Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2022.24.x

This site may earn commission on affiliate links.
Hangt ervan af wat je wil, een auto die reageert op een gevaar, of een auto die los over het gevaar heen rijdt.

Toevallig gaat men in België net de borden "verboden cruise control" afschaffen omdat adaptieve cruise control een veiliger alternatief is.
In een dorp kun je niet met TACC rondrijden. Sowieso ben je zelf verantwoordelijk voor de veiligheid.

Verbod voor cruisecontrol heb ik eigenlijk nog nooit ergens gezien. Behalve bij wegwerkzaamheden de tip hem uit te zetten. Rare jongens die Belgen. Maar wel mooi wereldkampioen wielrennen worden.😀
 
Als ik het goed heb (verbeter aub als ik het verkeerd heb) moet in NL links én rechts een snelheidsbord staan. Daar lijkt VO niet op te reageren.
Enkel reageren als er langs beide kanten borden staan, kunnen ze niet inbouwen. Als er rechts van jou een vrachtwagen rijdt, kan hij het rechterbord wellicht niet zien.
Daarom staat er aan beide kante een bord.
Als er alleen rechts een bord staat kan je voor de rechter aanhalen dat je het niet kon gezien hebben door een vrachtwagen en zal hij je gelijk moeten geven.
 
Wat ze van mij ook wel mogen repareren zijn de verplaatsing verzoeken op de snelweg met EAP.
….
Het is bovendien niet nodig, want als de auto thv de S112 voor sorteert is dat vroeg zat
….
Daar morgen ze de software nog wel iets beter op trainen.
Punt is denk ik dat de auto niet ver genoeg vooruit kan kijken en daarom niet kan inschatten of er verderop nog voldoende ruimte is om veilig een aantal banen op te schuiven.
In de praktijk zie je vaak genoeg dat mensen te lang doorrijden om vervolgens snel enkele banen achterelkaar moeten opschuiven terwijl het verkeer het eigenlijk niet toelaat. Dit is iets wat EAP wil voorkomen en zet daarom de baanwissel vroegtijdig is.
 
Punt is denk ik dat de auto niet ver genoeg vooruit kan kijken en daarom niet kan inschatten of er verderop nog voldoende ruimte is om veilig een aantal banen op te schuiven.
In de praktijk zie je vaak genoeg dat mensen te lang doorrijden om vervolgens snel enkele banen achterelkaar moeten opschuiven terwijl het verkeer het eigenlijk niet toelaat. Dit is iets wat EAP wil voorkomen en zet daarom de baanwissel vroegtijdig is.
Dat snap ik wel, maar 3,5 km van te voren is wel wat overdreven...
 
Voor ik vision only had verlaagde AP de snelheid ook al. Bijvoorbeeld vanaf knooppunt Azelo altijd terug naar max. 120. tot even voorbij afslag A35 richting Enschede.

Inderdaad, fleet speed hard coded segmenten. Dit had ik even over het hoofd gezien. Dat is dan wel op map data. Ik bedoelde dynamisch op basis van snelheidslimieten op (matrix)borden of op basis van het weer.
 
Ik ook niet maar dan moet het wel terecht zijn. Wat ik tot nu toe hier mee krijg gebeurd dit zonder dat het regent.
Klopt. Als ik m'n ruitensproeiers gebruik wordt dat als slecht weer gezien. Is natuurlijk niet terecht, wel begrijpelijk. Ben dan ook benieuwd of Tesla in staat zal zijn dat in de toekomst te voorkomen.

Toch zie ik ook verbeteringen, zo stopt mijn MS nu ook bij t-splitsingen bijvoorbeeld aan het einde van een afrit en wordt die t-splitsing ook gevisualiseerd. Maar bij het naderen van een rotonde blijft ie nog steeds gewoon doorknallen als je niet ingrijpt.
 
Dat snap ik wel, maar 3,5 km van te voren is wel wat overdreven...
Ach, dat zo lang mogelijk links blijven rijden (waar ik me zelf soms ook schuldig aan maak) levert je uiteindelijk (nauwelijks) winst op. Kan me voorstellen dat het qua doorstromig wel degelijk beter is als men ruim van te voren voorsorteerd. Of dat 3,5km voor de afslag al moet of pas bij 2km of bij 1km zullen de meningen over blijven verschillen denk ik. Een logische keuze voor mij zou zijn zodra de volgende afslag aangegeven wordt, in NL vaak bij 1200m voor de afslag, in Duitsland meen ik vaak al bij 1500m.
 
dat zo lang mogelijk links blijven rijden
In deze situatie niet een geval van zo lang mogelijk links blijven rijden, maar juist ruimte geven aan invoegend en uitvoegend verkeer (oprit RAI & afrit A2; oprit vanaf A2 & afrit Overamstel; oprit Overamstel & afrit Gooise weg)

Als doorgaand verkeer moet je dan lekker op de 3e/4e rijstrook blijven zitten en pas naar 2 en 1 afzakken als je nabij de afrit Gooise weg komt. Dan is er voldoende tijd om voor te sorteren en vóór de afrit S113 op rijbaan 1 te zitten. Ondertussen geef je ruimte aan ander in en uitvoegend verkeer.
 
Nu bijna 3 k met vision only er op zitten. Zoals altijd rijd ik bijna 95% op automaat (veel snelweg).
Ik heb geen vertragingen ivm slecht weer gehad. Wel zoals eerder gezegd Max naar 140km/h, automatisch grootlicht en kortste afstand standje 2.
Vind het nog steeds relaxt rijden en heb ervaren dat het systeem het rijden niet alleen aangenamer maakt maar echt veiliger. ‘sNachts reed ik in de regen over het verlengde van de A1 in Duitsland waarbij rechter rijbaan was afgezet met pilonnen en de Max snelheid was teruggebracht naar 100. Opeens begon de Grijze Kat stevig af te remmen. Ik zat al met mijn voet boven het stroompedaal, toen ik een wegwerker tussen de pilonnen zag die iets aan het verslepen was. Ik ben bang dat ik hem had meegezogen wanneer de auto niet vol in de ankers was gegaan.
 
Toch fijn dat het niet allemaal kommer en kwel is met de nieuwste AP.
Mijn ervaring van vanochtend was weer om te huilen. Op de A4, weg redelijk leeg, maar wel wat regen. Dus weer de melding dat de auto langzamer ging rijden vanwege het slechte weer. Lekker veilig ook als je 70 wil gaan rijden op de snelweg terwijl het overige verkeer met 100 doorrijdt.
Daarvoor bij het samenvoegen van de A44 en de A4 op advies van AP een baan naar links willen opschuiven. Dus richtingaanwijzer aan, beetje druk op het stuur en vervolgens helemaal niks. De auto bleef rustig 20 seconden in de rechterbaan met de richtingaanwijzer aan. Dus toen heb ik 'm maar weer uitgezet.

Op de terugweg proberen in te voegen van de oprit Schiphol (richting Den Haag). Rij netjes 95, richtingaanwijzer naar links en dan gaat ie weer in de ankers omdat er links voor me een auto op de hoofdbaan rijdt. Wat zou er gebeuren als twee autonoom rijdende Tesla's naast elkaar op zo'n plek uitkomen? Die op de hoofdbaan gaat in de ankers om de auto op de oprit voor te laten, die op de oprit gaat ook in de ankers om de auto op de hoofdbaan voor te laten. Resultaat zal wel zijn dat ze allebei tot stilstand komen naast elkaar.
Wat een bagger.
 
  • Informative
Reactions: Dannietjoh
Vandaag hier ook veel AP intercepties en LCA timeouts door de spetters. Maar ja.. niet vreemd als je voor cameras kiest die zich niet kunnen schoonmaken. Met dit soort buien kijk ik het door de vingers.

Wel had ik het idee dat AP in de regen nog meer afstand houd tov met radar... Maar dat zit wellicht tussen de oren...
 
  • Like
Reactions: Krisja
hoe langer ik op dit forum hang hoe minder ik zin heb in een Tesla

Dat is zo op elk (auto)forum. Simpelweg omdat er sneller door iemand met klachten een forum gezocht wordt dan door iemand met goede ervaringen. Eén van de eigenschappen van "de mens" en "Calimero"...

Ik heb de mijne even gevoeld en geweigerd

Het is dan ook, mede dankzij mensen zoals jij, die even met een Tesla hebben gereden, maar dan geweigerd hebben 🤔 🤥, en dan bevestigingen gaan posten op anderen die een minder goede ervaring hebben met één of ander onderdeel dat er een verkeerd beeld wordt geschetst over deze problemen.
Bevestigen dat iets bagger is, als je hooguit een proefrit hebt gemaakt, is wat mij betreft "Trolgedrag".
Gelieve u hier van de onthouden en enkel dingen te posten over zaken waar je ervaring mee hebt (en dan bedoel ik niet je Ford)...
 
Last edited:
  • Like
Reactions: MaH
Het is dan ook, mede dankzij mensen zoals jij, die even met een Tesla hebben gereden, maar dan geweigerd hebben 🤔 🤥, en dan bevestigingen gaan posten op anderen die een minder goede ervaring hebben met één of ander onderdeel dat er een verkeerd beeld wordt geschetst over deze problemen.
Bevestigen dat iets bagger is, als je hooguit een proefrit hebt gemaakt, is wat mij betreft "Trolgedrag".
Gelieve u hier van de onthouden en enkel dingen te posten over zaken waar je ervaring mee hebt (en dan bedoel ik niet je Ford)...
Ik doe er niks mee hoor, maar toch bedankt voor je mening.
Niet gelijk gaan huilen, niet iedereen kan een fanboy zijn.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: pvkeep
Ik heb de mijne even gevoeld en geweigerd een paar weken geleden, hoe langer ik op dit forum hang hoe minder ik zin heb in een Tesla
Er is niemand die je verplicht om een Tesla te rijden en er is ook niemand die je verplicht om hier op dit forum te hangen. Net als het weigeren van je Tesla, kun je er ook voor kiezen om hier niet rond te hangen, dan wordt je tenminste ook niet vermoeid met alle Tesla perikelen.
 
  • Like
Reactions: Rutgere and Krisja