Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2022.24.x

This site may earn commission on affiliate links.
Bij mij werkt auto-steering nu nog maar tot 140km/h. Tot 150 kan ik nog wel met acc rijden. Verder kan ik op geen enkele weg meer de kieste afstand tot voorligger instellen. Herkenbaar?
Heel herkenbaar want het is ook precies wat er in de release notes over vision only staat. Wel staan die release notes op de 2022.20 en dus zijn ze makkelijk te missen. Hier op het forum is het wel wat lastiger om dat te missen
 
  • Funny
  • Like
Reactions: job-lek and Menabe
Bij mij werkt auto-steering nu nog maar tot 140km/h. Tot 150 kan ik nog wel met acc rijden. Verder kan ik op geen enkele weg meer de kieste afstand tot voorligger instellen. Herkenbaar?
Welkom bij vision only.
De logica van afstand 1 -6 of 2-7 ontgaat me ook compleet
In verhouding met de tijd tot de voorligger. Vision only kan de kortste tijd niet aan omdat het voor vision only langer duurt om een vertraging van een voorligger op te merken.
Ter compensatie kan je een nog langere afstand kiezen (7). Hoewel, ik denk dat die er altijd geweest is.

Veel van de nadelen van vision only hebben hiermee te maken. Schokkerig rijden in de file, te ver achter de voorligger stoppen aan verkeerslichten (dichter focussen de camera.s wellicht niet goed), laattijdig optrekken als de voorligger versnelt, te laat vertragen als de voorligger stopt en dan te hard remmen, terwijl nog plaats is om rustig te remmen…
 
We hadden toch juist een hybride oplossing, maar daar wordt nu van afgestapt. Persoonlijk heb ik niets raars gemerkt sinds ik de Vision update heb, heb het idee dat het verschl dat de meeste merken meer tussen de oren zit dan wat anders.
Net terug van een trip Enschede-Parijs-Enschede. Eerlijk gezegd had ik me nog niet eens gerealiseerd dat ik nu met 2022.24.8 ook vision only heb. Zoals altijd zoveel mogelijk met EAP gereden met afstand op 3, soms 4. Het enige verschil wat me direct opviel is dat de max nu 140kmph is met EAP aan, zelfs in Duitsland op stukken waar geen snelheidsbeperking is. Daarnaast dat EAP veel eerder langzamer gaat rijden vanwege 'slecht weer gedetecteerd'. Dat laatste begrijp ik wel want veel mensen (ikzelf incluis) zijn toch geneigd veel te hard te blijven rijden bij slecht weer. EAP is gewoon veel conservatiever dan de meeste mensen die zichzelf over het algemeen overschatten, en dat lijkt me ook volkomen logisch.

Ik gebruik automatisch dimlicht nooit omdat die veel te lang met grootlicht bleef rijden maar zal 't weer eens opnieuw proberen.

On a positive note: Ik blijf me verbazen hoe goed EAP het doet op de zeer smalle linkerstrook bij wegwerkzaamheden in Duitsland. Ik zou het eerlijk gezegd zelf niet beter kunnen en merk ook dat veel andere wagens niet voorbij een vrachtwagen durven die langzamer op de rechterrijstrook zit en daar dan maar eindeloos een paar meter achter blijven hangen op de linkerstrook. EAP gaat daar gewoon voorbij (als het kan). UIteraard hou ik me daarbij wel aan de max. snelheid +4.

Ja af en toe gaat EAP nog de mist in en moet je ingrijpen, maar naar mijn mening is het in de afgelopen 4 jaar steeds beter geworden en komen dit soort glitches steeds minder voor. Ik zou nooit meer zonder willen en begrijp dan ook niks van de posters op dit forum die zeggen (E)AP helemaal niet meer te gebruiken omdat het zo slecht zou werken...
 
Ter compensatie kan je een nog langere afstand kiezen (7). Hoewel, ik denk dat die er altijd geweest is.

In mijn S100D heb ik altijd al volgafstand 7 kunnen kiezen. Ik heb ook zoveel "slotjes" in m'n pook. Echter, positie 1 en 2 toont nu dus "2".

Zelf reed ik nooit met 1 of 2 omdat dat altijd super zenuwachtig was. Vision standje 2 nu is relaxter maar lijkt ook een grotere afstand te zijn dan radar standje 2.
 
Ik vind Vision Only tot op heden nog niet echt goed werken hier in Nederland. Mijn ruitenwissers gaan (bij droog weer) aan en het grootlicht blijft veel te lang branden (zelfs op korte afstanden). Jammer... vooral ook van mijn net nieuwe ruitenwissers (op een droge raam zorgt dat voor krassen).
 
  • Like
Reactions: djlorenz
Ik vind Vision Only tot op heden nog niet echt goed werken hier in Nederland. Mijn ruitenwissers gaan (bij droog weer) aan en het grootlicht blijft veel te lang branden (zelfs op korte afstanden). Jammer... vooral ook van mijn net nieuwe ruitenwissers (op een droge raam zorgt dat voor krassen).
Het probleem met de ruitenwissers herken ik niet, nu moet ik wel zeggen dat ik pas ongeveer 200 km op vision only heb gereden. Ook voor de vision tijd heb ik nooit, op een enkel uitzondering na, gehad dat de ruitenwissers spontaan aan gaan terwijl ik meestal op automatisch heb staan.
Is je ruit ter hoogte van de sensor schoon, het kan zijn dat vuil voor de lens in combinatie met lichtinval de ruitenwisser activeert.
 
  • Like
Reactions: job-lek and Phil V
Het probleem met de ruitenwissers herken ik niet, nu moet ik wel zeggen dat ik pas ongeveer 200 km op vision only heb gereden. Ook voor de vision tijd heb ik nooit, op een enkel uitzondering na, gehad dat de ruitenwissers spontaan aan gaan terwijl ik meestal op automatisch heb staan.
Is je ruit ter hoogte van de sensor schoon, het kan zijn dat vuil voor de lens in combinatie met lichtinval de ruitenwisser activeert.
Bij mij gaan ze ook niet spontaan aan bij droog weer. Maar als ik m'n ruitensproeiers gebruik bij verder droog weer gaan de wissers wel héél hard heen en weer, alsof we in een stortbui zitten, en gaan ook veel te lang door met wissen, veel langer dan voor vision only. Ondertussen zegt Vision Only EAP dat er slecht weer gedetecteerd is, terwijl het stralend weer is.😎
 
  • Like
Reactions: Dannietjoh
Daarnaast dat EAP veel eerder langzamer gaat rijden vanwege 'slecht weer gedetecteerd'. Dat laatste begrijp ik wel want veel mensen (ikzelf incluis) zijn toch geneigd veel te hard te blijven rijden bij slecht weer. EAP is gewoon veel conservatiever dan de meeste mensen die zichzelf over het algemeen overschatten, en dat lijkt me ook volkomen logisch.
Ik begrijp niet hoe je dit gedrag kunt goedpraten. Gisterenochtend was het prachtig helder weer en AP bedenkt dan dat het slecht weer is en dat de snelheid verlaagd moet worden. Ik kan er met mijn hoofd niet bij. Als je vindt dat het zicht niet optimaal is hou je meer afstand tot je voorligger maar je verlaagt niet zomaar de snelheid die de bestuurder heeft ingesteld.
 
Ik begrijp niet hoe je dit gedrag kunt goedpraten. Gisterenochtend was het prachtig helder weer en AP bedenkt dan dat het slecht weer is en dat de snelheid verlaagd moet worden. Ik kan er met mijn hoofd niet bij. Als je vindt dat het zicht niet optimaal is hou je meer afstand tot je voorligger maar je verlaagt niet zomaar de snelheid die de bestuurder heeft ingesteld.

Ik begrijp perfect wat je wil zeggen, maar als je kiest om op AP of TACC te rijden, dan is het AP of TACC die beslist hoe snel er gereden wordt. Stel dat jij dit zou kunnen overrulen door te zeggen "ik wil hier nu 120km/u rijden, want ik vind dat dat kan" en er gebeurt iets, dan ben ik zeker dat TACC en AP door u als verantwoordelijke zullen worden aangewezen.
Wil je meer risico's nemen dan AP en/ of TACC, dan rij je toch gewoon zonder AP en/ of TACC...

Maar ik begrijp uw frustraties.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik begrijp perfect wat je wil zeggen, maar als je kiest om op AP of TACC te rijden, dan is het AP of TACC die beslist hoe snel er gereden wordt. Stel dat jij dit zou kunnen overrulen door te zeggen "ik wil hier nu 120km/u rijden, want ik vind dat dat kan" en er gebeurt iets, dan ben ik zeker dat TACC en AP door u als verantwoordelijke zullen worden aangewezen.
Wil je meer risico's nemen dan AP en/ of TACC, dan rij je toch gewoon zonder AP en/ of TACC...

Maar ik begrijp uw frustraties.
Het is geen TACC. Mijn vorige auto's hadden TACC, die reden een bepaalde snelheid tenzij er een auto voor me langzamer reed. Maar die optie bestaat niet eens meer bij Tesla. Wat er nu is is simpelweg onbruikbaar geworden als het niet perfect helder en droog weer is en de zon niet te laag staat, enz, enz.

En zolang we op Level 2 zitten (of beter gezegd zaten, we zitten nu op Level 1,1) is de bestuurder sowieso verantwoordelijk. Dus hoort die auto te doen wat ik als bestuurder opdraag.
 
  • Like
Reactions: ramonneke and OttoR