Ik vind wel dat je in dit stadium van ontwikkeling niet beter kan verwachten en steeds beducht moet zijn dat zoiets kan gebeuren. Dat is ook wat Tesla voorschreef als je AP besteld hebt. En ja, ik laat mij ook verleiden tot onoplettendheid, net omdat het op de autoweg 99,9% van de tijd wel werkt.
Probleem hier is ook dat het niet consistent is.
Weet nog wel dat ik het eerste jaar door Duitsland reed en AP helemaal de kluts kwijt was bij gele belijning aan het begin en einde. Half jaar later was ik zo verbaasd hoe fan-tas-tisch AP gewoon de gele banen volgde bij bijna elk stuk wegwerkzaamheden op één na waar in de bocht opeens de gele streep stopte (waarschijnlijk losgelaten) en de auto opeens weer de witte belijning wilde volgen. Weer een half jaar verder en AP was weer drama en was bij elk stuk wegwerkzaamheden weer de kluts kwijt.
Je moet inderdaad alert zijn. Ook daar waar je denkt dat AP het wel zal redden.
Ik heb m'n auto 3 jaar en 2 maanden geleden ging AP zonder pardon in een flauw bocht naar rechts zonder reden gewoon rechtuit. Ik schrok me helemaal kapot en het ging net goed. Zo'n eenvoudige zonder auto's of bijzonderheden en AP faalde.
Is de AP lane assist de beste op de markt? Ja! Maar ook de irritantste door het aan/uit/aan/uit/aan/uit/aan/uit.
Is de EAP/FSD lane change assist de veiligste? Ja! Maar ook de minst bruikbaarste omdat een gat waar een vrachtwagen dubbel oplegger in past een rood baanvak geeft.
Is Sentry Mode beter dan elk ander ingebouwd system? Ja! Maar dashcams die op low-bitrate parking modus hebben en 24x7 draaien zijn vaak nuttiger omdat Sentry Mode behalve de cameras probeer te slim te zijn om 'events' vast te leggen. Lekker nuttig die regendruppels! Maar deur schade wordt niet altijd gedetecteerd. Geef mij liever de low-bitrate 24x7 xh265 files en gebruik m'n SD kaart storage als volledige buffer en niet enkel het laatste uurtje (!!!!!)
Is Spotify de beste player in de Tesla? Nee, bij lange na niet! Search is slecht, playlists slecht, je kunt niet door klikken naar albums of artiesten. Spotify via carplay of andriod auto is superieur! Now playing van vrienden niet beschikbaar. Het is gewoon een half bakken super eenvoudige ondersteuning en helaas geen officiele player.
Is de navigitie goed? It depends, verbruiksschatting en adres invoer is AWESOME! (zeker nadat ik vorige week een "oude" Audi e-tron A3 mee kreeg als leen auto) maar route alternatieve, points of interest op de route, flitsers, multi-point navigatie, navigatie delen met derden is gewoon niet beschikbaar en zal er ook niet snel komen.
Het trieste hier is dat heel het systeem gesloten is waar CarPlay en Android auto officiele apps heeft. Disney+ en Netflix zijn gewoon eenvoudige browser shells.
Mensen zijn altijd verbaasd over het grote scherm maar je kunt er he-le-maal niks mee. Geen custom apps, geen video delen. Ik kan er niet zo 1,2,3 opkomen welke vragen me over de jaren gesteld zijn maar ik moet vaker nee verkopen dan een ja met daarop volgend "maar met Android Auto wel maar dat ondersteund Tesla niet".
Mijn stille hoop is dan ook op de nieuwe S/X met de entertainment upgrade. Geef het tijd en dergelijke koppelingen gaan daar wel komen maar alle huidige S/X/3/Y met hun grote schermpjes krijgen *niks* op dat gebied.
Maar een man mag dromen daarom over 2 of 3 jaar hoop ik dat de Model Y er is met nieuwe cellen, met facelift, vehicle 2 load (V2L), uiteraard ook de entertainment upgrade maar dan de V2 variant, een open app store, natuurlijk Autopilot HW4 want HW3 is niet krachtig genoeg voor FSD level 4/5, HDR cameras, overal dubbel glas, , camera in de bumper en ventilated seats waarbij de stoelen ein-de-lijk een slag groter zijn om de grotere Europeaan te ondersteunen en hetzelfde comfort te geven als BMW of Mercedes en uiteraard zonder alle bovenstaande software/hardware issues.
Dan is maar de vraag of over 2 of 3 jaar VW die positie ook niet voor mij kan innemen.....