Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2021.44.xx

This site may earn commission on affiliate links.
Die LTE verbinding komt toch gewoon automatisch terug?

Ik reed voor Corona 2x per week over de grens met Frankrijk gedurende 7 jaar. Ik kon er mijn klok opzetten wanneer die eruit viel en wanneer die terug zou komen. (Rond de 9 minuten)

En nu komt ie….mijn telefoon lag er meestal even lang uit.
Het duurde ook meestal langer in de richting FR-> BE dan omgekeerd.

Het kleine verschil lag naar mijn gevoel aan het feit dat mijn telefoon een proximus sim heeft en de wagen een
KPN sim. (Extra stap bij registratie op netwerk?) (hoewel dit voor de Nederlanders onder ons niet zou mogen spelen dus dat is een gok)

Ik ben dan ook gestopt met allerlei gefriemel op m’n telefoon en Tesla.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Iedereen valt over hem heen omdat hij een 'verkeerde' foto gebruikt heeft terwijl er geen enkele aandacht besteed wordt aan de essentie van de boodschap: AP haalt een onacceptabele manoevre uit.

Mod: Bericht aangepast, laten we het vriendelijk houden.
lekker zo, een anonieme mod heeft mijn bericht aangepast. En dat alleen maar omdat ik vind dat Job niet het woord misleidend had mogen gebruiken terwijl dat juist de crux van mijn post was.
 
lekker zo, een anonieme mod heeft mijn bericht aangepast. En dat alleen maar omdat ik vind dat Job niet het woord misleidend had mogen gebruiken terwijl dat juist de crux van mijn post was.
Wat is nu precies je punt Paul? Die foto wás toch misleidend? Dus waarom mag dat niet benoemd worden? Persoonlijk ga ik er niet altijd vanuit dat elke klacht over FSD terecht en/of juist is, soms heeft het te maken met onjuist gebruik. OP geeft ook aan niet te weten dat FSD beta is, terwijl dat duidelijk door Tesla gecommuniceerd wordt. Een foto die niet overeenkomt met de werkelijke situatie vergroot mijn scepcis alleen maar, en maakt de klacht niet geloofwaardiger. FSD wisselt niet zelf van strook, alleen bij een afslag (met NOA) of invoegen. OP laat in het midden of NOA aan stond. Ik vind dan ook dat de kritische reacties door OP zelf opgewekt worden.

Ik zelf rij zoveel mogelijk met FSD. Ja soms phantom brakes (maar wel steeds minder na elke SW update en nooit maar dan ook nooit van 120kmh terug naar 77kmh zoals sommigen hier beweren), en bij wegwerkzaamheden en/of spitsstroken geven doorgetrokken lijnen soms problemen.

Afgelopen week heen en terug naar Val Gardena misschien 4 keer moeten ingrijpen n.a.v. bovenstaande bekende problemen. Geen slecht resultaat voor > 2.000km op FSD.
 
En ik krijg nu dit:

Geen enkele laadinfo. Op het dashboard verschijnt de info wel.


View attachment 752157
D9691F43-8AA7-4BD3-A9E2-85DFCC8859A7.jpeg


nieuw vs oud.

Toch wel bijzonder hoe ze het voor elkaar krijgen om superduidelijke icoontjes te vervangen door nietszeggende gekleurde blokjes. De ontwerpers zijn waarschijnlijk zelf geen gebruikers, als ze al auto rijden…

Gelukkig heb ik de update nog kunnen voorkomen door te weigeren, maar dat zal vast niet lang meer duren..
 
View attachment 753411

nieuw vs oud.

Toch wel bijzonder hoe ze het voor elkaar krijgen om superduidelijke icoontjes te vervangen door nietszeggende gekleurde blokjes. De ontwerpers zijn waarschijnlijk zelf geen gebruikers, als ze al auto rijden…

Gelukkig heb ik de update nog kunnen voorkomen door te weigeren, maar dat zal vast niet lang meer duren..
Ik begrijp de wijziging wel. Alle andere functies in de oude versie onder het nietszeggende knopje met de pijl omhoog. Die functies zijn nu verplaatst naar een duidelijker menu onderaan, met dynamische "laatst gebruikte apps" ernaast. Een beetje zoals een iPad met de laatste iOS-versie werkt.
B001D89F-4125-4C6C-AA4B-76BFB90AA7FC.jpeg


Ja, de voorruit-ontwaseming is een tap extra dan vroeger, maar eigenlijk is de temperatuurregeling logischer want als je alleen in de auto zit, heb je bovenstaand display, maar vanaf het moment een passagier vooraan instapt, verschijnt er een aparte temperatuurregeling voor de passagier. Zo krijg je ook niet de idiote situaties dat een klimaatregeling in "split" blijft staan terwijl er geen passagier vooraan zit.

Eigenlijk krijg je in de nieuwe layout meer functies beschikbaar op het menu onderaan: naast de gewone functies, krijg je ook nog je 3 laatst gebruikte apps, je achteruitrijcamera én je telefoon. Die telefoon vond ik vaak moeizaam om te kiezen, omdat die vroeger 2 taps vereiste en niet het typische icoon had van een recente telefoon. Ook duwde ik vaak op "telefoon" in de Spotify app, met het idee dat ik wou bellen maar dat mijn auto dacht dat ik muziek van m'n telefoon wou afspelen.

Phil V ziet zijn laadscherm niet correct. Ergens een bug, want bij auto's zonder die bug ziet dat er zo uit:
2C8749F8-259C-48A5-9FEE-CF32A6F6D29D_1_105_c.jpeg
 
  • Like
Reactions: job-lek
Wat is nu precies je punt Paul? Die foto wás toch misleidend? Dus waarom mag dat niet benoemd worden? Persoonlijk ga ik er niet altijd vanuit dat elke klacht over FSD terecht en/of juist is, soms heeft het te maken met onjuist gebruik. OP geeft ook aan niet te weten dat FSD beta is, terwijl dat duidelijk door Tesla gecommuniceerd wordt. Een foto die niet overeenkomt met de werkelijke situatie vergroot mijn scepcis alleen maar, en maakt de klacht niet geloofwaardiger. FSD wisselt niet zelf van strook, alleen bij een afslag (met NOA) of invoegen. OP laat in het midden of NOA aan stond. Ik vind dan ook dat de kritische reacties door OP zelf opgewekt worden.

Ik zelf rij zoveel mogelijk met FSD. Ja soms phantom brakes (maar wel steeds minder na elke SW update en nooit maar dan ook nooit van 120kmh terug naar 77kmh zoals sommigen hier beweren), en bij wegwerkzaamheden en/of spitsstroken geven doorgetrokken lijnen soms problemen.

Afgelopen week heen en terug naar Val Gardena misschien 4 keer moeten ingrijpen n.a.v. bovenstaande bekende problemen. Geen slecht resultaat voor > 2.000km op FSD.
Misleidend impliceert kwade opzet.
Ongelukkig gekozen impliceert dat niet.

Woorden doen ertoe.
 
Ik begrijp de wijziging wel. Alle andere functies in de oude versie onder het nietszeggende knopje met de pijl omhoog. Die functies zijn nu verplaatst naar een duidelijker menu onderaan, met dynamische "laatst gebruikte apps" ernaast. Een beetje zoals een iPad met de laatste iOS-versie werkt.

Ja, de voorruit-ontwaseming is een tap extra dan vroeger, maar eigenlijk is de temperatuurregeling logischer want als je alleen in de auto zit, heb je bovenstaand display, maar vanaf het moment een passagier vooraan instapt, verschijnt er een aparte temperatuurregeling voor de passagier. Zo krijg je ook niet de idiote situaties dat een klimaatregeling in "split" blijft staan terwijl er geen passagier vooraan zit.

Eigenlijk krijg je in de nieuwe layout meer functies beschikbaar op het menu onderaan: naast de gewone functies, krijg je ook nog je 3 laatst gebruikte apps, je achteruitrijcamera én je telefoon. Die telefoon vond ik vaak moeizaam om te kiezen, omdat die vroeger 2 taps vereiste en niet het typische icoon had van een recente telefoon. Ook duwde ik vaak op "telefoon" in de Spotify app, met het idee dat ik wou bellen maar dat mijn auto dacht dat ik muziek van m'n telefoon wou afspelen.

D066791E-BC30-46A7-A3CD-E273D4925466.jpeg
De telefoon is idd een verbetering, maar dat de muziek, stoelverwarming en ruitontwaseming verder weg zitten is dan weer onhandig. Verder zie ik nog een paar nietszeggende tekentjes…
 
Last edited by a moderator:
Tesla software V4;
1641652281242.png

Ik vermoed dat ze weg gaan van het traditionele 'bedienings paneel', zoals je ook de knopjes hebt op een paneel... het nieuwe 'swipe' om naar veel gebruikte settings te komen erg logisch.

even ter vergelijk; op je telefoon doe je het vaker zonder er bewust van te zijn;
- Nieuwe notificaties is al 1x swipen naar beneden
- Belangrijkste settings toggle (wifi,bluetooth aan/uit, of de zaklamp) allemaal verstopt achter 1 swipe beweging.

Het lijkt mij overigens nog lang niet volledig uitgewerkt, er is veel ruimte voor verbetering, ook inderdaad de wat mickey mouse icoontjes zijn wat verwarrend, maar de beweging om de diverse climate settings met 1 swipe op scherm te zetten erg logisch.
 
View attachment 753432De telefoon is idd een verbetering, maar dat de muziek, stoelverwarming en ruitontwaseming verder weg zitten is dan weer onhandig. Verder zie ik nog een paar nietszeggende tekentjes…
De linkse is de backup camera. De 3 puntjes zijn alle apps. De eerste van de 3 apps die recent zijn geopend is de Sentry viewer.
 
Voor wie nog niet helemaal kan wennen aan de nieuwe interface.... Tesla gaat waarschijnlijk wat wijzigingen doorvoeren (wat eigenlijk al was te verwachten)
 
Ik snap werkelijk niet waarom sommige mensen de nieuwe UI een verbetering vinden. De rommelige indeling van icoontjes ziet er niet uit (IMHO), omdat alle symmetrie verdwenen is en ik vind het kakafonie van kleuren. Ook de miniscule tekens voor de verwarming onder de temperatuurbediening is heel priegelig en rommelig. Maar dat is dan nog esthetisch en sterk smaakgebonden.

De bediening van de stoelverwarming zit nu achter een menu en dat is gewoon zeer onhandig. Dat je achterpassagiers hun eigen verwarming niet kunnen bedienen is al pure armoe, maar nu zit ook de bijrijder te zoeken hoe die de stoelverwarming uit standje frituur haalt. Vooral in deze tijd gebruik ik veel de stoelverwarming. Waar een "normale" auto gewoon een handig draaiwieltje had, moest je het bij ons al doen met een iets onhandiger knopje op het scherm (frituur, normaal, niet te voelen en uit). Nu is het helemaal een drama en ben je zeker 5-10s afgeleid.

Het onoverzichtelijke komt ook op meerdere plekken terug. In Spotify zijn veel lijsten vervangen door een array van pictogrammen, waardoor een stuk van de titel niet zichtbaar is. Zoek je op "Telegraph Road", dan zag je voorheen een lijst met de volledige titel en de albumnaam. Vooral verschillende versies (bijv. een live-uitvoering) zijn niet meer te onderscheiden.

Even snel kijken waar de superchargers zitten is lastiger geworden. Maar deze wijzigingen zijn wel redelijk uniform en als je er eenmaal aan gewend bent, dan valt het wel mee. Een lijst die steeds verandert (most recent apps) is wellicht aardig op je iPad, maar in een auto waar je blindelings iets wilt vinden is het minder geslaagd. Swipen op een verticaal scherm vind ik sowieso al een no-go.

Er zijn ook wel nuttige functies, zoals de waypoints bij navigatie. Ook de indeling van de toybox, entertainment, video, ... is veel logischer dan voorheen. Maar daar houdt het voor mij wel een beetje op. Ook zijn bepaalde functies op meerdere plekken aanwezig (laden, bluetooth, ...). Voor de doorgewinterde Tesla rijder is dat onnodig, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen weet dat die op een bliksemschicht moet klikken om het laadscherm te tonen.

Ik begrijp dat na het toevoegen van verschillende functies op een gegeven moment een nieuwe indeling nodig maakt. Maar deze indeling is echt een achteruitgang. Misschien dat het op een liggend scherm beter tot zijn recht komt, maar voor de Model S vind ik het niets en ik hoop dat Tesla hier nog wat aan gaat doen. Ook de aanpassing met hele kleine cijfers hebben ze vrij snel opgelost.

Bij Tesla werken zoveel getalenteerde mensen, maar ik kan me niet voorstellen dat er serieus mee getest is en dat er UI experts mee hebben gewerkt.
 
View attachment 753411

nieuw vs oud.

Toch wel bijzonder hoe ze het voor elkaar krijgen om superduidelijke icoontjes te vervangen door nietszeggende gekleurde blokjes. De ontwerpers zijn waarschijnlijk zelf geen gebruikers, als ze al auto rijden…

Gelukkig heb ik de update nog kunnen voorkomen door te weigeren, maar dat zal vast niet lang meer duren..
Ik wou bijna vragen hoe jij de monochrome icoontjes terug heb kunnen krijgen maar dat is dus een oude foto, zucht...jammer
 
Misleidend impliceert kwade opzet.
Ongelukkig gekozen impliceert dat niet.

Woorden doen ertoe.
Eens, woorden doen er toe. Als OP spreekt over een vluchthaven met doorgetrokken streep, en een foto van zo'n situatie bij voegt, terwijl je op Google kunt zien dat die N65 helemaal belijnd is met onderbroken strepen aan de rechterkant, ook tussen rijbaan en vluchthaven, roept dat dus vragen op.

Ik wil nog niet zover gaan dat het bewust misleidend was, maar waarom een foto bijvoegen die de daadwerkelijke situatie niet nauwkeurig weergeeft? It's all in the details kun je ook zeggen...
 
Ik snap werkelijk niet waarom sommige mensen de nieuwe UI een verbetering vinden. De rommelige indeling van icoontjes ziet er niet uit (IMHO), omdat alle symmetrie verdwenen is en ik vind het kakafonie van kleuren. Ook de miniscule tekens voor de verwarming onder de temperatuurbediening is heel priegelig en rommelig. Maar dat is dan nog esthetisch en sterk smaakgebonden.

De bediening van de stoelverwarming zit nu achter een menu en dat is gewoon zeer onhandig. Dat je achterpassagiers hun eigen verwarming niet kunnen bedienen is al pure armoe, maar nu zit ook de bijrijder te zoeken hoe die de stoelverwarming uit standje frituur haalt. Vooral in deze tijd gebruik ik veel de stoelverwarming. Waar een "normale" auto gewoon een handig draaiwieltje had, moest je het bij ons al doen met een iets onhandiger knopje op het scherm (frituur, normaal, niet te voelen en uit). Nu is het helemaal een drama en ben je zeker 5-10s afgeleid.

Het onoverzichtelijke komt ook op meerdere plekken terug. In Spotify zijn veel lijsten vervangen door een array van pictogrammen, waardoor een stuk van de titel niet zichtbaar is. Zoek je op "Telegraph Road", dan zag je voorheen een lijst met de volledige titel en de albumnaam. Vooral verschillende versies (bijv. een live-uitvoering) zijn niet meer te onderscheiden.

Even snel kijken waar de superchargers zitten is lastiger geworden. Maar deze wijzigingen zijn wel redelijk uniform en als je er eenmaal aan gewend bent, dan valt het wel mee. Een lijst die steeds verandert (most recent apps) is wellicht aardig op je iPad, maar in een auto waar je blindelings iets wilt vinden is het minder geslaagd. Swipen op een verticaal scherm vind ik sowieso al een no-go.

Er zijn ook wel nuttige functies, zoals de waypoints bij navigatie. Ook de indeling van de toybox, entertainment, video, ... is veel logischer dan voorheen. Maar daar houdt het voor mij wel een beetje op. Ook zijn bepaalde functies op meerdere plekken aanwezig (laden, bluetooth, ...). Voor de doorgewinterde Tesla rijder is dat onnodig, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen weet dat die op een bliksemschicht moet klikken om het laadscherm te tonen.

Ik begrijp dat na het toevoegen van verschillende functies op een gegeven moment een nieuwe indeling nodig maakt. Maar deze indeling is echt een achteruitgang. Misschien dat het op een liggend scherm beter tot zijn recht komt, maar voor de Model S vind ik het niets en ik hoop dat Tesla hier nog wat aan gaat doen. Ook de aanpassing met hele kleine cijfers hebben ze vrij snel opgelost.

Bij Tesla werken zoveel getalenteerde mensen, maar ik kan me niet voorstellen dat er serieus mee getest is en dat er UI experts mee hebben gewerkt.
Pfff....ik vind hem wel goed...dus? 😀
Het enige wat mij opvalt, is dat de app heeeeel traag is....als ik de auto volg op de locate functie....dit ging vroeger veel beter...misschien moet ik een nieuwe telefoon kopen....dat die tesla pi maar snel wordt gereleased...
 
  • Like
Reactions: job-lek