Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2021.4.xx

This site may earn commission on affiliate links.
De gele lijn is overduidelijk niet van toepassing. Simpelweg omdat die er alleen links is en niet rechts. Geen enkel mens zal de linkerbaan oprijden bij het zien van deze lijn. Dus is mijn conclusie dat AP er hier een potje van maakt.
Dit is hoe AP geprogrammeerd is. De rechterlijn ontbreekt vaak, of is onzichtbaar door fietsers, plassen, geparkeerde wagens. Dus heeft men AP zo geprogrammeerd dat hij prioritair de linker lijn volgt. Jouw linker lijn is de rechterlijn voor de wagen naast jou. Hij zou die volgens de wet dus moeten volgen.

Mijn stelling is dat AP nooit alle uitzonderlijke gevallen zal aan kunnen, tenzij de wegenbouwers er moeten (wettelijk verplicht) voor zorgen dat er geen uitzonderingsgevallen zijn.

Als de lijnen naar een afgrond draaien (bv naar een brug die ondertussen weggespoeld is), dan zal de huidige AP de afgrond in rijden.

Wacht maar tot AP meer ingeburgerd is en kwajongens, vandalen, terroristen, beginnen door te hebben hoe het werkt. Door een gele lijn te schilderen sturen ze je eenvoudig de gracht in.
En als dat probleem softwarematig opgelost zou zijn, dan doemt er weer een ander op.

Ik heb al eens de programmatie van AI uitgelegd op dit forum. Dit is een nieuw bewijs dat het momenteel niet beter kan. Als je dit er niet bij wil nemen, is de enige optie om geen AP te verkopen en nog tientallen jaren te wachten tot de machinelearning zijn werk volbracht heeft. Het nu al live zetten van de huidige AP (metde bestuurder als eindverantwoordelijke) laat toe om heel veel cases te verzamelen om zo de machinelearning te versnellen. Maar maak je geen illusies, het zal nooit 100% zijn. Wel op een niveau met een aanvaardbaar risico. Vergelijk het met een vliegtuig nemen. De techniek is ook niet 100% veilig, maar het kleine risico nemen we er bij.
 
Even los van het wat mij betreft misplaatste gebagatelliseer; Ik heb ook zo mijn ervaringen (met spitsstroken en zo (bijv A50 net na afslag beekbergen)) Maar die zijn echt anders. Dan wordt je uit je strook geduwd door een lijn die jouw vak doorkruist (en is dat ergens ook wel logisch geredeneerd door AP, die geen spitsstroken kent (en de doorgetrokken streep van een spitsstrook ten onrechte als iedere doorgetrokken streep ziet)). In dit geval staat er terwijl geel naar links gaat, weg van het vak waarin je rijdt, een rechtdoorgaande onderbroken streep, die de rol van de gele streep zou moeten overnemen, zeker nu er geen doorgetrokken streep door het vak waarop je rijdt, kruist.
Maar goed, niet voor niks moet je nog steeds je handen aan het stuur houden en dus bij gele strepen en zeker wegversmallingen dat ding maar even uit.. .
@job-lek kan erover meepraten, @pvkeep gelukkig nog niet. Ik zit liever in Paul's kamp en bedank hem voor de waarschuwing, want daar gaat het toch om?
 
Maar goed, niet voor niks moet je nog steeds je handen aan het stuur houden en dus bij gele strepen en zeker wegversmallingen dat ding maar even uit.. .
Inderdaad. We hebben iets gekocht waarvan we wisten dat het niet ‘af’ was en dat we er supervisie over moesten houden. We moeten dan ook niet klagen als die supervisie inderdaad eens nodig is.
Jullie hebben met AP2 nog de belofte dat het ooit ‘af’ zal zijn, maar dat is een andere discussie.
 
  • Like
Reactions: job-lek
In een ideale wereld reed die man ook een Tesla, en had zijn ADAS wel gereageerd.

Ik heb diverse malen een aanrijding handmatig moeten voorkomen. Mijn Tesla heeft nog *nooit* ingegrepen.



Fout ligt hier bij diegene die de streep niet verwijderd heeft.

Gelden die gele lijnen niet enkel bij werkzaamheden dus in combinatie met:

1628507190303.png


Gezien AP geen borden herkent is het juiste gedrag door AP onmogelijk enkel op belijning toe te passen.
 
Ik heb diverse malen een aanrijding handmatig moeten voorkomen. Mijn Tesla heeft nog *nooit* ingegrepen.
Mijn Tesla heeft één keer duidelijk ingegrepen op een stuk versmalde snelweg bij wegenwerken, waar een vrachtwagen op het rechtervak plots uit zijn baanvak kwam en in mijn baanvak kwam rijden, terwijl ik ernaast reed. Een beetje een vergelijkbare situatie als hier, waar dat ik de Ford Mondeo zou zijn en de vrachtwagen pvkeep speelt.

Even los van het wat mij betreft misplaatste gebagatelliseer
Ik denk dat iedereen die eens een keertje op een spitsstrook heeft gereden met AP op, of eens een snelweg in Wallonië heeft gereden, hier niet verrast over is. Tesla AP volgt lijnen, ook de foute. Da's geen wereldnieuws.
 
Heb je een linkje naar wetgeving waar staat dat je een doorgetrokken streep bij een spitsstrook wel mag kruisen?
[EDIT] wel in een verkeersbesluit verankerd, anders kun je de strook rechts niet eens gebruiken , want je kunt er nooit op komen zonder de doorgetrokken streep te doorkruisen. (en ook niet af)
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: wooter
Wel, de opbouwende en behulpzame geluiden komen van mensen die je adviseren dat gele lijnen wettelijk witte lijnen vervangen, en dat de weginfrastructuur in Wallonië ondermaats is en AP daar soms apart op reageert.

Woordgebruik zoals kapitale fouten en bagatelliseren zijn daarentegen niet opbouwend of behulpzaam, laat staan gezond kritisch. Ze hebben een inherent negatief vooroordeel. Net zoals zegswijzen zoals "het moet me toch even van het hart" en "de problemen onder de mat proberen te schuiven".
 
  • Like
Reactions: elu_r and job-lek
I
Spitsstroken en de belijningen zijn triest geïmplementeerd ja.

Op een traject wat je niet dagelijks rijdt is gewoon verrassing wat ze neerzetten.
Ik snap niet waarom ze er niet gewoon een derde baan met doorbroken belijning van maken. Afkruisen wanneer hij niet gebruikt mag worden. Dan ben je consequent.
 
Het moet me toch even van het hart hoe sommigen op dit forum dit soort kapitale fouten van Autopilot bagatelliseren en de problemen onder de mat proberen te schuiven. Waar zijn de tijden gebleven dat hier de opbouwende, behulpzame en gezond kritische geluiden de boventoon voerden?
Ik ben misschien idd wat bagatelliserend over gekomen. was niet de bedoeling. Het feit op zich is ernstig. Mijn excuses.

Ik vind wel dat je in dit stadium van ontwikkeling niet beter kan verwachten en steeds beducht moet zijn dat zoiets kan gebeuren. Dat is ook wat Tesla voorschreef als je AP besteld hebt. En ja, ik laat mij ook verleiden tot onoplettendheid, net omdat het op de autoweg 99,9% van de tijd wel werkt.

Dit is een geval, dat zich waarschijnlijk slechts op 1 plaats in de wereld voor doet. Je kan toch niet verwachten dat dit ingeprogrammeerd zit. Trouwens, hoe zou je dat doen? Zelfs in mensentaal kan ik alleen hetvolgende verzinnen: ”Volg overal prioritair de gele lijn, tenzij op de E411 in België aan km-paal xxx,x”.

Het feit dat er zich links een auto bevindt, is geen goeie regel, hij wordt verondersteld om ook de gele lijn te volgen (immers als de gele lijnen correct zijn en AP zou niet opschuiven als er iemand naast rijdt, dan zou je andere problemen krijgen (verkeer komt tot stilstand aan de eerste hindernis van de werken, hopelijk niets ernstiger).

Misschien waren de werkzaamheden nog maar pas beëindigd. Dit zou dan betekenen dat alle regeltjes elke dag op elke plaats zouden moeten gecheckt worden om te zien of er zich geen nieuwe uitzonderingssituatie voordoet. Of elk uur eigenlijk, of misschien wel elke minuut.

Het beste wat ik kan bedenken is dat jouw overrule gelogd wordt en dat als er x Tesla’s op dezelfde plaats overrulen, dat de uitzondering de regel wordt. Maar dan krijgen ze van mij veel overrules te behandelen. Ik breek AP in druk verkeer wel vaker af. Niet omdat het niet werkt, maar omdat ik ongeduldig ben. Dit zouden allemaal false positives zijn.
 
  • Like
Reactions: job-lek and pvkeep
Het voorbeeld van @pvkeep geeft maar weer eens aan dat je niet blind kunt vertrouwen op de software. Zelfs ervaren Tesla rijders zullen hier vroeg of laat tegenaan lopen. Ook de belijning van de spitsstroken blijft riskant.
Als je vaak op AP rijd “weet” je op den duur wel waar het fout kan gaan, maar sommige situaties komen onverwachts op je af. Zeker voor een beginnend Tesla rijder, of iemand die maar af en toe op AP rijdt kunnen dit potentieel riskante situaties zijn.
 
  • Like
Reactions: SpeedyEddy
Ik vind wel dat je in dit stadium van ontwikkeling niet beter kan verwachten en steeds beducht moet zijn dat zoiets kan gebeuren. Dat is ook wat Tesla voorschreef als je AP besteld hebt. En ja, ik laat mij ook verleiden tot onoplettendheid, net omdat het op de autoweg 99,9% van de tijd wel werkt.

Probleem hier is ook dat het niet consistent is.

Weet nog wel dat ik het eerste jaar door Duitsland reed en AP helemaal de kluts kwijt was bij gele belijning aan het begin en einde. Half jaar later was ik zo verbaasd hoe fan-tas-tisch AP gewoon de gele banen volgde bij bijna elk stuk wegwerkzaamheden op één na waar in de bocht opeens de gele streep stopte (waarschijnlijk losgelaten) en de auto opeens weer de witte belijning wilde volgen. Weer een half jaar verder en AP was weer drama en was bij elk stuk wegwerkzaamheden weer de kluts kwijt.

Je moet inderdaad alert zijn. Ook daar waar je denkt dat AP het wel zal redden.

Ik heb m'n auto 3 jaar en 2 maanden geleden ging AP zonder pardon in een flauw bocht naar rechts zonder reden gewoon rechtuit. Ik schrok me helemaal kapot en het ging net goed. Zo'n eenvoudige zonder auto's of bijzonderheden en AP faalde.

Is de AP lane assist de beste op de markt? Ja! Maar ook de irritantste door het aan/uit/aan/uit/aan/uit/aan/uit.

Is de EAP/FSD lane change assist de veiligste? Ja! Maar ook de minst bruikbaarste omdat een gat waar een vrachtwagen dubbel oplegger in past een rood baanvak geeft.

Is Sentry Mode beter dan elk ander ingebouwd system? Ja! Maar dashcams die op low-bitrate parking modus hebben en 24x7 draaien zijn vaak nuttiger omdat Sentry Mode behalve de cameras probeer te slim te zijn om 'events' vast te leggen. Lekker nuttig die regendruppels! Maar deur schade wordt niet altijd gedetecteerd. Geef mij liever de low-bitrate 24x7 xh265 files en gebruik m'n SD kaart storage als volledige buffer en niet enkel het laatste uurtje (!!!!!)

Is Spotify de beste player in de Tesla? Nee, bij lange na niet! Search is slecht, playlists slecht, je kunt niet door klikken naar albums of artiesten. Spotify via carplay of andriod auto is superieur! Now playing van vrienden niet beschikbaar. Het is gewoon een half bakken super eenvoudige ondersteuning en helaas geen officiele player.

Is de navigitie goed? It depends, verbruiksschatting en adres invoer is AWESOME! (zeker nadat ik vorige week een "oude" Audi e-tron A3 mee kreeg als leen auto) maar route alternatieve, points of interest op de route, flitsers, multi-point navigatie, navigatie delen met derden is gewoon niet beschikbaar en zal er ook niet snel komen.

Het trieste hier is dat heel het systeem gesloten is waar CarPlay en Android auto officiele apps heeft. Disney+ en Netflix zijn gewoon eenvoudige browser shells.

Mensen zijn altijd verbaasd over het grote scherm maar je kunt er he-le-maal niks mee. Geen custom apps, geen video delen. Ik kan er niet zo 1,2,3 opkomen welke vragen me over de jaren gesteld zijn maar ik moet vaker nee verkopen dan een ja met daarop volgend "maar met Android Auto wel maar dat ondersteund Tesla niet".

Mijn stille hoop is dan ook op de nieuwe S/X met de entertainment upgrade. Geef het tijd en dergelijke koppelingen gaan daar wel komen maar alle huidige S/X/3/Y met hun grote schermpjes krijgen *niks* op dat gebied.


Maar een man mag dromen daarom over 2 of 3 jaar hoop ik dat de Model Y er is met nieuwe cellen, met facelift, vehicle 2 load (V2L), uiteraard ook de entertainment upgrade maar dan de V2 variant, een open app store, natuurlijk Autopilot HW4 want HW3 is niet krachtig genoeg voor FSD level 4/5, HDR cameras, overal dubbel glas, , camera in de bumper en ventilated seats waarbij de stoelen ein-de-lijk een slag groter zijn om de grotere Europeaan te ondersteunen en hetzelfde comfort te geven als BMW of Mercedes en uiteraard zonder alle bovenstaande software/hardware issues.

Dan is maar de vraag of over 2 of 3 jaar VW die positie ook niet voor mij kan innemen.....
 
  • Like
Reactions: OttoR and Phil V
Het moet me toch even van het hart hoe sommigen op dit forum dit soort kapitale fouten van Autopilot bagatelliseren en de problemen onder de mat proberen te schuiven. Waar zijn de tijden gebleven dat hier de opbouwende, behulpzame en gezond kritische geluiden de boventoon voerden?
Ow, ik dacht dat sinds "De Discussie" je moest kiezen tussen twee kampen 🤣

Over de gele lijn discussie. Mijn ouders vertelden ooit eens dat er op de lokale begraafplaats een man lag met een tekst op zijn steen "Hier ligt Jan. Hij kwam van rechts. Hij had gelijk". Dit om ons bewust te maken en altijd uit te kijken, ook al zouden we gelijk krijgen.

Dus we leven en rijden in een niet-ideale wereld, waar we ons op aanpassen. Door een zelfsturende auto gaat de wereld niet ineens borden en strepen perfect plaatsen. Of gaat een medewerker van Tesla het versienummer van de nieuwe software correct intypen. Wij trappen daarom na een tijdje het pedaal weer in als de werkzaamhedenuitrit achter ons ligt maar niet is aangegeven. En we negeren lijnen en borden, als de situatie wel heel erg raar/onverwacht is - zoals die gele lijn. We rijden 80 a 90 waar je 70 door de bocht mag, want de rest doet dat ook en het is beter de snelheid aan te passen. We rijden over de lijn in een scherpe bocht, omdat we weten dat bij zulke bochten de buitenbaan dat ook doet.

We werken namelijk niet alleen met "correcte interpretatie", maar ook met "ook goed genoeg", "veiliger" en "ik bepaal zelf wel hoe laat ik aankom". En we herinterpreteren ons suf, en herstellen dus continu. Tesla werkt anders - die interpreteert eenmalig en volgt de regels op.

Ik snap het probleem met de gele lijn eigenlijk wel. Het is een typisch foutje dat je kan verwachten, omdat de status van de AI-robuustheid nog flink wat werk nodig heeft. Het is waarschijnlijk makkelijk op te lossen dmv (nog) een uitzondering, maar zal later nog eens opnieuw moeten worden opgelost als meerdere interpretaties worden afgewogen.
 
Zijn er nog die vast zitten op 2021.4.18.11?
Redelijke nieuwe model 3 sr+ en heb slechts één update gehad van 2021.4.18.2.
Maar nu is het toch al 34 dagen zonder update. :( Zou toch graag redelijk snel de update krijgen waar hotspot aanblijft als je van P naar D gaat.
 
Op het einde van de rit is de huidige autopilot en vrij goed geprogrammeerde maar nog altijd simpele lane assist, die met computer vision lijnen tracht te herkennen, en op basis van die lijnen de auto in het midden van het rijvak moet houden. In dit geval verschijnt er plots een derde lijn die naar links gaat, en iemand heeft ooit bij Tesla beslist dat een linker lijn betrouwbaarder is dan de rechter lijn.

En dat gaat miljoenen keren goed, en een keer bij pvkeep eens bijna mis, en enkele jaren terug in de VS helemaal mis...

1628541975424.png


In het geval van helemaal mis, bleek het overigens dat de bestuurder niet actief het stuur vast hield en al enige tijd geen input meer had gegeven.

Nu kun je je 2021.4.x Autopilot omwille van zijn rudimentaire training verwijten dat ie beter had moeten weten, maar ik weet dat er al ongevallen gebeurd zijn in situaties waar er helemaal geen ADAS aan te pas kwam, maar de automobilisten zelf op het valse been werden gezet door witte en gele strepen door mekaar.


Pvkeep heeft netjes op tijd ingegrepen. Ik zeg altijd dat ik heel tevreden ben van autopilot, maar ik kan me ook nog een akkefietje op de E42 herinneren met verwarring door slechte belijning. Daar moet je gewoon bedacht op zijn met een Tesla, of eender andere auto met ADAS.