Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2022.12.xx

This site may earn commission on affiliate links.
Dat is dan ook “simpeler” te modelleren volgens mij.
Als je nou had gezegd dat ook deterministische algoritmes verschillende output hebben bij verschillende input, en dat bij medische modellen de input eenvoudiger te standaardiseren is...

Determinisme is een technische term, en denkt misschien niet echt de lading. Dus ik wilde een ander woord erin gooien: hoge mate van voorspelbaarheid. De situaties waar ik nu verwacht dat ie voorspelbaar is, is vooral bij kruisingen, op de snelweg en bij navigatie. En ook al sta ik bij dezelfde kruising, rij op dezelfde snelweg of doe dezelfde route - het ene moment snap ik waarom en het ander moment grijp ik in, ook al is de verkeerssituatie hetzelfde.

De huidige hoogte van voorspelbaarheid, betekent dat ik altijd alert moet blijven op zowel het verkeer als op niet door mij voorspelde acties van Tessie. Ik vind het prima dat ie een situatie niet aan kan, want dan neem ik het wel over - dus systeem niet af, maar wel voorspelbaar.
 
Als je nou had gezegd dat ook deterministische algoritmes verschillende output hebben bij verschillende input, en dat bij medische modellen de input eenvoudiger te standaardiseren is...

Determinisme is een technische term, en denkt misschien niet echt de lading. Dus ik wilde een ander woord erin gooien: hoge mate van voorspelbaarheid. De situaties waar ik nu verwacht dat ie voorspelbaar is, is vooral bij kruisingen, op de snelweg en bij navigatie. En ook al sta ik bij dezelfde kruising, rij op dezelfde snelweg of doe dezelfde route - het ene moment snap ik waarom en het ander moment grijp ik in, ook al is de verkeerssituatie hetzelfde.

De huidige hoogte van voorspelbaarheid, betekent dat ik altijd alert moet blijven op zowel het verkeer als op niet door mij voorspelde acties van Tessie. Ik vind het prima dat ie een situatie niet aan kan, want dan neem ik het wel over - dus systeem niet af, maar wel voorspelbaar.
Beter woord inderdaad. Het systeem zal onvoorspelbaar blijven omdat wijzelf heel andere sensoren hebben dan de auto.
 
Ik blijf het bijzonder vinden hoe sterk onvoorstelbaar de rijassistent van Tesla is ten opzichte van die van mijn vorige auto (Škoda Superb), die óók van camera en radar gebruik maakte.

Gisteren nog reed weer eens op en neer naar Limburg vanuit Amsterdam en de Tesla AP is echt wel verbeterd met de huidige update; maar waarom de auto opeens 5 km/u langzamer gaat rijden op een lege snelweg, en daarbij ook vrij hard remt is mij een raadsel.

En hetzelfde als ik de snelheid instel op 100 km/u, waarom dan opeens versnellen naar 105 km/u (de 'standaard' instelling voor AP obv +%).

Het is niet per se gevaarlijk; maar wel oncomfortabel en vooral onnodig en onvoorspelbaar.
 
  • Like
Reactions: MikerG_MC
Ik denk dat een groot verschil is hoe de systemen van origine zijn opgezet. Als het doen van het systeem is (1) tussen de lijnen en (2) adaptive cruise control is de software daar 100% op gericht en worden camara's en radar uitsluitend daarvoor gebruikt. Bij Tesla is het doel (en nee: daar zijn wij nog lang niet) FSD. Helaas betekent dat dat er voor de relatief simpele functies momenteel nog onnodige fouten worden gemaakt.
Ondanks dat ik een beetje een fanboy ben, ben ik wel met je eens dat het erg irritant is.

Het verwisselen van snelheid is vaak te wijten aan kaartmateriaal/snelheidsdatabases en soms ook verkeerd interpreteren van GPS signaal waardoor de Tesla denkt op of onder een brug te rijden, een parallelweg enz...
 
  • Like
Reactions: OttoR
Ik heb op deze software versie dat het volume voor bluetooth audio veel hoger moet dan voor de FM audio. Als ik daar niet aan denk bij terug gaan naar FM radio staat het geluid zo hard dat ik pijn aan mijn oren heb en bang ben dat de conussen uit de luidsprekers knallen. Is daar al een fix voor?
 
  • Like
Reactions: Rutgere
Ondanks dat ik een beetje een fanboy ben, ben ik wel met je eens dat het erg irritant is.
Vanuit een gadget / IT perspectief heb ik er ook wel enig begrip voor 😊.
Mijn vrouw en kinderen delen dat enthousiasme niet; mijn vrouw vindt de auto heerlijk rijden, maar dan wel met al het automatisme uit. De kinderen worden vooral misselijk van de abrupte ingrepen.

Mbt dat laatste zou ik het ook niet erg vinden als het wisselen van snelheid subtieler / smoother zou gebeuren. Met 80 km/h de bebouwde kom in komen rijden om dan vervolgens vol in de ankers naar 50 km/h te gaan is niet per se nodig 😜.

En ja; ik weet, het systeem zou alleen op de snelweg gebruikt moeten worden...
 
Met 80 km/h de bebouwde kom in komen rijden om dan vervolgens vol in de ankers naar 50 km/h te gaan is niet per se nodig 😜.
Mwa, ik moet altijd zelf ingrijpen en bij remmen als ik weet dat er een flitser staat omdat je anders niet tijdig 50 km/u rijdt en het dan duur gaat worden.
Helaas te vaak meegemaakt dus dat vol in de ankers vind ik wel meevallen.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Nu ja het is geen noodrem, vooruit 😊
Het zou vooral prettig zijn dat de auto net als ik anticipeert door van het pedaal af te gaan op het moment dat er een bord aan komt met een lagere snelheid; zodat je bij het bord min of meer de juiste snelheid rijdt.

In plaats van pas na het bord te herkennen dat er een bord is geweest, dat aan te passen op het scherm en dán sterk remt om de nieuwe snelheid op te pikken.

Eens dat als er na het bord een flitser staat, de Tesla ruim te laat is!
 
Dat zit hem ook in de wetgeving. Je mag tot aan het bord die snelheid rijden en moet dan afhankelijk van de gegeven limiet binnen X-meter die lagere snelheid aanhouden. In die tussentijd mag om die reden dan ook niet geflitst worden.
Waar het idd nog het meeste mis gaat is dat hij geregeld het bord ruim voorbij is voor hij gaat vertragen.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Ik heb op deze software versie dat het volume voor bluetooth audio veel hoger moet dan voor de FM audio. Als ik daar niet aan denk bij terug gaan naar FM radio staat het geluid zo hard dat ik pijn aan mijn oren heb en bang ben dat de conussen uit de luidsprekers knallen. Is daar al een fix voor?
Volgens mij staat het volume waar je het laatst staan had voor die bron.
Hij houdt dit apart bij in zijn geheugen voor navigatie, bluetooth, radio…
 
just keep clicking on the X in the install popup. After a while it stops asking and you can still enjoy V10..
i mistakenly pressed schedule later, and then there is no way back.
But it's about time to adapt to the new. Will still complain around when things are a UX mess, but it's still a good remark for my work on how to NOT do things and I will get used to :D
 
ok, als dat zo werkt dan heb ik wellicht het volume van de radio naar 11 gedraaid terwijl ik in de parkeergarage nog geen signaal had
Het ligt ook aan bijv. je telefoon. Mijn telefoon houdt per BT-apparaat bij welk volume hij moet uitsturen.

Bijv. Tesla 100%, Headset motor heeft ook eigen regeling 100%, mijn oortjes op 10%, portable speaker op 15%.
Mijn oude telefoon ging altijd naar de laatste instellingen van het vorige apparaat. Dus na mijn BT-oortjes was het in de Tesla op standje 11 nog nauwelijks hoorbaar.
 
Op 28 april kreeg ik 12.3.2, vandaag 12.3.16

Raar, terwijl 16.1 al uitrolt. En ook vreemd want ik krijg gemiddeld iedere 17 dagen en update en de laatste tijd zelfs sneller. Maar nu duurde het bijna twee maanden!
 
Ik sta de laatste tijd weer vaker in de file en laat het filerrijden dan lekker over aan de autopilot. Maar wat is dat slecht geworden zeg. AP wacht tot er een flink gat is, trekt dat keihard op en gaat vervolgens hard in de remmen als de autos voor mij weer stilstaan. Dat deed AP in het verleden echt veel beter.
Het maakt ook geen verschil met autopilot op korte of op lange afstand tot de auto voor mij.
Wat een ellende.

Wanneer is Karpathy weer terug van zijn sabbatical?