Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2022.16

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zag overigens iets apart nadat 2022.16.1.1 geïnstalleerd was:

IMG_0720.jpeg
 
@ FryeBE:
Was er ook geen probleem met je koffer bij aflevering? Ik dacht me zoiets te herinneren.
Je koffer opnieuw kalibreren/ instellen heb je waarschijnlijk al geprobeerd...
Ja… klopt. Bij aflevering ging de koffer niet meer dicht na hun demo van de wagen. Kon al gelijk terug naar de garage voor herstelling.

Net nog wat opgezocht en blijkbaar het fenomeen wat ik heb is toch wel bekend en zou fixed zijn door deze update. Vreemd dat sommige wagens er last van hebben en andere niet. Vermoed dat ze een batch hebben gehad met afwijkende hardware ofzo wat ze nu wat bijstellen door een software update. Ik kalibreer overigens elke maand wel eens met de hoop dat het beter gaat. Lijkt dan enkele dagen goed te gaan maar loopt dan weer mis.
 
Ja… klopt. Bij aflevering ging de koffer niet meer dicht na hun demo van de wagen. Kon al gelijk terug naar de garage voor herstelling.

Net nog wat opgezocht en blijkbaar het fenomeen wat ik heb is toch wel bekend en zou fixed zijn door deze update. Vreemd dat sommige wagens er last van hebben en andere niet. Vermoed dat ze een batch hebben gehad met afwijkende hardware ofzo wat ze nu wat bijstellen door een software update. Ik kalibreer overigens elke maand wel eens met de hoop dat het beter gaat. Lijkt dan enkele dagen goed te gaan maar loopt dan weer mis.
Bij mij gaat het alleen mis als ik hem handmatig opendoe. Dat is dan niet zo'n probleem. Via het scherm openen gaat wel normaal goed.
 
Ik denk dat het er over gaat dat de auto verbinding moeten hebben met internet om de weerdata op te kunnen halen.
Ook zonder premium connectie heeft de wagen internet.
  • Google maps search voor de bestemmingsopzoeking.
  • Kaart (ook al heb je geen sattelietview, je krijgt nog steeds een kaart). De nav gebruikt enkel de offline kaart als je inderdaad in een keldergarage staat: je hebt dan ook geen fuzzy (google) search, maar je moet het adres volledig manueel ingeven (old school nav)
  • Verkeersinfo
  • Snelheidsbeperkingen
  • Hoogteprofielen, om de geschatte aankomstrange te berekenen.
  • De Tesla logging: heel belangrijk voor hun machine learning. Dit gaan ze zeker niet prijsgeven
  • De connectie met de app
  • Checken of er updates zijn
 
Met de aanpassing van het niet meer volledig automatisch nemen van afritten, ben ik niet zo blij. Ik vond het altijd super mooi dat de Tesla dit helemaal automatisch deed. Zonder dat je iets hoefde te doen als bestuurder.

Anderzijds vroeg ik me wel altijd af waarom dit toegestaan was. Voor alles is bestuurders-input nodig. En dit deed ‘ie helemaal zelfstandig. Dat is nu dus gecorrigeerd.

Het was overigens wel opletten soms, met het automatisch nemen van afritten. Een aantal keer dacht ik dat ik een andere afrit moest hebben (op een bekende route). De Tesla vond een eerdere afrit beter en ik schrok toen ‘ie ineens de afrit ging nemen. Daar was ik niet bedacht op. En ja: ik had dit kunnen zien op het scherm. Maar omdat het een bekende route was, keek ik daar niet echt op.

Ik ben er eigenlijk ook niet blij mee. I.p.v. dat er meer FSD functies bijkomen, nemen ze alleen maar af. Nu gebruikte ik deze functie niet heel vaak, maar ik vindt het ook heel mooi om te zien dat de auto dit zelfstandig kan. Auto lane change op provinciale wegen is een tijd geleden ook teruggedraaid, terwijl dit eigenlijk gewoon goed werkte.

Mocht FSD tot versies komen die wat geschikter worden voor uitrol naar grotere auto populaties, dien zie ik het met de huidige regelgeving van Europa nog een lange tijd duren voordat deze functies hier worden toegestaan. Pas als de Duitse auto industrie een systeem hebben wat FSD dan evenaren zullen de regels versoepelt worden :cool: . En het rechtvaardigt al helemaal niet meer om op een eventuele volgende Tesla, FSD te nemen. De huidige kosten t.o.v. de geboden functies is niet te rechtvaardigen....
 
Deze is ook welkom:

Regenerative Braking

Your vehicle can now automatically apply regular brakes for consistent deceleration when regenerative braking is limited due to battery temperature or state of charge. To enable, tap Controls > Pedals & Steering > Apply Brakes When Regenerative Braking Is Limited.

Laad hem niet vaak boven de 90% maar is altijd even schrikken/wennen als de auto niet zo snel afremt bij gaspedaal los laten.
Kan iemand bevestigen dat deze functie daar is? Ik heb een model Y met 16.1.1 maar zie deze setting niet staan.. ? Heb wel de spotify accounts ( misschien ook iets wat veranderd is. Spotify speelt bij mij weer verder waar hij gebleven was als ik opnieuw instap. Normaal stopte hij en kon ik weer opnieuw beginnen bij de playlist )
 
  • Like
Reactions: Bodemman
Ook zonder premium connectie heeft de wagen internet.
  • Google maps search voor de bestemmingsopzoeking.
  • Kaart (ook al heb je geen sattelietview, je krijgt nog steeds een kaart). De nav gebruikt enkel de offline kaart als je inderdaad in een keldergarage staat: je hebt dan ook geen fuzzy (google) search, maar je moet het adres volledig manueel ingeven (old school nav)
  • Verkeersinfo
  • Snelheidsbeperkingen
  • Hoogteprofielen, om de geschatte aankomstrange te berekenen.
  • De Tesla logging: heel belangrijk voor hun machine learning. Dit gaan ze zeker niet prijsgeven
  • De connectie met de app
  • Checken of er updates zijn
Tezlab dashboard blijft ook updaten bij een volgende rit als je vergeet de wifi aan de hotspot te koppelen
 
  • Like
Reactions: Phil V
Tezlab dashboard blijft ook updaten bij een volgende rit als je vergeet de wifi aan de hotspot te koppelen
Iemand met premium connectiviteit die iets ziet van animatie mbt de “wind” update?
Ben nog een beetje aan het twijfelen om PC aan te schaffen. Is vooral psychologisch vervelend dat je de files niet meer ziet wat dus meestal resulteert in een koude douche. 😂
 
Kan iemand bevestigen dat deze functie daar is? Ik heb een model Y met 16.1.1 maar zie deze setting niet staan.. ? Heb wel de spotify accounts ( misschien ook iets wat veranderd is. Spotify speelt bij mij weer verder waar hij gebleven was als ik opnieuw instap. Normaal stopte hij en kon ik weer opnieuw beginnen bij de playlist )
Als idd spotify verder gaat waar ie gebleven was, is dat een mooie verbetering.
 
Eerste lange rit met 2022.16.1.1, heen en terug naar CDG.

Ik vond de routeberekening erg nauwkeurig qua verwacht accuniveau op bestemming. De routeplanner houdt ervan om genoeg te laden zodat je met >20% op bestemming of volgens supercharger arriveert, maar deze keer had ik wat haast dus kneep ik er onderuit toen de auto beweerde met 5~6% op bestemming te geraken. ABRP gokte telkens dan op 14%, maar moest telkens zakken tot wat Tesla had voorspeld.

Wat wel opvalt is dat aan zo een lage percentages ik nooit het volle vermogen in het begin krijg. Je moet toch zo een 10% hebben vooraleer het vermogen op komt.

In Senlis ook een Nederlandse Model 3 die naast me kwam laden en het laadvermogen bij mij deed beperken tot 74kW. Ben pas 10 minuten later terug aan de wagen geraakt en heb me dan verzet naar een vrij paar.
 
  • Informative
Reactions: BMW740iL
Daar sta ik toch van te kijken want de Tesla nav was echt al heel erg goed. Behalve dan in het begin van de rit maar na 15 minuten rijden is de bestemming SoC zeer nauwkeurig. Wellicht zorgt deze wijziging voor een betere voorspelling bij de start van de rit.

Volgens mij zat de verbetering in voorspelling al in een eerdere update en is dit een verbetering van de verbetering, maar ik merk wel degelijk een merkbare verbetering. Voorheen was het verwachte verbruik eigenlijk altijd hetzelfde. Omdat ik nogal een zware rechtervoet heb kwam ik altijd met soms wel 40% minder aan dan wat de auto aangaf. Zeker in de winter was 40% afwijking niet vreemd. Een route van bv. 200km schatte hij dan ongeveer 50% verbruik in, en kwam ik aan met 10%. Dat herstelde bij mij ook niet na 15 minuten. Het liep gewoon sneller af dan wat de auto dacht. Was ook duidelijk te zien in het energy grafiekje, waarbij de verwachte verbruikslijn simpelweg minder stijl naar beneden afgleed dan het lijntje van wat ik daadwerkelijk heb gereden.

Inmiddels is dit niet meer zo. Nu zie ik bij aanvang van de rit al die 10% staan bij het voorbeeld van hierboven.
 
Bij mij werkte AP/FSD niet de eerste uren na installatie. De visualitie miste ook auto's/fietsers/verkeerslichten/etc. Zelfs een reboot meerdere malen haalde niks uit. Halverwege de dag werkte het opeens weer.
Misschien een NN update die op de achtergrond draaide?
 
  • Informative
Reactions: Hbrink