Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2021.4.xx

This site may earn commission on affiliate links.
Sorry, maar die discussie ga ik niet opnieuw opwarmen. Mijn fout. Ik had het beter niet vermeld.
Net dezelfde vragen kan je bij die toestellen stellen.

Hier geef je aan dat je Tesla niet vertrouwt, maar als je de microfoon en camera's van je laptops, smartphones, tablets en smart speakers niet hebt afgeplakt, geef je toch aan dat je Apple/Microsoft/Amazon/Google/... wél met die data vertrouwt? Of dat je gelooft dat Tesla liegt als ze stellen dat de camerabeelden niet met Tesla gedeeld worden, en gelooft dat Apple/Microsoft/Amazon/Google/... wel eerlijk zijn en ze je video en geluid niet opnemen.

Ik begrijp de bezorgdheid, maar je moet imho ook consequent zijn.
 
Omdat het niet goed is om de auto lang op 100% te laten staan.
Inderdaad, vergeten te vermelden, nooit met 100% wegzetten. Dus doorladen tot 100% vlak voor vertrek.
Om nog even in te gaan op de vraag waarom het in geen enkele instructie staat: Feitelijk verander je met deze procedure niks aan de capaciteit van de batterij, alleen de prognose komt daarna beter overeen met de werkelijkheid. Je zult met name bij het (die ene keer bijna) naar 0 toe rijden merken dat je een steeds hoger geprognotiseerd restpercentage bij aankomst in je routeplanner zult zien staan*. Je calibreert het BMS en niet de batterij zelf. Als je het nooit doet kom je in ieder geval nooit voor verrassingen te staan want het BMS corrigeert altijd omlaag en nooit omhoog, dus de geprognotiseerde rest wordt mogelijk lager dan de werkelijke rest, nooit hoger, bij een typical verbruik uiteraard. Zware storm tegen, ben je zwaar beladen of trek/draag je een last op de trekhaak, dan is de prognose te positief, maar dat weet je na een tijdje wel. De software richting routeplanner houdt in de prognose wel al rekening met temperatuur en hoogteverschillen.

NB Waar ik prognoses noem, heb ik het over de percentages die in je routeplanner worden aangegeven als "bij aankomst". Deze zijn betrouwbaar (rekening houdend met bovenstaande)
Voorbeeldje van calibreren: de laatste keer dat ik calibreerde heb ik tot 98% geladen voor een trip naar Drenthe voor een paar dagen. We hadden de fietsen mee.
Het BMS weet niet dat het verbruik daardoor hoger zou zijn en gaf aan dat ik met 60% aan zou komen. Vanwege de fietsen achterop en wat omrijden (fietsen bij de weerribben) arriveerden we met uiteindelijk iets van 52%. Aan het eind van de vakantie was daar nog 50% van over en gingen we (wederom met een omweg voor fietsen bij het dwingelerveld) uiteindelijk van daaruit met een geprognotiseerde 4% restcapaciteit naar huis. Normaal haal je het dan niet wegens de fietsen (zo'n 20% extra verbruik bij 107 km/h teller). Maar aangezien de BMS 9 km onder de werkelijke maximumcapaciteit zat (zo bleek achteraf) hadden we echt 4% over (bij een iets lagere snelheid van 105 gemiddeld). In Teslamate zat de projected range een paar dagen na de vakantie 9 km hoger dan daarvoor. Misschien dat het bij laden tot 100% en doorladen tot ie echt stopt met laden 10 km of meer was geworden, maar goed het gaat mij niet om het exacte aantal Km's maar om een enigszins betrouwbare restcapaciteit.
 
Zijn er mensen bij wie horizontaal geplaatste stoplichten goed worden herkend? Zelfs op 2021.4.18 is het een kleurendisco en lijkt de auto geen idee te hebben of het rood, oranje of groen is.

Verder reed ik gister op een 80 km/u weg met een spoorlijn parallel aan de weg, ongeveer 5 meter rechts van de weg. Bij elk spoorsein, rechts van het spoor en ca 10 meter van de weg, ging de auto flink in de rem omdat hij op het laatste moment dacht dat het een rood stoplicht was. Ook remt de TACC vaak voor vluchtheuvels af tot een snelheid van 30-40 km/u. Uiteindelijk was ik meer aan het corrigeren dan lekker relaxed rijden :(
Kan haast niet wachten tot die geweldige step change komt 🤞
 
  • Like
Reactions: Koifim
Heb nu .18 en de nieuwste kaarten. Het heeft niet geholpen bij het bepalen van de juiste snelheid - even willekeurig als voorheen.

Als ik zo kijk naar mijn eigen notities is er sinds eind vorig jaar eigenlijk niets verbeterd (2020.48) bij het rijden. Dingen die ik dacht die waren verbeterd, waren een versie later weer verminderd. Heeft iemand aantekeningen met een voorbeeld van situaties die wel duidelijk verbeterd zijn?
 
Ik zit nog op 4.18. dus 4.18.1. nog niet binnen. Ben benieuwd want zoals eerder gezegd, is mijn binnencamera afgeplakt.
Begrijp ik en ga ik ook doen. Ik wil zelf wil bepalen wanneer de camera wordt gebruikt en waarvoor. Hier de enige info die ik erover kon vinden: Tesla's In-Car Cameras Raise Privacy Concerns
Mocht Tesla duidelijker gaan aangeven hoe er met de data omgegaan wordt, zoals de EU gebiedt(!), dan kom ik hier misschien wel op terug.

En wanneer gaat het klepje open? Tesla Model S owner makes in-car video conference calls possible in preparation for an autonomous future
 
Heb nu .18 en de nieuwste kaarten. Het heeft niet geholpen bij het bepalen van de juiste snelheid - even willekeurig als voorheen.

Als ik zo kijk naar mijn eigen notities is er sinds eind vorig jaar eigenlijk niets verbeterd (2020.48) bij het rijden. Dingen die ik dacht die waren verbeterd, waren een versie later weer verminderd. Heeft iemand aantekeningen met een voorbeeld van situaties die wel duidelijk verbeterd zijn?
Ruitenwissers ;)
 
Begrijp ik en ga ik ook doen. Ik wil zelf wil bepalen wanneer de camera wordt gebruikt en waarvoor. Hier de enige info die ik erover kon vinden: Tesla's In-Car Cameras Raise Privacy Concerns
Mocht Tesla duidelijker gaan aangeven hoe er met de data omgegaan wordt, zoals de EU gebiedt(!), dan kom ik hier misschien wel op terug.
Wacht, de club die vorige maand trots liet zien wat je moest doen om de driver monitoring maatregelen te omzeilen om vanuit je achterbank met je Tesla te rijden, als een aanklacht dat Tesla geen goeie driver monitoring deed in tegenstelling tot hun concurrentie die wel camera's gebruikt, komt nu klagen dat Tesla een camera op je richt om te verzekeren dat je achter het stuur zit?

WTF.

Dit zat overigens als 3e in mijn Google results:


1622567916572.png


RTFM dus, in plaats van paniekerig tape over de camera van je auto te plakken (en die van je smartphone, tablet en laptop ongemoeid te laten).
 
Ik heb ook zo'n schuifje geplaatst om de camera af te dekken. De vergelijking met camera's van smartphone, laptop edm gaat niet op want die camera's schakel je zelf in. Er kan uiteraard misbruik van gemaakt worden, daar ben ik niet blind voor. Maar Tesla gebruikt die camera enkel en alleen om mij te monitoren! Toch iets anders dan iemand die mijn camera hackt om mij te bespioneren. Ik zal eerst duidelijk op papier moeten hebben waar ze de beelden voor gebruiken en waar die worden bewaard. Voor mijn part schakelen ze die AP dan maar uit.
 
De vergelijking met camera's van smartphone, laptop edm gaat niet op want die camera's schakel je zelf in. Er kan uiteraard misbruik van gemaakt worden, daar ben ik niet blind voor.
Lijkt me net wel. Er is vaak geen externe identificatie op webcams en de camera van je smartphone of tablet dat de camera actief is. Er zijn gevallen bekend van spy software op Windows computers waarvan de camera videobeelden vrolijk doorstuurde zonder dat de gebruiker ervan wist. Zelfs op Android zijn er gevallen bekend dat apps stiekem de camera activeerden om mee te kijken, zonder een indicatie te geven aan de gebruiker dat een camera aan staat.

Maar Tesla gebruikt die camera enkel en alleen om mij te monitoren! Toch iets anders dan iemand die mijn camera hackt om mij te bespioneren.
Dus Tesla die de camera die je gebruikt om te monitoren is slecht. Iemand die je camera hackt om je te bespioneren is goed?

Ik zal eerst duidelijk op papier moeten hebben waar ze de beelden voor gebruiken en waar die worden bewaard. Voor mijn part schakelen ze die AP dan maar uit.
Je vraag is al beantwoord in de release notes.

1622571861155.png


Ik weet niet of ze bij het SeC nog een printer hebben, laat staan dat iemand je de moeite gaat doen om een printje te maken van de release notes, als je het zo nodig op papier wilt.
 
  • Like
Reactions: Woek and SpaceWagon
Green heeft ook confirmed: DMS NN (detection) staat altijd aan, maar er wordt niks geüpload tenzij dat expliciet aangezet is in data sharing settings.
Klopt:


In mensentaal: als je hebt gekozen om je data niet te delen, wordt het proces om de videobeelden naar kleinere bestandsformaten te converteren om de beelden op te slaan zelfs niet gestart, dus je beelden worden niet opgenomen.
 
Lijkt me net wel. Er is vaak geen externe identificatie op webcams en de camera van je smartphone of tablet dat de camera actief is. Er zijn gevallen bekend van spy software op Windows computers waarvan de camera videobeelden vrolijk doorstuurde zonder dat de gebruiker ervan wist. Zelfs op Android zijn er gevallen bekend dat apps stiekem de camera activeerden om mee te kijken, zonder een indicatie te geven aan de gebruiker dat een camera aan staat.


Dus Tesla die de camera die je gebruikt om te monitoren is slecht. Iemand die je camera hackt om je te bespioneren is goed?


Je vraag is al beantwoord in de release notes.

View attachment 668444

Ik weet niet of ze bij het SeC nog een printer hebben, laat staan dat iemand je de moeite gaat doen om een printje te maken van de release notes, als je het zo nodig op papier wilt.
Waar in die release notes staat de mogelijkheid om te kiezen of je akkoord gaat of niet? Dit versta ik onder op papier hebben. Ik kan de data sharing uitzetten maar dan nog blijft de camera actief. De reden van deze camera werd bij aankoop om een heel andere reden voorgesteld, om de passagiers te observeren wanneer we onze auto zouden inzetten als taxi met FSD functie :rolleyes:. Ik ga hier weinig woorden aan vuil maken, de camera blijft afgedekt.
 
  • Like
Reactions: Epyx