Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2022.12.xx

This site may earn commission on affiliate links.
Maandag op de E19 bij Mechelen had ik weer eens een behoorlijk gevaarlijke actie van autopilot. Halverwege het opschuiven naar de rechterbaan zwiept de auto opeens terug naar links omdat de strepen ontbreken. Dat leverde dus bijna een aanrijding op:
Oeps! dat zou je ook kunnen hebben bij het begin van de A18, komende van de A12, (voorbij zevenaar). Daar begint na een verbreding de middenbelijning en gaat AP consequent de linkerbaan op, ook als de rechterbaan leeg is. Rij daar zo vaak dat ik het inmiddels weet.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Dat is nu het voordeel van ‘handen aan het stuur’ tov een interieurcamera. Ook al zoiets meegemaakt, maar met hand aan het stuur voel je direct dat er iets raar gebeurt.
Ook een voorbeeld dat aangeeft dat FSD (level 5) nog niet voor direct is. Tenzij infrastructuurbouwers betrokken worden en moeten garanderen dat hun infra in orde is en indien lokaal niet (kan altijd gebeuren), dat ze dit aan de wagen moeten laten weten. Liefst digitaal (beacons?) want niemand kijkt dan nog naar verkeersborden.
 
Dat is nu het voordeel van ‘handen aan het stuur’ tov een interieurcamera. Ook al zoiets meegemaakt, maar met hand aan het stuur voel je direct dat er iets raar gebeurt.
Ook een voorbeeld dat aangeeft dat FSD (level 5) nog niet voor direct is. Tenzij infrastructuurbouwers betrokken worden en moeten garanderen dat hun infra in orde is en indien lokaal niet (kan altijd gebeuren), dat ze dit aan de wagen moeten laten weten. Liefst digitaal (beacons?) want niemand kijkt dan nog naar verkeersborden.
uiteraard heb ik altijd handen aan het stuur en kijk inmiddels "alsof ik AP ben". schuin weglopende strepen, wegvallende belijning, wegwerkzaamheden. Meestal zet ik m maar uit om geen correctie te hoeven aanbrengen. (A50 tussen A12 en A1 is de spits (/vlucht)strook op veel plekken een uitdaging (die ik dan ook niet aanga)
 
  • Like
Reactions: OttoR and Maarten
Maandag op de E19 bij Mechelen had ik weer eens een behoorlijk gevaarlijke actie van autopilot. Halverwege het opschuiven naar de rechterbaan zwiept de auto opeens terug naar links omdat de strepen ontbreken. Dat leverde dus bijna een aanrijding op:
Gelukkig weet elke bestuurder dat AP fouten kan maken als er ontbrekende lijnen zijn en let hij in dergelijke gevallen op om te corrigeren. Level 5 is uiteraard nog wel ver weg.
 
  • Like
Reactions: Mars2020 and Krisja
Is een bekende van de AP. Maar AP in de auto's is gewoon level 2.
Zelfs de Level 3 die MB zegt te gaan leveren is hiervoor niet geschikt en dat mag iedere gebruiker bekend zijn.

Of FSD nog ver weg is kan ik op basis van de huidige AP's niet bepalen. Je kunt alleen o.b.v. een level 2 systeem zeggen dat het geen level 5 systeem is.
Maar dat wisten we natuurlijk al lang.;)
 
Oeps! dat zou je ook kunnen hebben bij het begin van de A18, komende van de A12, (voorbij zevenaar). Daar begint na een verbreding de middenbelijning en gaat AP consequent de linkerbaan op, ook als de rechterbaan leeg is. Rij daar zo vaak dat ik het inmiddels weet.
Dat is een heel andere situatie. Waar de weg van 1 naar 2 banen gaat kiest AP inderdaad consequent de linker ipv de rechterbaan. Dat is gewoon fout maar daar kan je op anticiperen en direct ingrijpen indien nodig.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Gelukkig weet elke bestuurder dat AP fouten kan maken als er ontbrekende lijnen zijn en let hij in dergelijke gevallen op om te corrigeren. Level 5 is uiteraard nog wel ver weg.
En elke bestuurder heeft arendsogen en ziet dat er 500 meter verderop een probleem met de lijnen is, want zo lang duurt een baanwissel op AP. Wat een lariekoek.
 
  • Like
Reactions: OttoR
En elke bestuurder heeft arendsogen en ziet dat er 500 meter verderop een probleem met de lijnen is, want zo lang duurt een baanwissel op AP. Wat een lariekoek.

Wat een lariekoek.;)

AP is een hulp middel op level 2 niveau en daarvoor staat dat je ten alle tijden moet kunnen ingrijpen.
Dat is al zo lang je een AP op je Tesla hebt. Als de DE auto industrie zijn zin krijgt wordt lane change op level 2 binnenkort verboden dus heb je dit probleem niet meer.

Wat is er gebeurd dat je de laatste tijd zo zuur over bent over iets wat al jaren zo is?
 
  • Like
Reactions: Sijsje
Maandag op de E19 bij Mechelen had ik weer eens een behoorlijk gevaarlijke actie van autopilot. Halverwege het opschuiven naar de rechterbaan zwiept de auto opeens terug naar links omdat de strepen ontbreken. Dat leverde dus bijna een aanrijding op:
Potato, potato. Wat ik zie is dat de achterligger geen veiligheidsafstand meer aanhoudt.
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Hoeft niet, want hij rijdt in een andere rijstrook. Hij is immers aan het inhalen.
Nee, zoals je ziet rijdt de Tesla nog niet in de andere rijstrook. Anders zou ie niet zo zwiepen.

Is ook de reden waarom jouw Tesla op Adaptive Cruise Control niet versnelt zolang je voorligger niet volledig je rijstrook heeft verlaten.
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Dat klopt dat is ook precies een van mijn frustraties, tegen dat ie besluit dat ie harder kan heb ik zelf maar vast 'gas' bijgegeven

Je frustratie komt omdat jij er op gokt dat het gat waar je induikt blijft bestaan, c.q. groot genoeg gaat worden over x seconden.
Wanneer dit mis gaat als jij gas geeft, dan ben jij de lul en interesseert het niemand.
Echter wanneer dit een keer mis gaat als je op de AP rijdt dan staat de media bol en is Tesla f*cked.
 
Last edited:
Je frustratie komt omdat jij er op gokt dat het gat waar je induikt blijft bestaan, c.q. groot genoeg gaat worden over x seconden.
Wanneer dit mis gaat als jij gas geeft, dan ben jij de lul en interesseert het niemand.
Echter wanneer dit een keer mis gaat als je op de AP rijdt dan staat de media bol en is Tesla f*cked.
Klopt :). Echter ook, ik kan inschatten dat de auto ook echt naar rechts gaat omdat er niets is. Er zijn ook situaties waarbij ik al zie aankomen dat er ook iemand van de rechterbaan naar de middelste baan gaat, dan blijf ik wel afstand houden. conclusie rijden is best complex, zeker voor onze arme AP :)
 
Klopt :). Echter ook, ik kan inschatten dat de auto ook echt naar rechts gaat omdat er niets is. Er zijn ook situaties waarbij ik al zie aankomen dat er ook iemand van de rechterbaan naar de middelste baan gaat, dan blijf ik wel afstand houden. conclusie rijden is best complex, zeker voor onze arme AP :)

Nogmaals in 99 van de 100 gevallen zal je goed zitten en van de 1% dat je het mis had zal je wellicht 99 van de 100 gevallen nog kunnen redden met een uitwijking / noodstop. Van een AP wil je gewoon niet dat deze dergelijke "risico's" neemt.
Het moet gewoon eerst echt vrij zijn voor je een AP wilt toestaan om te gaan.

Het is net als dat 99,999% van de gevallen bumperkleven ook geen probleem is in de praktijk.
Van een AP wil je alleen niet dat deze ook maar 0,001% risico neemt.
 
Echter ook, ik kan inschatten dat de auto ook echt naar rechts gaat omdat er niets is
Klopt, jij maakt op dat moment een inschatting dat je veilig je veiligheidsafstand kan laten terugnemen omdat je verwacht dat de auto voor je tegen dat je nadert, van je rijstrook verdwenen is.

Maar feit blijft dat je je veiligheidsafstand afneemt.

AP doet dat niet, allereerst omdat ie het niet opportuun acht.
 
Vanmiddag kreeg ik een service SMS. Ze gaan de camera en bekabeling van de B-stijl rechts vervangen.
Jammer genoeg kan ik vanuit Frankrijk geen afspraak inschieten omdat de SeC selectie blijkbaar op basis van geolocation gaat en bij mij in de buurt is geen SeC in de wijde omstreek te vinden.
Ranger is nu bezig met het vervangen van de B-stijl camera…. links.🤨
 
  • Like
Reactions: DuurzameHenk
Telkens ik na het rijden mijn auto in P zet krijg ik een melding dat een sensor links voor niet goed werkt en ik een service afspraak moet maken.
Die melding komt er kort op en verdwijnt dan terug.
Tijdens het rijden heb ik er geen last van en krijg ik ook geen melding.
Gisteren wel tijdens het rijden plots mijn scherm zwart en een reboot uit zichzelf.
Is dit een bug na de laatste update of maak ik toch beter een service afspraak?
Het was geen sensor maar de gordelspanner.
Ze hebben hem bij mij thuis vervangen, vanmiddag nog een update om het in te lezen en dan zou het terug in orde moeten zijn.
Service was top.