Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2021.44.xx

This site may earn commission on affiliate links.
Is er geen mogelijkheid meer om gemiddelde gebruik van je rit op het scherm te houden? Had ik in mijn S altijd en vanmiddag tijdens mijn eerste rit van de factory naar huis in mijn Y. Maar na de update niet meer:) ik volg dat graag.
Dat niet meer kunnen volgen zonder je hele navigatiescherm te blokkeren vind ik zelf ook het grootste gemis. Die swipe Cards kon je quasi ‘blind’ bedienen.

Ach, zolang een ranger mijn rond stuur en 2 hendeltjes er niet uit komt slopen valt het nog mee😜
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Geen fysieke knoppen wist je al toen je voor Tesla koos, is niet nieuws met de nieuwe software release.
Games hoef je niet te gebruiken, doe ik ook niet.
Dodehoek camera kun je uitschakelen, had je in de vorige versie ook niet.
SoC kun je net als in de vorige versie met één druk op de knop zien in het energie scherm, net als in de vorige versie.

Als je er pas na 2,5 jaar klaar mee bent, heb je het al best lang vol gehouden. Ik denk dat je de auto beter in het vraag en aanbod draadje te koop kunt zetten, wellicht kun je iemand anders blij maken met je auto zeker met de lage bijtelling die er nog op zit…:)
]

De simpele teslfanboy reactie. Alles is geweldig aan dit merk. Maar dat is gewoon niet zo. In mijn M3P zitten zoveel dingen die in een vergelijkbare auto van dit bedrag wel goed zijn geregeld. Waarom fixen ze de basis in deze software versies niet? Ze introduceren elke keer nieuwe “zooi” die ook maar half werkt. Elke keer zijn er na updates problemen met zaken die wel goed in elkaar zaten. Ik heb er de afgelopen dagen genoeg mee gereden om te weten dat de problemen uit de vorige versies niet zijn verholpen en dat er weer genoeg irritatie is bij gekomen. Achteruitrijcamera hapert de eerste paar sec als auto uit slaapstand komt. Soms staat er een stil van de dag ervoor er nog op. Voeteinde word nog steeds extreem warm en calibratie van stuur en stoel verloopt nog steeds en ook slaat software nog steeds soms de stoel en stuur keuze positie over.

Maar zal jullie er verder niet meer mee lastig vallen want alles is geweldig en dat mag alleen hier gezegd worden.
 
De simpele teslfanboy reactie. Alles is geweldig aan dit merk. Maar dat is gewoon niet zo. In mijn M3P zitten zoveel dingen die in een vergelijkbare auto van dit bedrag wel goed zijn geregeld. Waarom fixen ze de basis in deze software versies niet? Ze introduceren elke keer nieuwe “zooi” die ook maar half werkt. Elke keer zijn er na updates problemen met zaken die wel goed in elkaar zaten. Ik heb er de afgelopen dagen genoeg mee gereden om te weten dat de problemen uit de vorige versies niet zijn verholpen en dat er weer genoeg irritatie is bij gekomen. Achteruitrijcamera hapert de eerste paar sec als auto uit slaapstand komt. Soms staat er een stil van de dag ervoor er nog op. Voeteinde word nog steeds extreem warm en calibratie van stuur en stoel verloopt nog steeds en ook slaat software nog steeds soms de stoel en stuur keuze positie over.

Maar zal jullie er verder niet meer mee lastig vallen want alles is geweldig en dat mag alleen hier gezegd worden.
Gelet op alle reacties hier maar ook op andere fora kan ik met zekerheid stellen dat ten aanzien van deze update een overgrote meerderheid het met je eens is. Jammer dat op deze manier een discussie wordt platgeslagen. Wij stellen toch ook niet het recht ter discussie deze update geweldig te vinden?
 
Updat is voor mij prima. Prettig vind ik om zelf 4 gebruikte apps in de launcher te kunnen plaatsen. Ook de zijcamera bij richting aangeven vind ik persoonlijk wel nuttig. Volgens mij is ook het kaartgedeelte rechts in de M3 nu weer iets groter, zoals het was voor de update van december 2020.

Wel jammer is:
- snel op rode oogje drukken om tijdens het rijden iets op te nemen vereist nu een extra druk. Iets wat ik regelmatig gebruikte om opvallende dingen op te nemen. En regelmatig toeteren vind ik geen oplossing. Dat is alleen geschikt voor noodsituaties.
- snel wijzigen van de rijders profielen kost een extra handeling. Ik heb verschillende profielen met instellingen voor rijden op de snelweg en rijden buiten de snelweg

Verder vind ik het echt vreemd dat in de navigatie wel de mogelijkheid bestaat om zaken als verkeersinfo en soort kaartweergave te veranderen, maar dat er niet nog een knopje bij kon om Tesla SC te zien
Als je op de navigeren knop drukt en vervolgens op laadpunten o.i.d. zie je alle laadpunten in de buurt. Ik heb op mijn MS nog steeds het camera icoontje met het rode bolletje waarop ik kan drukken om een opname te bewaren.
 
Is er geen mogelijkheid meer om gemiddelde gebruik van je rit op het scherm te houden? Had ik in mijn S altijd en vanmiddag tijdens mijn eerste rit van de factory naar huis in mijn Y. Maar na de update niet meer:) ik volg dat graag.
Op het 'auto' icoontje drukken. Vervolgens is er een menu optie met 'ritten'. Daar zie je de huidige rit, sinds opladen en je trip A & B. Ik kijk er ook af en toe op! Maar, ik denk dat de bedoeling van Tesla is dat je er zo min mogelijk mee bezig bent.
 
  • Like
Reactions: Stijntje
Ik werk al m'n hele leven in de IT, en zonder uitzondering klagen vele mensen bij elke update. Naar mijn mening vaak omdat men niet de tijd neemt om de wijzigingen te doorgronden. In plaats daarvan klaagt men alleen maar, en ziet de update als een verslechtering.

Ik vraag me altijd af of mensen werkelijk denken dat zij het beter weten dan een heel team van UI experts die hier vast wel over nagedacht hebben. Wellicht mis je gewoon wat, of heb je niet genoeg tijd genomen om de nieuwe interface te doorgronden?

En voor degenen die mij nu direct wegzetten als Tesla fanboy: dit soort reacties zie ik bij elke UI update, van elk programma of OS. Windows, MacOS, Office en ga zo maar door...

En voor degenen die met de dooddoener komen 'if it ain't broken, don't fix it': op die manier kom je nooit ergens. Ik ga liever voor 'two steps forward, one step back' want uiteraard worden er fouten gemaakt, maar die worden dan vanzelf wel weer gecorrigeerd in een volgende update.
 
Ik werk al m'n hele leven in de IT, en zonder uitzondering klagen vele mensen bij elke update. Naar mijn mening vaak omdat men niet de tijd neemt om de wijzigingen te doorgronden. In plaats daarvan klaagt men alleen maar, en ziet de update als een verslechtering.

Ik vraag me altijd af of mensen werkelijk denken dat zij het beter weten dan een heel team van UI experts die hier vast wel over nagedacht hebben. Wellicht mis je gewoon wat, of heb je niet genoeg tijd genomen om de nieuwe interface te doorgronden?

En voor degenen die mij nu direct wegzetten als Tesla fanboy: dit soort reacties zie ik bij elke UI update, van elk programma of OS. Windows, MacOS, Office en ga zo maar door...

En voor degenen die met de dooddoener komen 'if it ain't broken, don't fix it': op die manier kom je nooit ergens. Ik ga liever voor 'two steps forward, one step back' want uiteraard worden er fouten gemaakt, maar die worden dan vanzelf wel weer gecorrigeerd in een volgende update.
Zoveel mensen, zoveel meningen. Nu moet ik meer handelingen doen om sommige taken uit te voeren. En ben ik meer afgeleid om iets uit te voeren. Dat is gewoon achteruitgang. Als ze nu af en toe en knopje aanpassen, prima. Maar nee hoor, de hele interface van de zwarte balk is overhoop gegooid. En op een onlogische apps-achtige manier. Er was niks mis mee dat muziek achter het muziek tekentje staat. Maarja, de (betaalde) apps komen er aan.

Beetje hetzelfde als de nieuwe start-knop in windows 10. Die negeer ik ook al jaren, wat een onding.

Het was pas een goede aanpassing geweest als je 'm kon customizen, maar dat hij na de update hetzelfde er uit ziet als voorheen.
 
De simpele teslfanboy reactie. Alles is geweldig aan dit merk. Maar dat is gewoon niet zo. In mijn M3P zitten zoveel dingen die in een vergelijkbare auto van dit bedrag wel goed zijn geregeld. Waarom fixen ze de basis in deze software versies niet? Ze introduceren elke keer nieuwe “zooi” die ook maar half werkt. Elke keer zijn er na updates problemen met zaken die wel goed in elkaar zaten. Ik heb er de afgelopen dagen genoeg mee gereden om te weten dat de problemen uit de vorige versies niet zijn verholpen en dat er weer genoeg irritatie is bij gekomen. Achteruitrijcamera hapert de eerste paar sec als auto uit slaapstand komt. Soms staat er een stil van de dag ervoor er nog op. Voeteinde word nog steeds extreem warm en calibratie van stuur en stoel verloopt nog steeds en ook slaat software nog steeds soms de stoel en stuur keuze positie over.

Maar zal jullie er verder niet meer mee lastig vallen want alles is geweldig en dat mag alleen hier gezegd worden.

Kritiek vind ik persoonlijk zinvol. Dat geeft een breder en genuanceerder beeld van de model 3 dan alleen maar positieve of alleen maar negatieve berichten.
Een deel van je kritiek herken ik ook, zoals het veel te warm worden van je voeten. Kalibratie en problemen met de achteruitrijcamera heeft mijn auto gelukkig niet. Het lijkt soms ook voertuiggebonden en niet een breed software probleem.
Ik zal zeker niet zeggen dat de model 3 perfect is. Dat is geen enkele auto, je leert er echter om heen werken en rekening te houden met eigenaardigheden. De Kia e-niro van mijn partner heeft ook eigenaardigheden en dingen die niet goed werken. Die zullen echter nooit anders worden, niet slechter maar ook niet beter. Die auto blijft steeds hetzelfde. Het leuke aan de Tesla vind ik juist dat ik ook na 2,5 jaar nog steeds het gevoel krijg in een nieuwe auto te rijden door de updates.
 
Als je op de navigeren knop drukt en vervolgens op laadpunten o.i.d. zie je alle laadpunten in de buurt. Ik heb op mijn MS nog steeds het camera icoontje met het rode bolletje waarop ik kan drukken om een opname te bewaren.

Dank je. Het gaat mij er om dat sommige dingen die je snel wilt kunnen benutten, niet onnodig diep in een menulaag moeten worden weggestopt. Dat lijkt nu gebeurt te zijn om de visuele weergave te stroomlijnen en zo min mogelijk zaken op het scherm weer te geven. Met andere woorden: het lijkt nu meer vorm boven functie te zijn en dat vind ik jammer. Wel vreemd dat in een MS het camera icoontje wel op het hoofscherm blijft staan en in de model 3 niet.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Waarom fixen ze de basis in deze software versies niet?
Denk je dat ze dat niet doen? Dit is IT (computer op wielen) en dus niet eenvoudig. Tegelijk moeten ze oppassen voor de pitfall van de remmende voorsprong.
Ik schreef hier eerder al dat de 20/80 regel in IT een 5/95 regel is. Als ze lang zouden blijven doorbomen op die 5 % onvolmaaktheden, zou er geen aandacht zijn voor revolutionaire vernieuwing en zou de voorsprong verdwijnen. Zie wat met ‘old’ auto gebeurd is.
Ze springen nu heel laat ook op de IT kar en hebben minstens evenveel bugs als Tesla of wachten met live zetten op Godot.
Ik ben al tevreden met de 95%.
 
Tsja.. ik ben ook geen fan van de UI op de S/X. Het voelt als buggy....

Persoonlijk vind ik het super irritant dat ik niet meer direct bij m'n stoelverwarming, ontwasemen en raam/spiegelverwarming kan.

Mijn S100D heeft geen "auto" stoelverwarming. Geen idee waarom maar dat had wel handig geweest. Ik schakel daar vaak tussen tijdens het rijden en dat is nu omslachtiger en moet er daadwerkelijk voor naar het scherm kijken.

Ik vind het persoonlijk er wel beter uit zien. De gekleurde icoontjes, tja, geen fan maar omdat Tidal, Spotify gekleurd zijn en je dat gewoon MOET doen voor herkenning tussen devices moeten de andere icoontjes daar in mee gaan anders krijg je een vreemde mix van icoon stijlen.

Wat ik persoonlijk jammer vind is dat je ziet dat het cockpit scherm geen liefde meer krijgt in de pre-2021 S/X. Er zou zoveel meer met dit scherm gedaan kunnen worden. Ik begrijp het soort van wel vanuit Tesla... old crap die niet meer gemaakt wordt en focussen op nieuwe modellen. Het is jammer omdat de hardware er in staat is en je voelt dat het iets mist.

Zo blijft de oorspronlijke S/X vertical UI zonder brede randen wat mij betrefd nog steeds het beste met de mogelijkheid om boven en onder te "swappen". Stel je voor dat je die split ook kunt resizen en dan heb je aardig de perfecte UI. OOK als dit op het horizontale scherm gedaan zou worden.
 
Waar ik wel echt SUPER blij mee ben is de afzonderlijke subwoofer volume regelaar.

In de S100D was het gelijk in laag altijd een beetje muddy. De EQ staat bij mij vanaf bass tot treble van laag naar hoog. De subwoofer slider staat nu bijna helemaal voluit. Het geluid klinkt nu *EINDELIJK* redelijk goed in het laag.

Nog wel steeds een MID/HIGH die slecht is vind ik in de S maar niet ontzettend storend voor tijdens het rijden.
 
  • Like
Reactions: Nielsjah95
Dan de webbrowser, de browser lijkt wat beter te werken bij diverse sites zoals Windy.com, deze laadt nu op de MCU2 van m'n S100D relatief snel en eenmaal geladen redelijk goed te navigeren.

Echter.... de snelheid is achteruit gegaan als ook browser audio waar nu lag/stutter issues zijn.
 
Vooruit, hier is mijn duit in het zakje. Vannacht kwam eindelijk de update binnen. En de UI is inderdaad gewoon weer een stap achteruit. Mijn grootste ergernis is nog steeds niet opgelost: je kunt gewoon niet de auto laten beginnen met laden op een bepaald tijdstip. Hij moet en zal zich richten om te laden met een bepaald vertrektijdstip. Haal dan die hele optie er gewoon uit als je niet in staat bent om 'm behoorlijk te implementeren.
Rijden is nog steeds een drama. AP gaat vol op de rem als er een tegenligger langsrijdt op een weg zonder middenstreep. Elke keer weer. Dat is al langer maar nog steeds niet opgelost.
Vanochtend heb ik een klein NoA testje gedaan, binnen 5 kilometer ging de auto weer eens in complete paniek bij het nemen van een simpele afrit op de A44 naar Leiden centrum. Eerst netjes over de blokken een baan naar rechts opschuiven maar dan net voor het eind van die manoeuvre gooit ie vol het stuur naar links en knalt de AP eraf. Troep.