Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2021.40.xx

This site may earn commission on affiliate links.
Ondertussen heb ik de update binnen.
Tidal is de playlist aan het downloaden. :)
Nu stond er in de app dat bepaalde landen vanaf 40.5 ook de camera's kan inzien vanuit de app. Nu zie ik die optie niet terug binnen de app bij bediening... Dus lijkt erop dat NL niet tot de landen behoord?
 
  • Like
Reactions: nico180
Ondertussen heb ik de update binnen.
Tidal is de playlist aan het downloaden. :)
Nu stond er in de app dat bepaalde landen vanaf 40.5 ook de camera's kan inzien vanuit de app. Nu zie ik die optie niet terug binnen de app bij bediening... Dus lijkt erop dat NL niet tot de landen behoord?
Inderdaad, er moet kennelijk goedkeuring per land komen om deze privacy gevoelige functie toe te staan. Ben benieuwd of dit in Nederland gaat worden toegestaan.
 
  • Like
Reactions: RXShorty
Ik merkte ook dat hij al gaat voorverwarmen voor superchargen als je nog 2 uur te gaan hebt. Zonde van de energie. Lijkt volgens de Energie voorspelling 5% te verspillen
Catch 22: je verliest 5%, maar je kan wel aan vol vermogen laden. Als je niet voorverwarmt, win je 5% maar blijf je misschien maar op een fractie van het vermogen hangen.
 
  • Like
Reactions: job-lek and nico180
Vandaag 40.6 ontvangen en gelijk kunnen testen op retourtje Amsterdam-Rotterdam.
  • Tweemaal een plotselinge terugval naar 90 km/u waar ik 100+ reed. Was best onverwachts en echt niet fijn, want ging echt heel plotseling.
  • 1 phantom break - echt heeeel lang niet gehad, wat dan weer positief was. Mijn vrouw (die nu rijlessen heeft) heeft terstond besloten geen FSD te gaan gebruiken wanneer zij de auto leent. Begrijp ik wel, want het heeft echt een tijdje geduurd voordat ik me comfortable voelde met ingrijpen.
  • Baanwisselingen zijn wat agressiever inderdaad. Heb liever wat rustiger. Ik ga dit weekeinde naar de Hollandse grasvlaktes en ga kijken of het minder snel van baan wisselt.
  • Regen-sensor is gewoon ruk. Heb grote delen op vaste instelling gezwiept of zeer regelmatig bijgedrukt. Het is een behoorlijke terugval in vergelijking met 36.x(!!) op basis van de ritjes die ik heb gereden.
  • In de stad is ie minder pittig - dus bij stoplichten moest ik bijtrappen om niet steeds oranje te vangen.
  • Heb terugweg grote delen zelf gereden omdat ik heenweg niet zo prettig vond.
Maar alles met Tidal music!! Jeeej! eindelijk mijn playlists!! Merkte wel dat het kiezen van nummers errug traag was.

Samengevat: De FSD is veelal "Heh! Moet dat nou?" met toch vreemde manoeuvres, te omschrijven als een terugval. De regen-sensor waar ik een jaar geleden heeeel erg blij mee was, is nu vergelijkbaar met hoe het 2 jaar geleden was. :(
 
Bij 40.6 valt me op dat de ruitenwisser nu 's nachts beter werkt. Misschien zelfs een beetje té goed.

Verder geen klachten qua phantom brakes of breaking of phreaking ;)

Ik kan me echt niet voorstellen dat ik grote delen ooit nog zelf zou willen rijden. Beetje gas geven bij een groen licht, tot daar aan toe, maar sturen? Laat maar zitten 🙃
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Gisteren nog eens naar mijn kantoor gereden met de Tesla ipv met het openbaar vervoer.
Het was nog donker, regende goed door en af en toe stukken met miezelregen.
Regencamerasensor deed het dramatisch slecht, vooral op onverlichte stukken snelweg. Het viel echt op dat bij miezelregen op de plaatsen zonder verlichting de camera dit niet detecteert maar op het ogenblik dat je op een stuk zit waar de verlichting brand hij de regendruppels onmiddellijk detecteert en begint te wissen. Dan ook terug de momenten dat hij als een malle begint te wissen terwijl dit helemaal niet nodig is.
Twee phantom breaks, telkens wanneer ik onder een brug doorreed. Terwijl er best veel water op de baan lag gooit hij alles dicht:oops:
Op plaatsen waar het hevig aan het regenen was moest ik overnemen, alle toeters en bellen gingen af want hij was de lijntjes kwijt.
Verwarming stond op 20,5 en op auto met airco ingeschakeld. Na een 40 tal km waren mijn voeten zowat oververhit, de luchtstroom op mijn voeten stond veel te heet terwijl uit het dashboard een net iets te koude lucht kwam. Dit phenomeen deed zich op de terugweg ook voor.
De AP deed het twee jaar terug veel beter en de regencamerasensor heeft ook al veel beter gepresteerd.
 
Blijft bijzonder dat @Stream en ik soortgelijke ervaringen hebben, maar @wooter weer totaal, bijna tegengesteld, andere.

Verschillende auto's, verschillende omstandigheden en verschillende bestuurders...

Ach, ik verwacht nog minimaal
@wooter houdt zijn voet boven de powerpedaal en compenseert daarmee de AP fouten. Als je dat continu doet, wordt dat een automatisme waar je je op den duur niet meer bewust van bent.
Zo denk ik zelf ook dat mijn AP1 het perfect doet in de spits bij mijn woon-werk verkeer. Tot ik er eens goed op let. Zelfs van de manuele baanwissels (omdat de ‘manueel getriggerde automatische’ het te traag doen) ben ik mij niet echt meer bewust.
Zo ben ik nog steeds heel tevreden van mijn AP1. Voor mij is ‘beter’ voorlopig niet nodig. Hij rijdt immers volautomatisch naar mijn werk…


…in mijn perceptie.
 
Hier ook de ervaring dat de “regensensor” bedroevend slecht werkt. Ik vind dit echt het grootste manco van deze auto. Het maakt het rijden in de regen, met name in het donker, een stuk onveiliger.
Wel bijzonder, want ik heb gisteren een stuk in het donker en in de regen gereden en bij mij werkte de ruitenwissers beter dan voorheen. Wellicht een toevalstreffer, maar de eerste indruk was goed.
 
Deze morgen in het duister weer bij motregen gereden, en weer de ruitenwissers die wakker en paraat waren. Er is zeker iets veranderd, tenminste in mijn auto.

En ja, op gewone wegen rij ik quasi altijd met de rechtervoet paraat. Dat moet ook, AP gebruik ik daar als rijassistent, niet als autonoom rijdende auto.

En ja ik heb ook wel eens last van een fout gelezen snelheidsbeperking, maar als ik moet kiezen tussen op TACC rijden en zelf sturen, of op AP rijden en extra gas geven, kies ik telkens het laatste. Al een paar keren enkel TACC geprobeerd, en daar heb ik minder mn handen vrij en moet ik meer aandachtig zijn.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Maar goed, we hebben waypoints en de kans is groot dat ik het vaak ga gebruiken. Telkens ik thuis vertrek, naar huis navigeren en dan het adres waar ik naartoe wil als waypoint 🤡
In realiteit: 1 keer per ongeluk gebruikt (ik wou naar een locatie vlakbij een andere locatie dus vond het makkelijker om de bekende locatie in te voeren en dan al rijdend een pin te droppen, en toen maakte die van de pin een tussenstop) en voor de rest genegeerd.
 
De regensensor in de model 3 doet het beduidend slechter dan in mn vw polo die 3 jaar ouder was en nog niet de helft kostte. In de Volkswagen kon ik gewoon met een knopje de gevoeligheid van de sensor afregelen, als tesla nou gewoon ergens in service menu ofzo een slider maakt met regensensor sensitiviteit is het hele gedoe toch klaar?
 
Model 3/Y en nieuwere S/X hebben geen regensensor, maar gebruiker de camera's om regen te detecteren. Of het net zo makkelijk is om de sensitiviteit aan te passen als met een regensensor weet ik niet. In de Y merk ik de laatste dagen dat hij vaker te snel dan te langzaam reageert op regen/spray. Op mijn 3 ervaarde ik het juist andersom.