mag ik best aan de kaak stellen.

Ben het met je eens dat we niet alles onder een kleed hoeven te vegen, ook op een forum vol met Tesla fans mogen problemen gemeld worden. Enne, soms komt de oplossing daarna van een mede-forum-lid ;)

Maar om nou ALLES beta te noemen gaat wel erg ver. Ik heb ook wel irritatie gehad over de automatische ruitenwisser maar na diverse updates was de werking opeens wel oké (bijna perfect in mijn ogen maar dat kan voor iedereen wisselend zijn / daarnaast helpt een verse setje premium bladen ook nog een beetje)

Automatisch groot licht werkt bij mij voor geen meter maar heb ik NA aankoop gratis gekregen via een update. (ik ben 1 van de eerste M3 rijders en heb deze optie niet gekocht -> dan kan ik er ook niet over zeuren)

FSD heeft in 2019/2020 hele grote stappen voorwaarts gemaakt en blijft nu een beetje op zelfde niveau. Vooral snelheidswisselingen (en sporadisch inhouden) is niet fijn maar met voet in de buurt van stroompedaal is er goed mee te rijden. De huidige prijs van Euro 7.500,-- niet waard in mijn ogen maar ik geniet er evengoed wel van. (winst op aandelen Tesla mogen ook wel een beetje terugvloeien toch? :cool:)

Verder een hele fijne en zorgeloze auto tot nu toe.
Paar tientjes onderhoud* na 90.000 km (wisserbladen en interieurfilters) noem ik geen "alles is beta" ;)

*=de zomerbanden zijn ondertussen wel aan vervanging toe (winterbanden 50%)