Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2021.40.xx

This site may earn commission on affiliate links.
Sinds de upgrade naar 2021.40.8 krijg ik elke keer (N=3 tot nu toe) de melding 'Charge cable not fully secured. Please adjust the connection to improve charging'. Als ik dan naar de auto loopt zit de kabel gewoon prima vast. Ook klapt de laadklep nu zoals anderen hier al meldden als een speer dicht als je de kabel er uit haalt.
 
Ritje Amsterdam-Dieren in de avond (18:20 heen, 22:00 terug).
  • Er is inderdaad een verschil tussen baanwisselsnelheden tussen randstad en achterland! Ik heb gekeken of het lag aan de drukte op de weg, maar het was echt locatie bepaald.
  • Zoals anderen al meldden: lichten stonden veel lager dan eerst - heb automatisch gekalibreerd, wat best makkelijk ging. Heenreis (voor kalibratie) vond ik niet fijn met de lampen zo laag.
  • Regen-sensor deed het beter dan laatst naar Rotterdam. Ander soort regen? Minder wind?
  • Avond-snelheden gingen niet om 19:00 uur in, dus de klok staat weer eens verkeerd bij Tesla (was vorig jaar ook al zo)
  • Eenmaal FSD uitgezet toen de aanbevolen snelheid naar 90 ging op een totaal onverwachts moment waar ik zo'n 105 reed. Ik vind zo'n surprise-90 erg vervelend - ik snap wel dat anderen dit zelfs een ghost-brake noemen.
  • Een afslag met scherpe bocht afgewacht tot ie af ging remmen - vond het veeel te laat en heb flink bijgeremd. Vreemd genoeg ging de voorkeurssnelheid na herinschakelen (direct na de bocht) naar 60! Rest van de rit vergelijkbare situaties op tijd overgenomen.
  • Op een 80-weg zag ie een stoplicht niet en bleef doorjakkeren. Heb lang gewacht, maar vond het te gevaarlijk laat en heb ingegrepen. De stoplichten stonden veel hoger dan normaal, dus het was niet standaard.
  • Geen spookrem-actie! Wel een ouderwetse knipperlichten-disco.
  • Iets vreemds: er kwam een suggestie om in te halen voor minder dan een seconde, en dan ging ie afremmen en achter de auto hangen. Heb daarom meestal zelf maar de inhaalactie geïnitieerd. Ik kan op afstand slecht inschatten wat het snelheidsverschil is, dus vind het erg fijn als het juiste moment door de Tesla wordt aangegeven.
  • FSD deed het goed met 130 in de mot-regen. Kon ontspannen doorrijden.
  • Het blijft leuk om flink op te trekken bij stoplichten en dan altijd ingehaald te worden door dat autootje naast me (die daarvoor wel 120+ moest waar je 100 mag).
Het retourtje naar Rotterdam laatst gaf ik een onvoldoende door de gevaarlijk falende regen-sensor, maar dit ritje was een 8. Bijna alle fouten waren voorspelbaar (op de surprise-90 na).

offtopic: Gemerkt dat gas 1 seconde loslaten voldoende is op 80-wegen om bumperklevers (half of zelfs niet meer zichtbaar in zijspiegel) een seintje te geven dat de afstand echt te klein is. Op snelwegen werkt dat niet. Waarschijnlijk kennen ze de boetes niet: "Bij geen afstand houden bij snelheden tot 80 km/h bedraagt de boete € 280,-. Snelheid > 80 t/m 100 km/u onderlinge afstand > 3 meter € 430,- Snelheid > 80 t/m 100 km/u onderlinge afstand < 3 meter € 600,-".
 
Bizar toch? Ik rij tegenwoordig te weinig om de grens te ontdekken of om meer dan anekdotisch het vast te kunnen stellen. Maar waarom zou dat zijn?
Ja, absoluut. Ik vind het erg fijn dat ie sneller wisselt als het druk is. Op basis van locatie snap ik niet echt.

Gisteravond ergens tussen Naarden en Muiden, met minimaal 100 meter voor en achter me geen auto, ineens een snelle wisseling. Dus ik denk dat dit hetzelfde systeem is als de vloot-snelheden - overal waar mensen 'm eruit trekken om zelf sneller te wisselen, daar krijgt ie een markering.
 
  • Informative
Reactions: OttoR
Herken die melding. Doe niets anders dan normaal en de auto laad ook gewoon volledig.
Doet zich voor sinds de laatste update, alsof de melding net iets te vroeg wordt gegeven nog voordat je de stekker er volledig in hebt gedaan.
Bedankt voor de bevestiging dat het laden met die melding nog wel gewoon werkt.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Nog iemand die dit herkent? Plots vertraagt de auto en als ik naar het scherm kijk is de max limiet van AP verlaagd, maar de lekkende maximum-snelheid staat nog wel correct. Zonet op de autosnelweg herkent hij bijvoorbeeld de snelheidslimiet als 120 km/u en rijdt AP aan 130 km/u (+ 8%). Zonder reden vertraagt hij, het bord staat nog steeds op 120 km/u, maar de max AP-snelheid staat op 110 km/u. Dit lijkt dus hier te liggen niet aan een foute herkenning van een verkeersbord of de snelheid op basis van de kaart. 110 km/u is niet eens een mogelijke snelheidslimiet op basis van een bord dat een tiental aanduidt (gezien de + 8%).
 
Nog iemand die dit herkent? Plots vertraagt de auto en als ik naar het scherm kijk is de max limiet van AP verlaagd, maar de lekkende maximum-snelheid staat nog wel correct. Zonet op de autosnelweg herkent hij bijvoorbeeld de snelheidslimiet als 120 km/u en rijdt AP aan 130 km/u (+ 8%). Zonder reden vertraagt hij, het bord staat nog steeds op 120 km/u, maar de max AP-snelheid staat op 110 km/u. Dit lijkt dus hier te liggen niet aan een foute herkenning van een verkeersbord of de snelheid op basis van de kaart. 110 km/u is niet eens een mogelijke snelheidslimiet op basis van een bord dat een tiental aanduidt (gezien de + 8%).
Limiet die getoond wordt is inderdaad niet altijd meer de limiet die AP aanhoudt. Op de Antwerpse ring ook vaak. Limiet die getoond wordt is limiet van de matrixborden, vb 90 id spits. AP houdt echter rekening met 100, de limiet die van toepassing is als de matrixborden die niet overrulen. Ik denk dat verkeersbordherkenning en database elkaar vaak tegenspeken. Wel nog niet kunnen achterhalen wanneer hij de borden neemt en wanneer de database. Lijkt geen lijn op te trekken.
 
Nog iemand die dit herkent? Plots vertraagt de auto en als ik naar het scherm kijk is de max limiet van AP verlaagd, maar de lekkende maximum-snelheid staat nog wel correct. Zonet op de autosnelweg herkent hij bijvoorbeeld de snelheidslimiet als 120 km/u en rijdt AP aan 130 km/u (+ 8%). Zonder reden vertraagt hij, het bord staat nog steeds op 120 km/u, maar de max AP-snelheid staat op 110 km/u. Dit lijkt dus hier te liggen niet aan een foute herkenning van een verkeersbord of de snelheid op basis van de kaart. 110 km/u is niet eens een mogelijke snelheidslimiet op basis van een bord dat een tiental aanduidt (gezien de + 8%).
Yep