Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2021.4.xx

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag rit met 2021.4.15.8 gedaan. Autopilot zoekt weer zéér zenuwachtig het midden van de rijstrook op. Van 2 rijstroken naar 1 levert een zeer nadrukkelijke slingerbeweging uit wanneer de stippellijn stopt. Zelfde met afritten nemen op NoA. Ik snap niet waarom dat gedrag er weer terug in sluipt. Pffft... Processie van Echternach all over again.
 
Vandaag rit met 2021.4.15.8 gedaan. Autopilot zoekt weer zéér zenuwachtig het midden van de rijstrook op. Van 2 rijstroken naar 1 levert een zeer nadrukkelijke slingerbeweging uit wanneer de stippellijn stopt. Zelfde met afritten nemen op NoA. Ik snap niet waarom dat gedrag er weer terug in sluipt. Pffft... Processie van Echternach all over again.
Vind ik ook, AP was sowieso al een hele tijd zenuwachtig met optrekken en remmen, vooral achter (schakel) auto's bij stoplichten. Ik gebruik AP alleen nog als alles op snelheid is, en zet hem uit als er stoplichten in zicht zijn, zodat hij niet op de rem trapt op het laatste moment.
 
2020.4.15.10 wordt hier nu geïnstalleerd. 2020.4.15.8 werd zaterdag geïnstalleerd. Even kijken wat er woensdag staat, als dit zo doorgaat. Vreemd gedrag...
Hier ook hetzelfde nu 2021.4.15.10 met het 2021 kaart materiaal.
Ervaring na ong 500 km gereden te hebben (veel harde regen en spray met tegenwind op terugreis):
- ruitenwisser reactie op wisselende regencondities was heel goed, geen enkele keer hoeven 'ingrijpen' en veel in regen en spray regen gereden.
- Op NoA snelweg rustig en ontspannen rijden, veel minder onnodige rijstrook wisselvoorstellen (juist op de stukken waar ik die voorheen altijd kreeg)
- alleen onduidelijke verschillen bij snelweg wisselingen; soms deed NoA het voorstel en soms weer zelf moeten voorstellen op plaatsen waar dit voorheen automatisch gebeurde.
- Met kaart materiaal update lijkt beterNoA beter te functioneren maar bv op A27 naar A6 noordelijke richting gaat nog steeds niet juist, andere kant kon ik nu geheel op NoA vertrouwen, dit was voorheen niet het geval.
- Heb veel minder onduidelijke snelheidsaanpassingen gekregen (rij op mijn vastgestelde snelheid) en ook geen rare remacties. Wel nog steeds een paar wissel voorstellen naar de invoegstrook vanaf een tankstation naar die snelweg!
- Heb bijna alles op chill mode gereden maar ook een stukje op instelling 'normaal' en hiermee vond ik het gedrag vrij nerveus (optrekken en remmen; net zoals @Woek hierboven aangeeft). Kan dat echter niet goed vergelijken omdat ik eigenlijk alleen de chill mode gebruik.
Er is een lichte verbetering maar zelfs volledig snelweg is met FSD (nog) niet mogelijk dus nog steeds op sommige plaatsen uitschakelen en de voet op het stroompedaal. Benieuwd wat de .10 release nu gaat brengen
 
goh, dat klopt!!! Zou de EU regelgeving daar een bepalende factor in zijn... of denk je dat dat geen invloed heeft?

Stel je voor, dat juist daar de kreupele factor zou liggen (De huidige EU AP is gelimiteerd t.o.v. de US versie)... of mijn conclusie; de terughoudende regelgeving in EU weerhoud de ontwikkelingen van FSD. Wij(in EU) krijgen nog 0% van de FSD beta(ik hoop het snel te zien, maar het is nergens in te zien hoe de communicatie en verwachtingen zijn, mijn hoop op EU FSD BETA is nihil momenteel).

Zo als ik het nu zie( en hoop dat het is ) kan de tesla crew de software ontwikkeling van FSD laten zien (zoals in de diverse videos over de FSD beta op youtube te zien is) dat er bij de EU langzaam wat beweging gaat komen.

Dus jij denkt dat de rest van de wereld geen enkele nieuwe release meer krijgt (incl NIET fsd-gerelateerde fixes/new features) omdat de EU niet snel is met goedkeuren (lees: ivm de EU lobby van europese fabrikanten komt de goedkeuring er pas als Mercedes/BMW etc op hetzelfde kennis/kunde niveau zitten)

We hebben altijd in EU al een met opzet kreupele FSD gehad ivm die regels, heeft ze nog nooit weerhouden software updates uit te brengen
Nee 20 weken lang op 2021.4-release branch blijven zitten is echt niet omdat ze pissig zijn over de EU wetgeving hoor, haha ;)
 
  • Like
Reactions: mnno
We hebben altijd in EU al een met opzet kreupele FSD gehad ivm die regels, heeft ze nog nooit weerhouden software updates uit te brengen

Dit komt vaak terug als argument. Niets van de UN regels houd verbeteringen tegen voor AP/TACC/NOA met betrekking tot verkeersbordherkenning, verkeersregels toepassen, wegpositie, matrixbordherkenning, autopark, de knipperlicht disco bij opritten en invoegen.

De afrit nemen met NOA. Dat gaat zo abrupt met zo vaak de auto veel te dicht richting de vangrail dat medepassagiers daar erg zenuwachtig van worden.

Stoplicht herkenning..... ook een feature die slecht werkt. Hoe vaak het geluidje af gaat op een verkeerd groen stoplicht. Je moet er niet aan denken dat de auto dit zonder bevestiging zou doen.

Ook het aan remmen voor een rood stoplicht. Heel vaak veel te laat en dan een beetje stotterend ruim voor de lijn tot stilstand.

De snelheid van aanpassen nadat je een snelheidslimiet bent gepasseerd i.p.v. er voor.

Detectie van snelheidslimieten die niet van toepassing zijn op de rijbaan waar de auto zich bevindt.

Wat dacht je van de oranje knipperende lichten (VR21 Overzicht van verkeersborden in Nederland | www.verkeersbordenoverzicht.nl ) voor een kruispunt. Hoe vaak reageert AP daar wel niet op. De auto die vertraagd omdat het denkt dat het een stoplicht is. Het is van den zotte dat je natuurlijk je voet moet gebruiken om dit steeds te compenseren.

Een lane change assist die belabberd werkt in de spits.

Zat te verbeteren wat niets met complexe logica m.b.t. city driving / FSD te maken heeft. Bovenstaande heeft ook helemaal geen raakvlak met radar prioriteit geven over visual sensors.

Dat FSD "kreupel" is boeit me helemaal niks.

Het feit dat bovenstaande door Tesla al jaren niet opgepakt wordt stelt mij teleur. Geo-based Verkeersregels en verkeers/matrixbordherkenning (inclusief andere borden staan los van FSD en is simpelweg uit te programmeren. Borden zoals B01 (voorrangsweg), A04 (advies), G01/G02 (einde) autosnelweg, G02/G03 (einde) autoweg, H01/H02 (einde) bebouwdeweg detectie zouden immens helpen

De detectie van deze borden in combinatie met simpele verkeersregel logica met een feedbackloop om deze data te gebruiken om de map data te corrigeren. Tesla is de enige die dat technisch maar maar deze kans al jaren laat liggen.