Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2022.12.xx

This site may earn commission on affiliate links.
AP is een fancy naam voor 'automatisch afstand houden met aangegeven snelheid' en 'tussen de lijntjes blijven'.
Voor elke ander doel moet je het mijns inziens beschouwen als beta. Je feedback moet dan naar Tesla, niet naar het forum (leuk om te delen, maar de zin van de discussies snap ik niet)
 
  • Like
Reactions: Sijsje
Water op de weg = lijnen weg. Heb volledig handmatig moeten rijden hierdoor. Geen strepen = einde betrouwbaarheid AP.

Filerijden met max snelheid op 20 km/u is geen pretje. Stijgeren-remmen-stijgeren-remmen. Moet m op 5km/u zetten om dat te voorkomen. Zwalkt ook heen en weer. Ben bij Zaltbommel dus heb nog tijd genoeg om te experimenteren met instellingen.
 
Het was geen sensor maar de gordelspanner.
Ze hebben hem bij mij thuis vervangen, vanmiddag nog een update om het in te lezen en dan zou het terug in orde moeten zijn.
Service was top.
Te vroeg gejuicht, melding "storing veiligheidssysteem links voor" is er terug😔
Ik kan nu wel geen nieuwe afspraak inplannen, die van vandaag blijft erin staan en je kan geen nieuwe aanmaken.
 
Ik lees via TeslaFi iets over " Service Mode" (met aanvullende info over div. technische zaken)
Kun je als gebruiker de M3 ook in " Service Mode" zetten??? (of kan alleen een Tesla medewerker dat..?)

Ja dat kan.

Alleen het SeC kan dat. Zorgt er ook voor dat je de auto tijdens de service niet meer kan bedienen.

Nee, iedereen kan dat.

Gewoon op het Tesla logo tikken en de code SERVICE intikken.

Je kunt er bijzonder weinig mee trouwens behalve wat waarden inzien. Als je hoopt de echte interessante data te kunnen inzien dan kan ik je nu al vertellen dat je er niks aan hebt. Het is echt een service menu met wat interessante instellingen voor precies dat... wanneer je auto in de garage staat :cool:
 
  • Informative
Reactions: Phil V
Is ook de reden waarom jouw Tesla op Adaptive Cruise Control niet versnelt zolang je voorligger niet volledig je rijstrook heeft verlaten.

Nee, het is de reden dat Tesla vind dat de auto nog gewoon op jouw rijstrook zit omdat deze niet weer dat deze zicht naar de andere strook aan het verplaatsen is. Zelfde andersom als een auto voor je naar jouw rijbaan verplaatst dan is AP altijd heel HEY EEN AUTO, REMMEN ipv anticipeerd dat deze invoegd.

Knipperlichten worden totaal genegeerd evenals daar aan te correleren acties.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Nee, het is de reden dat Tesla vind dat de auto nog gewoon op jouw rijstrook zit omdat deze niet weer dat deze zicht naar de andere strook aan het verplaatsen is. Zelfde andersom als een auto voor je naar jouw rijbaan verplaatst dan is AP altijd heel HEY EEN AUTO, REMMEN ipv anticipeerd dat deze invoegd.

Knipperlichten worden totaal genegeerd evenals daar aan te correleren acties.
Wel, zolang je voorligger de rijstrook nog niet volledig verlaten heeft, is elke versnelling een vermindering van de veiligheidsafstand. Ik weet ook wel dat je dat doet omdat je anticipeert dat je rijstrook vrij komt en dus die verminderde veiligheidsafstand snel verdwijnt, maar vanuit de computer gezien is het gedrag volkomen normaal. Als veiligheidsafstand een absolute waarde is, zal een computer nooit overgaan tot versnellen, ook al kan ie anticiperen dat de rijbaan vrij zal komen.
 
  • Like
Reactions: Krisja and RobsEV
Wel, zolang je voorligger de rijstrook nog niet volledig verlaten heeft, is elke versnelling een vermindering van de veiligheidsafstand. Ik weet ook wel dat je dat doet omdat je anticipeert dat je rijstrook vrij komt en dus die verminderde veiligheidsafstand snel verdwijnt, maar vanuit de computer gezien is het gedrag volkomen normaal. Als veiligheidsafstand een absolute waarde is, zal een computer nooit overgaan tot versnellen, ook al kan ie anticiperen dat de rijbaan vrij zal komen.

Wat je zegt klopt niet want zou zou beteken dat AP zou afremmen bij een verplaatsing. AP anticipeert nu wel bij een eigen verplaatsen van b.v. een trage vrachtwagen. Deze "veiligheidsafstand" die jij benoemt laat AP dan deftig los :cool:

Ga maar eens op volgafstand 7 rijden met een en nader een vrachtwagen en vergelijk de afstand waarbij AP de snelheid reduceert met wanneer je net daarvoor een lane change initieert.

Oftewel, AP is bewust van de eigen rijbaanverplaatsing maar niet van de rijbaanverplaatsingen om zich heen. Enkel het feit dat er opeens een voertuig op een andere baan zit maar niet dat dat onder een verplaatsing valt die op de aangrenzende rijbaan was gestart.
 
Wat je zegt klopt niet want zou zou beteken dat AP zou afremmen bij een verplaatsing. AP anticipeert nu wel bij een eigen verplaatsen van b.v. een trage vrachtwagen. Deze "veiligheidsafstand" die jij benoemt laat AP dan deftig los :cool:
Dat is gewoon niet waar.
Als je lane change niet tijdig initieert gaat hij gewoon afremmen, maakt dan de lane change en gaat pas weer accelereren als je op de nieuwe rijstrook zit.
Ga maar eens op volgafstand 7 rijden met een en nader een vrachtwagen en vergelijk de afstand waarbij AP de snelheid reduceert met wanneer je net daarvoor een lane change initieert.

Ik heb hem nooit op 7 staan. Standje 1 is al zeker 1,5-2s (50-60m bij 100km/u en dus veilig) Zelfs bij een noodstop voor mij staat de AP tijdig stel.
Heeft wel even geduurd voor ik dat ook vertrouwde.

Want jij op standje 7 doet daarbij gooit hij niet de veiligheid overboord maar wel jouw volgafstand.

Oftewel, AP is bewust van de eigen rijbaanverplaatsing maar niet van de rijbaanverplaatsingen om zich heen. Enkel het feit dat er opeens een voertuig op een andere baan zit maar niet dat dat onder een verplaatsing valt die op de aangrenzende rijbaan was gestart.
Je haalt door de gebruiker in te stellen volgafstand en de veiligheidsafstand door elkaar.
 
Wat je zegt klopt niet want zou zou beteken dat AP zou afremmen bij een verplaatsing. AP anticipeert nu wel bij een eigen verplaatsen van b.v. een trage vrachtwagen. Deze "veiligheidsafstand" die jij benoemt laat AP dan deftig los :cool:

Ga maar eens op volgafstand 7 rijden met een en nader een vrachtwagen en vergelijk de afstand waarbij AP de snelheid reduceert met wanneer je net daarvoor een lane change initieert.

Oftewel, AP is bewust van de eigen rijbaanverplaatsing maar niet van de rijbaanverplaatsingen om zich heen. Enkel het feit dat er opeens een voertuig op een andere baan zit maar niet dat dat onder een verplaatsing valt die op de aangrenzende rijbaan was gestart.
Misschien, maar ik heb volgafstand 2 en als ik niet op 200 meter afstand van een vrachtwagen al de lane change initieer, zal AP wel degelijk afremmen, ook al zit ie halverwege de lane change. En de resterende tussenafstand lijkt dan wel degelijk op deze die AP aanhoudt als je op het linkervak achter iemand anders rijdt.
 
Zelfde andersom als een auto voor je naar jouw rijbaan verplaatst dan is AP altijd heel HEY EEN AUTO, REMMEN ipv anticipeerd dat deze invoegd.
Hangt naar mijn beleving af van de situatie en gaat de auto niet standaard remmen als een voorligger naar je rijbaan verplaats. Normaal gesproken wordt op een normale manier snelheid verminderd en neemt de volgafstand wat af om vervolgens de volgafstand rustig weer aan te passen. Als de afstand tot de auto die van baan wisselt kort is en deze abrupt verplaats dan wordt er wel geremd.
 
Dat er nog geen AP1 owners hebben gereageerd dat het daar gewoon wel werkt als er een voorligger is.
Nu je er naar vraagt: vanmorgen gedurende 10 km de AP1 niet kunnen op zetten. zelfs TACC niet. Lijnen waren duidelijk, voorruit was gisteren pas gewassen. Auto’s voor mij waarin binnen volgafstand.
Was nooit eerder gebeurd, tenzij heel uitzonderlijk bij heel hevige regen.
 
  • Informative
Reactions: Hbrink
Tesla FSD:
Robots-milling-around-the-office-halls-pass-man-in-glass-booth-with-sign-that-reads.png
 
Dit is toch geen zuur oordeel??
Dit is gewoon een heel grappige cartoon.
Het is in zijn geval. iig in eerdere reacties, niet bedoelt als grappig maar ik kan het nu mis hebben.

Vrijwel al zijn reacties zijn bedoeld om aan te geven dat hij FSD gekocht heeft maar dat hij alleen een level 2 rijhulp heeft gekregen.
Hij heeft kennelijk spijt van de FSD aankoop die nog niet feitelijk geleverd wordt in de EU.

Dat je betaald hebt voor iets waarvan je niet weet wanneer het geleverd gaat worden en dat dit schuurt snap ik.
Dat heeft alleen weinig met FSD te maken maar meer met de uitrol van FSD. Dat je bij deze onzekerheid wel een hoge korting op de aanschafprijs hebt gehad is iets wat men wel graag snel wil vergeten.
 
  • Informative
Reactions: OttoR
Gisteren een lezing gehad van Professor David Abbink. Hij is hoogleraar in ‘Haptic Human-Robot Interaction’ aan de TU Delft. Hij denkt (samen met zijn groep) veel na te denken over de interactie tussen mens en machine. Daar gaat namelijk veel fout.
20220519_162430.jpg


Bij dit plaatje vertelde hij dat de hoogte van misalignment per persoon verschilt. Ikzelf heb erg behoefte aan voorspelbaarheid van waar het systeem werkt en waar niet - dus die "2 stapjes vooruit en 1 achteruit" geeft voor mij stress wanneer ik in moet grijpen.

Ik begrijp het wel. Als je veelal bumperkleeft in de linkerbaan dan heb je continu situaties waar je moet ingrijpen, en dan heb je minder behoefte aan dit soort duidelijkheid.

Het eerdere plaatje heb ik ook uit zijn presentatie.

Die samenwerking tussen mens en machine is zeer belangrijk. Zo zijn er versies van lane-assist waar je bij kan sturen zonder het stuur volledig over te nemen. Bijvoorbeeld als je als bestuurder je minder prettig voelt bij de afstand met een bepaalde vrachtauto. Tesla is rambam, of FSD of bestuurder. Ik zou een meer vloeiende samenwerking tussen mij en FSD veel blijer zijn.

Mijn opmerkingen gaan meestal over de prioriteiten die Tesla heeft, en niet dat ik 's nachts moet huilen over level 2 ipv 5. Ik zou gewoon liever zien dat ze level 1 en 2 helemaal afmaken ivm mijn vertrouwen in het systeem.
 
Gisteren een lezing gehad van Professor David Abbink. Hij is hoogleraar in ‘Haptic Human-Robot Interaction’ aan de TU Delft. Hij denkt (samen met zijn groep) veel na te denken over de interactie tussen mens en machine. Daar gaat namelijk veel fout.
View attachment 806512

Bij dit plaatje vertelde hij dat de hoogte van misalignment per persoon verschilt. Ikzelf heb erg behoefte aan voorspelbaarheid van waar het systeem werkt en waar niet - dus die "2 stapjes vooruit en 1 achteruit" geeft voor mij stress wanneer ik in moet grijpen.

Ik begrijp het wel. Als je veelal bumperkleeft in de linkerbaan dan heb je continu situaties waar je moet ingrijpen, en dan heb je minder behoefte aan dit soort duidelijkheid.

Het eerdere plaatje heb ik ook uit zijn presentatie.

Die samenwerking tussen mens en machine is zeer belangrijk. Zo zijn er versies van lane-assist waar je bij kan sturen zonder het stuur volledig over te nemen. Bijvoorbeeld als je als bestuurder je minder prettig voelt bij de afstand met een bepaalde vrachtauto. Tesla is rambam, of FSD of bestuurder. Ik zou een meer vloeiende samenwerking tussen mij en FSD veel blijer zijn.

Mijn opmerkingen gaan meestal over de prioriteiten die Tesla heeft, en niet dat ik 's nachts moet huilen over level 2 ipv 5. Ik zou gewoon liever zien dat ze level 1 en 2 helemaal afmaken ivm mijn vertrouwen in het systeem.


Jij hebt geen actieve FSD.

Jij jankt dat een level 2 systeem waarbij duidelijk is dat de bestuurder altijd verantwoordelijk is en altijd klaar moet zijn om in te grijpen dat je ook momenten hebt dat je moet ingrijpen...

De misalignment waar hij het over heeft is niet dat het systeem niet duidelijk is of de communicatie over het systeem maar dat mensen ten onrechte lui worden in hun controle taken als het te lang goed gaat.
 
Meer links van toepassing bij Tesla FSD:
Als je op generiek niveau meer wilt weten over robots en samenwerking, maar geen zin hebt in de psychologie en zo, kijk even naar "cobots" - dat zijn robot-assistenten. Youtube staat er vol mee. Dan zie je ook de verschillende levels:
  • Om-en-om een taak doen. Mens drukt op een knopje en machine geeft een piepje. Er is een laag begrip van elkaar.
  • Tegelijkertijd, ondersteunend. Zoals de lane-assist die ik beschreef.
  • Zoals een collega, of een "robot-dier". Hier is een hoog begrip van elkaar.
Ik heb er beperkte kennis van het onderwerp maar wel meer dan 20 jaar interesse in UX en mens-machine interactie, en dat geeft wel aan hoe ik kijk naar Tesla FSD.
 
En mensen verschillen. Ik vind de UX en de interactie van Europa FSD en mezelf vrij goed, in vergelijking met mijn ervaringen van andere merken.

Ja, ik zou eigenlijk willen dat AP altijd automatisch aanschiet, en niet altijd een DING DONG laat horen als ie activeert of deactiveert, zodat je makkelijk lane changes zelf kan uitvoeren op niet-snelwegen, maar de waarheid is dat dat nog onduidelijker is en nog meer risico's creëert zolang FSD niet feilloos is. Ik zat ooit met een Ford lane keeping assistent bijna in de middenberm omdat dat ding was uitgevallen en ik geen signaal had gekregen, en dus dacht dat de auto nog altijd zelf aan het sturen was...
 
  • Like
Reactions: Woek