Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2022.24.x

This site may earn commission on affiliate links.
Ik begrijp perfect wat je wil zeggen, maar als je kiest om op AP of TACC te rijden, dan is het AP of TACC die beslist hoe snel er gereden wordt. Stel dat jij dit zou kunnen overrulen door te zeggen "ik wil hier nu 120km/u rijden, want ik vind dat dat kan" en er gebeurt iets, dan ben ik zeker dat TACC en AP door u als verantwoordelijke zullen worden aangewezen.
Wil je meer risico's nemen dan AP en/ of TACC, dan rij je toch gewoon zonder AP en/ of TACC...

Maar ik begrijp uw frustraties.
@Krisja, mijn MS had geen TACC. Het was of gewone domme cruisecontrol of bijbetalen voor EAP. Dat was voor mij ook een van de redenen mijn S in te ruilen voor een 3.
 
En zolang we op Level 2 zitten (of beter gezegd zaten, we zitten nu op Level 1,1) is de bestuurder sowieso verantwoordelijk. Dus hoort die auto te doen wat ik als bestuurder opdraag.
Als het systeem enkel TACC of lane keeping kan doen binnen de eigen snelheidslimieten, dan kan je als bestuurder inderdaad ondergaan, of zelf controle nemen.
 
  • Like
Reactions: Krisja and job-lek
Wat er nu is is simpelweg onbruikbaar geworden als het niet perfect helder en droog weer is en de zon niet te laag staat, enz, enz
Onbruikbaar is nu ook weer overdreven. Ik vind het nog steeds een achteruitgang ivm AP1, maar de perceptie betert wat met de tijd. Je leert wanneer wel of niet aan en uit zetten en aan de alarmen en het onregelmatig optrekken en vertragen ben ik ondertussen gewoon geraakt.
Met passagiers nog niet te doen. Daar was ook AP1 beter in. Stond bij mij eigenlijk altijd op. Passagiers merkten het zefs niet.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Het is geen TACC. Mijn vorige auto's hadden TACC, die reden een bepaalde snelheid tenzij er een auto voor me langzamer reed. Maar die optie bestaat niet eens meer bij Tesla. Wat er nu is is simpelweg onbruikbaar geworden als het niet perfect helder en droog weer is en de zon niet te laag staat, enz, enz.

En zolang we op Level 2 zitten (of beter gezegd zaten, we zitten nu op Level 1,1) is de bestuurder sowieso verantwoordelijk. Dus hoort die auto te doen wat ik als bestuurder opdraag.
ik ga (bijna ) altijd akkoord met uw mening Paul, alleen ’onbruikbaar’ vind ik erover, ik rij nu tijdelijk met een YP waarvan de EAP nog altijd bruikbaar is en die het merkbaar minder goed doet als de s90 van 2017 ap2.
 
op de zeer smalle linkerstrook bij wegwerkzaamheden in Duitsland
Die linkerstrook is verboden voor voertuigen breder dan 2,00m (soms 1,90m). Dat staat vrijwel altijd aangegeven op de borden. En dat is de breedte inclusief buitenspiegels.

Sommige autobestuurders blijven dus op de rechterstrook, gewoon omdat ze zich aan de verkeersregels houden.

Overigens gebruik ik nooit de Autopilot bij wegwerkzaamheden, ook al gaat het 99 van de 100x goed. Die ene keer dat het fout gaat vermijd ik liever.
 
  • Like
Reactions: Krisja
Overigens gebruik ik nooit de Autopilot bij wegwerkzaamheden, ook al gaat het 99 van de 100x goed. Die ene keer dat het fout gaat vermijd ik liever.
het gaat 99,999999999 keer goed. Anders wordt het niet vrijgegeven.
Je kan ook AP gebruiken en zelf attent blijven (moet sowieso altijd).
Al heb ik zelf al eens een incident gehad. Een rood-wit gestreepte paal werd door de aanzuiging van de vrachtwagen voor mij op het wegdek getrokken en ik ben er knal op gereden. Maar zelfs zonder AP, had ik het niet kunnen vermijden.
 
Die linkerstrook is verboden voor voertuigen breder dan 2,00m (soms 1,90m). Dat staat vrijwel altijd aangegeven op de borden. En dat is de breedte inclusief buitenspiegels.

Sommige autobestuurders blijven dus op de rechterstrook, gewoon omdat ze zich aan de verkeersregels houden.

Overigens gebruik ik nooit de Autopilot bij wegwerkzaamheden, ook al gaat het 99 van de 100x goed. Die ene keer dat het fout gaat vermijd ik liever.
Als het klopt wat jij zegt, dat het inclusief spiegels is, mag een Opel Astra niet eens op die strook rijden, hetgeen me zeer onwaarschijnlijk lijkt denk je niet?

1664020648300.png


Rijden met AP kan altijd fout gaan, daarom moet je ook altijd alert blijven. Rijden zonder AP kan overigens net zo goed fout gaan. De vraag is welke van de twee veiliger is en/of minder vaak fout gaat. Daarover verschillen wij denk ik van mening. Overigens doet onze mening er niet toe vind ik. De statistieken zullen uitwijzen wat veiliger is. Volgens mij publiceert Tesla al een tijdje die statistieken en spreken die voor zichzelf.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik begrijp niet hoe je dit gedrag kunt goedpraten. Gisterenochtend was het prachtig helder weer en AP bedenkt dan dat het slecht weer is en dat de snelheid verlaagd moet worden. Ik kan er met mijn hoofd niet bij. Als je vindt dat het zicht niet optimaal is hou je meer afstand tot je voorligger maar je verlaagt niet zomaar de snelheid die de bestuurder heeft ingesteld.
Ik praat niet alles goed, beweer ook nergens dat het systeem perfect is. Ik begrijp alleen dat het systeem bij slecht weer langzamer gaat rijden.

Stel je voorganger rijdt 130kmph en het gaat keihard regenen, maar je voorganger blijft desondanks lekker doorknallen, moet AP dan alleen maar wat afstand minderen en ook met 130kmph blijven doorknallen? In mijn ogen absoluut niet en dat was het punt wat ik probeerde te maken.

Jij vergelijkt TACC met AP, maar ik vind dat appels met peren vergelijken. TACC houdt alleen rekening met voorgangers, verder niks. AP streeft er naar helemaal zelfstandig te kunnen rijden. En daarom begrijp ik het principe dat er rekening gehouden wordt met de weersomstandigheden, dat het systeem nu nog niet altijd die omstandigheden correct inschat is een ander verhaal.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Als het klopt wat jij zegt, dat het inclusief spiegels is, mag een Opel Astra niet eens op die strook rijden, hetgeen me zeer onwaarschijnlijk lijkt denk je niet?

Voor Duitsland geldt volgende volgens de ANWB
  • Bij wegwerkzaamheden is het vaak verboden op de linkerrijstrook te rijden als het voertuig of de combinatie, inclusief buitenspiegels, 2 m of breder is. Dit verbod wordt aangegeven door een rond wit bord met een rode rand waarop 2 m wordt vermeld.
Maar, dan moet er wel het desbetreffende bord staan...
 
  • Like
Reactions: Gaston
Voor Duitsland geldt volgende volgens de ANWB
  • Bij wegwerkzaamheden is het vaak verboden op de linkerrijstrook te rijden als het voertuig of de combinatie, inclusief buitenspiegels, 2 m of breder is. Dit verbod wordt aangegeven door een rond wit bord met een rode rand waarop 2 m wordt vermeld.
Maar, dan moet er wel het desbetreffende bord staan...
OK, dan ben ik abuis, en al die Astra rijders en vele anderen ook....
 
OK, dan ben ik abuis, en al die Astra rijders en vele anderen ook....

Abuis? Misschien gewoon onoplettend, zoals de 4.659.808 snelheidsovertredingen die in 2021 in België werden vastgesteld.
Van die 4.659.808 zullen er ook wel enkele Astra rijders zijn en ook wel enkele die het snelheidsbord door omstandigheden niet hebben gezien, maar vooral mensen die tegen beter weten in dachten dat het snelheidsbord niet op hun van toepassing was... 😇
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Abuis? Misschien gewoon onoplettend, zoals de 4.659.808 snelheidsovertredingen die in 2021 in België werden vastgesteld.
Van die 4.659.808 zullen er ook wel enkele Astra rijders zijn en ook wel enkele die het snelheidsbord door omstandigheden niet hebben gezien, maar vooral mensen die tegen beter weten in dachten dat het snelheidsbord niet op hun van toepassing was... 😇
"Abuis" was sarcastisch bedoelt.

Uit Bijlage VIII Regeling voertuigen

1664027914078.png


Lijkt me sterk dat die bepaling niet in heel de EU geldt. Wat mij betreft einde van deze discussie. M'n punt was dat ik vond dat (E)AP het verbazingwekkend goed doet op smalle stroken. De discussie gaat ondertussen totaal over iets anders.
 
  • Like
Reactions: job-lek
...Wat mij betreft einde van deze discussie. M'n punt was...

Oezi, ik was er mij niet van bewust dat u bovenstaande als een persoonlijke aanval aanvoelde. Mijn excuses hiervoor...

...De discussie gaat ondertussen totaal over iets anders.

Tsja, wie begon er over Astra's 🤪

En dan nu terug naar Software 2022.24.x​

 
"Abuis" was sarcastisch bedoelt.

Uit Bijlage VIII Regeling voertuigen

View attachment 856407

Lijkt me sterk dat die bepaling niet in heel de EU geldt. Wat mij betreft einde van deze discussie. M'n punt was dat ik vond dat (E)AP het verbazingwekkend goed doet op smalle stroken. De discussie gaat ondertussen totaal over iets anders.
Regels over vaststellen van de afmetingen ten behoeve van voertuigregistratie zijn niet van toepassing. Het gaat bij deze rijstrookgebruiksbeperking om de werkelijke afmetingen tijdens het gebruik, en dat is inclusief buitenspiegels of andere uitstekende delen.

Daarnaast ging het om de Duitse wegenverkeerswet, en niet de Nederlandse.

Ik zou nu het betreffende Duitse wetsartikel er bij kunnen gaan zoeken, maar ja, het was einde discussie.
 
Stel dat jij dit zou kunnen overrulen door te zeggen "ik wil hier nu 120km/u rijden, want ik vind dat dat kan" en er gebeurt iets, dan ben ik zeker dat TACC en AP door u als verantwoordelijke zullen worden aangewezen.

Dat KON normaliter ook! AP verlaagde nooit eerder de max snelheid op de snelweg. Wat ik nu begrijp doet AP met Vision only dat wel terwijl het droog is. Dat is natuurlijk totale kul! Hoe kan Tesla zo'n uitrol doen?
 
Vanmiddag weer eens smart summon uitgeprobeerd met 2022.24.8. Nog steeds dezelfde limieten zoals enkel op gemarkeerde parkeerplaatsen maar wat wel opviel is dat het "starten" veel sneller gaat als voorheen alsook de uitvoering. Het gaat dus stukken vlotter en wellicht hierdoor zelfs een keer bruikbaar als m'n auto "vast" is gezet.
 
  • Informative
Reactions: job-lek
En toch kon ik hier in het verleden bij regelmaat van de klok lezen dat er mensen waren die op AP van 120 naar 70 afremde omdat er een parallel was waar 70 de geldende snelheid was... 🤔
Dan vergeet de Tesla dat hij op een snelweg zit. Maar het is en blijft een tombola. Die van mij remt niet af op de A73 als er een 90 bord staat. Wanneer kan ik wel of niet harder dan de limiet en is dat afhankelijk van in welk land je rijdt? Gelukkig geen wereldproblemen maar de logica ontgaat me.