Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2021.4.xx

This site may earn commission on affiliate links.
Na 2 1/2 maand en ruim 5000 km kan ik zeggen dat ik tevreden ben met mijn aankoop.
Maar:
Is het een luxe auto? Nee vind ik niet Mijn vergelijk een Land Rover Disco 3 HSE van 2005. Heeft dezelfde luxe.
Is ie perfect? Nee zeker niet, en dan heb ik het niet over EAP, mapdata etc wat zeker ook beter kan, maar gewoon standaard auto dingen, als ja de automatische ruitenwissers. ( Ik wist niet dat een BMW zo slecht was Wooter :D). Het niet snappen dat er een fietsenrek achter hangt. In aanhanger modus geen AP OK maar als je dus aangeeft dat er geen aanhanger achter zit maar hij weet er zit wel iets op de trekhaak wist mijn D3 dat de achteruitrij sensoren vals alarm zouden geven en gaf hij geen continue alarm. De MX dus wel.

Tesla Service hoewel niet 100% perfect ben ik er heel tevreden over. Geen klachten van mij dus hier.

Ik weet dat ik ouder wordt maar ik twijfel nog of de MX beter zit dan de Disco 3 ik denk van niet.

Zicht op de hoeken van de auto is bij een MX slecht maar dat is een gevolg van het model dat wist ik en klaag ik verder ook niet over. De Disco 3 is vierkant dus je ziet precies waar de hoeken zitten.
 
Het is niet normaal dat alles beta is. Dat heet slordig programmeren en geen prioriteiten kunnen stellen. Er zijn veel bedrijven die dat doen en Tesla dus blijkbaar ook. En dat mag ik best aan de kaak stellen.

Vergelijking. Ik heb een slim slot op mijn voordeur. Superhandig. Ik heb zeer uitgebreid onderzoek gedaan, net zoals met de aankoop van de Tesla. Er is o.a. beloofd dat de deur automatisch open gaat als ik er voor sta, batterijen 12+ maand mee doen, eenvoudig in een smart home geïntegreerd kan worden en het erg stil zou werken. De realiteit is anders. Het slot gaat niet automatisch meer open sinds twee maand, in de app geeft het 84% lading aan na een maand gebruik, maar het slot knippert rood voor 'kritisch laag' en stopt gewoon met werken, de verbinding met smart home verbreekt regelmatig en het is alsof een mes wordt geslepen als dat ding open gaat. Maar nu het mooie: ze zijn overal mee bezig en doen erg hun best en ook nog 1000x excuses. Moet ik dat dan accepteren dat nu ook de app afgelopen week 2 keer is gecrasht, waar dat de vorige maanden niet deed? Of mag ik dat ding vergelijken met een Nuki en er een behoorlijk probleem van maken?
Stond er beta op dat slot?

Google hield "beta" aan op de meeste van hun cloud services voor meer dan 5 jaar.

"Beta" houdt in dat het product nog niet 100% volledig is. Dat kan jammer lijken, maar de regensensor in mijn BMW was niet beta maar waarschijnlijk af-fabriek half blind? Dat NoA en andere FSD-dingen beta zijn, stoort me niet, omdat er software updates zijn waardoor het gedrag verbetert. Zonder beta tag zou je het product volwassen moeten beschouwen, en zo graag je wil dat FSD volwassen is, zo vind ik het niet. Ik zou me eerder storen als Tesla de beta tag zou verwijderen en zou beweren dat FSD en NoA volwassen is, want dat is het niet, alhoewel het beter is dan systemen van Volvo die geen beta naam meer hebben, en niet meer geüpdatet worden.

En on-topic: net rolt 2021.4.15 binnen op mijn Model X. En Beta 8 van iOS/iPadOS 14.5 en macOS 11.3.
 
Het is niet normaal dat alles beta is. Dat heet slordig
Niet eens. Herinner je je de eerste navigatie systemen? Die zouden we nu zelfs nog geen bèta stempel waard vinden. Echter, mochten die toen nog niet in de markt gezet zijn, dan zouden we via continuous improvement niet staan waar we nu staan.
Sommige zaken komen in test fase gewoon niet naar boven. Zie maar wat Astra Zenica en Jansen nu mee maken. Zelfs een clinical trial met N=40000 heeft geen problemen aan het licht gebracht. Soms moet je springen om vooruit te komen.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Vergelijking. Ik heb een slim slot op mijn voordeur.
Haha, ik heb net via een hobbyprojectje automatische schuifsloten op mijn garagedeur gemonteerd, aangestuurd door een wifi relais. Zouden moeten geofenced werken met Google home. Iedereen vertrokken: sloten toe, 1 gezinslid thuis: sloten open. Via mijn iPhone werkt het perfect. Via de Samsung van mijn vrouw (google operating system, google location app én google home automation app) werkt het niet. Ook locationhistory in google maps is zeer inaccuraat. Ik denk dat de Samsung doorschiet in zijn battery save mode.
Volgende stap zou geweest zijn om de huisdeuren te automatiseren. Welke slimme sloten werken er niet bij jou? Dan sluit ik die alvast uit.
Sorry voor offtopic. Maar wou nu wel even doorvragen om niet op dezelfde steen te schoppen als @Stream en mss interessant voor andere leden mss ook.
 
  • Like
Reactions: MaSansky
Niet eens. Herinner je je de eerste navigatie systemen? Die zouden we nu zelfs nog geen bèta stempel waard vinden. Echter, mochten die toen nog niet in de markt gezet zijn, dan zouden we via continuous improvement niet staan waar we nu staan.
Sommige zaken komen in test fase gewoon niet naar boven. Zie maar wat Astra Zenica en Jansen nu mee maken. Zelfs een clinical trial met N=40000 heeft geen problemen aan het licht gebracht. Soms moet je springen om vooruit te komen.
Iets nieuws een Beta geven kan ik begrijpen maar na bijna 4 jaar automatische ruitenwissers dan zou de beta label er wel eens af mogen. Beta op AP vind ik een andere discussie.
 
Niet eens. Herinner je je de eerste navigatie systemen? Die zouden we nu zelfs nog geen bèta stempel waard vinden. Echter, mochten die toen nog niet in de markt gezet zijn, dan zouden we via continuous improvement niet staan waar we nu staan.
Sommige zaken komen in test fase gewoon niet naar boven. Zie maar wat Astra Zenica en Jansen nu mee maken. Zelfs een clinical trial met N=40000 heeft geen problemen aan het licht gebracht. Soms moet je springen om vooruit te komen.
Mag dan zo wezen maar dan verwacht je ook bug fixes/verbeteringen op 'korte' termijn. Als we dan bv nog steeds de kaart van 2019 gebruike, een 2020 update hebben gehad die teruggetrokken werd zonder nieuwe versie noem ik dat niet echt continuous improvement. Lijkt dat die kaart data wordt gebruikt bij FSD/NoA en voor die extra functie hebben we in 2019 iig €6300 mogen betalen maar ook met 2021.4.12.2 en rijden met NoA heb ik iig nog steeds veel issues die ik relateer aan die verouderde kaart data.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Mag dan zo wezen maar dan verwacht je ook bug fixes/verbeteringen op 'korte' termijn. Als we dan bv nog steeds de kaart van 2019 gebruike, een 2020 update hebben gehad die teruggetrokken werd zonder nieuwe versie noem ik dat niet echt continuous improvement. Lijkt dat die kaart data wordt gebruikt bij FSD/NoA en voor die extra functie hebben we in 2019 iig €6300 mogen betalen maar ook met 2021.4.12.2 en rijden met NoA heb ik iig nog steeds veel issues die ik relateer aan die verouderde kaart data.
Is het de kaart die voor de nav en de snelheden zorgt? Ik zie op mijn kaart van 2019 wel degelijk de files van 2021. Misschien komen de snelheden ook van een aparte database (die inderdaad nog fouten bevat). Maar eerlijk, ga er maar aanstaan om dat overal en altijd perfect juist te houden. Zal enkel gebeuren als de overheden en aannemers verplicht worden om elk nieuw geplaatst bord te registreren.
 
Is het de kaart die voor de nav en de snelheden zorgt? Ik zie op mijn kaart van 2019 wel degelijk de files van 2021. Misschien komen de snelheden ook van een aparte database (die inderdaad nog fouten bevat). Maar eerlijk, ga er maar aanstaan om dat overal en altijd perfect juist te houden. Zal enkel gebeuren als de overheden en aannemers verplicht worden om elk nieuw geplaatst bord te registreren.
Waar de data vandaan komt is mij volledig onduidelijk. Sommige nieuwe wegen staan gewoon op de kaart. Live file info komt volgens mij zichtbaar via het connectivity pack (maar wordt gebruikt voor navigatie planning ook als je dat niet hebt). Er zijn echter heel veel wegen waar ik op NoA of totaal verkeerde rijstrook wisselvoorstellen krijg of gewoon totaal niet kan rijden (bv A6 naar A27 vanaf het noorden- na de aanpassing die rond eind 2019 gereed was heb ik daar nog nooit op NoA kunnen rijden). Hoe dat zit met snelheden etc zal toch eerst goed opgelost moeten worden met mijn vorige Audi had ik nooit problemen met de snelheidsaanduidingen op borden, ze werden eigenlijk altijd correct gelezen (zelfs 100/130 wissel gebaseerd op tijd). Blijft dat het zeker voor lange ritten redelijk rijden is en dat er wel wat issues zijn opgelost sinds dat ik met FSD rij dus wacht maar weer op de volgende update :)
 
Het is vrij verwarrend, maar het lijkt er op dat dit de hiërarchie is:

Visueel herkend door de auto (HW3.0):
  • Verkeersborden met snelheidslimieten (maar niet geprogrammeerd dat na een kruising de herkende snelheidslimiet komt te vervallen)
  • Verkeerslichten
Van het internet:
  • Google Maps
  • Google Maps luchtfoto's
  • Routering (indien geactiveerd in instellingen)
  • Verkeersinfo, op basis van fileherkenning door andere smartphone-gebruikers, die ook Google Maps (en Waze?) gebruiken
Offline, gedownload in de auto
  • offline routering
  • snelheidsbeperkingen
  • rijstroken en afritten
Daarom dat je dus een route kan krijgen die bijvoorbeeld wegenwerken of file kan vermijden, of een route kan volgen over een weg die in 2019 nog niet bestond. Maar als je dan op een weg komt die in 2019 wel al bestond en in de offline kaartdata zit, en waar de snelheidslimiet van fout op de kaart is, dat je dus een foute maximum snelheid wordt voorgesteld. Of waar de snelheidslimiet op de offline kaart 70 is, maar je camera een bord denkt te herkennen dat 30 of 50 zegt, en je dus beperkt wordt tot deze snelheid.
 
  • Informative
Reactions: Hbrink
De regensensor van mijn M3 LR heeft het altijd moeilijk als het niet regent maar het wegdek nog nat is
Dat is het hem juist. De M3 heeft geen regensensor.
Elon dacht: “Waarom licenties betalen voor een regensensor, als de wagen 8 cameras heeft die de regen kunnen zien?”.
Zoals bij de meeste ideeën ligt de realisatie net iets moeilijker. De stellen nl niet scherp op regen.
 
Welke slimme sloten werken er niet bij jou? Dan sluit ik die alvast uit.
Sorry voor offtopic. Maar wou nu wel even doorvragen om niet op dezelfde steen te schoppen als @Stream en mss interessant voor andere leden mss ook.
Danalock V3 ZBBT. Alles op Zigbee, want veiliger en sneller dan wifi, maar wel betaalbaar (Ikea, Hornbach, Lidl, Tuya, etc). Geofencing via mijn eigen smarthome zou werken, als het slot een stabiele zigbee-verbinding zou hebben. Het grootste probleem is dat alles in de cloud zit, en ik vertrouw hun cloud niet meer als dezelfde programmeurs dat ook gemaakt hebben.

Heb bij iemand anders Nuki geïnstalleerd (als onderdeel van een volledig smart home aanleggen - het wordt een uit de hand gelopen hobby) en dat ding werkt gewoon erg goed. Cloud-integratie is echter wel heel onvrij.

Op Tweakers.net vind ik de meeste informatie.
 
Maar om nou ALLES beta te noemen gaat wel erg ver. Ik heb ook wel irritatie gehad over de automatische ruitenwisser maar na diverse updates was de werking opeens wel oké (bijna perfect in mijn ogen maar dat kan voor iedereen wisselend zijn / daarnaast helpt een verse setje premium bladen ook nog een beetje)
Het was een reactie op wooter die beta als excuus gebruikte waarom er slordigheden in de software mogen zitten. Voor mij zijn het gewoon bugs
 
Beetje duf janken, en aangezien je hier met je Tesla nog altijd op dit forum zit, valt het precies wel mee. Maar inderdaad, als de regensensor je zo stoort dat je hierover blijft janken, ajb koop dan iets anders dan een Tesla.

Overigens ben ik al lang meer tevreden met de regensensor van m'n Tesla's dan die ik in mijn BMW's had.

Maar wat heeft dit te maken met 2021.4.x?

Ik zit momenteel met mijn Model X aan 2021.4.13.
Je taalgebruik is weer impeccable, Wooter. Ik blijf enthousiast over Tesla maar raad hem niemand aan.
Ik zit sinds vanmorgen op 4.15 in mijn S. Nog niet mee gereden.