Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2022.24.x

This site may earn commission on affiliate links.
Dat autopark waardeloos is roep ik al jaren maar nu een mooie test tussen verschillende merken en dit is precies mijn ervaring!

Pijnlijk om te constateren dat Tesla echt maar één ding tegelijk kan, FSD voor USA, al het andere moet wachten en verslechtert zelfs. Musk moet vooral ook Twitter gaan aansturen, kan er best nog bij.
 
Pijnlijk om te constateren dat Tesla echt maar één ding tegelijk kan
Hier ga je even aan voorbij dat je in een van de meest efficiënte elektrische auto's rijdt, met de hoogste jaarproductie, van een bedrijf dat nog geen 20 jaar bestaat, uit momenteel amper 2 fabrieken die volledig operationeel zijn, waarvan de software niet een samenraapsel is van allerlei externe leveranciers maar geïntegreerd en volledig onder controle van het bedrijf, al jarenlang draadloos software-updates uitrolt alsof het smartphones zijn, en op basis van die software in Europa een aanvaardbare lane keeping kan aanbieden, en in de VS een erg hoog niveau van autonoom rijden.

Maar autopark, ja, da's er teveel aan.
 
Hier ga je even aan voorbij dat je in een van de meest efficiënte elektrische auto's rijdt, met de hoogste jaarproductie, van een bedrijf dat nog geen 20 jaar bestaat, uit momenteel amper 2 fabrieken die volledig operationeel zijn, waarvan de software niet een samenraapsel is van allerlei externe leveranciers maar geïntegreerd en volledig onder controle van het bedrijf, al jarenlang draadloos software-updates uitrolt alsof het smartphones zijn, en op basis van die software in Europa een aanvaardbare lane keeping kan aanbieden, en in de VS een erg hoog niveau van autonoom rijden.

Maar autopark, ja, da's er teveel aan.
Kan alleen maar voor mezelf vaststellen dat autopark al in juni 2019 acceptabel werkte. Nu, dik 3 jaar ‘evolutie’ later, werkt het niet meer. Laat ik dan nog begrip hebben voor “alle aandacht gaat nu naar de FSD beta ontwikkeling” dan nog geldt voor mij “If it ain’t broken…”.
 
Hier ga je even aan voorbij dat je in een van de meest efficiënte elektrische auto's rijdt, met de hoogste jaarproductie, van een bedrijf dat nog geen 20 jaar bestaat, uit momenteel amper 2 fabrieken die volledig operationeel zijn, waarvan de software niet een samenraapsel is van allerlei externe leveranciers maar geïntegreerd en volledig onder controle van het bedrijf, al jarenlang draadloos software-updates uitrolt alsof het smartphones zijn, en op basis van die software in Europa een aanvaardbare lane keeping kan aanbieden, en in de VS een erg hoog niveau van autonoom rijden.

Maar autopark, ja, da's er teveel aan.
Kom op, Wooter, dit kan je toch niet menen?

Natuurlijk, die feiten die je telkens stoïcijns opsomt zijn zeker waar, en Tesla is een grote en belangrijke pionier geweest.

Maar dat alles is toch geen reden om het altijd en eeuwig voor Musk en de zijnen op te nemen, zoals jij bij elk spoortje van kritiek richting Tesla doet?

We zitten inmiddels tien jaar te wachten op de ‘belofte’ van Musk, wiens tweets telkens de boel een half jaartje opschorten, na wederom een belofte. Maar wel ondertussen de prijs van die ‘belofte’ opschroeven.

Tesla rijden is absoluut een mooie belevenis en ik zou het niet hebben willen missen, maar de tijd van geduld is bij heel veel mensen voorbij hoor.

Ja, iedereen begrijpt de prioriteit van de beta in de VS en iedereen begrijpt dat de wetgeving in Europa anders is. Maar die ‘belofte’ van Musk is al die jaren niet veranderd, terwijl het lijkt alsof het er niet beter op wordt, met al die berichten van ‘gisteren werkte het nog zoals beoogd, maar de laatste update heeft het weer eens verziekt’.

Sorry hoor, maar ik lees al sinds ik ‘lid’ ben van dit TMC forum, dat je iedereen met maar een greintje kritiek aan het afbranden bent. Je bent zeer goed geïnformeerd, dat blijkt uit alles en jouw input wordt zeer gewaardeerd, maar een beetje perspectief en realiteitszin zou op zijn plaats zijn.

Dit moest gewoon ik even kwijt, verder geen kwade gezichten hoor.
 
Sorry hoor, maar ik lees al sinds ik ‘lid’ ben van dit TMC forum, dat je iedereen met maar een greintje kritiek aan het afbranden bent. Je bent zeer goed geïnformeerd, dat blijkt uit alles en jouw input wordt zeer gewaardeerd, maar een beetje perspectief en realiteitszin zou op zijn plaats zijn.
Afbranden? Echt? Zo zie ik dat helemaal niet. Ik vind het juist heel prettig dat Wooter af en toe al die negativiteit een beetje compenseert. Velen op dit forum moeten af en toe herinnerd worden aan hoe verwend ze eigenlijk zijn. Een beetje relativeren af en toe.
 
Of het Wooter zijn bedoeling is, weet ik niet, maar door zijn overdreven positivisme en enthousiasme voor het merk houdt hij hier wel 80% van de posters scherp en wordt er, dat is mijn gevoel, soms zelfs gezocht naar minuscule gebreken om Wooter uit zijn tent te lokken. Wat dan weer niet zo moeilijk is.
Maar, zonder een "Wooter" zouden heel veel gebreken en onvolmaaktheden misschien zelfs niet gemeld worden door die 80%...
Met andere woorden, de één voert de ander en visa versa...

Ik zou zeggen, gewoon doordoen en af en toe eens iets lezen met een knipoog.
 
Wat AP beteeft had ik tot voor 2 maanden dezelfde perceptie als @wooter. Sedert mijn overgang van AP1 naar AP2, is die perceptie volledig omgeslagen.
Verschil in mening zit hem in hoe je naar de AP kijkt.
Zie je de huidige AP als een tussenstap naar FSD (niet de Beta versie, maar de uiteindelijke robotaxi versie) dan vergeef je veel ‘foutjes’ onder de mom van het hoger doel. Zie je het als leveren wat je kocht, dan is het dramatisch.
Ik heb er als geïnteresseerde in de techniek veel begrip voor en minimaliseer ook wel eens een onvolmaaktheid, maar ik ben nog altijd klant.
Zoals bij een boormachine de klant geen behoefte heeft aan een boormachine, maar aan een gat in de muur, heb ik als klant geen boodschap aan ‘single stack’, beta, aantal camera’s, AI, supercomputer, vision only, HW2, HW3, MCU2-3-…. Mijn behoefte is om ‘ontzorgd’ te worden van zelf rijden.

Het kan zijn dat technisch gezien AP2 veel dichter bij FSD staat dan AP1, maar daar heb ik momenteel geen boodschap aan. Ik ben veel minder ontzorgd met AP2 dan ik was met AP1.
AP1 deed wat je er van verwachtte. AP2 leidt veel te vaak een eigen (en oncorrect) leven, met zijn onverwachte vertragingen, stuurcorrecties en vooral alarmsignalen die zelfs komen als ze in de instellingen uit staan (lane warning and correction).
Zeer ontgoocheld na de overgang van AP1 naar AP2. 6 jaar doorontwikkelen heeft voor mij als gebruiker niets merkbaars opgebracht. In tegendeel.
Om in commerciële termen te blijven: mijn customer experience is er op achteruit gegaan.
 
Ja, YMMV, ik heb ervaring met AP1 met een paar loaners en ik vond het ding vooral goed in de voorligger volgen, inclusief het mee links willen afslaan. Daarin is AP2 completer, dat ie niet zomaar zijn voorligger volgt, maar zelf lijkt te denken.

Voor de rest heb ik weinig over AP2 te klagen. Ding volgt het rijvak, en bij lane change gaat het ook vrij goed (hoewel ik sinds juni heb dat de auto soms de kluts lijkt kwijt te raken bij het naar een rechter rijstrook wisselen, maar ik wijt dit eerder aan een hardware akkefietje dan aan een stukje software, aangezien naar links wel goed gaat, en naar rechts soms toch wel goed). Ja, ik kijk uit naar FSD Beta, maar al 5 jaar rijdt mijn Model X vrij goed, met de eerste 3 jaren ook duidelijk verbeteringen. Dat het nu wat stil gevallen is met die verbeteringen, vind ik met FSD Beta dan ook weer 'normaal' dat je die nieuwe verbeteringen op een nieuw platform nog niet in Europa ziet.

Ik heb in 2017 mijn Model X gekocht met dezelfde FSD belofte als iedereen hier, maar voor mij zorgt de AP al sinds 2017 ook al voor die ontzorging. En ja, dat uit zich nog niet in 100% autonoom rijden, maar wel in dat ik op de snelweg vrij passief de auto z'n ding kan laten doen, en buiten de snelweg het ding als rijondersteuning gebruik.

Je kan dan vinden dat ik al 5 jaar op mijn honger moet zitten voor een optie die compleet zelf rijden claimt, maar ik zie het dat ik al 5 jaar geniet van een van de beste lane keeping systemen in de wereld. Bij de concurrentie vind je misschien nu vergelijkbare technologie, maar geen van die technologie is gebaseerd op een platform dat nu in de VS al autonoom rijden in beta kan aanbieden. Dus ik zit nogal veilig. En als ik volgend jaar mijn huidige X zou inwisselen op een andere Tesla, ga ik geen spijt hebben dat ik al die jaren terug voor FSD heb betaald, want ik heb al 5 jaar gebruik kunnen maken van een technologie waar vele andere merken nog lang niet aan toe zijn.
Kom op, Wooter, dit kan je toch niet menen?
Tuurlijk meen ik het. Theo's claim dat Tesla maar 1 ding tegelijk kan was een hyperbolische uitspraak, en ik wou daar wat objectiviteit tegenover zetten. En ja, dat kan best dat autopark niet werkt en dat de concurrentie het beter doet (ik heb al even geen ervaring met autopark, noch met de concurrentie en autopark) maar beweren dat Tesla maar 1 ding tegelijk kan is gewoon onwaar.
 
Kan alleen maar voor mezelf vaststellen dat autopark al in juni 2019 acceptabel werkte.
Bij mij werkt het nog steeds prima.
Nu, dik 3 jaar ‘evolutie’ later, werkt het niet meer.
Waarom de een wel en de ander niet is denk ik dan ook een betere vraag.
Laat ik dan nog begrip hebben voor “alle aandacht gaat nu naar de FSD beta ontwikkeling” dan nog geldt voor mij “If it ain’t broken…”.
Omdat het bij andere nog wel werkt lijkt mij deze stelling daarmee onjuist.

Ik krijg bij veel het idee dat ze meer zeuren om Elon time dan dat er echt een issue is.
FSD gaat waarschijnlijk hier pas komen als het in de VS "af" is. Leer daar mee leven.
 
Daarin is AP2 completer.
Het claimt completer te zijn, maar dat lukt niet. Versnelt niet vlot genoeg als de weg vrij komt. Vertraagt onnodig. Houdt in voor fietsers op het fietspad (zelfs als ze nog met een pechstrook van de rijweg gescheiden zijn. Houdt in voor tegenliggers, geparkeerde wagens…)
ik zie het dat ik al 5 jaar geniet van een van de beste lane keeping systemen in de wereld.
Je zegt het juist: “een van de betere”. AP1 was immers beter in lane keeping, inclusief lane change. Het deed het of deed het niet. Maar bleef bij zijn beslissing. Indien niet was dat terecht en nam je zonder toeters of bellen over. Met AP1 neem je over en krijg je toch nog toeters, bellen en stuurcorrecties. Als ik overneem moet hij zich niet moeien, tenzij ze er zouden in slagen om terecht te laten corrigeren.
 
Last edited:
Ja, YMMV, ik heb ervaring met AP1 met een paar loaners en ik vond het ding vooral goed in de voorligger volgen, inclusief het mee links willen afslaan. Daarin is AP2 completer, dat ie niet zomaar zijn voorligger volgt, maar zelf lijkt te denken.
Toevallig vanavond daar een mooi AP2 voorbeeld van ondervonden (met sw versie 2022.24.5). Perfect om het gedrag van AP1 en AP2 te vergelijken.

AP2: Op een Secundaire weg met perfecte, nieuwe belijning aan 65km/u. Wagen voor mij steekt richtingaanwijzer links uit. Ik zie nog geen merkbare vertraging (al kan die er wel heel licht geweest zijn), AP2 geeft een korte, maar krachtige en uiterst onaangename remstoot. Even later gaat de wagen voor mij duidelijk vertragen om af te slaan. AP doet eerst niets, nadert aan constante snelheid onaangenaam dicht en geeft dan weer een korte, maar krachtige en uiterst onaangename remstoot. Als de weg weer vrij is, blijft hij nog een hele tijd aan de laatste trage snelheid alvorens onaangenaam traag weer op te trekken naar de ingestelde snelheid.

AP1 vertraagt in zo een geval aangenaam met nagenoeg dezelfde vertraging als de voorganger. Bij het afslaan neigt hij heel even om mee af te slaan, maar corrigeert direct weer en vervolgt zijn weg zoals het hoort met een aangename natuurlijk aanvoelende versnelling tot aan de ingestelde snelheid.

Ik weet wat kiezen, mijn vrouw zeker. Ik mag AP2 niet meer op zetten en het ergste vind ik nog dat ze vanuit haar standpunt gelijk heeft. Ik zet het verder op uit nieuwsgierigheid en om te testen hoe het evolueert. Bij AP1 heeft ze op die 6 jaar ook een paar keer (misschien maar zo vaak als nu op 2 maand met AP2) geopperd dat het niet aangenaam was, maar nooit expliciet verboden, meestal was dat nog veroorzaakt door een manipulatiefout van mijn kant (vb de richtingaanwijzer te vroeg uit zetten bij een inhaalmanoeuver).
 
2022.24.6 geïnstalleerd -> ik heb aan aantal keer een download "geforceerd" door in het menu van auto naar software versie te gaan. Als "controleren" vrij lang blijft "hangen" komt er opeens een update. Nu al 3x gehad na een toevallige controle -> lijkt geen toeval meer.
Dat zal ik dan binnen een uurtje ook eens proberen. Ik rijd dan nog even naar Kortessem en terug, een ritje van 1 uur. Ik kan me maar bezighouden en proberen. Wie weet ... 😜
 
2022.24.6 geïnstalleerd -> ik heb aan aantal keer een download "geforceerd" door in het menu van auto naar software versie te gaan. Als "controleren" vrij lang blijft "hangen" komt er opeens een update. Nu al 3x gehad na een toevallige controle -> lijkt geen toeval meer.
als het lang duurt komt idd de update, maar dat forceren herken ik niet. Er zijn ook dagen dat je snel de melding krijgt dat je up-to-date bent.
 
als het lang duurt komt idd de update, maar dat forceren herken ik niet. Er zijn ook dagen dat je snel de melding krijgt dat je up-to-date bent.

Forceren was misschien niet de juiste woordkeuze van mij, vervroegen was beter :)

Ik kijk niet zo vaak bij "software" maar heb dit jaar een keer of 4 gemerkt dat de upload begon op het moment dat ik in het menu dook. Daarvoor geen download symbool of melding in de app. Ga je vervolgens in het menu van de Tesla kijken dan zie je opeens staan dat er gecontroleerd wordt of er een update beschikbaar is. Duurt dit controleren lang dan weet je in feite al dat er iets gaat komen.

Kijk je niet in het menu dan komt de auto waarschijnlijk alsnog zelf vrij snel met de melding.
 
Dat zal ik dan binnen een uurtje ook eens proberen. Ik rijd dan nog even naar Kortessem en terug, een ritje van 1 uur. Ik kan me maar bezighouden en proberen. Wie weet ... 😜

Terug thuis en na een uur lang de software "geforceerd" laten zoeken zoals hierboven vermeld heeft voor mij geen resultaat opgeleverd, wat ik ook niet had verwacht. NoICE staat gewoon op de zwarte lijst en krijgt altijd één van de laatste z'n update aangeboden.
Op zich onbegrijpelijk dat de updates steeds in kleine aantallen gereleased worden. Akkoord dat er enkele test uitrollen moeten gebeuren, maar dan kan toch gerust alles relatief snel uitgerold worden (cfr. Apple updates)
 
Terug thuis en na een uur lang de software "geforceerd" laten zoeken zoals hierboven vermeld heeft voor mij geen resultaat opgeleverd, wat ik ook niet had verwacht. NoICE staat gewoon op de zwarte lijst en krijgt altijd één van de laatste z'n update aangeboden.
Op zich onbegrijpelijk dat de updates steeds in kleine aantallen gereleased worden. Akkoord dat er enkele test uitrollen moeten gebeuren, maar dan kan toch gerust alles relatief snel uitgerold worden (cfr. Apple updates)

Ik heb ook wel eens een periode achterin de rij gestaan. Schrale troost -> het zijn dit jaar niet de meest schokkende updates :p

Wel/geen FSD schijnt van invloed te kunnen zijn heb ik wel eens gelezen. Ik ben vaak wel snel aan de beurt met een update maar dat kan ook om andere redenen zijn? (veel km / eerste serie M3 / ??? / etc.)

In de 2022.24.6 zit overigens wel een BUG -> als ik FSD inschakel gaat automatisch het symbool "automatisch groot licht" branden op het scherm. Als ik het stuur weer overneem gaat het overigens weer uit.