Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2022.28

This site may earn commission on affiliate links.
AHB werkt vanaf 200m tussenafstand met een voorligger, en vanaf dat een tegenligger met zijn lichten zichtbaar is.

Dus nee, er valt niet veel te seinen.
Precies daarom schiet AHB van anderen (ook bij niet Tesla's en Nederlanders natuurlijk) bij mij regelmatig verkeerd en dan geef ik een seintje terug. Grootlicht op 200 m is dichtbij en verblindend in het donker.
 
  • Like
Reactions: OttoR and ramonneke
Ik ben er maar even op uit gegaan want door al die positieve reacties ga ik dan toch twijfelen :cool:

Ik ben gewoon met m'n grootlicht aan gaan rondrijden met auto high-beams (AHB) continu aan. Sinds vanmiddag zit ik op .36 maar die versie is nog steeds net zo beroerd! Maar neem me niet op mijn woord! Ik ben nu de dashcam beelden op m'n PC aan het zetten en zal deze unedited delen. Als bonus daarna ook nog de zeer goede autopark feature als bonus!

Ieder die beweerd dat bij hen Autopark of AHB beter functioneert vraag ik natuurlijk dan eenzelfde test uit te voeren en de opnames unedited net zo te delen.
 
Ik veronderstel dat ik met 2022.28.2 Vision only heb, ik ben er vrijwel zeker van, want nu gaat NoICE niet meer naar het midden van een dubbele rijweg zonder belijning, maar blijft hij mooi (misschien ietsje zenuwachtiger) rechts rijden.

Met vision only rijdt hij bij mij nog steeds in het midden. Ook dat deed AP1 beter.
Laten we voorop stellen dat AHB nooit goed heeft gewerkt! Leuk benoemd als 'optie' maar beter schakel je het niet in.
Klopt niet. Met AP1 werkte het wel perfect.
Grootlicht op 200 m is dichtbij en verblindend in het donker.
Los van het verblinden, het is ongemakkelijk om continu naar iedereen lichtsignalen te sturen. Ik denk dat er nu al veel hun lichten gecontroleerd hebben bij aankomst.

Vandaag reed ik op een viervaksweg richting autoweg en was het een echt lichtspel. Voorliggers moeten gek geworden zijn. Ergste is eigenlijk dat er straatverlichting was en er dus geen grootlicht nodig was. De lijnen en de voorliggers waren duidelijk en verschenen ook op het scherm.
Daarna kwam
Ik op een drukkere autoweg en werkte alles perfect. Geen grootlichten meer opgemerkt. Wie alleen in zulke omstandigheden rijdt heeft dus geen probleem.
 
Last edited:
Volgens mij zou grootlicht eigenlijk pas heel zelden moeten aangaan als AHB correct werkt: onverlichte wegen zonder verkeer, binnenweggetjes,... Er is hier discussie of ABH wel op tijd uitgaat bij voorliggers en tegenliggers maar dat zijn meestal toch gewoon situaties waar je normaal eigenlijk nooit het grootlicht zou gebruiken? Los of iemand wordt verblind of niet is dit al gewoon niet correct werken.

In België bijvoorbeeld staat dit in de wet:

Als de grootlichten verblindend kunnen zijn, is het gebruik ervan verboden in volgende gevallen :
  • bij het naderen van een tegemoetkomende weggebruiker (voetganger, fietser, bromfietser, motorrijder, autobestuurder, ...);
  • wanneer de tegemoetkomende weggebruiker met zijn grootlichten knippert om duidelijk te maken dat hij verblind wordt;
  • wanneer u een auto volgt op minder dan 50 meter;
  • wanneer de weg voldoende verlicht is zodat je 100 meter ver kunt zien.

Bij mij gaat AHB veel te snel aan, zo goed als altijd op minder verlichte wegen waar het zicht zeker meer dan 100m is. Ter info, meestal staan de verlichtingspalen 50m uit elkaar dus dan moet het al niet mogelijk zijn om twee verlichtingspalen ver te zien... Het stopt ook veel te laat voor tegenliggers.

Zoals sommigen hier ook melden, bijna 8/10 keer als ik AP opzet gaan de grootlichten even aan en dan uit voor 2-3 seconden. Laatst zelfs tijdens het filerijden op de Brusselse ring. Dus wagen voor mij op 1m en achter mij op 1m.

Ruit al verschillende malen goed gepoetst, kalibratie opnieuw gedaan en ook al verschillende keren een reset geprobeerd.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Ok, post het hier omdat de discussie hier soort van loopt maar mijn opname van gisteren inclusief praktisch alle events:


Tijdens deze opname door minstens 6 verschillende tegenliggers geseind om m'n grootlicht de dimmen.
Ik veel situaties gaat groot licht aan zonder verkeersdeelnemers. Dit is allemaal onnodig in goede condities zoals praktisch de gehele video is bij straatverlichting. Autopilot zou gewoon nooit grootlicht moeten inschakelen bij aanwezigheid van lantaarnpalen.

Met dus als bonus richting het einde de fantastische autopark feature waar ik 12x parkeer en er maar 1 succesvol is.
 
Ok, post het hier omdat de discussie hier soort van loopt maar mijn opname van gisteren inclusief praktisch alle events:


Tijdens deze opname door minstens 6 verschillende tegenliggers geseind om m'n grootlicht de dimmen.
Ik veel situaties gaat groot licht aan zonder verkeersdeelnemers. Dit is allemaal onnodig in goede condities zoals praktisch de gehele video is bij straatverlichting. Autopilot zou gewoon nooit grootlicht moeten inschakelen bij aanwezigheid van lantaarnpalen.

Met dus als bonus richting het einde de fantastische autopark feature waar ik 12x parkeer en er maar 1 succesvol is.
@Krisja, nu jij. Onder vergelijkbare omstandigheden svp.
 
Door eerst te seinen met mn mistachterlicht. Als dat niet werkt mn snelheid reduceren tot deze is gepasseerd om deze daarna een koekje van eigen deeg te geven door er met auto pilot op volgafstand 7 op in de bakkes te schijnen voor de komende 10 minuten :)
Nou da's pech want mijn X en 3 hebben zelfdimmende achteruitkijkspiegels 🤣 .

Also, AHB zal niet de grootlichten activeren als ik op zo een afstand voor je rijdt 🤣
 
Ik houd mijn auto op dit moment nog even op de oude pre-teslavision versie. Ik heb om te kijken vorige week AHB aangezet, om te kijken hoe dat gaat, maar ik moet na een paar honderd km de eerste keer nog meemaken dat grootlicht automatisch werd aangeschakeld. Ik begrijp niet hoe dat kan.