Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2021.40.xx

This site may earn commission on affiliate links.
En gisteren weer terug van Roermond naar Naarden met 40.6 op NoA.

Bevindingen algemeen:
- autowipers worden slechter en slechter. Dat was een paar versies terug echt beter. Je blijft aan het schakelen tussen handmatig aan / klapje / en auto op hoogste stand;
- ook vervelend: als het regent schakelt NoA uit. Dat is op zich niet zo erg, maar dat gebeurt elke keer weer met een chime. En als dat dat aan/uit ongeveer 1 a 2 keer per minuut is, wordt he daar wel wat kriegelig door. Lijkt trouwens wel of er een relatie zit met het wel/niet aanstaan van de ruitenwissers;
- ondanks dat ik het in de settings heb uitgezet, blijft NoA mij vertellen dat ik van baan moet verwisselen. Ja, dat kan ivm navigatie, maar niet als ik in de juiste baan zit. Blijft vervelend;

Bevindingen AP (NoA met FSD):
- rijden ging redelijk;
- wel problemen en disengagement op moeilijke punten: denk aan rechtsaf uitvoegen waar er twee banen zijn voor rechtsaf. Dan wordt er onzeker, zwalkend gekozen en helaas vaak verkeerd (links in plaats van rechts);
- geforceerde, korte invoegstroken is eigenlijk een no-go als het wat drukker is. AP heeft te veel tijd nodig om dat soepel te laten verlopen;
- bij de aansluiting van de A30 op de A1 zet ik AP even uit. Dat wordt echt een behoorlijke test voor FSD. Snelweg met 100km, terug naar 70km, einde snelweg, 50KM dan haakse bocht (max 30km) en meteen doseerlicht om de A1 weer op te mogen;
- zelf twee keer iets te abrupt gereageerd met lanechanges waardoor disengagement;
- twee keer een vrachtwagen die uitging van recht van de zwaarste en hem pal voor mijn auto naar links knalde. Waarschijnlijk had AP dat netjes afgehandeld, maar wilde liever geen risico nemen;
- afslag Naarden is nooit te nemen door spitstrook;
- ik snap systematiek niet helemaal: bij Rijden op NoA wordt voor de afslag in de aanwijzingen een blauw stuurtje weergegeven. Ik had begrepen dat dat betekende dat NoA daar zelf de afslag zou nemen. Dat is echter *niet* het geval. Jammer, zou een goed hulpmiddel zijn om te weten of je wel of niet zelf moet gaan ingrijpen;
- GPS niet nauwkeurig genoeg. Als je zelf een andere route rijdt dan voorgesteld, dan duurt het vrij lang voor dat de Tesla dat doorheeft. Te lang in mijn optiek. Dat is behoorlijk duidelijk als Tesla een paralelweg voorstelt en jij de snelweg vervolgt op de middelste van drie banen. Dan zit er toch voldende ruimte tussen zou je denken;

Overig
- waypoints nog niet geprobeerd;
- gepland laden/verwarmen via app: nu wel mogelijk tijd in te geven;

Voorlopige conclusie 40.6
- AP rijden niet significant beter;
- ruitenwissers verslechterd;
- veel uitschakelen NoA wegens 'slechte weersomstandigheden' waarbij het gaat om slechts lichte regen. Vervelend om chime te horen als het (te) vaak in korte tijd aan/uit gebeurt;
- GPS nauwkeurigheid (lokatie op route) moet nog steeds verbeteren.

We wachten met spanning op de V11. Tot die tijd verwacht ik eerlijk gezegd maar marginale verbeteringen (en soms wat stapjes terug). Ik hoop wel nog op een kaartupdate: dat zou wellicht op punten kunnen helpen.
Grappig wel. Met spanning wachten op V11. Ik ben daar relaxt onder hoor. V11 zal vele verbeteringen hebben, maar niet voor Nederland. Waar haal jij de hoop vandaan. Bekijk de feiten, Tesla is alleen met USA bezig, FSD en daar bijten ze hun tanden op stuk. Ruitenwissers worden door de AI bestuurd en de AI heeft steeds minder capaciteit om ook nog regendruppels te tellen. Foute keuze om niet gewoon een standaard oplossing/chip te gebruiken hiervoor.
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Ach, weten doe ik niets. Maar ik denk dat Musk wel zo slim is om op verschillende paarden te wedden. USA, China, Europa.

Vergeet niet dat POTUS en EM geen grote vrienden zijn...

Dat er nu eerst gereden/getest wordt in USA zegt mi niet zo veel. Kwestie van capaciteit denk ik. Wellicht draait er in EU aardig wat in schaduw mee.
 
Toch maar weer eens geprobeerd om een deuk in een pakje Tesla boter te slaan.

Hi Tesla support,

In The Netherlands we have a few nasty issues with traffic sign recognition in FSD.
1. Some traffic signs that are not even for speed are erroneously taken for 30 km/hour max, where the max speed really is 80. I see one every week.
2. Some traffic signs do not belong to the road you are on but to a segway. The separating bushes do not prevent FSD from picking it up erroneously. I see two every day. It renders FSD on my daily drive useless.
3. Quite often in a road construction section of 100 meters the reduced speed is picked up nicely but since road workers not always put up the end-reduced-speed it continues on for many miles.

FSD in Europe is not yet impressive but still I use it quite often. Just to steer, set the speed and stop at traffic lights.

I know you guys are quite busy with FSD beta for USA. My guess is that will take many more years to complete. Would it be possible for a few of your labelers to make a side step for the sake of customer satisfaction in Europe. I for one would appreciate that a lot.

Thanks for creating a wonderful car.

Theo Schijf
 

Attachments

  • C0CBFE46-5D1B-47F5-B07D-A6B7B1EC04BC.jpeg
    C0CBFE46-5D1B-47F5-B07D-A6B7B1EC04BC.jpeg
    747.2 KB · Views: 53
Al meerdere keren een email gestuurd naar Tesla met soms het antwoord dat deze is doorgestuurd. Echter, fouten zitten er nog steeds in.

Recent ontdekte ik weer een andere mooie FSD bug....

Het stoplicht boven op het viaduct op de volgende lokatie wordt gezien als een stoplicht op deze strook en FSD gaat gewoon hier voor remmen. Al een paar keer zelf verbaasd waarom dat hier steeds gebeurde. Dacht eerst iets met het matrixbord maar de laatste keer zag ik dus het stoplicht :)

1638175991039.png


 
Al meerdere keren een email gestuurd naar Tesla met soms het antwoord dat deze is doorgestuurd. Echter, fouten zitten er nog steeds in.

Recent ontdekte ik weer een andere mooie FSD bug....

Het stoplicht boven op het viaduct op de volgende lokatie wordt gezien als een stoplicht op deze strook en FSD gaat gewoon hier voor remmen. Al een paar keer zelf verbaasd waarom dat hier steeds gebeurde. Dacht eerst iets met het matrixbord maar de laatste keer zag ik dus het stoplicht :)

View attachment 738541


Ik denk dat Tesla zich echt niet kan bezighouden met het manueel verwerken van individuele gevallen. Daarom ontwikkelden ze hun AI, gebaseerd op machine learning. Er zal wel door de ML gedetecteerd zijn dat je een automatische actie overrulet. Echter bij N=1 gebeurt er in AI niets. Als de fout vaker bevestigd wordt, gaat het geleidelijk aan opgepikt worden.
Herinner het voorbeeld van de fiets die dwars voor de wagen opduikt. Autopilot was aangeleerd om dan hard in de remmen te gaan. Tot er overrules kwamen als er een wagen voor reed met fietsen op de trekhaak. De ‘foto’ wordt dan aam de AI toegevoegd. AI heeft dan duizenden foto’s met fietsen waarvoor hij moet stoppen en 1 waarvoor hij niet moet stoppen. Hij ziet veel verschillen, maar weet niet welke relevant zijn voor de beslissing. Pas als er duizenden foto’s binnen zijn van fietsrekfietsen, kan AI de relevante verschillen bepalen en zichzelf verbeteren.
Geduld dus. Het gaat traag, maar wel voor miljoenen cases tegelijk én zonder manuele tussenkomst.
 
  • Like
Reactions: Niek and Sijsje
Ik denk dat Tesla zich echt niet kan bezighouden met het manueel verwerken van individuele gevallen. Daarom ontwikkelden ze hun AI, gebaseerd op machine learning. Er zal wel door de ML gedetecteerd zijn dat je een automatische actie overrulet. Echter bij N=1 gebeurt er in AI niets. Als de fout vaker bevestigd wordt, gaat het geleidelijk aan opgepikt worden.

:)

Phil... je denkt te positief over Tesla hun AI.

Deze situatie en vele andere hadden dan al lang opgelost zijn. Dit is echt niet en N=1 issue. Het is niet dat ik hier de afgelopen jaren de enige Tesla ben :)

Helaas blijkt al 3 jaar dat disengagements nog steeds op veel plekken praktisch identiek zijn.
 
  • Like
Reactions: Phil V
:)

Phil... je denkt te positief over Tesla hun AI.

Deze situatie en vele andere hadden dan al lang opgelost zijn. Dit is echt niet en N=1 issue. Het is niet dat ik hier de afgelopen jaren de enige Tesla ben :)

Helaas blijkt al 3 jaar dat disengagements nog steeds op veel plekken praktisch identiek zijn.
Denk dat die inderdaad nog up to speed moet komen. Hun supercomputer heeft opstartproblemen.
Wat ik vermeldde is de theorie. Praktijk is inderdaad nog zo ver niet. Het is ook niet de stijl van Elon om in afwachting voor een plan B te gaan, want dat is vaak dodelijk voor plan A.
 
Nou, het is weer bijna kerstmis. Komt *DEZE* kerst dan misschien die Christmas release die **ON FIRE** was volgens Elon's tweets? Want die kwam gewoon NIET. En het hele jaar alleen maar laffe update-jes gehad met minor improvements en misschien wel een spelletje extra. Ik vind het wel zonde dat ze alles buiten de USA en hun self driving daar (Waar ik ook een sloot geld voor betaald heb) allemaal laten versloffen. regelgeving of niet, er komt gewoon sowieso voor buiten de USA niks boeiends meer uit.

Door de verkeerde verkeersborden lezen kan ik op heel veel plekken zelfs al niet meer op AP rijden. Het begint allemaal een beetje jammer te worden.
 
Nou, het is weer bijna kerstmis. Komt *DEZE* kerst dan misschien die Christmas release die **ON FIRE** was volgens Elon's tweets? Want die kwam gewoon NIET. En het hele jaar alleen maar laffe update-jes gehad met minor improvements en misschien wel een spelletje extra. Ik vind het wel zonde dat ze alles buiten de USA en hun self driving daar (Waar ik ook een sloot geld voor betaald heb) allemaal laten versloffen. regelgeving of niet, er komt gewoon sowieso voor buiten de USA niks boeiends meer uit.

Door de verkeerde verkeersborden lezen kan ik op heel veel plekken zelfs al niet meer op AP rijden. Het begint allemaal een beetje jammer te worden.
Ik ben het helaas erg met je eens. Vaak verlang ik terug naar de (traffic aware) gewone cruise-control van mijn vorige bmw, waarbij ik niet ineens 80 ga rijden op de snelweg, zonder aanwijsbare reden.
 
Toch maar weer eens geprobeerd om een deuk in een pakje Tesla boter te slaan.

Hi Tesla support,

In The Netherlands we have a few nasty issues with traffic sign recognition in FSD.
1. Some traffic signs that are not even for speed are erroneously taken for 30 km/hour max, where the max speed really is 80. I see one every week.
2. Some traffic signs do not belong to the road you are on but to a segway. The separating bushes do not prevent FSD from picking it up erroneously. I see two every day. It renders FSD on my daily drive useless.
3. Quite often in a road construction section of 100 meters the reduced speed is picked up nicely but since road workers not always put up the end-reduced-speed it continues on for many miles.

FSD in Europe is not yet impressive but still I use it quite often. Just to steer, set the speed and stop at traffic lights.

I know you guys are quite busy with FSD beta for USA. My guess is that will take many more years to complete. Would it be possible for a few of your labelers to make a side step for the sake of customer satisfaction in Europe. I for one would appreciate that a lot.

Thanks for creating a wonderful car.

Theo Schijf
bij testen van versie 10 had ik dergelijke punten al aangeleverd vanuit een website van de Rijksoverheid (inclusief engels-talige tekst),
oa zoals te lezen is:

en

Maar ik verwacht dat feedback zelden echt gelezen wordt en opgepakt.
 
  • Like
Reactions: Mars2020 and Niek
Gisteravond 2021.40.6 ontvangen, en deze morgen al direct liggen morrelen met waypoints.

Ik begrijp de keuze om eerst je eindbestemming in te voeren en dan tussenliggende bestemmingen, zo werkt het bij vele andere apps en vroeger op mn Garmin ook. In de praktijk blijkt evenwel dat ik vaak gewoon mijn volgende bestemming invoer, en eens ik rij ik de tijd heb om de bestemmingen erna in te voegen. Voor mij zou het dus handiger zijn dat de waypoints achter de laatste bestemming worden toegevoegd, of dat je eenvoudig in de lijst van bestemmingen de volgorde kan aanpassen.

Maar goed, we hebben waypoints en de kans is groot dat ik het vaak ga gebruiken. Telkens ik thuis vertrek, naar huis navigeren en dan het adres waar ik naartoe wil als waypoint 🤡
 
Gisteravond 2021.40.6 ontvangen, en deze morgen al direct liggen morrelen met waypoints.

Ik begrijp de keuze om eerst je eindbestemming in te voeren en dan tussenliggende bestemmingen, zo werkt het bij vele andere apps en vroeger op mn Garmin ook. In de praktijk blijkt evenwel dat ik vaak gewoon mijn volgende bestemming invoer, en eens ik rij ik de tijd heb om de bestemmingen erna in te voegen. Voor mij zou het dus handiger zijn dat de waypoints achter de laatste bestemming worden toegevoegd, of dat je eenvoudig in de lijst van bestemmingen de volgorde kan aanpassen.

Maar goed, we hebben waypoints en de kans is groot dat ik het vaak ga gebruiken. Telkens ik thuis vertrek, naar huis navigeren en dan het adres waar ik naartoe wil als waypoint 🤡
Ik kan me niet anders voorstellen dan dat waypoint re-ordering en deleting in een van de volgende updates komt, zoals het nu werkt is het echt een MVP: het doet het minimaal nodige.
 
  • Like
Reactions: Stijntje
Ik vind het wel zonde dat ze alles buiten de USA en hun self driving daar (Waar ik ook een sloot geld voor betaald heb) allemaal laten versloffen. regelgeving of niet, er komt gewoon sowieso voor buiten de USA niks boeiends meer uit.
FSD Beta is wat AP2 is terwijl je AP1 had: de toekomst. Met AP2 waren er geen verbeteringen meer voor AP1, en nu dat FSD Beta aan maturiteit wint, worden er natuurlijk geen grote ontwikkelingen meer in de huidige productie-FSD gestoken.

Is ook logisch: elke ontwikkeling voor de huidige FSD is verloren moeite want wordt niet toegepast in de achterliggende technologie van FSD Beta. Huidige FSD is rudimentaire computer vision van de voorste camera die een bord herkent, terwijl FSD Beta een 3D context genereert.
 
FSD Beta is wat AP2 is terwijl je AP1 had: de toekomst. Met AP2 waren er geen verbeteringen meer voor AP1, en nu dat FSD Beta aan maturiteit wint, worden er natuurlijk geen grote ontwikkelingen meer in de huidige productie-FSD gestoken.

Is ook logisch: elke ontwikkeling voor de huidige FSD is verloren moeite want wordt niet toegepast in de achterliggende technologie van FSD Beta. Huidige FSD is rudimentaire computer vision van de voorste camera die een bord herkent, terwijl FSD Beta een 3D context genereert.
Er is wel een verschil, nl dat AP2 sinds 2019 is verkocht met de belofte van upgrade naar FSD. Als FSD niet meer voor AP2 komt, of in slechts gestripte vorm, dan is dat in strijd met deze belofte.
 
Er is wel een verschil, nl dat AP2 sinds 2019 is verkocht met de belofte van upgrade naar FSD. Als FSD niet meer voor AP2 komt, of in slechts gestripte vorm, dan is dat in strijd met deze belofte.
Als je de FSD update koopt dan wordt ook de hardware aangepast. Als je de FSD update niet koopt is er ook geen reden om die aan te passen.
EAP werkt namelijk prima op de hardware die erin zit. Er is dan ook niets strijdig met die belofte.
 
... en eens FSD Beta publiek wordt, krijg je die update op je auto met AP3, die al van AP2 of 2.5 werd geüpgraded.

Had je AP2 (zoals mij), krijg je zelfs nieuwe camera's (is al uitgerold voor ex-AP2-gebruikers in de VS die AP3 kregen en zich aan hadden gemeld voor FSD Beta).
 
  • Like
Reactions: Dannietjoh
Ik ben het helaas erg met je eens. Vaak verlang ik terug naar de (traffic aware) gewone cruise-control van mijn vorige bmw, waarbij ik niet ineens 80 ga rijden op de snelweg, zonder aanwijsbare reden.

het begon zo hoopvol, in 2019, allemaal grote stappen vooruit, uitkijken naar iedere software update, allemaal leuke dingen erbij iedere keer.
Toen nog een 2e Model3 erbij in 2020 en eigenlijk is het gewoon helemaal stil komen te liggen qua nieuwe features etc.

Tuurlijk snap ik allemaal dat bij conventionele autos hij hetzelfde blijft als het moment dat je hem de showroom uitrijd, maar juist omdat het allemaal software is en ze in 2019 zo lekker bezig waren is de 2e erbij gekomen.... Maarja...
 
FSD Beta is wat AP2 is terwijl je AP1 had: de toekomst. Met AP2 waren er geen verbeteringen meer voor AP1, en nu dat FSD Beta aan maturiteit wint, worden er natuurlijk geen grote ontwikkelingen meer in de huidige productie-FSD gestoken.

Is ook logisch: elke ontwikkeling voor de huidige FSD is verloren moeite want wordt niet toegepast in de achterliggende technologie van FSD Beta. Huidige FSD is rudimentaire computer vision van de voorste camera die een bord herkent, terwijl FSD Beta een 3D context genereert.

Wooter, technisch verhaal, en vast correct, maar op tesla.com stonden in de bestelpagina waar ik de opties aanvinkte en voor betaalde toch best mooie beloftes, die ik bijna 3 jaar na dato nog STEEDS niet heb ontvangen.... en er stond nog 'echt waar' bij ook ;)
 
Last edited: