Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2021.4.xx

This site may earn commission on affiliate links.
Zonet +2000km erbij gezet op de Model X, en wat me opviel is dat ik helemaal geen phantom braking meer heb gehad. Ik heb nog 2021.4.18.2 met HW3.0 en MCU2.

Enige wat me stoorde was dat verkeersborden herkennen enkel op gewone wegen gebeurt, niet op snelwegen. En Duitsland heeft nogal wisselende snelheidslimieten op snelwegen.

Zelfde versie, maar M3P: nog steeds ‘phantom brake’ events hoor en ook het zenuwachtige en levensgevaarlijke ‘plots inhouden als ik een vrachtwagen passeer’ euvel. Het zal wel aan het weer liggen, of zo.
 
Resultaten van vandaag. Kilometertje of 60 in totaal.

Op twee plekken ging voorsorteren mis. In Amsterdam toch weer een "sorteer rechts om linksaf te slaan" en vandaag een hele irritante: sorteer volledig rechts voor, terwijl de middelste baan nodig was. Het gaat om de afslag Wijk aan zee bij Beverwijk.
Screenshot_20210730-195935_Maps.jpg


Snelheden ging ook naar willekeur:
  • Zijweg met 30 km/u werd toegepast
  • Uit de Amsterdamse SuC begin met onbekende snelheid, werd daarna 30(???) ipv 50, en ging buiten de bebouwde kom toch maar 80.
  • Einde snelheid op zijweg werd toegepast
Heb meerdere keren een rood stuurtje gehad waar ik bijna een jaar er geen heb gehad.

Ben dus nog meer in het kamp "los die kleine bugs nou eerst eens op"
 
Tuurlijk heb ik een prima oplossing, en het spijt me dat ik het op Tesla afgeef.

Als ik merk dat het na meerdere keren goed in een soortgelijke situatie, ineens verkeerd gaat:
  • Remmen. FSD schakelt dan gelijk uit
  • In de achteruit en terugrijden
  • De situatie handmatig afronden
  • FSD weer aan
Werkt prima voor mij. Jammer dat het niet voor anderen werkt. Toch voor mij methode 1.

Een andere methode is:
  • Precies weten hoe het moet en hoe de route is.
  • Indien de auto het goed doet, laten
  • Indien de auto het verkeerd lijkt te doen, overnemen
Het probleem is wel de eerste stap, maar dat is een kwestie van ervaring of op het laatste moment een leermomentje hebben.

Zo heb ik vandaag voor grote delen van de route 50 km/u te hard gereden volgens m'n Tesla, nadat tot tweemaal toe een "einde snelheid" bord stond en zelfs gevisualiseerd werd. Deze heb ik volgens de tweede methode opgelost en toen ik 15 km verder eindelijk de juiste snelheid had, vrolijk de FSD er weer opgezet. Zo ook bij een zeer nauwe afrit (te smal voor een hedendaafse auto), waar mijn vrouw gillend naar de betonnen vangrail gebaarde waar we veel te dicht naar toe manouvreerden, rustig het stuur overgenomen en half de snelweg weer opgeswieperd om net zoals iedereen op de lijn gereden. Methode 2 - supermethode.
 
Prima, opbouwende kritiek. Maar het is nutteloos zolang er geen supportteam is in Nederland/Belgie voor de software-kant van onze auto's. Voor de hardware hebben we de Tesla garage's. Voor de software/autopilot kant is er niet echt een team welke met de doorontwikkeling van onze auto's bezig is in Europa. Vandaar dat we al 3 jaar stomme bimboware krijgen en dat spelfouten er jaren in blijven zitten. Of is het echt een DAScam ?

Hoe moeilijk kan het zijn om uit de data te genereren dat op sommige trajecten iedereen gas bij geeft om 80 te rijden ipv. 60? En kan achter de feedback knop niet gewoon een vraag zitten waarom je de feedback-knop gebruikt hebt?
 
  • Like
Reactions: OttoR
Vandaag weer eens AP geprobeerd over een route van ca 300km. Behalve de (near) phantom-breaks op stukken weg die inmiddels wel bekend moeten zijn (oa A12, A2, A9) viel het mij op dat de AP snelheidslimiet functie dra-ma-tisch slecht werkt. Herhaaldelijk overschrijdt de auto de snelheidsbeperking op de borden (die hij vaak goed herkend) met ca 10 - 20(!) km. Ik heb herhaaldelijk gecontroleerd of de instellingen voor AP goed staan (snelheidslimiet met max 4 km overschrijding). Ter illustratie: borden geven aan 100km, dit wordt goed herkend en staat in het scherm (bordje met rode rand), echter staat daarnaast de blauwe maximum snelheid van 120km (de Tesla “advies” snelheid”) en rijdt de auto ook daadwerkelijk die 120km. Daarbij dus voorbijgaand aan de door mij ingestelde harde snelheidslimiet van (in dit geval) 100+4 = 104km/h

Ik hoop van harte dat dit een “user error” is en ik laat mij daar heel graag door jullie in corrigeren / onderwijzen. Indien dit echter een softwarematige fout betreft is dit een zeer zorgwekkende zaak.
 
Vandaag weer eens AP geprobeerd over een route van ca 300km. Behalve de (near) phantom-breaks op stukken weg die inmiddels wel bekend moeten zijn (oa A12, A2, A9) viel het mij op dat de AP snelheidslimiet functie dra-ma-tisch slecht werkt. Herhaaldelijk overschrijdt de auto de snelheidsbeperking op de borden (die hij vaak goed herkend) met ca 10 - 20(!) km. Ik heb herhaaldelijk gecontroleerd of de instellingen voor AP goed staan (snelheidslimiet met max 4 km overschrijding). Ter illustratie: borden geven aan 100km, dit wordt goed herkend en staat in het scherm (bordje met rode rand), echter staat daarnaast de blauwe maximum snelheid van 120km (de Tesla “advies” snelheid”) en rijdt de auto ook daadwerkelijk die 120km. Daarbij dus voorbijgaand aan de door mij ingestelde harde snelheidslimiet van (in dit geval) 100+4 = 104km/h

Ik hoop van harte dat dit een “user error” is en ik laat mij daar heel graag door jullie in corrigeren / onderwijzen. Indien dit echter een softwarematige fout betreft is dit een zeer zorgwekkende zaak.
Het is toch altijd zo geweest dat je op snelwegen harder kan rijden dan de max snelheid op ap ? Dat is trouwens ook bij veel andere merken zo.
 
Het is toch altijd zo geweest dat je op snelwegen harder kan rijden dan de max snelheid op ap ? Dat is trouwens ook bij veel andere merken zo.
Ja dat klopt maar het idee van AP is toch altijd geweest dat de auto zelf de snelheidslimiet aan zal houden? Dat gebeurt nu dus niet. Niet alleen dat, de auto overschrijdt de door mij ingestelde limiet.
 
Borden worden op snelwegen dan wel herkend, maar hij doet er niets mee.

Bordenherkenning en invloed op snelheidslimiet is enkel actief op niet-snelwegen.

Dat zal er vermoedelijk mee te maken hebben dat bordenherkenning niet feilloos is (je wil niet dat ie een bord van 50 km/u op een parallelweg herkent en toepast) en dat zelfs het opvolgen van dynamische signalisatie vaak betekent dat je een rijdende chicane bent. Beetje tragisch, want een kilometer verder rijdt al dat verkeer dat aan 100+ je voorbij snelt gewoon vast in die file waar die dynamische borden voor verwittigden...
 
  • Like
Reactions: job-lek
Borden worden op snelwegen dan wel herkend, maar hij doet er niets mee.

Bordenherkenning en invloed op snelheidslimiet is enkel actief op niet-snelwegen.

Dat zal er vermoedelijk mee te maken hebben dat bordenherkenning niet feilloos is (je wil niet dat ie een bord van 50 km/u op een parallelweg herkent en toepast) en dat zelfs het opvolgen van dynamische signalisatie vaak betekent dat je een rijdende chicane bent. Beetje tragisch, want een kilometer verder rijdt al dat verkeer dat aan 100+ je voorbij snelt gewoon vast in die file waar die dynamische borden voor verwittigden...
OK dank, dan is het dus (mijn) user error. Ik had begrepen / verwacht dat snelheidslimiet gekoppeld was aan bordherkenning maar dat klopt dus niet.
Dan vind ik het nog steeds vreemd dat de “advies” snelheid (dat blauwe stuurtje) boven de toegestane limiet ligt maar dat zal vast met kaart data te maken en dat het merendeel van de vloot daar te hard rijdt :O
 
Bordenherkenning en invloed op snelheidslimiet is enkel actief op niet-snelwegen.

Vandaag naar de deltawerken gereden. Wat een hoop nav kaart fouten in Zeeland.

Dan ook AP die hinderlijk steeds remt bij bord VR21 + J32 + OB401.

1627842012402.png


Voorheen leek het erop dat AP altijd de map Vmax over nam. Maar dat gebeurde vandaag niet. AP neemt wel de V max van de borden over. Misschien was dat altijd al zo maar zo vaak rij ik niet op hele lange stukken N weg.

Geen phantom brakes meegenaamt
 
Borden worden op snelwegen dan wel herkend, maar hij doet er niets mee.

Bordenherkenning en invloed op snelheidslimiet is enkel actief op niet-snelwegen.

Dat zal er vermoedelijk mee te maken hebben dat bordenherkenning niet feilloos is (je wil niet dat ie een bord van 50 km/u op een parallelweg herkent en toepast) en dat zelfs het opvolgen van dynamische signalisatie vaak betekent dat je een rijdende chicane bent. Beetje tragisch, want een kilometer verder rijdt al dat verkeer dat aan 100+ je voorbij snelt gewoon vast in die file waar die dynamische borden voor verwittigden...
Nou, ik had bij beverwijk net als @Stream een 30km bord herkenning en beginnende rem-actie, die ik zoals zo vaak, met voet boven accelerator hangend wel snel kon parereren. Max bleef heel lang op 30 km staan, dus ik heb AP niet meer geprobeerd totdat het weg was. Kan dus niet met zekerheid zeggen of AP nog zou hebben gewerkt op 100+. Heb ook wel vaker 80 km van een parallelweg opgepikt. Dus de stelling dat hij er op snelwegen niks mee doet lijkt me niet te kloppen Wooter.
 
Nou, ik had bij beverwijk net als @Stream een 30km bord herkenning en beginnende rem-actie, die ik zoals zo vaak, met voet boven accelerator hangend wel snel kon parereren. Max bleef heel lang op 30 km staan, dus ik heb AP niet meer geprobeerd totdat het weg was. Kan dus niet met zekerheid zeggen of AP nog zou hebben gewerkt op 100+. Heb ook wel vaker 80 km van een parallelweg opgepikt. Dus de stelling dat hij er op snelwegen niks mee doet lijkt me niet te kloppen Wooter.
Misschien regionale verschillen. In Duitsland mistte ik het automatisch aanpassen van de snelheid op basis van herkenning van snelheidsborden op de snelweg.
 
Heb ook wel vaker 80 km van een parallelweg opgepikt. Dus de stelling dat hij er op snelwegen niks mee doet lijkt me niet te kloppen Wooter.
Als hij het bord van 80 van de parallelweg oppikt en ook nog zijn snelheid aanpast, dan ‘denkt’ hij dat hij op de parallelweg zit.
Jou feit bewijst dus niet dat hij zijn snelheid ook op autowegen aanpast.
GPS locatie die een wagen capteert is niet zo nauwkeurig, maar wordt door sensoren en software gecorrigeerd. Ik denk dat puur op GPS de wagen niet kan detecteren of je op de autoweg of op de parallelweg zit. AI en machinelearning zullen dat nog wel visual leren detecteren. Geduld.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Misschien wat uitleg over AP en AI inhet algemeen.
Naar mijn mening is de evolutie als volgt:
Alle overrules en afbrekingen worden gelogd. Op plaatsen waar dat bij iedereen gebeurt, gaat dat bekeken worden (geprioretiseerd op aantal en % van de wagens die overrulen: als iedereen overruled komt het hoger). In eerste instantie gebeurt dit manueel. Een leger mensen kijkt of het terecht is. Via google street view of nu misschien al via de camerabeelden. Als het terecht is, gaat het naar de iemand die actie kan ondernemen. Er zijn heel veel overrules, je wint de lotto als jouw geval bekeken wordt.
Een apart machinelearning team werkt in parallel aan de automatisatie van die correcties. Vb: als iedereen de 80km per uur negeert en manueel naar 100 gaat, dan wordt de foto automatisch toegevoegd aan de AI met de melding dat je bij die foto 100 mag.
AI werkt met foto’s. Cases. Elke foto krijgt een beslissing mee. Wordt bv gevoed met 1000en foto’s van een fiets. Actie is: voorzichtig voorbij rijden en 1m afstand laten. Dan gaat het fout met een fiets op het dak van een voorligger. Die uitzondering wordt ooit gecapteerd en AI wordt gevoed met foto’s van fietsen die een andere actie vergen: fietsen op het dak, op de trekhaak, op een foto achterop een vrachtwagen, een fiets tegen een gevel…
Je begrijpt wat voor monnikenwerk het is. En je begrijpt wellicht ook dat er fouten gebeuren.
Kudo’s voor de mensen die er in geloven. Maar we hebben al een aantal mooie voorbeelden. Wie had 20 jaar geleden ooit gedacht dat we zo goed als elke straat in de wereld om het even waar we zijn op ons scherm zouden kunnen toveren?